Datorn fryser och gör ett "Brrrrrrrrrrr" ljud

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och gör ett "Brrrrrrrrrrr" ljud

Hej Sweclockers!

Jag har haft detta problem då och då med min dator när jag spelar spel så efter en stund så fryser datorn ihop och låter "Brrrrrrrrrrrrr". Jag har kollat temperaturen och den överstiger aldrig 65*C på CPUn. GPUn går aldrig över 45*C.

Detta började hända mycket oftare efter jag köpte en ny processor. en I5-2500k. Jag blir galen på detta för jag har googlat och frågat runt hur mycket som helst och inget har hjälpt mig. Jag tror jag har gjort allt det mest "basic" sakerna alla sagt till. Tillexempel "uppdatera drivrutiner", "kolla tempen" etc etc.

Vad ska jag göra? Här är mitt spec

Processor: i5-2500k
MOBO: Z68P-DS3
Grafik: Radeon 7870 hd
PSU: XF pro 550W
ram: 8gb (2x4gb)

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Du har inga böjda CPU pins?

Permalänk
Medlem

Problem med moderkortet, skulle jag tro.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Hej Sweclockers!

Jag har haft detta problem då och då med min dator när jag spelar spel så efter en stund så fryser datorn ihop och låter "Brrrrrrrrrrrrr". Jag har kollat temperaturen och den överstiger aldrig 65*C på CPUn. GPUn går aldrig över 45*C.

Detta började hända mycket oftare efter jag köpte en ny processor. en I5-2500k. Jag blir galen på detta för jag har googlat och frågat runt hur mycket som helst och inget har hjälpt mig. Jag tror jag har gjort allt det mest "basic" sakerna alla sagt till. Tillexempel "uppdatera drivrutiner", "kolla tempen" etc etc.

Vad ska jag göra? Här är mitt spec

Processor: i5-2500k
MOBO: Z68P-DS3
Grafik: Radeon 7870 hd
PSU: XF pro 550W
ram: 8gb (2x4gb)

Hahahah på titeln.. fryser år låter "brrrr"... tänkte, va sjutton har du i din dator egentligen, ett litet troll?

OT: Kolla så alla sladdar sitter i ordentligt på moderkortet, hårddisken etc. Försök även lokalisera om det endast sker vid tung belastning eller liknande. Kan vara något hårdvarufel. (grafikkort, minne, cpu?)

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Du har inga böjda CPU pins?

Tror du att han skulle kunna starta datorn och spela ett spel då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Tror du att han skulle kunna starta datorn och spela ett spel då?

Jupp, det tror jag. Annars hade jag nog inte skrivit det.

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla detta med "Brrrrrr" lite mer? Är det ett starkt konstant ljud? Dum fråga kan tyckas, men kommer ljudet från själva datorlådan eller från högtalarna/hörlurarna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem

-Installera rätt drivrutiner
-Resetta CMOS
-Installera nya BIOS
-Installera om Windows
-Kolla så att alla sladdar sitter i
-Temps
-Kolla cpu'n
-Ta ut alla ramstickor och pröva med dem en och en
-Ta ut grafikkortet och pröva med integrerade
-Byt moderkort
-Pröva annat nätaggregat

Sweclockers i ett nötskal på hur man löser ett dator relaterat problem

Skrivet av careau:

Jupp, det tror jag. Annars hade jag nog inte skrivit det.

Då har du tyvärr fel. En dator kan inte ta sig vidare till POST eller in i operativsystemet utan en fungerande processor

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla om det är nätagget tbh, om du har möjlighet, testa att byta och se om problemet kvarstår

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Jupp, det tror jag. Annars hade jag nog inte skrivit det.

Menar du att det är möjligt? Det hade jag ingen aning om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem

Jag _TROR_ att det är möjligt, ja. Beror väl på vilken pin som är böjd osv med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Hej Sweclockers!

Jag har haft detta problem då och då med min dator när jag spelar spel så efter en stund så fryser datorn ihop och låter "Brrrrrrrrrrrrr". Jag har kollat temperaturen och den överstiger aldrig 65*C på CPUn. GPUn går aldrig över 45*C.

Detta började hända mycket oftare efter jag köpte en ny processor. en I5-2500k. Jag blir galen på detta för jag har googlat och frågat runt hur mycket som helst och inget har hjälpt mig. Jag tror jag har gjort allt det mest "basic" sakerna alla sagt till. Tillexempel "uppdatera drivrutiner", "kolla tempen" etc etc.

