Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

..aldrig hört om fasta priser när man sitter ute hos kund?

Om man bortser från att det kan kompliceras av ramavtal och interna eller externa krav på upphandling så är det oftast möjligt att även i fastprissammanhang förhandla om saker som uppenbart förändrar villkoren. Visst, man kan vara en jävel och hålla på varje bokstav i ett kontrakt så länge det gynnar en själv, men då blir det inte fler affärer med den partnern och en etablerad bra affärsrelation har ett värde som är relativt lätt att se att den även har ett ekonomiskt värde.

Skrivet av MugiMugi:

Det är två skilda problem, ett problem är att många utvecklingsverktyg kräver administratörs rättigheter för att fungera korrekt, detta är ett problem som inte alltid finns lösningar till förutom att vara Admin. T.ex. bland annat att koda mot Azure kräver detta. (Eller i alla fall krävde inte jobbat med Azure på ett bra tag )

Ett helt annat problem är att idioter skriver program som alltid kräver administratörsrättigheter. Men dessa är som sagt va två skilda problem.

Sedan rekommenderar jag inte ens att röra registret så länge du absolut inte har en bättre väg att spara inställningar.

Ja och nej.. jo i princip är det förstås två skilda problem, men det senare är mer eller mindre ett resultat av det förra. Om utvecklarna inte (av nödvändighet eller smidighet) vore administratörer så skulle de inte kunna göra program som kräver onödigt höga behörigheter utan att upptäcka problemet (och betrakta det som ett problem som de har ansvar för).

Permalänk

Testa

Skrivet av CyberVillain:

Fler glada amatörer som ska komma in och provocera, ni får komma hit och sitta några veckor på 1 ghz CPU och 4 gig ram så får ni se vad ni säger efter det...

jag skulle gärna testa jag är van vid super sega datorer.
Hade en hemmabyggd 4gb ram och en intel celeron procesor

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Ja och nej.. jo i princip är det förstås två skilda problem, men det senare är mer eller mindre ett resultat av det förra. Om utvecklarna inte (av nödvändighet eller smidighet) vore administratörer så skulle de inte kunna göra program som kräver onödigt höga behörigheter utan att upptäcka problemet (och betrakta det som ett problem som de har ansvar för).

Det handlar bara om brist på kunskap eller avsaknad av riktiga test miljöer ( läs inte utvecklings miljöer ) för sådant hade fångats upp där.

Många utvecklings verktyg kräver ganska så höga rättigheter beroende på vad du försöker göra. Speciellt i relation till att debugga applikationer. Det är inte precis något man burkar komma undan ifrån. Men har man riktiga test setup så är detta ett mindre problem.

Men ja nu vet jag också att testning inom utveckling oftast sker av samma utvecklare som gör produkten och att testare saknas till stor del, jobbar själv på ett företag där vi har 30% testare så inte precis normen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Skulle snarare säga att det mer och mer går mot just att användaren regerar över sin egen produktivet med BYOD-trenderna och marginaliseringen av Windows som enhet för att konsumera och producera IT.

.....sen kvarstår ju problemet med IT- och utvecklingschefer som inte förstår att provisionera tillräckligt stora VM:ar för sina utvecklare som detta fall vilket leder till att man rundar IT och springer t.ex. till Amazon och drar kreditkortet.

//H

Regerar? Nja. Du väljer ett skal, medan det ligger på IT att det ska gå att uppnå någon verksamhetsnytta med skalet. Ju fler modeller av skal desto mer komplicerade lösningar blir det.

Förvisso finns det olika "sätt" att implementera BYOD.
Man kan ju släppa loss alla användare helt alá 90tals datoranarki, men det kommer inte fungera bra och bara öka kostnaden för IT support.

edit: Att virtuella miljöer är underdimensionerade är ett managementproblem. Teknik man aldrig lösa sådana problem, det måste man göra med kommunikation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Om man bortser från att det kan kompliceras av ramavtal och interna eller externa krav på upphandling så är det oftast möjligt att även i fastprissammanhang förhandla om saker som uppenbart förändrar villkoren. Visst, man kan vara en jävel och hålla på varje bokstav i ett kontrakt så länge det gynnar en själv, men då blir det inte fler affärer med den partnern och en etablerad bra affärsrelation har ett värde som är relativt lätt att se att den även har ett ekonomiskt värde.

Det jag menade var att fasta priser förekommer inte när man sitter ute hos kund, du jobbar på löpande räkning. Fast pris förekommer när en kund beställer en helhetslösning tex ett affärssystem.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det handlar bara om brist på kunskap eller avsaknad av riktiga test miljöer ( läs inte utvecklings miljöer ) för sådant hade fångats upp där.

