Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Och sedan vad ska "hända" om SD kommer till makten? De kan nog räkna med rätt mycket motstånd från person som vågar ta till konkreta handlingar, och jag snackar inte om att dela ut flyglappar. Oavsett så tycker jag personliogen SD anhängare förtjä'nas att bli avhumaniserade, eftersom de är så himla tuffa på internet och mindre tuffa i verkligheten. Om ni nu stör er på utveckingen av mångkulturen, ta saken i egna händer, konfrontera folk.

Det låter ju himla demokratiskt att avhumanisera ca. 10% av befolkningen bara för att dom inte vill konfrontera folk på stan, och gå ut med sin partitillhörighet offentligt?

Citat:

"Ungdomar", de vet ju så mycket om samhället, de kan inte ens skriva svenska, dvs. sitt eget språk, då ska de fan inte yttra sig om invandringen heller, utan att förtjäna något tillbaka. Det är lätt för den klena svenska ungdomen som sitter hemma i en villa eller liknande och uttala sig om folks liv, utan att själva upplevt missär.

Så alla som inte kan stava får inte yttra sig om invandringspolitiken? Gäller detta även dyslektiker eller är de undantagna?

Citat:

Men som nämnt innan, passar det inte så stick från sverige, tro inte för en sekund att landet är "ert" bara för att ni är så kallade etniska svenskar. Sverige skulle, och säljer ut sitt folk och land för högstbjudande redan i dagsläget. De skulle inte tveka en sekund att sätta en skäggig saudier på makten, inte ens SD så länge de får bidrag till sina sketna aktiviteter och de falska förhoppningarna som de ger pizzaansikten som er. Ni som tror att sverige kommer bli något folkhem kan fortsätta att dröma, eftersom det aldrig kommer ske. SD är ett skämtparti med skämtpolitiker, och skämtanhängare som inte vågar stå för det öppet.

"Sverige skulle..." Jaha, vem är Sverige? är det politiker? infödda svenskar? älgar? Som jag ser det tillhör Sverige alla som bor här (lagligt). Det är då upp till dom som bor här att stå bakom en politik som man själv tror gynnar Sverige. Om det visar sig att den politiken innebär att minska invandringen? Fine! Så länge som det finns ett folkligt stöd så ser jag inget problem med det. Oavsett om man går ut med det på gatan eller inte.

Citat:

Det kanske verkar skrämmande, men börja förberedd er mentalt, eftersom inom snar framtid så kanske era fruar och kvinnliga släkter måste använda slöja offentligt. Vem vet...det är väll detta som ni är rädda för? Eller ni kanske rent av är rädda att bli influerade av lite mer "stränga" familjeregler där kvinnan ska få mindre valfrihet? Det är ju trots allt allmänt kännt att SDs kvinnosyn inte är den bästa, när de själva filmat att de vill penetrera "horor" med järnrör...

Tror inte att särskilt många är rädda för det du beskriver. Jag tror att fler är rädda för att religiösa seder och traditioner lätt undantas från den offentliga debatten, endast för att den är just religiös. Frågan många ställer sig är nog snarare var gränsen går mellan religion och ett modernt samhälle. Hur långt kan man anpassa ett samhälle i 2000-talet utan att det får allt för stora konsekvenser för de icke-troende? Religionsfrihet i all ära, men någonstans måste man dra en gräns, det tror jag att du också förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det måste vara en av de dummaste sakerna jag någonsin har hört. Oh herregud haha.

Det konstigaste är att jag varken är lågutbildad, låginkomsttagare eller dum. Hur går det ihop egentligen?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Nej, det konstiga är att du är hög(?)utbildad, inte är en låginkomsttagare och sedan säger någonting som ligger på en oerhört låg och barnslig nivå.
Dessutom, att jag säger att du sa en dum sak betyder inte att jag säger att du är dum eller ointelligent utan bara att det du sa är oerhört dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Nej, det konstiga är att du är hög(?)utbildad, inte är en låginkomsttagare och sedan säger någonting som ligger på en oerhört låg och barnslig nivå.
Dessutom, att jag säger att du sa en dum sak betyder inte att jag säger att du är dum eller ointelligent utan bara att det du sa är oerhört dumt.

Ungefär lika barnsligt som resonemangen v/mp-anhängare för, världsfred och glass till alla?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Ungefär lika barnsligt som resonemangen v/mp-anhängare för, världsfred och glass till alla?

Bra att du håller med om att du sa 2 dumma saker i rad, nu kanske vi kan gå över till den tredje dumma saken du sa. Men vi tar en paus först så att du kan andas ut och vila ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja
Håller på och läser mig in på olika partier och tittar även på debatter i riksdagen för att bilda mig en uppfattning inför nästa år. Jag har röstat på Sossarna i de två val jag fått rösta men nu kommer det antagligen bli SD.
Jag är stark motståndare till religion och religionsfriheten är så löjligt tolkad att den står över andra människro i samhället. Religionsfriheten är så pass stark att jag anser att den är ett rent hot mot det fria och sekulära samhälle vi har idag.
Sista droppen i bägaren var halalslaktat kött. Hur kan man tolka att religionsfrihet står över djurs rättigheter?
Så vilket parti ska ni rösta på och vilken fråga fick/får er till det?

