Speltillverkare rekommenderar AMD-FX 8350 över Intel i5 3570K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Den enda som är retard är du som inte förstår att det är _CPU_-prestandan som testas, INTE GPU.

Detta.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Men snälla sluta gnäll om upplösningen på testet de har säkerligen bra mycket bättre koll på vad de håller på med än vad ni som gnäller har.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Att det inte finns några som helst mATX/micro atx kort är också ett problem, säkerligen till följd av att det är en ständigt uppdaterad ålderstigen platform.
Tror det blir till Excavator som en ny platform kommer (som ersättare till FM2 och AM3+)

Men, jag undrar: Vad är det för behov hos dig som inte fylls av AM3+ platform? Ponera nu att du var i köptankar utan processor.

Igentligen använder jag inga av de funtioner som Intel har att erbjuda jämfört med AM3+. Problemet för mig personligen är att jag satt med AMD riggar i 5-6 år. Sista AMD platformen jag använde vart just AM3+ sedan dess har jag haft 1156/1366/1155. Jag vet att styrkretsarna är delvis uppdaterade med nya funtioner men i grunden är det samma platform jag satt med då. Förstår du vad jag menar?

Jag hoppas Excavator ger oss ny styrkrets och en schysst prestanda boost så kanske man sadlar om till AMD igen!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Att man länkar ett benchmark som bara visar att X är bättre än Y i ett spel kan aldrig sluta bra..

Fast nästan alla som hänger på det här forumet borde vara medvetna om att Intel är bättre än AMD i nästan alla spel och är det självklara valet när man bygger en enthusiastdator för spel. Det kan då vara intressant att visa att AMD i vissa fall kan vara bättre än Intel i spel.

Permalänk
Medlem

jag säger för framtida spel så kommer FX-8350 funka utmärkt vi ser det med crysis 3 och far cry 3. men för spel här och nu så 3570k tar hem pucklan för nuvarande console portade spel. och sen är skillnaden mellan 3570k och FX-8350 på sånna spel som crysis 3 väldigt liten, så frågan är vill du spendera lite mer pengar på en svalare cpu som presterar lite bättre på 360 portade spel men sämre på kommande spel eller inte?

personligen FX-8350 trycker ut för mycket hetta för min smak

Permalänk
Medlem

Om spel blir mer och mer flertrådade så är jag övertygad om att 8350 är ett bättre val än 3570K. Frågan är om de verkligen kommer bli såpass flertrådade innom en snar framtid. Låt mig säga att jag verkligen hoppas på det! men är lite skeptisk.

Permalänk
Medlem

För oss entusiaster så spelar ju oklockade benchmarks oftast ingen roll, vi vet ju att Intel kan klockas till ungefär samma nivåer och då har inte 8350 de där 600Mhz extra längre. Rekommendationen skulle isf bli till "den stora massan" som inte överklockar, som dessutom oftast inte köper så dyra CPUs ändå, utan klarar sig fint med billigare Trinity eller i3.

Sen är det ju fortfarande grafiklösningen som ger den stora skillnaden, så jag skulle också skaffat 8350 över i5/i7 pga priset och att det är så liten verklig skillnad i prestanda, framförallt om man slår ut det på hur mycket spelande där det ens märks, eller all tid man sitter och surfar istället då det inte gör någon skillnad alls.

Men jag har fortfarande inte råkat ut för att min Phenom II 1090T på 4GHz begränsar min spelupplevelse, så det lär dröja något år eller två tills jag uppgraderar CPU igen.

Skrivet av Kvickstick:

Igentligen använder jag inga av de funtioner som Intel har att erbjuda jämfört med AM3+. Problemet för mig personligen är att jag satt med AMD riggar i 5-6 år. Sista AMD platformen jag använde vart just AM3+ sedan dess har jag haft 1156/1366/1155. Jag vet att styrkretsarna är delvis uppdaterade med nya funtioner men i grunden är det samma platform jag satt med då. Förstår du vad jag menar?

Jag hoppas Excavator ger oss ny styrkrets och en schysst prestanda boost så kanske man sadlar om till AMD igen!

Förstår vad du menar, men tycker det är en dålig anledning att det bara är gammalt.

Om styrkretsarna redan för flera år sedan gjorde det man kunde förvänta sig att behöva fortfarande idag och det inte finns några nya vettiga krav på andra funktioner, så spelar det väl ingen roll att det är gammal arkitektur?

Enda anledningen till att byta upp styrkretsar lite mer ordentligt är ju när någon av komponenterna hoppar upp en generation, som minne till ny DDR-standard eller grafikkorts-platserna t.ex. men det finns ju ingen vits att komma med en ny sockel och nya chipsets om det inte tillför något. Då kostar det ju bara pengar i onödan

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade gärna köpt en AMD processor. Problemet är att AMDs AM3+ platform är stenåldern.