Många utvecklings verktyg kräver ganska så höga rättigheter beroende på vad du försöker göra. Speciellt i relation till att debugga applikationer. Det är inte precis något man burkar komma undan ifrån. Men har man riktiga test setup så är detta ett mindre problem.

Men ja nu vet jag också att testning inom utveckling oftast sker av samma utvecklare som gör produkten och att testare saknas till stor del, jobbar själv på ett företag där vi har 30% testare så inte precis normen.

Ja precis. Plus att testningen ofta fokuserar på slutanvänvändaren och den lider ju inte av att ha adminbehörigheter . Man kravställler dåligt, och glömmer hela lifecycle management-aspekten.

Skrivet av CyberVillain:

Det jag menade var att fasta priser förekommer inte när man sitter ute hos kund, du jobbar på löpande räkning. Fast pris förekommer när en kund beställer en helhetslösning tex ett affärssystem.

Aha -jag tolkade ditt svar som " [Har du] aldrig hört talas om..? " dvs att du just körde på fast pris. Jag har inte noterat den regeln på de firmor och kunder jag varit på angående 'alltid löpande ute hos kund'. Jag tycker kunden alltid försöker få fast pris oavsett var utvecklingen sker eftersom det ger dem omedelbar kontroll över kostnadstaket, medan tjänsteleverantören alltid vill köra på löpande just för osäkerheten i tillkommande faktorer -alternativt gardera sig med ett från början väldigt högt fastpris. Resultatet brukar nästan alltid sluta i löpande.

Det är klart man vill leverera, men om man förklarat läget, och ansvaret för den ökade kostnaden ligger helt hos kund så tänker jag inte få magsår för något som jag redan flaggat för och inte har kontroll över. Då lutar jag mig tillbaka och låter pengarna rulla in.

Permalänk
Avstängd

Helhetsåtaganden har en fastsatt spec, de kan man sätta fastpris på, konsulting ute hos kund har ingen sådan fast spec. Förstår inte riktigt hur man skulle kunna sätta fast pris på det, men, men...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag har jobbat över 10 år i branschen lilla du och och påhopp som dina så klart man triggar.

Att hela tiden behöva kontextswitcha pga väntetider är otroligt irriterande och frustrerande.
Nej jag behöver inte vara admin i AD, jag vill bara vara ansluten till det vanliga ADet och samtidigt vara lokal admin på burken. Men största problemet är inte detta utan hastigheten.

Och tro mig, jag har försökt få dem att inse att de måste skruva upp både CPU och Minne, men inget gehör

Vad du har gjort eller inte spelar ingen roll, det är nog ingen som skulle anställa någon som uppvisar en attityd som du gör just nu. Du får tänka på att den enda bilden jag har fått från dig so far är att du är lättirriterad, otrevlig och är något av en översittare.

Med tanke på informationen som du uppgett vid tillfället så var det väldigt troligt att du är en av dessa utvecklare som tror att de kan allt om datorer och att deras lösning måste vara korrekt.

Permalänk
Avstängd

Jag har ju länkat till min profil på github så du får jättegärna göra en kodgranskning och återkomma med kritik. Lättirriterad? Du har ju noll koll på hur det är att jobba på det sätt jag tvingas. Tar du upp taskmangern så ligger CPU alltid på runt 15% även vid sådant som på en normal dator räknas som idle. Få upp ögonen och inse problemet istället.

Jag irriterar mig på din arrogans och att du inte kan sätta dig in i en annan människans problem, ett ganska vanligt problem hos en person utan empati. Översittaren är du, inte jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag har ju länkat till min profil på github så du får jättegärna göra en kodgranskning och återkomma med kritik. Lättirriterad? Du har ju noll koll på hur det är att jobba på det sätt jag tvingas. Tar du upp taskmangern så ligger CPU alltid på runt 15% även vid sådant som på en normal dator räknas som idle. Få upp ögonen och inse problemet istället.

Jag irriterar mig på din arrogans och att du inte kan sätta dig in i en annan människans problem, ett ganska vanligt problem hos en person utan empati. Översittaren är du, inte jag.

Fast, det är ju inte jag som försöker slänga min titel i ansiktet på folk. Jag har inte sagt "DÖ JÄVLA UTVECKLARE DÖ!!!!".

Jag har bara svarat efter dina extremt otydliga inlägg där du klagar över saker och ger oerhört luddiga exempel (2 minuter byggtid är fan inte någonting, där jag jobbar tar de stora byggena 1-2 timmar och det är med bra hårdvara).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Jag irriterar mig på din arrogans och att du inte kan sätta dig in i en annan människans problem, ett ganska vanligt problem hos en person utan empati. Översittaren är du, inte jag.

