Vänta på GTX 780-modeller?

Permalänk
Entusiast

Vänta på GTX 780-modeller?

Hade tänkt köpa GTX 780 snart men frågan är om jag borde vänta på fler modeller att välja mellan?
Jag skulle kunna tänka mig att betala upp till 6500kr om det ger mig lite extra som typ ett mer överklockningsvänligt kort eller ett kort som har en bättre kylare fast blåser ut varmluften där bak så att SLI blir enkelt i framtiden, tror ni att ett sådant kommer i framtiden? Typ från EVGA för dom brukar ju göra "referensliknande" kort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Bättre "utblåskylare" än referenskylaren tvivlar jag på att det kommer (för den är faktiskt väldigt bra).

EVGA har redan kommit med en modell med annan kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1935999

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Vad finns det utöver EVGAs modeller för spännande på ingång? Har ASUS visat något öht?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trolliban:

Bättre "utblåskylare" än referenskylaren tvivlar jag på att det kommer (för dem är faktiskt väldigt bra).

EVGA har redan kommit med en modell med annan kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1935999

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jo ACX kylaren känner jag till men att luften inte åker ut i chassit är viktigt så den är borträknad. Det får väl kanske bli referenskylaren då!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Directcu, acx och windforce blåser ut väldigt mycket I lådan så bra ventilation eller referenskylare är nog att föredra...
Jag har bara provat directcu-modellen själv(ej på 780 då) och tycker att den värmer upp andra komponenter mer än den blåser ut det på baksidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla 780 klockar mer eller mindre lika bra då det delvis beror på kylningen hur GPU Boost 2.0 jobbar samt det sedvaliga siliconlotteriet och alla kort har samma begränsningar vad gäller volt, 1.212V är max oavsett om det är vanilla, Lightning eller classified eller är ett titan.
Hittills är det enbart skillnad i kyning som visat nån skillnad samt ev. golden review samples som skickats till vissa för att just showcasea 780.

Med hyfsat vattenblock, tunat BIOS på referenskort kommer du lika bra som ett Classified kommer gör just pga att det finns begränsningar som nvidia satt upp för GK110 som INTE kommer tillåtas överstigas och två stora kommer akta sig att så göra då dom redan är under sträng bevakning pga tidiage överträdelser av avtalet.
Classified/Lightning är ju samma sak som tunat out of the box vilket den som gräver lite kan göra samma sak med referenskort minus då givetvis biffigare strömdel som inte kommer till nytta under gällande avtal som tillåter 1.212V och där är det stopp, högre powerlimit är enbart en BIOS-grej som tar 1 minut att åtgärda.
Att Classified inte är så fasligt mycket dyrare samt saknar EVBot styrker detta att det enbart är ny kylare samt eget PCB men resten inom specen.
EV OM det tillåts i framtiden så blir det ENBART på Titan för att göra skillnad på Premium/Titan och mainstream/GTX780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Alla 780 klockar mer eller mindre lika bra då det delvis beror på kylningen hur GPU Boost 2.0 jobbar samt det sedvaliga siliconlotteriet och alla kort har samma begränsningar vad gäller volt, 1.212V är max oavsett om det är vanilla, Lightning eller classified eller är ett titan.
Hittills är det enbart skillnad i kyning som visat nån skillnad samt ev. golden review samples som skickats till vissa för att just showcasea 780.

Med hyfsat vattenblock, tunat BIOS på referenskort kommer du lika bra som ett Classified kommer gör just pga att det finns begränsningar som nvidia satt upp för GK110 som INTE kommer tillåtas överstigas och två stora kommer akta sig att så göra då dom redan är under sträng bevakning pga tidiage överträdelser av avtalet.
Classified/Lightning är ju samma sak som tunat out of the box vilket den som gräver lite kan göra samma sak med referenskort minus då givetvis biffigare strömdel som inte kommer till nytta under gällande avtal som tillåter 1.212V och där är det stopp, högre powerlimit är enbart en BIOS-grej som tar 1 minut att åtgärda.
Att Classified inte är så fasligt mycket dyrare samt saknar EVBot styrker detta att det enbart är ny kylare samt eget PCB men resten inom specen.
EV OM det tillåts i framtiden så blir det ENBART på Titan för att göra skillnad på Premium/Titan och mainstream/GTX780.

Du verkar vara rätt insatt. Jag har försökt konsumera lite recensioner för att få något hum om vad man ska välja... Än så länge verkar det bästa köpet vara EVGA's fabriksöverklockade kort, både out of the box och vid överklockning. Tänker ju givetvis överklocka mitt kort så det är viktigt att det har bra kylning och generellt sett svarar bra på klockning.

ASUS har ännu inte presenterat något DUC2 (eller vafan deras fläkttjofräs heter) men det kommer väl inom närmsta veckorna. Här kommer vi komma till det klassiska dilemmat känner jag.

Skatteåterbäringen kommer, det bränner i fickan, riktigt mycket
Du VET att om du väntar lite så kommer det säkert bättre alternativ ganska snart, kanske tom billigare
Det... går..... inte..... att.... vänta..... AHHHHHRGH.

:/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är ju bara nån vecka kvar tills ickereferens ersätter referensmodellerna så den som väntar på något (gott eller ej) väntar aldrig för länge.
Problemet är ju om du skall köra luft eller vatten, vill ha gräddvispar eller sobra referenskylaren som blåser ut luften och alltid är rätt oavsett stil i burken.

Permalänk
Medlem

Köp vilken som helt och vattenkyl och kör på monsterklock

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Är ju bara nån vecka kvar tills ickereferens ersätter referensmodellerna så den som väntar på något (gott eller ej) väntar aldrig för länge.
Problemet är ju om du skall köra luft eller vatten, vill ha gräddvispar eller sobra referenskylaren som blåser ut luften och alltid är rätt oavsett stil i burken.

Har inte fnulat på sådant. Hade väl tänkt att köra med den kylare som kommer med...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2