För det första så blir jag i största allmänhet glad över att du tror att du kommer att rösta på Sverigedemokraterna. Inte för att jag sympatiserar med SD, utan snarare för att jag anser att människor som lider av trångsynthet, intolerans, främlingsfientlighet och/eller rasism inte har något som helst plats inom Socialdemokraterna och de värderingar om tolerans, öppenhet och mångfald som partiet varje dag för fram. Med det sagt så är det väl bara att gå vidare;

Religionsfrihet är, och har alltid varit, en demokratisk grundläggande rättighet. Och den utgör inte på något sätt ett hot mot ett fritt och sekulärt samhälle. Likväl som vi har ett väldigt stort antal sekulära svenska kristna så finns det gott som sekulära muslimer, judar eller vad du nu vill se för grupp. Flertalet som invandrar till Sverige och har en religiös tro är sekulära, dvs. att de vill att religion och stat förblir åtskilda.

Vilka rättigheter djuren har är helt individuellt. Det finns inga självklara rättigheter för djur. Och i största allmänhet är det så att Halalslakt är mer humant än en del andra metoder som används både i Sverige och inom EU.

Till din fråga;
Jag röstar på Socialdemokraterna. Största orsaken till det är att den regering vi har idag har ett primärt syfte; jävlas med fattiga och gynna de rika. De som redan hade lite pengar har fått betala enormt mycket för att genomföra diverse skattesänkningar (100-200 miljarder) som i slutänden bara gynnat de med höga inkomster. Vid sidan om denna högerregering så har vi ett näringsliv som vädrar morgonluft och ser allt fler möjligheter att sänka lönerna och försämra villkoren för människor på svensk arbetsmarknad. Jag klandrar också regeringen för den ökande rasismen. Deras sätt att splittra Sverige i bitar bidrar starkt till att fler misstror invandringen och skapar sig attityder som att de tar våra jobb och så vidare. Så här kan vi inte ha det. Därför röstar jag vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Nötkött vad fan spelar det för roll? De har ju specialmat för de som är vegetarianer, vilket är ännu mer bullshit. Och böneutrop, du påverkas inte ett skit av det eftersom du troligen bor långt borta från moskeerna, och det är dessutom endast en gång i veckan. Känns som du hänger upp dig bara för "att". Men om du inte gillar läget i sverige kanske du borde flytta, många andra likasinnade har gjort det. Du kan flytta till ett land utan muslimer, så kan den inhemska befolkningen visa sin gästfrihet till en skandinav som du :). Finns det någon anledning att förbjuda böneutrop egentligen, och vilken argumentation skulle man ha för det i så fall?

Och sedan vad ska "hända" om SD kommer till makten? De kan nog räkna med rätt mycket motstånd från person som vågar ta till konkreta handlingar, och jag snackar inte om att dela ut flyglappar. Oavsett så tycker jag personliogen SD anhängare förtjä'nas att bli avhumaniserade, eftersom de är så himla tuffa på internet och mindre tuffa i verkligheten. Om ni nu stör er på utveckingen av mångkulturen, ta saken i egna händer, konfrontera folk.

"Ungdomar", de vet ju så mycket om samhället, de kan inte ens skriva svenska, dvs. sitt eget språk, då ska de fan inte yttra sig om invandringen heller, utan att förtjäna något tillbaka. Det är lätt för den klena svenska ungdomen som sitter hemma i en villa eller liknande och uttala sig om folks liv, utan att själva upplevt missär.

Men som nämnt innan, passar det inte så stick från sverige, tro inte för en sekund att landet är "ert" bara för att ni är så kallade etniska svenskar. Sverige skulle, och säljer ut sitt folk och land för högstbjudande redan i dagsläget. De skulle inte tveka en sekund att sätta en skäggig saudier på makten, inte ens SD så länge de får bidrag till sina sketna aktiviteter och de falska förhoppningarna som de ger pizzaansikten som er. Ni som tror att sverige kommer bli något folkhem kan fortsätta att dröma, eftersom det aldrig kommer ske. SD är ett skämtparti med skämtpolitiker, och skämtanhängare som inte vågar stå för det öppet.

Det kanske verkar skrämmande, men börja förberedd er mentalt, eftersom inom snar framtid så kanske era fruar och kvinnliga släkter måste använda slöja offentligt. Vem vet...det är väll detta som ni är rädda för? Eller ni kanske rent av är rädda att bli influerade av lite mer "stränga" familjeregler där kvinnan ska få mindre valfrihet? Det är ju trots allt allmänt kännt att SDs kvinnosyn inte är den bästa, när de själva filmat att de vill penetrera "horor" med järnrör...

Ungdomar i villa? Jag är 29 år och har ett eget hus. Eller ja, banken har som jag hyr precis som de flesta i detta land.

Jag kommer aldrig sticka från Sverige om inte jag får ett bra jobb i ett soligt land. Hatar vintrarna här. Så jag kommer stå pall och argumentera för min sak och inte tolka in det du skriver och lägga åsikter på dig så som du gör med andra. Jag med flera med mig är bättre än så.

Då får gärna tycka en massa men du bör inte lägga åsikter på folk. Redan där har du förlorat diskussionen.

Du har dessotum redan fått ett par bra svar så du kan väl svara på de först, jag blir bara irriterad på att du inte kan använda dina argument istället för att lägga åsikter på folk.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Du har dessotum redan fått ett par bra svar så du kan väl svara på de först

Och du kan ju svara på de frågor du fått.

Permalänk
Avstängd

Lägga åsikter? Alla har ju en åsikt. Ingen var varken vunnit eller förlorat, däremot så har många visat enorm brist på kunskap gällande islam och tolerans till oliktänkande.

