Permalänk
Medlem

Det finns ju sådana där inplastade isbitar så då slipper du ju tömma vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1lth:

Framför film och spelsoffan finns ingen plats för en djup tv-bänk.
Därför tänker jag bygga en enkel hylla med två hyllplan som endast är 28cm djupa.

Kylningen till datorn kommer att vara extern vattenkylning och består av:

2st Alphacool NexXxoS UT60 FC 420
12st 140mm Fractal Design silent series 9dBa 600rpm
24st Phobya shroud gummi 7mm
4st Radiator stöd från Phobya.

De två radiatorpaketen hänger jag under det undre hyllplanet bredvid varandra.
Sedan drar jag slang upp genom hyllplanet till chassiet. Chassiet är endast 25cm djupt.

Ikväll skruvade jag ihop radiatorerna med fläktar, shrouds och radiatorstöd.
47cm breda, 15cm djupa och 17cm höga och dryga 3kg tunga per paket

Radiatorpaketen ska kyla en Intel 2500k och ett GTX670.
Jag räknar med att 12st 600varvs fläktar ska klara kyla detta gott och väl.
Eventuellt sätter jag resistorer till fläktarna och drar ner dom till 7 volt.

http://i1251.photobucket.com/albums/hh553/f1lth9/DSC_0171.jpg

http://i1251.photobucket.com/albums/hh553/f1lth9/DSC_0172.jpg

Kommer följas.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Davos04 >>>> Inplastade isbitar! Det var riktigt smart! Varför har jag inte tänkt på det?!

Rengjorde bakgrunden ikväll enligt tips. Varmvatten gjorde susen.
Även om jag inte fick bort allt ikväll så blev det mycket bättre.
Jag ska utsätta den för klorin-behandlingen en gång till och om jag inte får bort alla alger då så spraylackar jag den mattsvart.

Ikväll har jag även beställt övrig inredning till akvariet från webhallen. Den består av:

Lego Star Wars 9489 Endor Rebel Trooper & Imperial Trooper Battle Pack

Tanken är att farkosten ska hänga i fiskelinor från taket i akvariet. Och rebellvärnet får stå på stenen.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

hahaha LEGO gillas alltid,.. tror detta kommer bli göör nice när du blir klar met

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Du kanske får hänga missilen i en lina också som om han skjuter ut den

Permalänk
Medlem

Eller lite lego is kanske http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Finns ju sånahär stenar också om du inte vill ha plastsaker i akvariet också http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Permalänk
Medlem

Haha perfekt Davos04! Då svänger jag förbi teknikmagasinet på vägen hem från jobbet

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Det blev inga whiskeystenar eller bakgrundsrengöring efter jobbet idag.

Imorgon silikonar jag fast bakgrunden.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Ni hade ju kunnat sätta rören så de lutade lite också, så de hjälper lite extra med flytkraften. Sätt de högre fram än bak så hjälper de mera

Permalänk
Medlem

Grymt projekt du har igång! Ska bli kul att se hur slutresultatet blir!
Lycka till

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Saxn >>>> Tackar! Kul att höra att du gillar det!

Svängde förbi stan på vägen hem från jobbet och köpte whiskeystenar (tack för tipset Davos04) och en DVI -> VGA adapter.
Tills pengar är samlade till en ny tv med hdmi måste jag köra med vga, och för att få chassiet närmare väggen så fick det blir en sådan adapter.

Whiskeystenarna kastar jag in i frysen så länge. Jag tänkte svart-matt-lacka bakgrunden ikväll och medan färgen torkar så passar det bra att köra ett litet experiment. Ett experiment på hur mycket dessa 8 whiskeystenar påverkar temperaturen i akvariet.

Utrustning: Pump, akvarie, slangar, vatten, whiskeystenar, termometer och ett stoppur.
(jag misstänker att resultatet av experimentet kommer att leda mig till teknikmagasinet för att köpa två förpackningar till med whiskeystenare)

Återkommer senare

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Så lite så, är ju ett roligt och snyggt projekt, bara kul att kunna hjälpa till. Förenar ju 2 av mina stora intressen. Akvarium och datorer

Permalänk
Medlem

Termometern sjunger på sista versen så... det blev som det blev.

Rumstemperaturen i förrådet började på 19,8 grader och steg till 20,9 grader.
Vattentemperaturen, mätt i bakkant sjönk från 17,3 grader till 14,3 grader.

