Permalänk
Medlem

Kyla ner lägenhet, hur?!

Tjena!

Har en liten 1:a på 25-30kvm och den blir vääääldigt varm nu på sommaren..

Har endast en dörr och sen ett normalstort fönster, kan ha öppet fönstret hela dagen och det blir ingen skillnad i lägenheten.. fortfarande lika varmt..

Går utan tröjja hemma nästan hela tiden för att det är så varmt, sover aldrig med täcke.

Hur ska jag kyla ner lägenheten? har en golvfläkt men den hjälper ju knappt, drar ju bara runt den varma luften i lägenheten hela tiden.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Det finns portabla AC:s att köpa, hade själv det i en vindslägenhet jag bodde i som blev obehagligt varm på sommaren.

Du ställer AC:n inne i rummet, sen trycks värmen ut genom en slang som du sätter i fönstret eller en ventil genom väggen.

AC:n jag ägde drog 700W och hade en kyleffekt på ca 2000W, vilket borde kyla ner ditt rum till en behaglig nivå utan bekymmer.

OBS, de för endel liv och drar en hel del ström, men jag sover hellre med en AC brummandes än att det är svinvarmt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En Portabel AC, dom är dock ganska bullriga.
med 25-30kvm så behöver du också en med skaplig kapacitet, typ 12000BTU, 3000w+

Väldigt vanligt är typ 8-9000BTU och ca 2500w dom är ofta lite för klena, kommer bara gå och gå utan att kyla ner speciellt bra, det blir kallare, men ofta så fattas dom sista 2-3 graderna för att få det svalt.
Men det hela varierar en hel del, hur pass bra dom kyler även med lägre specar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

Har du dragit ner persiennen när du har fönstret öppet? Det du vill göra är att bli av med instrålning av värme utifrån och enklast är att dra ner persiennen helt med den vita sidan utåt om du har någon sådan. Sedan har du fönstret öppet. Det tillåter ventilation och ser till att det inte kommer in så mycket värme. Det i kombination med en fläkt för att få lite rörelse på luften räcker långt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Utanför AC så persiener om du har sådana.
Annars bra mörkläggningsgardiner.

Jag har 2 st på min balkong, dvs utanför mitt enorma fönster som tar mesta av värmen innan den ens träffar fönstret.
Har sänkt min värme i lägenhet med flera grader. Väl värt.

Permalänk
Medlem

Sluta sitta och nörda vid datorn får du se det blir mycket svalare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aircon i Sverige? Är ni helt från vettet

Det du ska göra är att utnyttja nattkylan genom att släppa in kallluft, och sedan hindra solinstrålning från att komma in genom dina fönster under dagtid

EDIT: Och självklart kontrollera så att inga element ligger och värmer vilket kan vara fallet under nätterna.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Aircon i Sverige? Är ni helt från vettet

Det du ska göra är att utnyttja nattkylan genom att släppa in kallluft, och sedan hindra solinstrålning från att komma in genom dina fönster under dagtid

EDIT: Och självklart kontrollera så att inga element ligger och värmer vilket kan vara fallet under nätterna.

Är man nordbo och varm av sig så kan man må väldigt dåligt av att exempelvis sova när det är över 25 grader varmt.

Kan absolut inte heller utföra mentalt krävande arbete om det är närmare 30 grader.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Klart man kan ha AC om man får för varmt. Bodde tidigare i en liten etta med fönstrer mot söder och det var ofta 30+ inne sommartid och inte blev det tillräckligt svalt nattetid heller för att kyla ner lägenheten. Det hände flera gånger att jag sov på ballkongen för att få bra sömn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Sluta sitta och nörda vid datorn får du se det blir mycket svalare

Skickades från m.sweclockers.com

pft varmare ute än i min lägenhet atm
Då kan jag ju inte gå ut, helt sjukt varmt ute ju!

Permalänk
Medlem

Ändra på ventilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

pft varmare ute än i min lägenhet atm
Då kan jag ju inte gå ut, helt sjukt varmt ute ju!

du har såt rätt. SKulle bygga terass med farsan, men blev att gå in o lira LoL i den svala inneluften =D

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att ta några is block i nån balja sedan låta fläkten blåsa över den för att sprida kyla?

Eller är det bara i Kalle Anka det funkar

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Skulle det funka att ta några is block i nån balja sedan låta fläkten blåsa över den för att sprida kyla?

Eller är det bara i Kalle Anka det funkar

Ja det fungerar, rätt bra också.
Finns många hemmabygda mini luftkylare med is.
Fläkt,batteri, liten luft tunnel och is = mys.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag störs mest när det är varmt i sovrummet. Hänger man en riktig blöt handduk i fönstret och låter stå lite öppet blir det faktiskt avsevärt kyligare i sovrummet. Fungerar givetvis bäst med ett fönster som öppnar utåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nu kom jag och tänka på en sak hörde på radion för ett tag sedan detta med sommar värme och sova.

