Rykte: AMD FX-serien "Centurion" på 5 GHz i antågande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Eh.. den blir ju inte snabbare än Intels motsvarigheter trots 5Ghz.

Källa på det?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Jag kommer ihåg min AMD K7 Athlon Thunderbird 1400MHz... Den blev VARM

Nu fick du mig att komma ihåg riktigt. Kollade igenom alla mina AMD processorer jag har har använt, och som jag fortfarande har kvar, och alla fungerar.

Am386
Am486
AMD K6
AMD K6-III
AMD K6-2+
AMD K6-III+
Athlon (Socket A)
Athlon MP
Opteron (SledgeHammer)
Athlon 64 (Winchester)
Athlon 64 FX (San Diego)
Athlon 64 X2 (Toledo)
Athlon 64 FX (Windsor)
Opteron (Santa Rosa)

Och flera st i samma familj Så det har varit några st.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Att enbart mäta prestanda efter klockfrekvensen är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Att enbart mäta prestanda efter klockfrekvensen är fel.

Japp. Men vem är det som gör det?
Lägre IPC och tillräckligt hög klockfrekvens gör att de kan vara om ändå.

Permalänk
Avstängd

Dags att byta ut Phenom2 prollen, dårå!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Man kan ju ganska enkelt nå 5 GHz med en gammal Sandy Bridge. Detta är ju inte jätteimponerande siffror.

Nja, inte direkt enkelt på luft ändå. Tittar man på tex Overclock.net och andra forum där folk sammanställt data så är det inte lätt att nå 5 GHz med Sandy Bridge och luftkylning. De som kommer dit har inte nådiga temperaturer eller direkt låg Vcore. Men möjligt är det om man fått tag i rätt CPU, dvs haft lite tur i kisel-lotteriet.

Priset i artikeln låter på tok för högt. Över 6000 kr känns inte direkt lockande, en vanlig 8350 ur senare batch överklockar den med rätt bra och enkelt för ett betydligt lägre pris. Det gör mig ganska skeptisk till ryktet.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de är am3+, pallar inte ifall de skulle kräva ett nytt moderkort som man köpte inför bulldozer..

Permalänk
Skrivet av TheFuq:

Hoppas bara de är am3+, pallar inte ifall de skulle kräva ett nytt moderkort som man köpte inför bulldozer..

Eftersom att det är Piledriver så kommer det med all sannolikhet att vara AM3+.
AMD kommer heller inte troligtvis att dra en Intel, alltså skapa en separat entusiastsocket.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Positivt. Men priset ser ut att vara väl högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och den var ändå svalare än dagens svala Ivy Bridge. För att inte tala om P4. Man märker att utvecklingen av kylare rört lite på sig.

Nej det var en del i ekvationen - kylarna var ju inte hälften så bra på den tiden - i alla fall inte de jag köpte!

(Undrar om det inte var en sån där rund Zalman med flänsarna direkt på plattan... heatpipes var inte uppfunna än om jag minns rätt, inte för konsument i alla fall)

OT: Jag håller med de flesta här att branschen mår bara bra av att AMD kommer tillbaka lite - inte minst de själva.

Heja heja!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Skönt att AMD börjar konkurrera med Intel igen. Priset är inte riktigt anpassat för min plånbok men nog får jag ett rejält habegär.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

AMD kommer aldrig att komma ikapp konkurenterna ... varken på GPU eller på CPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

AMD kommer aldrig att komma ikapp konkurenterna ... varken på GPU eller på CPU sidan.

Aldrig? Det har svängt innan, så det kan svänga igen, och det kommer att svänga igen! I båda lägren. Frågan är bara när.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

AMD kommer aldrig att komma ikapp konkurenterna ... varken på GPU eller på CPU sidan.

Gpu för både cpu och separata presterar riktigt bra. Intel ligger efter och Nvidia ligger både efter och före AMD (beroende på spel).

Men håller helt med på cpu sidan. Tyvärr så har dom hamnat långt efter.

Eller menar du marknads andelar?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur många gigaflops?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Boffster:

AMD kommer aldrig att komma ikapp konkurenterna ... varken på GPU eller på CPU sidan.

Hmm ... jag kan hålla med om att Nvidia verkar trevligare i spel och med drivrutiner och så, men jag är glad att jag har ett 7970 nu när jag börjat minea bitcoins. Jag minear 540 Mhash/s och hela datorn drar då 200 W vid väggen, vilket ger ca 2,7 Mhash/J. Jag har inga exakt siffror på enbart grafikkortets EE, men den är flera gånger bättre än den hos GTX 680.

(Specs: 2600K, 16GB, 7970 referens, Corsair HX 750W 80+ Silver)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Boffster:

AMD kommer aldrig att komma ikapp konkurenterna ... varken på GPU eller på CPU sidan.

Fanboy varning

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Man kan ju ganska enkelt nå 5 GHz med en gammal Sandy Bridge. Detta är ju inte jätteimponerande siffror.

Jo, klart man kan klocka upp de mesta moderna prollar till 5 Ghz, men vad skulle du helst välja? 5 stabila garanterade Ghz eller 5 uppklockade, icke garanti Ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Skulle vara nån trasig reaktor i så fall, Fukushima (?) Kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det skulle gå hem hos grannskapet att köpa en läckande reaktor.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Gäller bara att hitta ett begagnat kärnkraftverk för en billig peng då.

Tjernobyl är säkert till salu

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Nej det var en del i ekvationen - kylarna var ju inte hälften så bra på den tiden - i alla fall inte de jag köpte!

(Undrar om det inte var en sån där rund Zalman med flänsarna direkt på plattan... heatpipes var inte uppfunna än om jag minns rätt, inte för konsument i alla fall)

OT: Jag håller med de flesta här att branschen mår bara bra av att AMD kommer tillbaka lite - inte minst de själva.

Heja heja!

92mm, var det största och bästa som fanns. Sådan hade man.

Permalänk

AMD Phenom II 42 TWKR

dessa "tillverkades" under 100 stycken...Antar att det här blir något sådant igen.

Permalänk
Medlem

Roade mig med att skapa några diagram hur FX Centurion skulle kunna prestera.
Givetvis måste processorn prestera linjärt med klockfrekvensen för att dessa teoretiska siffror ska stämma, något som i praktiken inte alltid är möjligt. Men det är iaf kul att se hur AMD skulle kunna äga för första gången på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Roade mig med att skapa några diagram hur FX Centurion skulle kunna prestera.
Givetvis måste processorn prestera linjärt med klockfrekvensen för att dessa teoretiska siffror ska stämma, något som i praktiken inte alltid är möjligt. Men det är iaf kul att se hur AMD skulle kunna äga för första gången på länge

Schysst initiativ, ser ut som du la en stund på det där.
Mycket av testen är ju trots allt sådant som skalar ganska linjärt. Det känns ju som uppenbart att AMD hade tänkt sig dessa frekvenser från början men att värmeproblem kom i mellan. Själva arkitekturen är ju god för väldigt höga frekvenser om man bortser från värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Roade mig med att skapa några diagram hur FX Centurion skulle kunna prestera.
Givetvis måste processorn prestera linjärt med klockfrekvensen för att dessa teoretiska siffror ska stämma, något som i praktiken inte alltid är möjligt. Men det är iaf kul att se hur AMD skulle kunna äga för första gången på länge

Bra jobbat. Högt pris till hög frekvens. Synd att den lär dra 300 % mer än i7 3770, för att inte prata om i7 4770 som kommer.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Skojigt att se att AMD kommer med en ny processor, som kan kanske leverera god prestanda.

Frågan om dagens moderkort med AMD 990FX chippet hänger med eller om det kommer ett ny chipset t.ex. AMD 1090FX, innan ny plattform med DDR4 minnen tar vid?

/Saint25

Permalänk
Skrivet av heatm:

Bra jobbat. Högt pris till hög frekvens. Synd att den lär dra 300 % mer än i7 3770, för att inte prata om i7 4770 som kommer.

Du vet väl att i7 4770K ska dra mer ström än 3770K?

OnT: Tror att AMD har mer i görningen än bara FX-8350 med högre klockfrekvens, mer transistorer känns behövligt. Känns inte särskilt smart att släppa en processor som är 25% snabbare och kostar 300% mer.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du vet väl att i7 4770K ska dra mer ström än 3770K?

OnT: Tror att AMD har mer i görningen än bara FX-8350 med högre klockfrekvens, mer transistorer känns behövligt. Känns inte särskilt smart att släppa en processor som är 25% snabbare och kostar 300% mer.

4770K får en marginellt högre TDP, men prestanda per watt blir bättre, så det spelar ingen större roll. (Under en given belastning lär 4770K dra mindre ström.)

Detta är just bara en högt binnad Vishera. AMD har gjort liknande grejer tidigare, precis som Intel också gjort och gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du vet väl att i7 4770K ska dra mer ström än 3770K?

OnT: Tror att AMD har mer i görningen än bara FX-8350 med högre klockfrekvens, mer transistorer känns behövligt. Känns inte särskilt smart att släppa en processor som är 25% snabbare och kostar 300% mer.

Mer transistorer löser inte problemet. Det är många transistorer i Vishera, det handlar om hur de används. Och vadå inte smart? Hur mycket skiljer det i pris mellan en 3570K och en 3960X? Och hur mycket skiljer prestandan i de flesta program?
Pris skalar aldrig linjärt med prestanda i processorer.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hur mycket skiljer det i pris mellan en 3570K och en 3960X? Och hur mycket skiljer prestandan i de flesta program?
Pris skalar aldrig linjärt med prestanda i processorer.

Det vet jag.

Men även i flertrådade applikationer såsom Cinebench, så kommer prestandan inte att uppgå till ens 25% mer, och vad är anledningen då liksom? När man får yttepyttelite mer prestanda för 4 gånger så mycket pengar slutar AMD vara prisvärda. Man får mer ökning än så med ett hopp från Intel i5 3570K(som ligger i samma prisintervall som FX-8350) till i7 3930K(som ligger i samma prisintervall som Centurion.)

Edit: Grunden med det jag menade är att de bör släppa en uppdaterad revision av FX-8350, alltså inte mindre i tillverkningsprocess utan bara förbättrad. Detta kombinerat med en högre klockfrekvens för att se till att processorn når mer än 25% ökning i prestanda.

Visa signatur

Insert funny joke here