Ni kan irritera er på vad ni vill, men faktum kvarstår dock att ni inte påverkas av islamiseringen eftersom ni själva inte är muslimer. Faktum kvarstår också att ni inte har nämnt vad ni själva ska gära för att lösa detta "problem", förutom att rösta på SD vilket enligt mig kan ses som en viss feghet eller "gummirygg" som SD kallar det.

Det känns som att ni är emot islamiseringen bara för att det går emot er förutfattade mening om hur sverige ska vara och har varit. Dessvärre är samhällen i ständig utveckling, på gott och ont. Det ni egentligen borde vara oroliga över är de religiösa ledarna som försöker hjärntvätta ungdomar i förorten och peka finger till de som inte "följer koranen bokstavligen" eller kallar de för hycklare om de väljer att leva sekulärt. Detta leder och är en orsak till de problem som finns i samhället, och har inget att göra med nötkött i skolan och annat trams. Vill ni diskutera problematiken så får ni se till att fokusera på relevanta saker.

Som jag nämnt innan, ert beteende och reaktioner gör inget annat än att göra situationen värre. Hur många i SD har talat med ungdomar i förorten om dessa problem? Hur många av er har diskuterat denna problematiken med folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

peka finger till de som inte "följer koranen bokstavligen" eller kallar de för hycklare om de väljer att leva sekulärt.

Alla religiösa är hycklare på ett sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det måste vara en av de dummaste sakerna jag någonsin har hört. Oh herregud haha.

Men vad ska jag då glädja mig åt?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Alla religiösa är hycklare på ett sätt.

Du är en hycklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Du är en hycklare.

Ja det är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Ungefär lika barnsligt som resonemangen v/mp-anhängare för, världsfred och glass till alla?

Vad menar du? Är det barnsligt att vilja ha fred?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Det ni egentligen borde vara oroliga över är de religiösa ledarna som försöker hjärntvätta ungdomar i förorten och peka finger till de som inte "följer koranen bokstavligen" eller kallar de för hycklare om de väljer att leva sekulärt.

Skrivet av Swiifty:

Alla religiösa är hycklare på ett sätt.

Inte helt relaterat till tråden men vill bara poängtera det att imamerna har helt rätt, sekulära muslimer, kristna etc är hycklare. Svårt att bevisa eller veta om det är ett medvetet självbedragande beteende eller rädsla för social utfrysning men det varierar säkerligen från fall till fall. Poängen är att det är fundamentalisterna som har rätt. Det som står i koranen skall följas av muslimer. I islams fall finns det än mindre utrymme för tolkning än de två andra ambrahamitiska religioner då koranen tyvärr (för samtiden) är GUDS ORD. Så! Om imamer vill tvinga ett vall mellan icke observerande sekularism och fundamentalism så är det bra, då får vi slut på eländet. Resterande ateister och deister bör förmå att hantera det få kvarstående fundamentalisterna ev. ta koll på dom vid behov.

Permalänk
Avstängd

Lol tomten är du helt störd eller? Det är ju just sådant tänkande som ökar klyftorna och gör det svårare för muslimer att intigreras i det svenska samhället. Folk måste fatta att religiösa ledare inte kan peka finger åt alla och tala om för dem vem som är muslim eller inte. Det tänkandet präglar många delar av arabvärlden, och det finns inget som är postivt där. Sådant händer i sverige också, och det stör mig.

Såklart det finns plats att tolka, jag rekommenderar dig att läsa på lite kring historian om islam och koranen, och då menar jag inte från "extremislamistiska källor", utan från alternativa.

Hur kan fundamentalisterna ha rätt när deras tolkning och spegling av islam är formad kring konflikter och förtryck? Hur kan en skäggig saudier uttala sig om islam när han tycker att "allah har varit snäll mot saudierna som givit dem rikedomar"? Förklara gärna detta.

Hur kan en imam från förorten som knappt kan läsa och skriva uttala sig om något alls? Få imamer är utbildade, och inom islam kan i princip vem som hellst bli något. Just detta är problemet. Man måste sluta se på dessa autoriteter som den sanna källan till information, och detta gäller även för er svenskar. Så länge ni svenskar ser på dessa fundamentalister som "sanna" muslimer och representanter till sveriges muslimer, så är ni en del av problemet.

Sedan "wikiislam" vilka är bakom den sidan, vilka skriver där? Vilken agenda har de som skriver där? Sådant måste man frågosätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Folk måste fatta att religiösa ledare inte kan peka finger åt alla och tala om för dem vem som är muslim eller inte.

Här tycker jag du har fel. Religiösa ledare påpekar att så kallade anhängare av deras _religion_ inte gör som gud förordnar. Vi kan inte alla kalla oss för muslimer, kristna etc. I islams fall så är det Mohammeds vittne samt att koranen är dikterad av gud som du måste förmå dig att tro på för att _få_ kalla dig muslim. Det finns inget utrymme för tolkning av guds skrivna ord. texterna är förstås översatta för de flesta av oss men i övrigt är det som sägs det som gäller.

Skrivet av Az1337:

Såklart det finns plats att tolka, jag rekommenderar dig att läsa på lite kring historian om islam och koranen, och då menar jag inte från "extremislamistiska källor", utan från alternativa.