Man skulle tydligen fukta ett myggnät eller nått lakan? sedan lägga det på sig och låta fläkten blåsa på en.
Tycker det låter väldigt konstigt måste kännas som man har kissat ner hela sängen eller nått

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _tekken_:

Nu kom jag och tänka på en sak hörde på radion för ett tag sedan detta med sommar värme och sova.

Man skulle tydligen fukta ett myggnät eller nått lakan? sedan lägga det på sig och låta fläkten blåsa på en.
Tycker det låter väldigt konstigt måste kännas som man har kissat ner hela sängen eller nått

Tror du har missuppfattat det. Verkar vara en variant på mitt tips ovan, dvs. fläkten blåser på det fuktiga lakan och på det viset kyls luften ner.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är man nordbo och varm av sig så kan man må väldigt dåligt av att exempelvis sova när det är över 25 grader varmt.

Kan absolut inte heller utföra mentalt krävande arbete om det är närmare 30 grader.

Jag kollade lite loggar över utetemperaturer i Sverige (Gislaved och Borås) den senaste tiden och såg att det varit under 10 grader flertalet gånger den senaste tiden. Öppnar man ett fönster nattetid och kanske hjälper till med att ställa upp en fläkt så borde man kunna mata in en hel del kyla som du kan ha nytta av under dagen. Ju mer prylar så som soffor och grejer du har desto bättre, då dessa lagrar kylan under dagen.

Men men, vad vet jag

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Mitt hus har stora fönster som släpper in solen från tidig morgon, sedan när solen förflyttar sig så lyser det in i andra fönster etc.

Blir varmt på ca 30min efter att solen gått upp även med rullgardiner nere... Nattsvalkan varar inte längre än till tidigt på morgonen..

Öppnar ofta balkongdörren och fönster nattetid, nackdelen är mygg och andra insekter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Tjena!

Har en liten 1:a på 25-30kvm och den blir vääääldigt varm nu på sommaren..

Har endast en dörr och sen ett normalstort fönster, kan ha öppet fönstret hela dagen och det blir ingen skillnad i lägenheten.. fortfarande lika varmt..

Går utan tröjja hemma nästan hela tiden för att det är så varmt, sover aldrig med täcke.

Hur ska jag kyla ner lägenheten? har en golvfläkt men den hjälper ju knappt, drar ju bara runt den varma luften i lägenheten hela tiden.

har en lika stor lägenhet själv. Mina två fönster är åt samma håll men jag har köksfönstret lite lätt öppet 24/7 samt balkongen när jag är hemma. Blir svalt när det blåser lite

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

sätt dig på ett block is

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Takfläkt och öppet fönster/balkongdörr fungerar ganska okej. Kör med det i mitt vardagsrum. Fördelen är att en takfläkt låter inte särskilt mycket och moderna sådana har ändå ganska schysst design. Nackdelen är väl att det tar ändå en stund innan det svalare i rummet och det kommer ju inte bli lika kallt som en AC, dessutom kostar en vettig takfläkt vars utseende man kan leva med lite mer än vad man kanske först hade räknat med, jag fick ge 2500:- för min. Kan ju dock gå att hitta billigare på blocket eller liknande.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Dagtid = Fönster igenstängt och gardiner fördragna för att inte släppa in värme.
Nattetid = Fönster öppet för att släppa ut värme och få in svalka (kylan).

Fungerar ganska bra men även en klippa i skärgården som kyls av Östersjön kommer bli stekhet mitt på dagen, i den ljuvliga sommaren.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fafne:

Dagtid = Fönster igenstängt och gardiner fördragna för att inte släppa in värme.
Nattetid = Fönster öppet för att släppa ut värme och få in svalka (kylan).

Fungerar ganska bra men även en klippa i skärgården som kyls av Östersjön kommer bli stekhet mitt på dagen, i den ljuvliga sommaren.

Förutom att det inte riktigt är så lätt då du släpper in en väldigt massa strålningsvärme trots gardinerna. det du gör är att skara ett växthus mellan gardinen och fönstret där du får in väldigt mycket värmestrålning så där kan temperaturen öka kraftigt. Det är därför generellt bättre att alltid ha fönstret öppet då den faktiskt lufttemperaturen sällan är särskilt hög i Sverige. Du kommer ändå inte ha det svalare inomhus än lufttemperaturen i skugga utomhus om du inte råkar ha en AC.

Titta till exempel på hur man bygger hus runt medelhavet. Alla hus har fönster och fönsterluckor. På natten är båda öppna för att släppa in kyla och på dagen stänger man fönsterluckorna, eller i modernare hus är det vanligt med ståljalusier, men låter fönstret bakom vara öppet. Detta hindrar nästan all instrålning av värme men håller igång luftcirkulationen.

Trots att du inte kan få det kallar än omgivande lufttemperatur så är det inga problem att då det varmare så länge solen skiner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg, lufttemperaturen utanför ett öppet fönster där solen gassar kan bli rejält mycket högre än utomhustemperaturen överlag. Trots det så håller jag med om att öppet fönster är att föredra, det mildrar växthuseffekten lite iaf.