Känner desamma, kompisarna som vill bygga kompaktsystem ''måste'' använda intel istället för amd om de vill ha bra klockningsmöjligheter, med tanke på att 760g inte är det bästa för oc

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag säger för framtida spel så kommer FX-8350 funka utmärkt vi ser det med crysis 3 och far cry 3. men för spel här och nu så 3570k tar hem pucklan för nuvarande console portade spel. och sen är skillnaden mellan 3570k och FX-8350 på sånna spel som crysis 3 väldigt liten, så frågan är vill du spendera lite mer pengar på en svalare cpu som presterar lite bättre på 360 portade spel men sämre på kommande spel eller inte?

personligen FX-8350 trycker ut för mycket hetta för min smak

FX-8350 är ingen speciellt varm cpu. Kör min H100i på quiet inställning och har aldrig lyckats få upp cpun i mer än 52 grader under stresstester. Kör i stockhastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Känner desamma, kompisarna som vill bygga kompaktsystem ''måste'' använda intel istället för amd om de vill ha bra klockningsmöjligheter, med tanke på att 760g inte är det bästa för oc

mini itx baby !
det som fick mig att sluta kolla på amd (nog för att de har dtx, nåja).
i5'an är då bench-stabil i 4.9GHz

kanske får kolla en extra gång mot amd nu till hemmaservern, priset stack fort iväg för att få virtualiseringsstöd med andra lägret..

kommer ihåg när min överklockade athlon xp slog farsans p4'a, det var tider

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam

Märkligt vilket gnäll det är över att USB 3 inte är integrerat i chipsetet, med tanke på att ingen gnällde på Intel, när Sata3 inte var integrerat i deras chipset och där gjorde det faktiskt skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Märkligt vilket gnäll det är över att USB 3 inte är integrerat i chipsetet, med tanke på att ingen gnällde på Intel, när Sata3 inte var integrerat i deras chipset och där gjorde det faktiskt skillnad.

Vi gnäller inte. Det var en diskution om att de inte spelar roll eller att de är ointressant om de blir intergrerat. Inte BUH för AMD

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Palme_570:

Vi gnäller inte. Det var en diskution om att de inte spelar roll eller att de är ointressant om de blir intergrerat. Inte BUH för AMD

Ok jag missuppfattade tydligen saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt och se att speltilverkare börjar rekomendera AMD lite mer :3
De får gärna växa till sig och knuffa till intel lite när det gäller (prestanda/pris) lite extra ^^
För tillfället duger min cpu jag har i min burk i nästan allt skapligt bra förutom BF3 och lite andra väldigt cpu tunga spel. Inte illa för en 500 kr cpu heh.^^ 3.1 ghz körs den i just nu då överklockningen funkar dåligt i bf3 om jag inte ligger på 3.2 ghz (enda stabila i BF3) vilket inte hjälper speciellt mkt XD

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Dessa är riktigt bra skrivna, rekommenderas varmt om ni vill bilda en uppfattning hur AMD står sig i konkurrensen till Intel.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1ntos:

Dessa är riktigt bra skrivna, rekommenderas varmt om ni vill bilda en uppfattning hur AMD står sig i konkurrensen till Intel.

Ungefär som David och Goliat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Drömmer lite om en 8320 med ett undervoltat 7950 i ett mitx chassie

Skrivet av LeoCarlsson:

Känner desamma, kompisarna som vill bygga kompaktsystem ''måste'' använda intel istället för amd om de vill ha bra klockningsmöjligheter, med tanke på att 760g inte är det bästa för oc

Skrivet av Tangentbord:

mini itx baby !
det som fick mig att sluta kolla på amd (nog för att de har dtx, nåja).
i5'an är då bench-stabil i 4.9GHz

kanske får kolla en extra gång mot amd nu till hemmaservern, priset stack fort iväg för att få virtualiseringsstöd med andra lägret..

kommer ihåg när min överklockade athlon xp slog farsans p4'a, det var tider

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Drömmer lite om en 8320 med ett undervoltat 7950 i ett mitx chassie

ITX är ju svårt, men byggde en dator med 8350 och ett GTX 660 i ett mATX-chassi till min flickvän. Med en fläns för 200:- så är datorn väldigt tyst och väldigt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Förstår vad du menar, men tycker det är en dålig anledning att det bara är gammalt.

Om styrkretsarna redan för flera år sedan gjorde det man kunde förvänta sig att behöva fortfarande idag och det inte finns några nya vettiga krav på andra funktioner, så spelar det väl ingen roll att det är gammal arkitektur?

Enda anledningen till att byta upp styrkretsar lite mer ordentligt är ju när någon av komponenterna hoppar upp en generation, som minne till ny DDR-standard eller grafikkorts-platserna t.ex. men det finns ju ingen vits att komma med en ny sockel och nya chipsets om det inte tillför något. Då kostar det ju bara pengar i onödan

Jag vet att det är en dålig anledning, VÄLDIGT dålig. Tyvärr är det så jag känner, därför har det inte blivit köp. Känns som ett köpa samma platform jag satt på 2008.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag vet att det är en dålig anledning, VÄLDIGT dålig. Tyvärr är det så jag känner, därför har det inte blivit köp. Känns som ett köpa samma platform jag satt på 2008.

2011 kom ju AM3+ iofs, men det var ju inga större nyheter. Å andra sidan gäller ju samma sak för Intel, så det är väl snarare så att både moderkort och CPUs som är flera år gamla fortfarande ligger i toppklass och klarar det mesta?

Det finns ingen vits för mig själv t.ex. att skaffa ny CPU från varken AMD eller Intel när min gamla Phenom 2 x6 klarar allt jag slänger på den utan problem Det är ju anledningen till att det inte blir något nyköp för min del.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Om spel blir mer och mer flertrådade så är jag övertygad om att 8350 är ett bättre val än 3570K. Frågan är om de verkligen kommer bli såpass flertrådade innom en snar framtid. Låt mig säga att jag verkligen hoppas på det! men är lite skeptisk.

Jag tror inte frågan är om, jag tror frågan är när: Och det är alla nya trippel A spel helt klart!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

ITX är ju svårt, men byggde en dator med 8350 och ett GTX 660 i ett mATX-chassi till min flickvän. Med en fläns för 200:- så är datorn väldigt tyst och väldigt snabb.

Vilket moderkort blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Vilket moderkort blev det?

https://www.inet.se/produkt/1902354/asus-m5a78l-m-usb3
Tyvärr så har ju inte det chipet stöd för AMD Overdrive eller liknande. Och en del inställningar är begränsade. Men det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Kanske inte konstigt eftersom både PS4 och nästa Xbox kommer att ha AMD hårvara, så spelen lär vara optimerad för deras CPU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

...
kanske får kolla en extra gång mot amd nu till hemmaservern, priset stack fort iväg för att få virtualiseringsstöd med andra lägret...

svarar mig själv efter att ha läst swec's test av 8350, http://m.sweclockers.com/artikel/15973/15

står mellan 8350 och 3570t, som har 32w lägre tdp än testade 3570k. Ett år med full belastning på servern och skillnaden i förbrukning mot k-versionen ger 750 kWh i skillnad, det är galet

tyvärr amd inte denna generationen..

lycka till i spelvärlden !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör i dagsläget med en i7-2600 (inte K) för att få stöd för VT-d. Gillar verkligen inte hur man hos Intel är tvungen att välja mellan VT-d eller överklockning medan AMD har IOMMU som standard på alla toppmodeller.

Detta i sin tur har ju medfört att VGA Passthrough inte har fått genomslag då de flesta spelentusiaster (läs: konsumentgruppen med störst intresse) kör med just Intels överklockningsbara modeller.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Om man kollar tester där man låter en 8x amd gå optimalt så slår dom oftast en matchande intel på fingrarna för dom kan göra mer beräkningar om dom går fullt ut

Men eftersom intel har bättre prestanda per core så vinner dom i många tester
Det som annars talar imot amd är väll mer tdp/strömförbrukning som många gånger visas i full load Vilket den nästan aldrig går i och dom har trevliga strömsparar funktioner så i snitt tar dom inte så mycket ström sen att alla går att klocka är trevligt bonus

när det gäller spel så är det egentligen skitsamma vilken man kör för man märker inte skillnaden då gpu är problemet men eftersom amd kan göra mer beräkningar bör dom vara snabbare i spel som är moderna och nytjar cpun mer och det var så jag tänkte när jag tog min 8120 och det är det hållet det verkar gå åt och iaf jag tror att dom kommer åldras som ett fint vin och är ett bra val

Sen kollar man äldre modeller från tex singel till dual så var det samma gnäll men dual var betydligt frantidsäkrare sen från dual till quad vist nu är skillnaden liten men jag tror amd är bästa valet allrahelst om man inte byter dator ofta och skulle jag köpa nytt i dag hade det blivit 8350

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tangentbord:

svarar mig själv efter att ha läst swec's test av 8350, http://m.sweclockers.com/artikel/15973/15

står mellan 8350 och 3570t, som har 32w lägre tdp än testade 3570k. Ett år med full belastning på servern och skillnaden i förbrukning mot k-versionen ger 750 kWh i skillnad, det är galet

tyvärr amd inte denna generationen..

lycka till i spelvärlden !

Ja fast den effektförbrukningen uppmättes i x264 andra omgången där FX-8350 var snabbast, FX-8350 drog alltså 50% mer effekt men presterade 25% bättre än 3570K.
Sen är effektskillnaden betydligt mindre i Idlé ca 10-15% och de flesta maskiner går mest i just idlé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja fast den effektförbrukningen uppmättes i x264 andra omgången där FX-8350 var snabbast, FX-8350 drog alltså 50% mer effekt men presterade 25% bättre än 3570K.
Sen är effektskillnaden betydligt mindre i Idlé ca 10-15% och de flesta maskiner går mest i just idlé.

Så sant så, har du någon rekommendation på dtx/matx moderkort som stödjs i ESXi ?
Eller vilket chip jag bör kolla efter för serverbruk ?
Dubbla nätverkskort och 4+ sata-kontakter (5+ om det inte finns mSATA) som klarar raid 5/0+1/1+0 ?

Kan ju alltid gå att undervolta och klocka ner processorn..:) Samt utgå från 8150 (eller vad den lägre klockade heter)

Visa signatur