Vad ska jag göra? Här är mitt spec

Processor: i5-2500k
MOBO: Z68P-DS3
Grafik: Radeon 7870 hd
PSU: XF pro 550W
ram: 8gb (2x4gb)

Får samma sak när jag har en för hög överklockning, kanske därmed har med MB/Cpun att göra?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Vilket spel gäller det? Spel med Punkbuster? Har du ett Realtek-ljudkort?

Samma problem här - löste det genom att inaktivera Realtek-kortet och skaffa ett annat. Ganska känt problem.

Permalänk
Medlem

Sorry för sent svar.

CPUn är sprillans ny, köpte den för någon dag sedan. Grafik kortet och nättagget är relativt nya, max 6 månader skulle jag tro.

Detta händer i olika spel, mest COD:BO2 och wow.
Dock när jag kör Minecraft så kan jag köra en stund och sen blir skärmen svart och det kommer sedan upp ett meddelande i hörnet där det står typ att AMD driverutinerna har slutat fungerat och har återställts. Jag har precis installerat de allra nyaste driv rutinerna och detta händer fortfarande.

"Brrrrr" ljudet kommer från hörlurarna. Det låter typ som Brrrr eller "errrrrrrr" (lol)

Jag misstänker att det är antingen moderkortet eller RAM minnerna för jag har ändrat delar till och från i 4 år i denna dator och det har ju hänt att jag stött imot saker i datorn när jag gjort det. Kan vara någon liten skada någonstans kanske?

Tack för alla svar!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

ge datorn en filt.

Ne, men testa att uppgradera bios på moderkortet samt uppgradera drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Låter som om systemet fryser bara, skulle gissa att det är det ljud som precis spelades upp som hackar om och om igen på en loop. Blir skärmen svart och det står att drivrutinen har crashat så låter det ju som om det är grafikkortet som kan vara boven i dramat. Har du kollat windows event viewer vad det står där varje gång det inträffar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Sorry för sent svar.

CPUn är sprillans ny, köpte den för någon dag sedan. Grafik kortet och nättagget är relativt nya, max 6 månader skulle jag tro.

Detta händer i olika spel, mest COD:BO2 och wow.
Dock när jag kör Minecraft så kan jag köra en stund och sen blir skärmen svart och det kommer sedan upp ett meddelande i hörnet där det står typ att AMD driverutinerna har slutat fungerat och har återställts. Jag har precis installerat de allra nyaste driv rutinerna och detta händer fortfarande.

"Brrrrr" ljudet kommer från hörlurarna. Det låter typ som Brrrr eller "errrrrrrr" (lol)

Jag misstänker att det är antingen moderkortet eller RAM minnerna för jag har ändrat delar till och från i 4 år i denna dator och det har ju hänt att jag stött imot saker i datorn när jag gjort det. Kan vara någon liten skada någonstans kanske?

Tack för alla svar!

Måste du starta om datorn när den fryser eller fryser den bara några sekunder?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Låter som om systemet fryser bara, skulle gissa att det är det ljud som precis spelades upp som hackar om och om igen på en loop. Blir skärmen svart och det står att drivrutinen har crashat så låter det ju som om det är grafikkortet som kan vara boven i dramat. Har du kollat windows event viewer vad det står där varje gång det inträffar?

Nej det har jag inte kollat. Det där med att skärmen blir svart händer bara när jag kör minecraft, annars så fryser hela datorn ihop men jag har fortfarande bild på det jag gjorde (alltså fryst bild) och ljudet som spelas upp är det som jag skrivit, typ "errrrrrrrrr". det är inte något loopat ljud från typ spelet.

Jag måste starta om datorn.

Hur uppdaterar jag bios?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Samma sak hände mig när jag spelade skyrim i början på 2012, bilden och datorn frös och det där ljudet du beskriver kom ur headsetet. Lite senare slocknade datorn helt och vägrade starta, det visade sig att grafikkortet hade gått sönder.

Permalänk
Medlem

Kolla efter böjda pins, jag kunde sitta i windows rätt länge innan datorn frös. plockade ut processorn och hittade ett par böjda pins i sockeln.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bostongurka:

Samma sak hände mig när jag spelade skyrim i början på 2012, bilden och datorn frös och det där ljudet du beskriver kom ur headsetet. Lite senare slocknade datorn helt och vägrade starta, det visade sig att grafikkortet hade gått sönder.

KOnstigt för mitt grafik kort är ganska nytt...

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Nej det har jag inte kollat. Det där med att skärmen blir svart händer bara när jag kör minecraft, annars så fryser hela datorn ihop men jag har fortfarande bild på det jag gjorde (alltså fryst bild)

Jag måste starta om datorn.

Hur uppdaterar jag bios?

Surfa in på hemsidan för ditt moderkort, finns uppdaterade versioner av BIOS där om de finns tillgängliga. Se dock till att noga läsa på hur du gör när du flashar eftersom det är viktigt att du gör rätt, även om du gör rätt finns en risk att du brickar moderkortet och då gäller tyvärr inte garantin.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

KOnstigt för mitt grafik kort är ganska nytt...

Mitt var två månader gammalt när det hände.

Permalänk

Hade liknande problem när jag överklockade mitt gamla GTX N460 till instabila hastigheter. Plötsligt, vid BF3-spelande, skulle skärmen bli alldeles grå med olika raveaktiga mönster och ljudet du beskriver skulle köras i högtalarna. Men då var det ju rätt självklart att det var grafikkortets fel och jag fick helt enkelt bara dra ner på överklockningen!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk

Jag tycker dina temperaturer låter konstiga. Det brukar vara tvärtom, att GPU ligger på 65 och CPU på 45 grader. Fungerar verkligen tempmätaren på grafikkortet?
Jag känner väl till Brrrrr ljudet när datorn fryser. Om det alltid sker vid spel tror jag det är något som blir för varmt av den höga belastningen.
Ny processor pressar grafikkortet hårdare, vilket då borde bli varmare. Blir graffet för varmt är det vanligt att datorn fryser och låter brrr.
Jag hade kollat grafikkortet, trots den låga temperaturen. Känt på det om det verkligen bara är fingerljummet. Rensat fläktar och flänsar så det får bra kylning. Efter det, kollat processorn. Tagit bort den och kollat att kylflänsen sitter ordentligt och är ren från damm. 65 grader för CPU låter lite högt. en i5 drar inte så mycket. Minne kan ställa till det också. Har du olika sorters minne blandat? Har du gjort ett minnestest?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Skrivet av Nilzohn:

Vilket spel gäller det? Spel med Punkbuster? Har du ett Realtek-ljudkort?

Samma problem här - löste det genom att inaktivera Realtek-kortet och skaffa ett annat. Ganska känt problem.

Detta. Jag hade samma problem, bytte drivare för realtekljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag fick ett liknande problem nu med den sensate windows updatteringen, hela datorn bara låser sig och den sista halvsekunden av ljud spelas upp i en loop vilket då oftast blir ett brrr/srrr/krrrrrrrrrrrrrrrrrr ljud.

Hade detta när jag köpte datorn också, det var visst moderkortet och cpu'n som behövde sig en uppdatering, innan dess trodde jag inte ens att cpu någonsin skulle kunna göra sånt utan rätt drivisar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle checka temps, CPU'n är nog för kall, testa att klocka den en aning så ska du se att den åtminstonde inte kommer frysa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Jag tycker dina temperaturer låter konstiga. Det brukar vara tvärtom, att GPU ligger på 65 och CPU på 45 grader. Fungerar verkligen tempmätaren på grafikkortet?
Jag känner väl till Brrrrr ljudet när datorn fryser. Om det alltid sker vid spel tror jag det är något som blir för varmt av den höga belastningen.
Ny processor pressar grafikkortet hårdare, vilket då borde bli varmare. Blir graffet för varmt är det vanligt att datorn fryser och låter brrr.
Jag hade kollat grafikkortet, trots den låga temperaturen. Känt på det om det verkligen bara är fingerljummet. Rensat fläktar och flänsar så det får bra kylning. Efter det, kollat processorn. Tagit bort den och kollat att kylflänsen sitter ordentligt och är ren från damm. 65 grader för CPU låter lite högt. en i5 drar inte så mycket. Minne kan ställa till det också. Har du olika sorters minne blandat? Har du gjort ett minnestest?

CPUn håller sig från 45-60 grader beroende vilket spel jag kör.
Grafik kortet håller sig runt 40-50 beroende vilket spel.

FLäktarna är rena och mina minnen är likadana. jag har gjort memtest och det visade inge konstigt. Jag har dessutom gjort stresstest på CPUn i 20min. inge konstigt hände.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Detta. Jag hade samma problem, bytte drivare för realtekljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes. I mitt fall hjälpte det inte ens med driverbyte på min ena burk.

Trådstartaren - prova inaktivera det inbyggda ljudkortet i BIOS/UEFI! Om allt fungerar bra så har du felet där. Om inte - fortsätt felsök, i sådana fall sätter en tia på grafikkortet.

EDIT: tag naturligtvis bort all överklockning också.