Tagga ned lite. Lugna dig. Återigen, du kan uppfattas som dryg och jobbig. Jag kommer ihåg tråden när du pratade om aktiesystemet du byggde, och omedelbart talade du om att du var arkitekt minsann. Att slänga titlar i ansiktet folk uppfattas som drygt. Skälet till det, är att när du berättar hur ball du är, så känner sig folk nedtryckta och förminskade. Ingen tycker om att umgås med folk som gör en mindre och ger mindervärdighetskomplex. Du är en sån person som ger andra komplex. Det går att upphöja andra och det är då, de mår bra och du uppfatttas som trevlig och man vill vara med dig. Vem vill du hänga med? En effektiv person som ger dig komplex och skryter om vad han gjort, eller en person som gör att du känner dig som ett kompetent geni? Vill du må dåligt eller vill du må bra? När du ställer dig på andra och trycker ned dem och berättar hur bra du är, så beundrar de dig inte, du väcker avund och irritation. Om du berömmer folk och får dem att känna sig som genier, så börjar de gilla dig.

Fundera på det här lite. Du verkar skärpt. Det är helt onödigt av dig att berätta hur bra du är, hela tiden. Du väcker bara avund. Försök vara trevlig UTAN att briljera. Det är en bra övning för dig, som du kan ha nytta av. Försök bekräfta andra, sök inte bekräftelse själv. Men allt detta kräver viss mognad, och det tar år innan man får det. Tyvärr.

(Se, nu berömde jag dig och fick dig att känna som en kung och att alla är avundsjuka på dig. Skulle du hellre velat att jag gav dig komplex och tryckte ned dig och hittade fel i allt du gjort och att du är en looser och att du inte vet vad du sysslar med och bara skryter? Vill du må bra eller vill du tryckas ned? Vad föredrar du? Vilket sätt att ge dig feedback på, valde jag?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast, det är ju inte jag som försöker slänga min titel i ansiktet på folk. Jag har inte sagt "DÖ JÄVLA UTVECKLARE DÖ!!!!".

Jag har bara svarat efter dina extremt otydliga inlägg där du klagar över saker och ger oerhört luddiga exempel (2 minuter byggtid är fan inte någonting, där jag jobbar tar de stora byggena 1-2 timmar och det är med bra hårdvara).

Nej men nu var det ju inte så att det var hela bygget jag körde inklusive tester, utan det var ETT projekt i en lösning (Man bygger inte alla projekt samtidigt normalt då enbart de projekt som har ändrats byggs). Först på byggservern byggs hela lösning och automatiska enhets- och spectester körs, detta tar givetvis lång tid, 2 timmar har jag dock aldrig varit med. Ni kanske har problem med prestandan på era tester?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller på att försöka få ordning på OS X på Windows 7 64-bit via VMWare. Lyckas installera skiten och den verkar klara max 1280x1024, om jag kör högre så blir virtuella skärmen pixlig.
Problemet jag är väl det, samt de som stör mig mest.. att jag försöker installera Final Cut Pro 7 men får felmeddelande att jag har 0MB vRAM och den behöver 128MB vRAM.
Dock stämmer detta i .vmx-filen:

svga.autodetect = "FALSE"
svga.maxWidth = "1280"
svga.maxHeight = "1024"
svga.vramSize = "134217728"

har inte Video Card under Hardware i settings som andra verkar har. Har bara Display. Vad kan felet vara?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Avstängd

Yes, nu ska vi utvärdera testperioden med VMWare hehe, kommer inte vara många som är positiva. Nu kan man bara hoppas att de lyssnar på kritiken också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag PM:ar dig CyberVillian då jag är intresserad av att höra lite mer...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Är det alltså så pass illa på större företag att det är så dålig prestanda? Säkerhet eller inte så måste ju burkarna prestera. Fick fullständigt flippet på hur långsamma datorerna i skolan var när man satt där och programmerade. Inte en chans i livet att jag skulle orka arbeta på en sådan burk i framtiden. Dumpa ansökan till civ. ing datateknik och bli balettdansör eller något kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Är det alltså så pass illa på större företag att det är så dålig prestanda? Säkerhet eller inte så måste ju burkarna prestera. Fick fullständigt flippet på hur långsamma datorerna i skolan var när man satt där och programmerade. Inte en chans i livet att jag skulle orka arbeta på en sådan burk i framtiden. Dumpa ansökan till civ. ing datateknik och bli balettdansör eller något kanske?

Nu är jag förvisso inte själv programmerare, men det beror ju helt på vad du hamnar på för företag.
Långt ifrån alla är gråa giganter som dödar allt vad heter kreativitet och livslust.

