Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag tackar för att du tipsa om denna underbara funktion. Härligt att slippa se klagomål från Dwight i alla trådar.

Visste inte heller detta.

Från o med nu så skulle jag vilja inför ett förbud mot att citera Dwight =).

Oavsett vad man tycker om de olika ändringarna så har jag svårt att tro att jag inte kommer att tycka om det nya spelet. Är är däremot orolig att spelet kanske inte kommer att vara klart när det släpps. Satt med gammal dator när Empire kom och blev riktigt besviken över att knappt kunna spela det.

Sitter på lite äldre dator nu med. Får se om jag gör en liten uppgradering tills att Rome släpps.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Köp Rome: Total war, så läser du på några sidor med walktrough/guider/strategi så lär du dig grunderna och tänket i Total war-serien, du kommer tycka resten av serien är mycket, mycket roligare när du fått ett grepp om spelet, hur det är uppbyggt och tänket man ska ha när man spelar.

Läs gärna på lite innan du spelar Shogun 2 också, man lär sig galet mycket på det.

Så kommer du bli bra på total war och spelen kommer bli mycket, mycket roligare

Lycka till!

Jag har lirat väldigt mycket Rome, Medieval 2 och Empire. Har dock aldrig lagt riktigt mycket tid så är inget proffs direkt. Men har väl över 100h speltid i serien totalt. Det gick rätt bra för mig i Shogun 2 till realm divide och sen gick allt åt helvete.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Och ni är ju väldigt mogna som konstant gör personangrepp och sedan klagar på mig som kritiserar spelet.
Herregud, väx upp småpojkar. Spel är inte allt.

Rome 2 är långt ifrån det "snyggaste" strategispelet någonsin, panorama bilden bevisar ju det.
Men visst, är lågupplösta texturer, låg distans på detaljer, 2d enheter, otroligt fula träd (som inte ens passar in med resterande grafik) = snyggt, så får ni väl tycka det.

Förövrigt så är ju panorama bilden flera bilder ihopsatta till en. Så ni blir ju lite lurade när ni tittar på den och tror att allt det är i erat synfält. (Därav "fler" saker tror ni att ni kommer se samtidigt) När kanske enbart 10% är det.

Ge mig normala bilder av gameplay på 1920x1080 upplösning utan att vara inzoomat, så kommer vi allihop att se att grafiken inte är så speciellt bättre jämfört med tidigare spelen.

Vi gör så här, när jag har Rome II installerat på min SSD, så tar jag bilder på enheter, träd, hus, vatten osv. Sedan gör jag samma sak med Shogun 2, lägger upp dem här, och så kan vi avgöra vilket spel som är snyggast.

Personangrepp står du för en del också.

Vilket strategispel anser du är snyggare då? Jag tror skillnaden mellan dig och många andra här på forumet är att vi har en realistisk syn på hur snygg grafik man faktiskt kan ha i ett spel.

Självklart är soldaterna som är 100-200 meter bort lite lågupplösta, vad förväntade du dig? Vilket dator tror du ärligt talat klarar av att rendera och beräkna tusentals av soldater som slåss med varann med sådan detalj? Förväntar du dig karaktärer så detaljerade som dem ARMA III eller vad är det du vill? Kan redan nu tala om för dig att det skulle ta fenomenet bildspel till en helt ny nivå.

Redan i Shogun 2 så blir jag varje gång jag spelar en strid förundrad över de extremt välgjorda animationerna, de enorma striderna med tusentals detaljerade soldater som möter varann på slagfältet, och hur det ändå flyter på bra. Det finns som sagt FPS-spel med mindre detaljer och där är det kanske 20 personer på en karta. Här har vi tusentals och ändå sitter jag där med 60 FPS.

Träden ser bra ut enligt mig, enda spelen jag verkligen sagt "wow, den där skogen ser riktigt bra ut" i är Alan Wake och ett moddat Skyrim, ärligt talat så fokuseras inte skogar och liknande i särskilt många spel. De ser förövrigt lätt bättre ut än skämten till träd i BF3.