Koranen är guds ord, vad mer behöver jag läsa (jag har f.ö läst mer)? Sekulära muslimer är hycklare så det skriker om det, mer så än sekulära kristna och judar. Men som jag sagt tidigare så är alla religioners apologeter hycklare, problemet för muslimer (och resten av världen) är att deras heliga text påstås vara reciterad från just gud, det går inte att göra någon intellektuell retorisk flykt från icke-följing av koranen som muslim, de är din guds ord du väljer att inte följa.

Skrivet av Az1337:

Hur kan fundamentalisterna ha rätt när deras tolkning och spegling av islam är formad kring konflikter och förtryck?

Nu tänker du på extremister.

Skrivet av Az1337:

Hur kan en imam från förorten som knappt kan läsa och skriva uttala sig om något alls?

imamer så som mullas kan uttala sig om religösa texter och hur en religösa följare skall förhålla sig till dem. De bör inte hjälpa dig sådant som kräver utbildning.

Skrivet av Az1337:

Man måste sluta se på dessa autoriteter som den sanna källan till information, och detta gäller även för er svenskar. Så länge ni svenskar ser på dessa fundamentalister som "sanna" muslimer och representanter till sveriges muslimer, så är ni en del av problemet.

Jag pratar inte endast om islam utan alla religioner, fundamentalisterna har rätt, alla gånger. De andra är deister som bäst och hycklare som värst.

Skrivet av Az1337:

Sedan "wikiislam" vilka är bakom den sidan, vilka skriver där? Vilken agenda har de som skriver där? Sådant måste man frågosätta.

jag medger att det var en hastigt vald källa. Passar dessa översättningar bättre? Tror inte muslimer detta är guds ord? Är man inte en hycklare om man inte göra som den stora guden säger?
http://quran.com/33/50
quran.com/4/34
http://quran.com/9/29

här är en som inte var med på förra listan men, intressant likaväl; http://quran.com/9/30

Permalänk
Medlem

Religion ska inte ha att göra med politik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Avstängd

Jag håller ändå inte med, läs det jag skrev igen. Är det lämpligt att inkompetenta religiösa ledare ska peka finger? Oavsett är detta ett stort problem, och jag tar avstånd från detta totalt.

Varför är man hycklare om man vill använda religionen på sitt vis, även om det går emot de religiösa ledarna? Levde mullorna och imamerna på muhammeds tid? Man måste läsa historian krig händelserna och förstå problematiken. Den islamska världen har fortarande inte diskuterat de olika versionerna av koranen ingående, vilket är högst anmärkningsvärt.

Jag ser ändå inte hur fundamentalister har rätt då de till högsta grad "tolkar" religionen och pekar finger utifrån sin politiska agenda. Så nej jag köper inte att man är hycklare bara för att man inte låter sig påverkas av dessa auktoriteter. Samma auktoriteter är orsaken till alla konflikter och krig i historien. Jag tror inte att man kan döda i guds namn, utan människan måste kunna lösa konflikter på annat vis, med sitt intelekt.

Detta är den enkla versionen, svårare blir det om man går in på alla de olika grupperna som finns inom islam, tro det eller ej så består islam och olika typer av muslimer som prakticerar sin religion mycket annurlunda. Jag frågesätter inte koranen, utan jag tycker att de som vill vara muslimer ska får vara det utan att något skämt till mulla ska peka finger.

Som muslim kan man göra mycket, man behöver t.ex. inte tillämpa allt koranen säger, utan det finns riktlinjer till när man ska tillämpa det (om man vill). Som t.ex. Jihad, en väldigt missuppfattat term som religilösa ledare använder till att hetsa folk till kamp, medan Jihad av vissa tolkas som den "inre" kapen, och inte har något med den fysiska världen att göra. Dessvärre anser jag inte att dessa religiösa ledare alltid vet vad de talar om, de kan använda koranen till att rättfärdiga i stort sätt allt, vilket är fel, och vilket har hänt.

Ett exempel kan vara Talibanernas opiumodling, för allt som exporteras så måste folk betala "zakat" på det, dvs en religiös skatt. Men hur fan kan man betala denna skatten om droger är förbjudet från första början? Ser du hur de vrider och vänder? Eller i syrien när rebellerna utför sina terrordåd, skriker de "allah akbar", det är fel. Ser inte hur religionen kan rättfärdiga sådana händelser. Trots detta finns det nog många fundamentalistiska ledare som stödjer och hjärntvättar dessa till grova handlingar.

Jag tror många underskattar faran med dessa "fundamentalister". Tror ni muslimerna får en moske med pengar från saudi gratis? De förväntar sig något tillbaka, dvs. trogenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Här tycker jag du har fel. Religiösa ledare påpekar att så kallade anhängare av deras _religion_ inte gör som gud förordnar. Vi kan inte alla kalla oss för muslimer, kristna etc. I islams fall så är det Mohammeds vittne samt att koranen är dikterad av gud som du måste förmå dig att tro på för att _få_ kalla dig muslim. Det finns inget utrymme för tolkning av guds skrivna ord. texterna är förstås översatta för de flesta av oss men i övrigt är det som sägs det som gäller.

Vad är detta för trams? Det finns utrymme för tolkning av "guds skrivna ord", och denna tolkning sker varje dag av flera olika grupper. En del gör så pass extrema tolkningar ("bokstavstroende") att det leder till våldshandlingar och terrorism. Andra gör sådana tolkningar att det går att förena med demokratiska värderingar om ett tolerant, öppet och välkomnande samhälle. Detsamma gäller för i stort sett all religion.

