Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur en intresseorganisation kan bestämma så mycket.
Vad är det som ger dom rätten att lägga till avgifter? Sitter dom med i riksdagen? Är det något som valts av folket att finnas?
Hur kan dom få bestämma så mycket över en hel bransch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Näe fyfan.. Hur många lagrar filmer osv på en jävla SSD då?

Precis, blir bara mer förbannad ju mer jag tänker på detta.

Copyswede har verkligen lyckats med sin affärsidé, fatta vilka pengar dom gräver in. 80:- för varje jävla hårddisk (inte ofta det säljer <80Gb idag), dator, laptop och ytterligare några 10or för usbminnen, surfplattor och minneskort(?)

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Men om vi hamnar i en annan sits, ta mig som exempel. Jag arbetar med video och foto, det tar plats, jävligt mycket plats.
Jag sitter på 10Tb i min dator nu och har 2Tb ledigt, nu är det så att jag är påväg att skaffa ett nytt system för att sköta backup osv. det kommer sluta med att jag kommer utöka min lagring med 4-5Tb och ett nytt backupsystem betyder yttligare 15Tb, enkel matte visar att det blir 20Tb.

Slutord, lämna oss som behöver mycket lagring i fred för fan.

Mata inte iglarna! Nog borde du om någon kunna köpa som företag och slippa avgifterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du sänkte dig just till en lägre nivå än honom du pratar om. Däremot har han garanterat en missbildad hjärna, så dum i huvudet som han är.

Är övertygad om att han sett rätt normal ut om det inte är för det självbelåtna flinet.

Permalänk

Jag tycker det roliga är att upphovsrättslagen är ändrad så att "kopiering för privat bruk" inte är laglig i digital form (2:12 URL). Detta innebär väl i princip att det inte finns någon "privatkopierning", bara "piratkopiering" när du kopierar för privat bruk på en hårddisk.

Tycker att Copyswede bara kan berättiga sin existens om även piratkopiering innefattas av avgiften, vilket då innebär att den måste vara laglig. Känns lite som hyckleri, först ta ut en avgift för något och sedan stämma folk. Antingen eller borde det ju vara, nu blir det väl nästan en form av dubbelbestraffning.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ja....det här är inget annat än barockt. Helt bortom alla gränser.
Från ett legalt perspektiv...i vilka lagar finner det stöd att göra något sådant här?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Det här är fan löjligt

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Men snälla SweClockers medlemmar. Hur många gånger ska det behöva skrivas i varenda tråd som handlar om Copyswede? Copyswede har inget som helst att göra med piratkopiering och torrents! Dom sysslar med privatkopiering

Inte officiellt nej.
Nu har jag av förklarliga skäl inte deltagit i något av deras möten, men det behövs ju inte mycket för att räkna ut att piratkopiering är uppe som diskussionsämne när de kommer fram till vilka enheter de tycker ska vara avgiftsbelagda.
Copyswede är en ekonomisk förening som driver sina medlemmars intressen i denna fråga. Nu orkar jag inte sitta och dravla runt vilka som ingår i vilka föreningar/organisationer, men det är nog ganska självklart att de som är medlemmar i copyswede också på något vis har intressen i diverse olika antipirat-organisationer.

Permalänk
Avstängd

Aldrig mer att jag köper hårddisk från någon svensk butik så länge detta fortsätter gälla.

Permalänk
Medlem

Ska vi inte lägga en Privatkopieringsavgift på potatis då jag kan rista in och lagra data på dom!?

Permalänk
Medlem

Det som skulle göra skillnad på riktigt är att se till att återförsäljarna engagerar sina jurister. Som det ser ut nu så överförs ju bara kostnaden till kunden, oss. Om man på riktigt kunde samordna en bojkott och visa svart på vitt att de förlorar pengar så skulle det skapas en motpol som lobbar mot regering och riksdag att avliva copyswede.

Om någon duktig html knackare kan göra en köp från utlandet aggregatsida med uppföljning och uträkning av förlorade intäkter för återförsäljare och staten (moms), kanske det skulle påverka...

Annars, namninsamling och skicka till Betrice Ask för göra copyswede olagligt?

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk

skulle vara intressant och se hur mycket vd plockar ner i sin egen ficka.

Permalänk
Medlem

Ska dom hålla på med sådan skit kan dom sluta jaga folk för fildelning, vi har ju tydligen redan betalat för att få tanka ner vad vi vill. Och vem fan har bestämt att detta skitföretag ska få våra pengar? Blir så jävla förbannad. Kommer aldrig köpa en hårddisk i Sverige igen!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

I förtexterna på en köp-DVD står det "Får ej kopieras, inte ens för privat bruk".
Min tolkning är då att Copyswede tar ut en avgift på något man ändå inte får lov att göra.