Tyvärr tror jag det är meningslöst att diskutera med dig då du verkar lida av någon form av narcissism, helt allvarligt alltså, jag försöker inte vara rolig eller dryg här, men det är verkligen som att prata med en vägg. Som är den bästa väggen, enligt honom själv och ingen annan som tittar på väggen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Shogun 2, flyter på bra, med hundratals enheter? Du måste skoja.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?542432-Shogun-2...
Du får jättegärna ta lite bilder redan nu i Shogun 2 och skicka i PM med din prestanda där du har hundratals enheter, såklart inzoomat och åtminstone High settings.

Träden ser nästan ut som de borde vara i nåt tecknat spel, det ser bara konstigt ut, matt grön färg sedan kolsvart, matt grön färg sedan kolsvart.

Glöm inte i ditt PM att citera allt du påstår också!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Shogun 2, flyter på bra, med hundratals enheter? Du måste skoja.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?542432-Shogun-2...
Du får jättegärna ta lite bilder redan nu i Shogun 2 och skicka i PM med din prestanda där du har hundratals enheter, såklart inzoomat och åtminstone High settings.

Träden ser nästan ut som de borde vara i nåt tecknat spel, det ser bara konstigt ut, matt grön färg sedan kolsvart, matt grön färg sedan kolsvart.

Glöm inte i ditt PM att citera allt du påstår också!

Klockan är mycket just nu, ska lira lite CO-OP imorgon med en polare, om jag kommer ihåg kan jag nog ta lite bilder. 60 FPS stabilt kan jag redan nu säga att jag inte får fullt inzoomat i strider, men det behövs inte heller på samma sätt i RTS spel som i FPS spel. Bildspel är det dock inte då jag är ganska kräsen med flytet.

Förövrigt känner jag att det finns annat i mitt inlägg som du borde svara på, exempelvis vilket spel som är snyggare och vad du egentligen förväntar dig av grafik och liknande i ett spel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag har lirat väldigt mycket Rome, Medieval 2 och Empire. Har dock aldrig lagt riktigt mycket tid så är inget proffs direkt. Men har väl över 100h speltid i serien totalt. Det gick rätt bra för mig i Shogun 2 till realm divide och sen gick allt åt helvete.

Ja, Realm divide är väldigt obalanserat i S2 :/ Oavsett hur mycket pengar och tid man lägger ner på diplomati så vänder sig alla mot en, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Ja, Realm divide är väldigt obalanserat i S2 :/ Oavsett hur mycket pengar och tid man lägger ner på diplomati så vänder sig alla mot en, haha.

Jag hade ingen aning om det första gången jag körde. Tyckte att allt gick riktigt bra och höll på att ta över Japan riktigt bra och komma in i mitten för att närma mig en vinst och BOOM, Realm divide! och alla attackerar mig och jag behöver försvara ett väldigt stort område och det går snabbt utför.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flyawaynille:

Jag har lirat väldigt mycket Rome, Medieval 2 och Empire. Har dock aldrig lagt riktigt mycket tid så är inget proffs direkt. Men har väl över 100h speltid i serien totalt. Det gick rätt bra för mig i Shogun 2 till realm divide och sen gick allt åt helvete.

100h timmar totalt? Pff, det är ju ingenting

Tror jag har 500h i bara Shogun, Empire och Napoleon Sedan lirade jag väldigt mycket Medieval 2 med moddar
Har dock aldrig testat Rome, så ser fram emot tvåan väldigt mycket

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Shogun 2, flyter på bra, med hundratals enheter? Du måste skoja.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?542432-Shogun-2...
Du får jättegärna ta lite bilder redan nu i Shogun 2 och skicka i PM med din prestanda där du har hundratals enheter, såklart inzoomat och åtminstone High settings.

Träden ser nästan ut som de borde vara i nåt tecknat spel, det ser bara konstigt ut, matt grön färg sedan kolsvart, matt grön färg sedan kolsvart.

Glöm inte i ditt PM att citera allt du påstår också!

Det är inte så att vi hypar för att det "Kommer bli världens/årets snyggaste och bästa spel" utan att för att vara just i alpha stadiet så ser det väldigt bra ut och dem har vad var det 40% ? Större budget än det förra spelen så har det potentialen att bli ett riktigt bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag hade ingen aning om det första gången jag körde. Tyckte att allt gick riktigt bra och höll på att ta över Japan riktigt bra och komma in i mitten för att närma mig en vinst och BOOM, Realm divide! och alla attackerar mig och jag behöver försvara ett väldigt stort område och det går snabbt utför.

Första gången jag körde så fixade jag mängder med elittrupper (Specifik enhet för shogun) och dy. då jag först var alligned med shogun (har jag för mig), sedan bestämde jag mig för vid realm divide för att köra på min egen bana... I ett svep var mina grymma enheter borta, snacka om less man blev :p. Om nu minnet inte sviker mig :).

Skrivet av MSIOCGenie:

100h timmar totalt? Pff, det är ju ingenting

Tror jag har 500h i bara Shogun, Empire och Napoleon Sedan lirade jag väldigt mycket Medieval 2 med moddar
Har dock aldrig testat Rome, så ser fram emot tvåan väldigt mycket

För mig har det blivit mindre timmar per spel sedan de första i serien släpptes, spelade nog Rome mest timmar, sedan har det blivit mindre timmar per spel i serien. Blir dock att man återvänder till de tidigare spelen ibland :). Återupplivat vissa av de äldre med några grymma moddar, alltid trevligt :). Kommer nog bli något sämre med den möjligheten till Rome2, men aja, jag har mindre tid nuförtiden...

Permalänk
Medlem

Hittade en film, gillar inzoomningen när dem springer.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg som innehöll personangrepp. Tänk på att diskutera på ett trevligt och vänligt sätt. Om ni misstänker att något inlägg bryter mot reglerna, anmäl det till oss i stället för att vara otrevliga tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat lira lite Empire igen för att komma in i total war tänket igen. Har ni några bra guider som inte är allt för långa som ger tips om dels hur man spelar bra i campaign och sen i strider? Bör ju vara ganska genomgående för serien hur det fungerar. Ett bra sätt att förbereda sig för Rome 2

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Jag har börjat lira lite Empire igen för att komma in i total war tänket igen. Har ni några bra guider som inte är allt för långa som ger tips om dels hur man spelar bra i campaign och sen i strider? Bör ju vara ganska genomgående för serien hur det fungerar. Ett bra sätt att förbereda sig för Rome 2

Line infantry är allt du behöver veta.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Line infantry är allt du behöver veta.

Det kan jag faktiskt hålla med om Line infantry är OP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag har börjat lira lite Empire igen för att komma in i total war tänket igen. Har ni några bra guider som inte är allt för långa som ger tips om dels hur man spelar bra i campaign och sen i strider? Bör ju vara ganska genomgående för serien hur det fungerar. Ett bra sätt att förbereda sig för Rome 2

Är tveksam till guider. Tycker att en stor del av det som är spännande är att testa ut saker själv. Sen om det nya spelet skulle vara riktigt svårt så blir det att läsa några tips. Kan däremot förstå att man läser guider om man kör strider på internet.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Jag har börjat lira lite Empire igen för att komma in i total war tänket igen. Har ni några bra guider som inte är allt för långa som ger tips om dels hur man spelar bra i campaign och sen i strider? Bör ju vara ganska genomgående för serien hur det fungerar. Ett bra sätt att förbereda sig för Rome 2

Kolla på 'lets play' videor på youtube, alternativt läs 'Krigskonsten'. För övrigt så skiljer sig Empire en hel del från de tidigare tw-spelen i och med implementeringen av krutvapen. Strategier må vara de samma i stora drag men taktikerna skiljer sig en del förutom vissa grundläggande principer.

Permalänk
Medlem

Här har ni en bild! Tycker att korten ser lite skumma ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av igge23:

Här har ni en bild! Tycker att korten ser lite skumma ut.

http://i.imagebanana.com/img/kxgc1ysa/unitcard.jpg

Vanesak. Tycker att dom ser helt okej ut. Gillar den "antika" looken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av igge23:

Här har ni en bild! Tycker att korten ser lite skumma ut.
...

Personligen gillar jag korten

Permalänk
Hedersmedlem

Jävlar vilken stämningshöjare den där trailern var. Grafiken ser riktigt grym ut och miljön är klockren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igge23:

Här har ni en bild! Tycker att korten ser lite skumma ut.

http://i.imagebanana.com/img/kxgc1ysa/unitcard.jpg

De verkar ha tagit med bilder som de kunde målas på krukor från Hellenistisk tid. Ser helt okej ut faktiskt. Lite ovant bara eftersom man är bortskämd med lite mer 3D liknande bilder man fick tex. i Empire total war. Däremot liknar dessa mer Shogun 2 stuket.