Sluta vara så hatisk mot islam och så ser du verkligheten för vad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Vad är detta för trams? Det finns utrymme för tolkning av "guds skrivna ord", och denna tolkning sker varje dag av flera olika grupper. En del gör så pass extrema tolkningar ("bokstavstroende") att det leder till våldshandlingar och terrorism. Andra gör sådana tolkningar att det går att förena med demokratiska värderingar om ett tolerant, öppet och välkomnande samhälle. Detsamma gäller för i stort sett all religion.

Sluta vara så hatisk mot islam och så ser du verkligheten för vad den är.

Vem säger det?

Klart att det finns lite olika tolkningar. Men varför har just du rätt? Du skriver att islam är fredens och jämnställdhetens religion? Varför har just du rätt och alla som säger tvärtom fel?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vem säger det?

Klart att det finns lite olika tolkningar. Men varför har just du rätt? Du skriver att islam är fredens och jämnställdhetens religion? Varför har just du rätt och alla som säger tvärtom fel?

Varken islam, kristendomen eller judendomen är fredens och jämställdhetshetens religioner. Däremot kan man, om man läst koranen och de övriga religionernas motsvarande heliga texter, utläsa att islam i grunden är betydligt mer jämställd. Tyvärr är inte detta något som har uppmärksammats, och största skulden för det bär etablerade medier i och med att de främst bara jagar läsarsiffror. Vidare så är det också så att islam med relativt stor tydlighet föreskriver att den enda som bär rätt att utfärda straffet för synder är Allah. Det finns ingenting i religionen som rättfärdigar enskilda grupper och individers handlingar gentemot t.ex. amerikanska och brittiska mål. Men tyvärr så är det senare ett resultat av bokstavstroende - dvs. att extremisterna inte gärna ser mer än vad de läser i ord. De drar inte gärna några kopplingar mellan olika satser och ser sambandet och den stora helheten.

Jag säger inte att just JAG har rätt i allt, men jag säger att extremisterna och "de fientliga muslimerna" är ett fåtal. Och det är sanning. En stor majoritet av världens muslimer är fredliga, och en stor majoritet av de som bor i Europa är sekulära muslimer som vill hålla staten och religionen skild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Vad är detta för trams? Det finns utrymme för tolkning av "guds skrivna ord", och denna tolkning sker varje dag av flera olika grupper. En del gör så pass extrema tolkningar ("bokstavstroende") att det leder till våldshandlingar och terrorism. Andra gör sådana tolkningar att det går att förena med demokratiska värderingar om ett tolerant, öppet och välkomnande samhälle. Detsamma gäller för i stort sett all religion.

Sluta vara så hatisk mot islam och så ser du verkligheten för vad den är.

Ursäkta men det där är trams. Är din text ochså öppen för tolkning? Är omnipotenta varelser så oförmögna av formulering att de måste "tolkas"?

Hatisk mot islam? Vad får du det från? Man bör vara mycket kritisk till organiserad religion, speciellt när de som anser sig tillhöra en sådan religion sedan gör en massa ursäkter för allt _religionen_ står för, "jag tror inte på allt det där tramset så _tolkar_ inte jag _guds ord_. Jag tror på gud!" - random sekulär troende. Då min vän, tror du på en helt annan gud och gör så på idiotiska grunder. Koranen är guds ord, de är inte öppna för debatt, likväl som de 10 budorden dock är de (kristna kan tacka "gud") mycket mer sparsamt utvalda så det är lättare att försvara i modern tid utan att "tolka" men även dem ger en klart uppfattning om att det handlar om mycket gamla levnadssätt som inte platsar i ett modernt samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Ursäkta men det där är trams. Är din text ochså öppen för tolkning? Är omnipotenta varelser så oförmögna av formulering att de måste "tolkas"?

Hatisk mot islam? Vad får du det från? Man bör vara mycket kritisk till organiserad religion, speciellt när de som anser sig tillhöra en sådan religion sedan gör en massa ursäkter för allt _religionen_ står för, "jag tror inte på allt det där tramset så _tolkar_ inte jag _guds ord_. Jag tror på gud!" - random sekulär troende. Då min vän, tror du på en helt annan gud och gör så på idiotiska grunder. Koranen är guds ord, de är inte öppna för debatt, likväl som de 10 budorden dock är de (kristna kan tacka "gud") mycket mer sparsamt utvalda så det är lättare att försvara i modern tid utan att "tolka" men även dem ger en klart uppfattning om att det handlar om mycket gamla levnadssätt som inte platsar i ett modernt samhälle.

Det här fascinerande hur en del kan sitta på forum och anse sig vara störst, bäst och vackrast. Det du gör är att du dumförklarar stora delar av den muslimska befolkningen i Sverige, och mer eller mindre legitimerar den extremism som många har flytt från.

Koranen hävdas vara Guds ord, ja. Det är, rakt emot vad du påstår, i allra högsta grad öppet för diskussion och tolkning. För att förstå innebörden av de religiösa texterna måste man se helheten och inte enstaka verser och meningar. Detta skiljer extremister, så kallade islamister, från sekulära muslimer. Flertalet förmår faktiskt att se den här helheten och förstå att en en del delar måste sättas i sammanhang med andra delar för att det ska bli rätt. De tror alla på samma gud och de har samma religion. Att påstå något annat är ett hån mot världens muslimer.

Permalänk
Avstängd

Att koranen är guds ord det kan jag köpa, om man nu tror på sådant. Men faktum kvarstår, hur kan dessa religilösa ledare ses som auktoriteter när de oftast har en politiskt agenda bakom tolkandet av koranen? Dvs, bara för att en mullah säger att Jihad innebär direkt vål mot väst, betyder det att det verkligen är på det viset? Allt måste egentligen tolkas av läsaren, även fast vissa ledare påstår att vissa saker i koranen är så extremt enkla att förstå, att det inte behövs någon tolkning. Enligt vem är detta påståendet sant? Jo, enligt "dem". Åter igen kommer vi in på individerna här, som skapar olika regler till hur saker och ting ska utföras och tolkas. Alla grupper inom islam har mer eller mindre religiösa ledare som tolkar koranen åt dem, eller ger riktlinjer. Alla är inte extremister, men det finns de som är det. Detta är faktum, om det är rätt eller fel enligt "allah", det kan jag inte svara på.

Ni snackar om att vara "kritiska" till en entablerad organisation, det är just det vi är, vi är kristiska. Tro det eller ej islam är uppbyggd av människor och dess tolkningar utifrån koranen. Eller ska man säga utifrån deras "version" av koranen, som redan för flera hundra år sedan blev standardiserad av kaliferna´. Deta är dock något som många muslimer självklart inte vill tala om. Men studerar man historian kring koranens uppkomst så kan man se att allt inte är svart eller vitt, eller självklart. Som troende muslim kan detta bli svårt att smälta, men som historiker så måste man inse fakta.

Sedan så tycker jag inte man är mindre muslim bara för att man inte följer allt som koranen och haditerna tar upp. Få dödliga personer kan följa "allt", man är inte mer än människa. Jag tycker man måste se på helheten, hur är man som person, hur sköter man sig i samhället? Hur kan man använda religionen till att utföra positiva saker där man bor? Dessa frågor är viktigare än att hänga upp sig på huruvida kvinnan ska ha slöja eller inte. Jag tor många muslimer även håller med om detta, men troligen inte vågar yttra sig pga. religiösa auktoriteter, som även ni verkar stödja.

Om man studerar situationen i många muslimska länder så kan man se att de har blivit mer och mer radikala senaste åren. Vissa länder som var relativt "fria" i vår mening, har blivit mycket mer strikta, eftersom religiösa ledare har fåt mer infytande. Denna utvecklingen är negativ för islam som helhet, vilket vi har sett.

Just därför anser jag att "islamiseringen" som hot mot sverige är lite missvisande. Vissa delar av islamiseringen ja, men i så fall vilka? Och är dessa delar tillräckliga för att representera islam och muslimer som helhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Jag håller ändå inte med, läs det jag skrev igen. Är det lämpligt att inkompetenta religiösa ledare ska peka finger? Oavsett är detta ett stort problem, och jag tar avstånd från detta totalt.

Ursäkta jag missade ditt inlägg, skall försöka bemöta det på ett konstruktivt sätt. Först vill jag säga att jag inte pratar om extraminister utan fundamentalister (inom islam leder ofta det ena till det andra tyvärr). Det är lämpligt att religiösa ledare pekar finger på följare av religionen som inte följer den, ja. Dessa människor följer inte vad de har en gemensam konsensus om är guds ord.

Skrivet av Az1337:

Varför är man hycklare om man vill använda religionen på sitt vis, även om det går emot de religiösa ledarna?

Eftersom att "använda religionen på sitt vis" är en enorm hädelse, det är att påstå att du vet bättre än gud. När Gud säger "slås med ditt liv och din förmögenhet mot de som inte tror så kommer du bli duktigt begåvad" om en muslim då inte gör detta undrar en trovärdig imam om, A. du tvivlar på belöningen B. du tvivlar på guds rättskaffenhet. C. du tror inte detta är guds ord i.e du tror inte på islams gud.

Levde mullorna och imamerna på muhammeds tid? Självklart inte men de har självklar läst hadithen.

Skrivet av Az1337:

Den islamska världen har fortarande inte diskuterat de olika versionerna av koranen ingående, vilket är högst anmärkningsvärt.

De olika förvanskningar som finns har diskuteras ingående, resultatet är vad vi kallar koranen idag.

Skrivet av Az1337:

Jag ser ändå inte hur fundamentalister har rätt då de till högsta grad "tolkar" religionen och pekar finger utifrån sin politiska agenda.

Nej en fundamentalist per definition "tolkar" inte guds ord.

Skrivet av Az1337:

Så nej jag köper inte att man är hycklare bara för att man inte låter sig påverkas av dessa auktoriteter. Samma auktoriteter är orsaken till alla konflikter och krig i historien.

Det är för att koranen är skapad av krigshärar under en krigsfull tid, följer man den i modärn tid skapar man misär, den är inte längre (om den var är en internsant diskussion) en kraft för godhet.

Skrivet av Az1337:

Jag tror inte att man kan döda i guds namn, utan människan måste kunna lösa konflikter på annat vis, med sitt intelekt.

Men det står inte i koranen. Motsatsen återkommer och insinueras både ofta och ingående. Jag har inte tagit upp hadithen hittills då det inte är guds ord men det är då ingen pacifistisk historia.

Skrivet av Az1337:

Detta är den enkla versionen, svårare blir det om man går in på alla de olika grupperna som finns inom islam, tro det eller ej så består islam och olika typer av muslimer som prakticerar sin religion mycket annurlunda.

Nej jag tror dig. Men vad som är mycket internsant är att alla dessa grupper utom en (den som följer guds ord) kommer Allah enligt den själv, att krossa.

Skrivet av Az1337:

Jag frågesätter inte koranen, utan jag tycker att de som vill vara muslimer ska får vara det utan att något skämt till mulla ska peka finger.

Då är vi på samma spår, det är alla som inte är fundamentalister som är ett skämt. Tar man inte koranen ord för ord är man igen muslim.

Skrivet av Az1337:

Som muslim kan man göra mycket, man behöver t.ex. inte tillämpa allt koranen säger, utan det finns riktlinjer till när man ska tillämpa det (om man vill). Som t.ex. Jihad, en väldigt missuppfattat term som religilösa ledare använder till att hetsa folk till kamp, medan Jihad av vissa tolkas som den "inre" kapen, och inte har något med den fysiska världen att göra. Dessvärre anser jag inte att dessa religiösa ledare alltid vet vad de talar om, de kan använda koranen till att rättfärdiga i stort sätt allt, vilket är fel, och vilket har hänt.

Jihad är i högsta grad den fysiska kampen för förevigandet av religionen, i guds namn http://quran.com/search?q=jihad. Fundamentalisterna har rätt.

Skrivet av Az1337:

Ett exempel kan vara Talibanernas opiumodling, för allt som exporteras så måste folk betala "zakat" på det, dvs en religiös skatt. Men hur fan kan man betala denna skatten om droger är förbjudet från första början? Ser du hur de vrider och vänder? Eller i syrien när rebellerna utför sina terrordåd, skriker de "allah akbar", det är fel. Ser inte hur religionen kan rättfärdiga sådana händelser. Trots detta finns det nog många fundamentalistiska ledare som stödjer och hjärntvättar dessa till grova handlingar.

Det finns stöd för dess handlingar eftersom deras (enligt dom) är den rätta islam och de andra är infidels som skall slåss ner tills de underkastar sig.

Skrivet av Az1337:

Jag tror många underskattar faran med dessa "fundamentalister". Tror ni muslimerna får en moske med pengar från saudi gratis? De förväntar sig något tillbaka, dvs. trogenhet.

Det tror jag också, en uppriktigt religiös människa är en mycket farlig människa eftersom det leder till extremism, förfall av sunt förnuft osv.

Skrivet av Az1337:

Att koranen är guds ord det kan jag köpa, om man nu tror på sådant. Men faktum kvarstår, hur kan dessa religilösa ledare ses som auktoriteter när de oftast har en politiskt agenda bakom tolkandet av koranen? Dvs, bara för att en mullah säger att Jihad innebär direkt vål mot väst, betyder det att det verkligen är på det viset? Allt måste egentligen tolkas av läsaren, även fast vissa ledare påstår att vissa saker i koranen är så extremt enkla att förstå, att det inte behövs någon tolkning. Enligt vem är detta påståendet sant? Jo, enligt "dem". Åter igen kommer vi in på individerna här, som skapar olika regler till hur saker och ting ska utföras och tolkas. Alla grupper inom islam har mer eller mindre religiösa ledare som tolkar koranen åt dem, eller ger riktlinjer. Alla är inte extremister, men det finns de som är det. Detta är faktum, om det är rätt eller fel enligt "allah", det kan jag inte svara på.

Bra skrivit, håller med.

Skrivet av Az1337:

Ni snackar om att vara "kritiska" till en entablerad organisation, det är just det vi är, vi är kristiska. Tro det eller ej islam är uppbyggd av människor och dess tolkningar utifrån koranen. Eller ska man säga utifrån deras "version" av koranen, som redan för flera hundra år sedan blev standardiserad av kaliferna´. Deta är dock något som många muslimer självklart inte vill tala om. Men studerar man historian kring koranens uppkomst så kan man se att allt inte är svart eller vitt, eller självklart. Som troende muslim kan detta bli svårt att smälta, men som historiker så måste man inse fakta.

Ja visst, men om man förmår sig att vara kritisk så är man ju inte religiös. d.v.s förhåller man sig till historian och inte myten så tillhör man inte den organiserade religionen.

Skrivet av Az1337:

Sedan så tycker jag inte man är mindre muslim bara för att man inte följer allt som koranen och haditerna tar upp. Få dödliga personer kan följa "allt", man är inte mer än människa. Jag tycker man måste se på helheten, hur är man som person, hur sköter man sig i samhället? Hur kan man använda religionen till att utföra positiva saker där man bor? Dessa frågor är viktigare än att hänga upp sig på huruvida kvinnan ska ha slöja eller inte. Jag tor många muslimer även håller med om detta, men troligen inte vågar yttra sig pga. religiösa auktoriteter, som även ni verkar stödja.

detta är sunda tankar men, med all respekt så tycker jag det är ett visst självbedrägeri. Om gud är den gud som nämns i koranen, utan tvekan. Ja då kan jag inte tänka mig annat än att alla bör följa den till punkt och pricka. oavsett vad religiösa ledare säger bör man som religiös följa texterna som kommer direkt från gud.

Skrivet av Az1337:

Om man studerar situationen i många muslimska länder så kan man se att de har blivit mer och mer radikala senaste åren. Vissa länder som var relativt "fria" i vår mening, har blivit mycket mer strikta, eftersom religiösa ledare har fåt mer infytande. Denna utvecklingen är negativ för islam som helhet, vilket vi har sett.