Så rumstemperaturen steg en grad och vattentemperaturen sjönk tre grader.
Vatten och rumstemperatur borde haft samma värde initialt men termometern har som sagt några år på nacken.

Men hur som helst... det är max och min värden som jag har kikat på eftersom jag inte riktigt hade tid att stå där.
Men efter en halvtimme när jag tittade till den så hade vattentemperaturen börjat stiga igen.

Passade på att spraylacka bakgrunden och stenen. Försökte spraya lite ojämnt för att få en mer naturlig känsla.
Det blev faktiskt bra. Färgen hittade jag i garaget och jag har tidigare använt den till att spraylacka dörrlister på bilen och plåtfälgar.
"Matta musta" står det på etiketten

Imorgon, om jag hinner, ska bakgrunden silikonas fast!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Bakgrunden är nu silikonad mot akvariet och enda vägen för vattnet att ta sig till utloppet är att rinna ned över bergsväggen.
Testar imorgon när det torkat ordentligt.

Filtermaterial är tillskuret.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Kommer att bli bra detta

Permalänk
Medlem

Du kan ju tänka på om du vill bara ha vanligt vitt ljus eller nån färg

Permalänk
Medlem

Alltså vart kom de där legogubbarna ifrån? Varför ska du ha sådana? Eller är det bara en tillfällig kul grej?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

hag.com >>>> Det är mest en rolig grej, en prydnad eller en scen där jag kan variera innehållet. Grabbarna mina gillar lego och så även jag.

Testkörde ikväll och det ser riktigt bra ut.... laddar upp en bild och en video!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Finurligt! Kommer definitivt att följas. Funderar själv på att skaffa riktig vattenkylning till mitt system. Dels för att det är coolt men framför allt för temperaturerna, dock kan jag inte klocka min processor mer så jag vet inte om jag behöver ett riktigt vatten system.

Btw, inte för att vara spydig. Ett tips bara, tryck på citera istället för att skriva <i>namn</i> >>>>>, då får personen ett meddelande att du svarat och även syns det var personen skrev i tidigare inlägg.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Ska du inte fylla upp med mera vatten sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Finurligt! Kommer definitivt att följas. Funderar själv på att skaffa riktig vattenkylning till mitt system. Dels för att det är coolt men framför allt för temperaturerna, dock kan jag inte klocka min processor mer så jag vet inte om jag behöver ett riktigt vatten system.

Btw, inte för att vara spydig. Ett tips bara, tryck på citera istället för att skriva <i>namn</i> >>>>>, då får personen ett meddelande att du svarat och även syns det var personen skrev i tidigare inlägg.

Ahaaa.... men jag tycker att det brukar bli så långa trådar när man citerar. Det kanske går att dölja det citerade och ändå skicka iväg ett meddelande att posten är besvarad.

Davos04 >>>> Jag tänkte köra på denna mängden vatten, dvs 3-4 liter. Det som saknas nu är lock, belysning och ett nytt klistermärke istället för det vita som redan sitter i bakkant.
Varför tänker du mer vatten?

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Nä, tänkte mest på att det kanske ser bättre ut om det är mer vatten i, blir plask märken på glasen och sånt. Sen så kan det ju bli en del kondens i karen om det ska vara lock och belysning på, beror ju lite på spotlight. Men till så små kan brukar de vara 26 grader utan värmare i och bara lampa som värmekälla. Sen datorns värme på det. Så det kan ju helt enkelt imma igen lite.

Sen får du ju större vattenmängd vilket gör att det är lättare att hålla låg temp på vattnet med

En orsak till är nog att tror att ljuset ska göra sig bättre på legot om det är under vattnet också. Det kommer att poppa mera

Permalänk
Medlem

Om du skulle ha en hel vägg som vattenfall hade du säkert kunnat få lägre temperatur på vattnet än det är i hemmet med hjälp av lite fläktar.

Finns något som kallas Evaporative Cooling, är bara galna människor som pysslar med denna typ av vattenkylning, men de som gör en riktigt bra design kan alltså ha en vattentemp på 10 grader under rumstemperatur. Enda nackdelen är att man måste fylla på med vatten rätt ofta.

Exempel på "snygg" rigg:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=235688

Exempel på dålig och ful rigg:
http://hackaday.com/2008/10/16/uberbong-evaporative-pc-coolin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Nä, tänkte mest på att det kanske ser bättre ut om det är mer vatten i, blir plask märken på glasen och sånt. Sen så kan det ju bli en del kondens i karen om det ska vara lock och belysning på, beror ju lite på spotlight. Men till så små kan brukar de vara 26 grader utan värmare i och bara lampa som värmekälla. Sen datorns värme på det. Så det kan ju helt enkelt imma igen lite.

Sen får du ju större vattenmängd vilket gör att det är lättare att hålla låg temp på vattnet med

En orsak till är nog att tror att ljuset ska göra sig bättre på legot om det är under vattnet också. Det kommer att poppa mera

Jag tänkte montera tre stycken led-minidownlights på vardera 1 watt. Dom genererar väldigt lite värme.
Nu har jag inte testkört med lock, men det kan nog bli som du säger om kondens på rutorna. I sådana fall kör jag utan lock.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Om du skulle ha en hel vägg som vattenfall hade du säkert kunnat få lägre temperatur på vattnet än det är i hemmet med hjälp av lite fläktar.

Finns något som kallas Evaporative Cooling, är bara galna människor som pysslar med denna typ av vattenkylning, men de som gör en riktigt bra design kan alltså ha en vattentemp på 10 grader under rumstemperatur. Enda nackdelen är att man måste fylla på med vatten rätt ofta.

Exempel på "snygg" rigg:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=235688

Exempel på dålig och ful rigg:
http://hackaday.com/2008/10/16/uberbong-evaporative-pc-coolin...

Coolt! Hade aldrig hört talas om evaporative cooling som kylning till dator.
Jag antar att om jag kör utan lock så försvinner en del värme ur systemet genom att vattnet dunstar. .Vattnet fördelas på en större area när det rinner nerför väggen.
Visst, man får fylla på oftare men det är bara att ha en 5 liters dunk med batterivatten i närheten.

Såg nu att det finns en "citera flera" knapp. Ber om ursäkt för det.

Ikväll har jag silikonat några hål i bakgrunden som inte upptäcktes före testkörning.
Lekte även lite med inredningen

Imorgon ska jag jaga belysning till akvariet och börja bygga möbeln.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Projektet har få vila en vecka eller två pga bra väder och husrenovering, men nu är jag tillbaka på banan!

Idag har jag kapat till skivorna till möbeln och köpt bets samt lack. Imorgon kommer pillergörat med att mäta ut och borra hålen för genomföring av vattenkylningen.

Provade betsen på en spillbit. Får se hur det ser ut när det har torkat men jag ska prova och se hur det ser ut med ett lager bets till. Sen ovanpå det, 2-3 lager matt klarlack.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Testade skruvarna jag tänkte använda på den betsade spillbiten.
En skruven är försänkt och den andra inte. Klart värt mödan att försänka.

Lägger även upp en bild, om än upp och ner, på mediamöbeln.
Bitarna ska först fuktas för att få fibrerna att resa sig för att slipas.
Sedan ska alla bitar betsas två varv för att sedan klarlackas 2-3 varv.

Mycket jobb återstår alltså...

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Snidar rätt mycket och allt slipande är värt det sen när det är klart

Permalänk
Medlem

Bygget fortsätter i sakta mak.

Istället för skruvar så lekte jag lite med en kexmaskin. Finessen är att man slipper skruvhål.
det fungerar ungefär som träplugg men det blir stadigare.

Betsade benen idag och fräste ut spåren för kexen. Det går framåt!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Alla bitar är fuktade och sedan slipade. Alla fick en omgång med 80 och 150 slippapper.
Bitarna är även betsade ett varv. Nu återstår ett varv bets till och sedan 2-3 lager lack.

Fyndade ett Fractal Design Node 304 och just nu lutar det åt ett rubrikbyte på denna tråd.
Node chassiet är riktigt lätta att bygga i. De modulära kontakterna till nätagget kommer man åt hur enkelt som helst när man som jag använder ett kort grafikkort som gtx 670 mini. Jag får plats med massor av hårddiskar som dessutom går att byta ut enkelt.
Enda nackdelen med chassit är hur jag ska borra genomföringarna för vattnet och strömmen till pumpar och fläktar. Men det löser sig.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"