Hjälp! mitt trådlösa dör ibland när det vill!

Permalänk
Medlem

Hjälp! mitt trådlösa dör ibland när det vill!

Hej experter!

Jag sitter i dagens läge med en Thomson tg784 router med vad jag tror är telenor lina. Det vi kör med är trådat, wifi och IP telefoni.
Det jag har märkt är att i bland på random tillfällen så antingen dör trådlösa eller slutar att fungera att ansluta till. När det slutar att fungera och jag felsöker så står det "standard gateway är inte tillänglig" sedan är det fixat, detta har fixat efter den har "återställt mitt trådlösa nätverkskort".

Även fast wifit dör så funkar fortfarande det trådade och telefonerna? när det dör helt måste jag starta om routern för att det ska funka. finns det något sett att lösa detta permanent? i dagens läge är det min laptop, mobil, farsan ipad och mobil som e kopplade på wifit. allt kan funka stabilt ett bra tag för sedan helt sonika dö. Snälla ge mig råd!

//Lotias

Permalänk

du kan ju alltid ge fasta ip-adresser till varje dator och ställa in gateway adressen manuellt i datorn.

Jag vet att våran router lägger av det trådlösa när man har för många anslutningar igång vid t.ex. lagliga torrent nedladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

du kan ju alltid ge fasta ip-adresser till varje dator och ställa in gateway adressen manuellt i datorn.

Jag vet att våran router lägger av det trådlösa när man har för många anslutningar igång vid t.ex. lagliga torrent nedladdningar.

ja men det är liksom som om den tappar det lite då och då när den känner för det, trodde först det bara var laptoppen, men när mobilen också tappar wifit så är det ju själva routern som får problem. funderar ibland om det är "överanvändning". men samtidigt ska ju en router palla lika många uttag som den har sladdar för? eller ska man bara köra på sladd eller trådlöst och inte båda?

Permalänk
Skrivet av Lotias:

ja men det är liksom som om den tappar det lite då och då när den känner för det, trodde först det bara var laptoppen, men när mobilen också tappar wifit så är det ju själva routern som får problem. funderar ibland om det är "överanvändning". men samtidigt ska ju en router palla lika många uttag som den har sladdar för? eller ska man bara köra på sladd eller trådlöst och inte båda?

Överbelastning tror jag är vanligare än vad man tror. Självklart ska den klara upp till 250 enheter eller något. Men inte hur mycket aktivitet som helst på en enhet.
Det jag kan rekommendera är att testa en annan router ifall du har tillgång till detta. Eller göra en factory reset. annars är den egentligen kaputt och behöver bytas ut till en starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Överbelastning tror jag är vanligare än vad man tror. Självklart ska den klara upp till 250 enheter eller något. Men inte hur mycket aktivitet som helst på en enhet.
Det jag kan rekommendera är att testa en annan router ifall du har tillgång till detta. Eller göra en factory reset. annars är den egentligen kaputt och behöver bytas ut till en starkare.

Är väl lite rädd för det, googlat lite och verkar inte som det är den mest stabila routern (typ billigaste där ute). bara hoppas att den dör så vi kan fixa nått bättre! eller så får jag leva med detta tills jag flyttar om ett halvår =(