Permalänk
Medlem

Photoshoppade/blekta tänder så det skriker om det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Detta är verkligen skit. Att interna hårddiskar och surfplattor ska ha avgiften, men minneskort behöver inte det?
Vem fan använder sin surfplatta med 8 gig till kopiering? Är inte minneskort lite mer logiskt?

Företag har "undantag" och behöver inte betala, någon som vill starta ett företag?

vad är definitionen av "undantag"?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Som vanligt kliar jag mig i huvudet och tänker: Varför ska jag betala en avgift för att jag har en dator, med ett OS jag absolut inte har fått av någon, med köpt programvara där jag spelar in musik som lagras på min hårddisk?

Usch säger jag bara... Uuusch...

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Kalla mig okunnig i detta ärende, men vad egentligen är det som gör att de "får rätten" ta dessa avgifter?

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Mata inte iglarna! Nog borde du om någon kunna köpa som företag och slippa avgifterna?

Tyvärr har jag inte ett registrerat bolag vilket ger Copyswede all rätt att ignorera mig.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av lulukul:

Nån som vet vart pengarna går? Det ända jag kan komma på är till att muta politikerna.

Inte insatt i detta!

Det är en påtryckningsorganisation, så det går till att påverka politiker, ja. Kanske inte som mutor direkt, sånt får nog fortfarande betraktas som ganska ovanligt, men till att anställa folk som ringer, skriver, bönar och ber till politikerna, som skriver artiklar i DN om hur hemska piraterna är, anordnar konferenser för politiker och journalister på ämnet "Hur kan vi rädda film och musikbranschen"...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av zin:

Kalla mig okunnig i detta ärende, men vad egentligen är det som gör att de "får rätten" ta dessa avgifter?

Copyswede är lobbyister som framgångsrikt lyckats övertyga Sveriges politiker om att instifta en särskild skatt för att finansiera Copyswede.

EDIT: Jag handlar i fortsättningen allt lagringsmedia från Tyskland. Jag betalar hellre 100:- i frakt än blir rånad på 80:- av några jävla lobbyister.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Dessa organisationer alltså, kan vi inte skapa en organisation som ger oss gratis internet och 0kr i bensinskatt?
Verkar ju vara så man ska göra för att få något igenom utan att överhuvudtaget fråga vad folk tycker.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Tragiskt

Det här landet går verkligen brant utför i alla bemärkelser snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morzach:

Tragiskt

Det här landet går verkligen brant utför i alla bemärkelser snart.

Det är trotts allt vi som låter dem hålla på... Rösta fram ett parti som är emot fenomen som CopySwede och problemet är löst. Gör någonting åt det. Vi är en demokrati...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk

Dags att gå ut och bränna lite bilar tycker jag...

Permalänk

För er som är intresserade finns det fler än Piratpartiet som inte tycker särskilt bra om CopySwede.

Här finns kongresshandlingarna för Socialdemokraterna i Västerbotten. Är ni intresserade att läsa alltihopa så varsegoda, annars finns det intressanta på sida 50 och 51.

Permalänk
Medlem

Blir nog att rösta på piratpartiet. Alla andra partier verkar strunta i den här gangsterorganisationen och låter dom läggs avgifter på lite vad som helst.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Här kanske är något för Facebook-bojkottare som mig själv: https://twitter.com/Copyswede

Är fortfarande inte lagligt att piratkopiera för det.

Nej har inte skrivit det heller men det blir svårare att motivera varför det inte skall vara lagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Copyswede är lobbyister som framgångsrikt lyckats övertyga Sveriges politiker om att instifta en särskild skatt för att finansiera Copyswede.

EDIT: Jag handlar i fortsättningen allt lagringsmedia från Tyskland. Jag betalar hellre 100:- i frakt än blir rånad på 80:- av några jävla lobbyister.

Jag har köpt lite från Amazon.co.uk, de har en hel del fraktfritt om man köper för £25, fick en extern 1TB-disk med usb3 för under 600 för ett tag sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Khringo:

Det är trotts allt vi som låter dem hålla på... Rösta fram ett parti som är emot fenomen som CopySwede och problemet är löst. Gör någonting åt det. Vi är en demokrati...

Sverige är ingen demokrati.. Med tanke på att partier går ihop att trycker ner SD tex, eller att man inte får rösta på vad man vill utan att folk ska tycka att det är fel.
Sverige är fan en diktatur med blandning av demokrati (för att det ska se bra ut)
Vi får tycka vad vi vill så länge vi tycker samma som politikerna..

OT: så jäkla sjukt att avgiftbelägga saker som detta... Är skillnad om hårddiskar va något nytt.. Men både hårddiskar och privatkopering har funnits i många många år!

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod