Svårt installera Mint och inget annat i ett nybygge?

Permalänk
Medlem

Svårt installera Mint och inget annat i ett nybygge?

Hej,
När man bygger en dator och köper moderkort får man alltid med en CDskiva med chipset, BIOS, S-ATA/audio/network drivers. Och de är väl tänkta för en Windowsmiljö antar jag. Hur går man till väga om man vill slopa Windows och bara köra Linux Mint till exempel. Måste man jaga rätt på chipset och BIOS utilities och sånt själv? Eller behövs de inte?

När jag kollar på Gigabytes sida för mitt moderkort GA Z77N WIFI så finns det bara en massa Windowsnedladdningar...

???

Permalänk
Inaktiv

Oftast behöver du inte installera någonting extra i linux, då den känner av och kirrar drivers automatiskt. Ibland funkar dock inte småpill som trådlösa nätverksadaptrar, SD-kortsläsare och sådant, då måste man fixa drivers själv (det fixar google).

Permalänk
Rekordmedlem

Det mesta är redan med i linux och man behöver sällan installera drivers, du kan dessutom prova det först genom att köra live, bara boota från installationsmediet och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter ju lovande. Tack!
Hur kommer det sig att man måste hålla på med chipset och allt sånt för Windows men att det redan är inbakat i Linux?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Okej, det låter ju lovande. Tack!
Hur kommer det sig att man måste hålla på med chipset och allt sånt för Windows men att det redan är inbakat i Linux?

Allting är inte "inbakat" i linux, bara dom viktigaste drivrutinerna brukar vara kompilerade i Linux-kerneln. Vid uppstart av ett GNU/Linux-system så skickas massa events hit och dit och magi händer och udev säger till modprobe : "Ladda dessa drivisar i form av moduler eftersom dom inte är inbakade i kerneln redan och hårdvaran begär dom!"

I windows har man inte fokuserat så mycket på att göra detta lika enkelt då alla hårdvaruleverantörer redan kirrar drivers åt dom ändå. Men i Windows så känner iaf windows också av när ny hårdvara finns, försöker installera den själv, men failar om den inte hittar några drivers. Det har ett mycket vekare system än Linux i detta, dock finns fördelen i windows att windows söker online efter drivers om uppkoppling finns, detta gör inte dom flesta linux vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Okej, det låter ju lovande. Tack!
Hur kommer det sig att man måste hålla på med chipset och allt sånt för Windows men att det redan är inbakat i Linux?

Drivare till grafikkortet är väl det enda du behöver bry dig om men det hittar du i inställningar och det kommer att visas notifieringar att systemet har hittat drivare som inte är aktiverade ev finns det kanske mer i listan om den hittar fler drivare till din maskin

Flash player får du avinstallera och hämta den nyare versionen i synapsis eftersom det kommer upp varningskyltar i webbläsaren. Du skall installera V11.2 ..tror det är 11.02XXX som är installerat vid start.

Nånting annat kan jag inte komma på, det mesta fungerar ur lådan ..JO hämta nu ned version 13 LTS av mint då 14 är buggig och långsam.

Permalänk
Medlem

Ska bli.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Flash player får du avinstallera och hämta den nyare versionen i synapsis eftersom det kommer upp varningskyltar i webbläsaren. Du skall installera V11.2 ..tror det är 11.02XXX som är installerat vid start.

Ska vara lite petig bara, då det kan vara klurigt som nybörjare om namn på program är fel. Du menar "synaptic" väl?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ska vara lite petig bara, då det kan vara klurigt som nybörjare om namn på program är fel. Du menar "synaptic" väl?

haha det blev lite fel där, var precis på väg ut genom dörren när jag skrev det här

Sitter själv med en nyinstallation just nu när jag tvingades ge upp v10 i en av maskinerna då det inte längre går att installera skype v4.XXX, det fattas nya python filer och massa lib filer som klagade när jag skrev i terminalen.. gick inte att skriva sudo dpkg -i --force-architecture "packagename".deb
Det var ändå på tiden att byta ut mjukvaran när v10 inte längre får några uppdateringar!