Även detta är sunt tänkande men jag tycker det är lite konstigt från en religiös människa. Religiösa människor bör vara för religiöst styre e.g iran osv.

Skrivet av Az1337:

Just därför anser jag att "islamiseringen" som hot mot sverige är lite missvisande. Vissa delar av islamiseringen ja, men i så fall vilka? Och är dessa delar tillräckliga för att representera islam och muslimer som helhet?

För det första vill jag bara säga att jag inte har hävdat något mot (guilt by association?) islamisering men, självklart är jag emot de på samma sätt som jag är mot allt religiöst inflytande. religioner är gamla texter skrivna under en tid då det inte var särskilt lätt att leva, de är inga riktlinjer för ett korntemporärt liv. Men främst är religion en kapitulering av sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd

Du felar ändå jävligt mycket så länge du ser dessa fundamentalister som auktoriteter. Och vad exakt betyder "slås med ditt liv och din förmögenhet mot de som inte tror så kommer du bli duktigt begåvad"? Vem avgör hur detta ska tolkas? Och vem har framför allt rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Du felar ändå jävligt mycket så länge du ser dessa fundamentalister som auktoriteter. Och vad exakt betyder "slås med ditt liv och din förmögenhet mot de som inte tror så kommer du bli duktigt begåvad"? Vem avgör hur detta ska tolkas? Och vem har framför allt rätt?

Den som inte tolkar har rätt. Ok det finns visst semantiskt utrymme, det medger jag. Men hur man än vänder och vrider på det går det inte att frångå från essensen av en texten som inte handlar om någon inre kamp de kan vi konstatera. Vidare kan vi konstatera att gud vill att vi slås med våra liv och förmögenheter mot de som inte delar våra religiösa övertygelser, ändå gör inte många muslimer vad gud i klartext förordnar. Om vi skall börja "tolka" texter hit och dit skulle vi få stora problem i vårt samhälle. Guds ord bör inge minst lika mycket respekt som ett SMS från flickvännen som antagligen inte är öppet för tolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Eftersom att "använda religionen på sitt vis" är en enorm hädelse, det är att påstå att du vet bättre än gud. När Gud säger "slås med ditt liv och din förmögenhet mot de som inte tror så kommer du bli duktigt begåvad" om en muslim då inte gör detta undrar en trovärdig imam om, A. du tvivlar på belöningen B. du tvivlar på guds rättskaffenhet. C. du tror inte detta är guds ord i.e du tror inte på islams gud.
[..]
Men det står inte i koranen. Motsatsen återkommer och insinueras både ofta och ingående.
[..]
Det finns stöd för dess handlingar eftersom deras (enligt dom) är den rätta islam och de andra är infidels som skall slåss ner tills de underkastar sig.
[..]
Det tror jag också, en uppriktigt religiös människa är en mycket farlig människa eftersom det leder till extremism, förfall av sunt förnuft osv.

Det bara stinker av fördomar, förakt och okunskap i ovanstående citat. Jag ska försöka att rätta dig.

1. Att använda religionen på sitt sätt betyder inte att du anser dig veta bättre än Allah, och heller inte att du tvivlar på belöningen, guds rätsskaffenhet eller misstror att det är hans ord som återspeglas. Återigen; det är en fråga om tolkningar. Imamer själva strider i en del fall hur man ska tillämpa budskapet i praktiken. Olika islamiska institutet gör detsamma. Det finns inte ett enda sätt att se på de ord som Allah förmedlar. Det måste sättas i ett sammanhang till alla andra texter, och det är ofta där problemet ligger. Det är ofta där man ser hur de olika tillämpningar uppstår. Tolkningarna skapar problem.

2. Det står heller inte att människor tillåts att döda i Allahs namn. Snarare tvärtom; Allah (eller koranen) var mycket tydlig med att det är han som utfärdar straffen för de synder som begås, inte människan. Exakt likadant är det i bibeln eller judendomens motsvarighet. Det här missar ofta extremister. De läser andra verser där det talas om straffen för att begå synder etc och rättfärdigar utifrån det sina hemska brott mot människor.

3. Nej, det finns inte stöd för deras handlingar bara för att dessa extremister anser att det är den rätta islam och att de andra är "infidels". Mycket riktigt är det så att islam anser att man ska strida mot de så kallade otrogna. I en civiliserad värld, vilket även islam kan ge utrymme för, så sker detta inte genom våld. Där finns andra sätt. Vilket också är rimligt med tanke på att islam uppmanar till att inte bruka mer våld än vad som är nödvändigt. De rebeller i Syrien som dödar i religionens namn begår alltså en felaktig handling som inte kan rättfärdigas med att skrika "Gud är stor".
När det gäller opiumodling så finns det faktiskt ingenting som rättfärdigar det, inte det minsta. Det är helt och hållet en del av människans girighet, och det är att ta avsteg från Allah och religionen. Men det bryr dem sig så klart mindre om.

4. En uppriktigt religiös människa är inte per definition en mycket farlig människa. Det behöver inte per automatik leda till extremism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Nej, det finns inte stöd för deras handlingar bara för att dessa extremister anser att det är den rätta islam och att de andra är "infidels". Mycket riktigt är det så att islam anser att man ska strida mot de så kallade otrogna. I en civiliserad värld, vilket även islam kan ge utrymme för, så sker detta inte genom våld.

Detta är ett tillägg, inte en tolkning.