Klassiska bootmgr is missing, fast 7 resor värre

Permalänk
Medlem

Klassiska bootmgr is missing, fast 7 resor värre

Hej,

Jag har fått det klassiska "Bootmgr is missing, click ctrl+alt+delete to restart". Jag har släppt tanken på att reparera Windows-installationen (Win 7) utan vill bara installera om Windows. Men jag kan inte boota från DVD eller USB heller och då är det svårt att installera om något.

Jag har provat följande
* Clr Cmos (återställa BIOS till fabriksinställningar)
* Plockat bort den felande SSD:n. Kvar är en fungerande HDD.
* Ställt om bootordningen till att boota först på DVD och därefter USB
* Provat 2 olika bootbara DVD-skivor (båda har fungerat förut)
* Provat ett bootbart USB-minne (har också fungerat förut fast jag har bara provat på en annan dator)
* Flyttat runt på kablar och SATA-ingångar

När jag bootar från DVD varvar DVD-spelaren upp skivan men jag vet inte om den läser något. När jag bootar från USB lyser ingen lampa på USB-minnet.

Jag har alltid kunnat boota på bootbara DVD-skivor förut så jag förstår inte vad som är fel. Det känns som att jag har tömt alla vanliga lösningar på det här problemet. Är det någon som har något fler tips?

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Vila i frid

Du tror inte det är något annat i din dator som orsakat att SSD blev sönderskriven och att du inte kan boota varken från DVD eller USB?

Permalänk
Medlem

Testa att flasha om BIOS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack, jag ska testa flasha om BIOS. Annars får jag nog ge upp.

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem

Testa boot selection menu-knappen (om du har en sådan).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testa boot selection menu-knappen (om du har en sådan).

brukar varar F8

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

brukar varar F8

eller F12
eller ESC
eller F1

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har alltså ställt om bootordningen till att boota först på DVD och när det inte fungerade ställde jag om att boota på USB, men det fungerade inte heller. DVD-brännaren är testad på en annan dator och den fungerar bra.

Det ser inte bättre ut än att jag får ge datorn till barnen att skruva i. Låda, nätagg, Core 2 Duo@3GHz och 4 GB minne åt skogen

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem

Har du provat en annan skiva ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

I de datorer jag har bootat med USB så har man varit tvungen att stoppa i USB, boota till BIOS och gå till "Hard disk drives" och sätta USB-minnet som drive #1 (Oftast så har den inget namn utan det är bara en tom markering där)
Efter det så kolla så att USB-minnet är första enheten den ska boota ifrån, och sen starta om.

Kan vara värt att pröva. Kan vara värt att nämna att båda moderkorten har varit från ASUS så det kan se annorlunda ut hos dig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X4 955BE@3,5 | ASUS M4A785TD-V EVO | 8 GB DDR3 | Sapphire HD6950 1 GB (1536 shaders) | Fractal Design Tesla 650W | Corsair H50 2x Scythe GT 1150RPM | Samsung 840 Series 120GB | Western Digital Green 1TB
Logitech G15 v2 keyboard | Logitech G500 Gaming Mouse
Laptop: HP ProBook 5330m | I3 2350M 2,3 GHz | 4 GB DDR3 | 128 GB SSD | 13" 1366x768