I regel har dessutom (bra) programmerare inga som helst svårigheter att få/byta jobb, så det är ju bara att hitta en ny arbetsgivare om den nuvarande inte passar. Man ska inte vara rädd för att röra på sig.

CyberVillan spär på lite och skriker av sig lite frustration, vilket är förståeligt, men inte bör läsas som någon gjuten sanning om branschen i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nu är jag förvisso inte själv programmerare, men det beror ju helt på vad du hamnar på för företag.
Långt ifrån alla är gråa giganter som dödar allt vad heter kreativitet och livslust.

I regel har dessutom (bra) programmerare inga som helst svårigheter att få/byta jobb, så det är ju bara att hitta en ny arbetsgivare om den nuvarande inte passar. Man ska inte vara rädd för att röra på sig.

CyberVillan spär på lite och skriker av sig lite frustration, vilket är förståeligt, men inte bör läsas som någon gjuten sanning om branschen i helhet.

Visst är det så men jag blev ändå lite förvånad över hur illa det verkar vara på vissa ställen. Speciellt när det handlar om ett så stort företag. Kanske inte borde bli förvånad egentligen med tanke på att stora företag ofta tappar kontrollen på saker och ting när mycket inom många områden ska stämma överens på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Visst är det så men jag blev ändå lite förvånad över hur illa det verkar vara på vissa ställen. Speciellt när det handlar om ett så stort företag. Kanske inte borde bli förvånad egentligen med tanke på att stora företag ofta tappar kontrollen på saker och ting när mycket inom många områden ska stämma överens på en gång.

Är du på ett *stort* företag är närmsta cheferna väldigt viktiga, ofta strävas det efter den egna avdelningens framgång framför företagets bästa.

Det är bra och dåligt på alla företag, och finns många företag i många branscher som är mycket dåliga.
Att man väldigt sällan man ser någon starta en tråd om "fan va jävluska bra jag trivs på jobbet" är det snarare för att man är mer benägen att ljuda sin olycka och gnälla av sig, än att inga företag är bra öht.

Men vad jag menar är att som programerare behöver du inte vara orolig, för ni är väldigt rörliga och sitter inte fast i en branch med några få aktörer. Det är både lätt och lärorikt att flytta på sig

Permalänk
Avstängd

Därför man är konsult!
Men trist att byta uppdrag bara för att miljön man sitter på är kass. Uppdraget är ju grymt kul annars

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Därför man är konsult!
Men trist att byta uppdrag bara för att miljön man sitter på är kass. Uppdraget är ju grymt kul annars

....du glömmer det viktigaste i den ekvationen. Har man kass miljö att utveckla i som konsult så innebär det att man fakturerar 1200 kr/timmen för att vänta.

Du får väl börja sticka eller något för att fördriva tiden, en ylletröja med texten "Denna har jag stickat när jag väntade på min underdimensionerade utvecklingsmiljö" skulle säkert den obstinata mellanchefen uppskatta.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Avstängd

Haha precis Eller så sitter jag på Sweclockers och snackar skit med er

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Är det alltså så pass illa på större företag att det är så dålig prestanda? Säkerhet eller inte så måste ju burkarna prestera. Fick fullständigt flippet på hur långsamma datorerna i skolan var när man satt där och programmerade. Inte en chans i livet att jag skulle orka arbeta på en sådan burk i framtiden. Dumpa ansökan till civ. ing datateknik och bli balettdansör eller något kanske?

Well, sådana här saker beror ju somsagt väldigt mycket på företag. När det gäller stora företag med stora viktiga projekt så finns det ofta även stora plånböcker att öppna för att skaffa sig häftiga byggmiljöer. In the end så är det viktigast att man har bra management, som kan ta strid för problem som TS har och såklart andra problem i arbetsmiljön.

Sedan så låter det ju just nu som att det har varit någon sorts proof of concept eller liknande med tanke på att de vill utvärdera (att det görs en utvärdering pekar dessutom på att folk inte är så jävla inkompetenta som TS hävdar), och det är inte alls orimligt att tänka sig att de kör på undermålig hårdvara för att undvika situationen där man slängde ut några miljoner på en plattform som visar sig vara dålig.

Permalänk
Avstängd

Back on jobbet efter 4 veckor av vattenkyld i7 med 32 gig ram. Hade nästan glömt hur segt det var att jobba på den virtuella miljön :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet varför min VM Ware image av OS X bara ökar och ökar när jag rendrar ut från t.ex. After Effects? (Ja, jag flyttar allt från disken till en separat disk när det är klart. Men ändå så minskar det inte när jag flyttar filerna.)

Vad kan problemet vara? Nu har jag 12kb kvar på disken så kan inte starta imagen ens. Drygt som satan. Någon som vet?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home