Permalänk

Promblem med 1080p uppspelning

Hejsan!

Har nyligen införskaffat en SSD till min HTPC, installerat OS på den och XBMC samt fixat de senaste drivrutinerna och uppdaterat bios. Tidigare med den gamla SATA disken jag hade innan så var det inte några problem att spela upp 1080p filmer oavsett format, dock minns jag att det var lite strul att få igång det i början men när jag väl lyckades så rullade det på. Men nu har jag försökt ändra inställningar i både XBMC och på det inbyggda grafikkortet men jag får inte till det, när jag spelar upp filmerna så ser det ut som om filmen går i slowmotion eller liknande. Enligt en guide på XBMCs forum så ska inställningarna se ut som följande:

1. In Catalyst Control Center: Video Settings -> Video Playback: Set to "Enforce Smooth Video Playback".

2. In XBMC: System -> Settings -> Video -> Playback:
"Select allow hardware acceleration (DXVA2)"
"sync playback to display" (leave the options that becomes available at the default values).

Next step was the main reason how I solved the stutter problem I had.
It seems that if you do not disable the HDMI sound devices if you're not using
them, it will make XBMC stutter some.

3. In Windows, Right click on speaker icon in system tray and select "playback devices".
Disconnect all HDMI devices you are not using (leaving them inactivated is not enough, you must deactivate them).
I use Realtek Digital Output(Optical), so I left this one active.

4. In audio in XBMC, do these: System -> Settings -> System -> Audio Output (Select DirectSound: Primary Device).

Som sagt har försökt med dessa men det fungerar fortfarande inte, någon som har en bra lösning på detta?

Spec:
OS: Win 7 32-bit
MB: Asus E35M1-I DELUXE
RAM: Corsair VALUE CL9 1333Mhz (2x2048MB)
HDD: Intel 330 SSD 60GB

Tack på förhand!

/Pontus

Permalänk
Medlem

Alla bild"förbättrande" saker i CCC skall vara avstängda.
"Smooth video playback" sabbar bara för XBMC.

Permalänk

Den ända inställning jag har möjlighet att ändra i den senaste versionen av CCC oavsett avancerad eller standard vy är AMD XGP, där de två valen som finns är Tillåt ytterligare skärmar eller Accelerera befintliga bildskärmar. Resultatet blir samma oavsett val, ska man försöka rota fram och testa gamla drivrutiner eller något sådant?

Permalänk
Medlem

Testa att bocka ur DTS-HD kapabel förstärkare under ljud inställningarna i xbmc. I ccc räcker det men att ha vertikaluppdatering - alltid på.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorkpinnen:

Hejsan!

Har nyligen införskaffat en SSD till min HTPC, installerat OS på den och XBMC samt fixat de senaste drivrutinerna och uppdaterat bios. Tidigare med den gamla SATA disken jag hade innan så var det inte några problem att spela upp 1080p filmer oavsett format, dock minns jag att det var lite strul att få igång det i början men när jag väl lyckades så rullade det på. Men nu har jag försökt ändra inställningar i både XBMC och på det inbyggda grafikkortet men jag får inte till det, när jag spelar upp filmerna så ser det ut som om filmen går i slowmotion eller liknande. Enligt en guide på XBMCs forum så ska inställningarna se ut som följande:

1. In Catalyst Control Center: Video Settings -> Video Playback: Set to "Enforce Smooth Video Playback".

2. In XBMC: System -> Settings -> Video -> Playback:
"Select allow hardware acceleration (DXVA2)"
"sync playback to display" (leave the options that becomes available at the default values).

Next step was the main reason how I solved the stutter problem I had.
It seems that if you do not disable the HDMI sound devices if you're not using
them, it will make XBMC stutter some.

3. In Windows, Right click on speaker icon in system tray and select "playback devices".
Disconnect all HDMI devices you are not using (leaving them inactivated is not enough, you must deactivate them).
I use Realtek Digital Output(Optical), so I left this one active.

4. In audio in XBMC, do these: System -> Settings -> System -> Audio Output (Select DirectSound: Primary Device).

Som sagt har försökt med dessa men det fungerar fortfarande inte, någon som har en bra lösning på detta?

Spec:
OS: Win 7 32-bit
MB: Asus E35M1-I DELUXE
RAM: Corsair VALUE CL9 1333Mhz (2x2048MB)
HDD: Intel 330 SSD 60GB

Tack på förhand!

/Pontus

Du måste kicka igång GPU Acceleration utav videoavkodningen. Har ingen aning hur man gör det på XBMC, men om du går över till VLC kan jag hjälpa dig

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Tackar och bockar för alla svar! Kan meddela att det var Willovs lösning som gjorde att "lagget" försvann och filmerna rullar på som vanligt igen. Bra att veta svaret tills nästa gång man försöker sig på detta

/Pontus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorkpinnen:

Tackar och bockar för alla svar! Kan meddela att det var Willovs lösning som gjorde att "lagget" försvann och filmerna rullar på som vanligt igen. Bra att veta svaret tills nästa gång man försöker sig på detta

/Pontus

Lite märkligt att just det fungerade.
Din dator är ju DTS-HD kapabel om drivrutinerna är korrekta, vilket dom iofs inte måste vara.