Skrivet av Überklass:

Jävlar vilken stämningshöjare den där trailern var. Grafiken ser riktigt grym ut och miljön är klockren.

Håller helt med. De lite mer "mörka" färgerna passar in väl. Tyvärr verkar skogen lite väl öppen tycker man ju. Dock hoppas jag de äntligen fixat den VÄRDELÖSA distans som krävdes av bågskyttar. I tidigare spel så var man nästan tvungen att stå inom 30 meter från varandra innan de kunde skjuta. Här verkar det vara kring 100.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt nice

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Håller helt med. De lite mer "mörka" färgerna passar in väl. Tyvärr verkar skogen lite väl öppen tycker man ju. Dock hoppas jag de äntligen fixat den VÄRDELÖSA distans som krävdes av bågskyttar. I tidigare spel så var man nästan tvungen att stå inom 30 meter från varandra innan de kunde skjuta. Här verkar det vara kring 100.

Jo. Kan faktiskt hålla med lite. Jag har spenderat en del tid i Teutoburgerskogen och den är verkligen mörk, fuktig, mossig och tjock. En riktig trollskog. Men det hade nog varit svårt att införa det rent praktiskt. Något jag gärna hade sett på kartan är dock die Externsteine i bakgrunden, en gammal germansk kultplats. Kanske inte helt geografiskt trovärdigt, men å andra sidan så vet man än idag inte exakt var i skogen slaget hölls.

Anyhow, blir fruktansvärt taggad att slakta 3 romerska legioner i det där scenariot... förutsett att man även kan spela som Arminius.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av igge23:

Här har ni en bild! Tycker att korten ser lite skumma ut.

http://i.imagebanana.com/img/kxgc1ysa/unitcard.jpg

Skrivet av Überklass:

Vanesak. Tycker att dom ser helt okej ut. Gillar den "antika" looken.

Skrivet av Eldarion:

Personligen gillar jag korten

Jag gillar dom också, har som sagt den där antika ikon-looken som du ser på just gamla Grekiska eller Romersk/Etruskiska hantverk som krukor. Lär ju också komma moddar som ändrar just detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Det ryktas om ett avtäckande av en nionde faktion inom kort. Ser man på TW wikin - http://wiki.totalwar.com/w/Factions - så ser man denna symbol:

http://wiki.totalwar.com/images/f/f4/RP_Icon_Wiki2.png
- . . .

Det tillsammans med vad CA skrivit på twitter får mig att hoppas i alla fall på lite ny information snart, vare sig det är en nionde spelbar faktion eller någon/några av de icke-spelbara.

"The 9th faction icon on our wiki is the logo of Rally Point, our web show."

"But what does that mean? Curious..."

Lite mer spänning. Detta skrevs av Creative Assembly på twitter:

https://twitter.com/totalwar

"Total War ‏@totalwar 17h

Rally Point is a year old this coming episode! Join Craig & Will on Friday as they reveal the mysterious 9th faction icon's meaning."

Friday, det är alltså idag dem pratar om Blir det en nionde spelbar faktion? Pre-order faktion? Time will tell.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Och den nionde faktion är.... *trumvirvel*... Pontus

http://wiki.totalwar.com/w/Total_War:_Rome_II_-_Pontus_Factio...

Pontus will be available day one through a free content update to the core Total War: ROME II game.

Extra DLC som alla får tillgåmg till är ju alltid trevligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Och den nionde faktion är.... *trumvirvel*... Pontus

...

Extra DLC som alla får tillgåmg till är ju alltid trevligt.

Trevligt med ett extra lag men i detta fallet är jag cynisk. Det är ju bara för att folk skall bli motiverade att lära sig hur man laddar ner DLC.
Tänker mig att det är många som inte köper DLC pga. att det känns jobbigt, inte så mycket för att pengarna är ett problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk

Jag köpte ny burk bara för detta spelet samt CoH2, they better be excellent!

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •