Köpråd: Till min son som är 2.5år

Permalänk
Medlem

Köpråd: Till min son som är 2.5år

Tja
Tänkte höra vilken ni rekommendehrar att jag köper till min son han kommer använda den till film och lite barnspel i lärande syfte.
Han är rätt vild av sig och jag har lite rädd att där finns stora chanser att den kommer åka i golvet någon gång hur tåliga är dem finns det bra skydd att köpa till? Vad är prisvärt och finns det någon som är lite tålig tex som en gammal nokia telefon eller ska man kolla på skydd?
//Johan

Permalänk
Medlem

Vad skall en 2 åring med en telefon till, skrämmande vart världen är påväg

Permalänk
Skrivet av jonnin01:

Tja
Tänkte höra vilken ni rekommendehrar att jag köper till min son han kommer använda den till film och lite barnspel i lärande syfte.
Han är rätt vild av sig och jag har lite rädd att där finns stora chanser att den kommer åka i golvet någon gång hur tåliga är dem finns det bra skydd att köpa till? Vad är prisvärt och finns det någon som är lite tålig tex som en gammal nokia telefon eller ska man kolla på skydd?
//Johan

Billigaste möjligt men jag kan tycka att det kanske är lite lite tidigt för honom att ha en egen surfplatta (Nu har jag dock inte barn så jag ska inte gå djupare än så ) Men köp en billigare surfplatta eller kanske den där nexusen som är riktigt billig. Ta inget över 2000kr om nu han är så vild som du beskriver

Permalänk
Skrivet av BiZQan:

Vad skall en 2 åring med en telefon till, skrämmande vart världen är påväg

Surfplatta*

Genom extremt vilda gissningar så har jag kommit fram till att han förmodligen ska spela på den. Om du inte redan har insett att det är dit världen är på väg så kan berätta det; Brädspel och dockor som barn tidigare lekte med kommer till viss del ersättas av datorspel, eller i detta fall någon app på en surfplatta.

Det är väl inte speciellt nytt egentligen, har väl hållit på lika länge som det funnits surfplattor.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiZQan:

Vad skall en 2 åring med en telefon till, skrämmande vart världen är påväg

Det var väl ändå inte det han fråga om? Jag tycker det är ett bra lärorikt sett

OT Denna såg jag en recension på och skulle vara ok, har dock inte hört jättemycket eller testat den själv

Kurio Tablet 7 http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/kurio-kurio7/174961.5323/

Permalänk
Medlem

Denna kan vara en idé, en rejäl gummiram som skyddar plattan ingår.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.htm...

MfZombie beat me to it... :)
Permalänk
99:e percentilen

Hade jag köpt en surfplatta till mitt barn hade jag varit väldigt tydlig med att den inte tål att kastas i golvet. Jag vet inte om det går med din son dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har också tyckt att det är tidigt men har pratat med en del andra familjer och de har använt sutfplattor i utbildningssyfte till barn i samma ålder och det har fungerat jätte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiZQan:

Vad skall en 2 åring med en telefon till, skrämmande vart världen är påväg

alltså sluta, en leksak som en annan...

nä du hade minsann ingen telefon när du var 2 år, du lekte väl i sandlådan hela dagen?
så länge det finns restriktioner etc så är det väl inget jävla problem?

till ts: har ingen aning, kolla blocket efter någon telefon/platta?

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Nexus 7 till min dotter. Hon är iof 4 år men inte mindre försiktig för det. Hon har bland annat "tappat" den på golvet ett par gånger, kladdat ner den med choklad, suttit samt hoppat på den. Den funkar fortfarande. Det har dock blivit några smårepor på skärmen men inget man ser om den inte är avstängd och håller den i en viss vinkel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Kurio 7 Green Tablet den ser rejäl ut. Självklart får han inte slänga den i golvet men bättre att ha något rejält och slippa vara orolig varje gång han använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tack för tipset Kurio 7 Green Tablet den ser rejäl ut. Självklart får han inte slänga den i golvet men bättre att ha något rejält och slippa vara orolig varje gång han använder den.

Köpte du en sådan? Läste en recension på prisjakt att dessa inte alls var bra, men...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Nä har inte köpt en, har börjat kolla lite på tradera och blocket istället men inte hittat något 100% än. Blir nog köpa en som jag också kan använda lite. Kollat lite på Sony tablet s som inte har varit allt för dyra på tradera men förlorade budgivningen de sista 10s med 25kr så det sög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiZQan:

Vad skall en 2 åring med en telefon till, skrämmande vart världen är påväg

Köpte min första mobil när jag var 29 haha ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tja
Tänkte höra vilken ni rekommendehrar att jag köper till min son han kommer använda den till film och lite barnspel i lärande syfte.
Han är rätt vild av sig och jag har lite rädd att där finns stora chanser att den kommer åka i golvet någon gång hur tåliga är dem finns det bra skydd att köpa till? Vad är prisvärt och finns det någon som är lite tålig tex som en gammal nokia telefon eller ska man kolla på skydd?
//Johan

Nu är jag bara 20 år gammal och känner mig inte i närheten av redo för att skaffa barn på åtminstone sex-sju år. Dock tycker jag ändå att det är helt idiotiskt att köpa en egen surfplatta till sitt så unga barn. Det du säger om i lärosyfte tycker jag dock låter bra, har själv sett många appar i AppStore som direkt fått mig att tänka; 'Wow, det här ska mina framtida barn få spela' för att lära sig.

Jag tycker att du ska köpa en surfplatta åt dig själv. Ungen kan få använda den som belöning efter att t.ex städat rummet, tömt diskmaskinen osv.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Numera är det flera dagis som använder sig av plattor så det är bara att hänga med i utvecklingen. Det blir en surfplatta till familjen och inte enbart till killen sen får vi se hur mycket jag eller tjejen använder den jag fördrar nog att sitta med min dator. Men nu har frun sagt att vi ska köpa en platta så nu får det bli så.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag en iPad2 till 3-åringen av flera olika skäl. Bland annat på att apputbudet är helt sjukt bra, det finns alla redan en iPad på dagis där det är allmänt slagsmål om den.

Jag köpte ett vanligt skydd till den och nu ett år senare efter några fall i golvet så är den fortfarande hel och inte alls repig.

Permalänk
Medlem

Det är inte saken i sig att små barn har surfplatta/smartphone som är grejjen, utan hur föräldrarna låter dem använda den och under vilka premisser.
Mina barn har ingen egen, men de kladdar ofta på miin iPad och de är väl medvetna om att den ska ligga på bordet eller i knät när den används och inte springa runt med den, inte dricka något i närheten eller äta där o.s.v.
Inte nog med att de lär sig tekniken, de lär sig annat också. Den är mycket bra att använda som belöning också som tidigare inlägg skrev.
Till Apple finns faktiskt mer lära-sig prylar än på Android tycker jag, på min Androidplatta har jag bara nåt Legospel, memory och lite andra liknande fjant-saker, krossa myror bl.a.

Så jag tipsar om iPad, ta en beg. om du är rädd den råkar ut för något
Alla barn är olika, vissa är försiktiga, andra är vilda.
Jag har tvillingar på 4år där en av dem är en av varje, en vilde och en prinsessa...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av decee:

Denna kan vara en idé, en rejäl gummiram som skyddar plattan ingår.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.htm...

inte den, fått dåliga omdömmen, men tålig är den säkert

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366662

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hade jag köpt en surfplatta till mitt barn hade jag varit väldigt tydlig med att den inte tål att kastas i golvet. Jag vet inte om det går med din son dock.

Det går inte att lära ett så litet barn att inte kasta/tappa saker i golvet. Det är något som lärs med tiden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hade jag köpt en surfplatta till mitt barn hade jag varit väldigt tydlig med att den inte tål att kastas i golvet. Jag vet inte om det går med din son dock.

Vara väldigt tydlig till ett barn på 2,5 år? Har du ingen verklighetsförankring alls?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pan.Pan:

Det går inte att lära ett så litet barn att inte kasta/tappa saker i golvet. Det är något som lärs med tiden.

Misstänkte detta. Tack för svaret!

Skrivet av Jilted82:

Vara väldigt tydlig till ett barn på 2,5 år? Har du ingen verklighetsförankring alls?

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag är korkad. Pan.Pans svar var bättre och mer pedagogiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Misstänkte detta. Tack för svaret!

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag är korkad. Pan.Pans svar var bättre och mer pedagogiskt.

Kallar dig absolut inte korkad - något naiv kanske, något som dock blir bättre med åldern No hard feelings!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Mitt tips skulle vara att köpa en kina "knockoff" androidplatta. Köpte en för ca 1,5år sedan med fri frakt för mindre än 250kr totalt. Fungerar faktiskt finfint men kan inte lista ut vilket märke det var

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Fröken hemma som blir 3 i sommar sitter med min Samsung Galaxy TAB 10.1 v1 med massa puzzel och annat sånt barn anpassat.

NinJump Deluxe är väll det mest avanserade hon spelar just nu. testade med angry birds men det va lite för svårt än.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vilken platta du nu väljer att köpa så skulle jag köpt ett skal gjort för utomhusbruk som tål lite mer än vanligt. Det finns till ipad iallafall sen vad det finns till nexus och så vidare har jag ingen aning om.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Surfplatta*

Genom extremt vilda gissningar så har jag kommit fram till att han förmodligen ska spela på den. Om du inte redan har insett att det är dit världen är på väg så kan berätta det; Brädspel och dockor som barn tidigare lekte med kommer till viss del ersättas av datorspel, eller i detta fall någon app på en surfplatta.

Det är väl inte speciellt nytt egentligen, har väl hållit på lika länge som det funnits surfplattor.

Skrivet av BiZQan:

Vad skall en 2 åring med en telefon till, skrämmande vart världen är påväg

Fatta vad barnet kommer lära sig, som denne kommer ha ENORM nytta av.

Jag började med datorer i hyffsat tidig ålder (5år) och nu 13 år senare kan jag hundra gånger mer än mina vänner som inte gjorde detta.

Dold text
Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Nu är jag bara 20 år gammal och känner mig inte i närheten av redo för att skaffa barn på åtminstone sex-sju år. Dock tycker jag ändå att det är helt idiotiskt att köpa en egen surfplatta till sitt så unga barn. Det du säger om i lärosyfte tycker jag dock låter bra, har själv sett många appar i AppStore som direkt fått mig att tänka; 'Wow, det här ska mina framtida barn få spela' för att lära sig.

Jag tycker att du ska köpa en surfplatta åt dig själv. Ungen kan få använda den som belöning efter att t.ex städat rummet, tömt diskmaskinen osv.

varför INTE? Tidigt teknikintresse hos barnet kommer ge hen mycket fördelar!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av elev10:

Fatta vad barnet kommer lära sig, som denne kommer ha ENORM nytta av.

Jag började med datorer i hyffsat tidig ålder (5år) och nu 13 år senare kan jag hundra gånger mer än mina vänner som inte gjorde detta.

Dold text
Skrivet av elev10:

varför INTE? Tidigt teknikintresse hos barnet kommer ge hen mycket fördelar!

Det är ju inte alltid alla får ett intresse för till exempel teknik redan vid 3 års ålder eftersom de kanske inte riktigt förstår vad det är.
Ungarna vet att man trycker på skärmen så händer det saker.

En 2½ -åring kanske ska vara ute sandlådan och leka istället.. Jag själv började använda datorer i skolan i tvåan, det gav mig absolut inget intresse. När jag var 15-16 fick jag ett större intresse för datorer/teknik men lärde mig inte mycket om det förrän 2-3 år senare..

Alla är olika såklart och det är upp till TS hur han vill fostra sitt barn med sandlåda, surfplatta, tv/film/spel eller annat, man ska ju dock såklart alltid se till barnets bästa. Men det är såklart helt individuellt..

Permalänk
Medlem

Surfplatta till sitt barn är det väl inget fel med om den används i belönings/inlärnings syfte. Dock så tycker jag väl kanske att man bör närvara när dom leker med den så att man samtiigt kan ta sig tid till lite pedagogisk stimulans till barnet. Min son börja vid 1,5 års ålder med min iPhone då var det pussel spel och lite appar med djur och läten. Nu när han är 4,5 sitter han och spelar på min iPad lite angry birds och skylanders samt målar en del och tittar youtube. Jag köpte ett heltäckande skal till för säkerhets skull samt att han får bara ha den om han sitter i sängen eller soffan alternativt vid matbordet. Dock så får han bara använda den förutsatt att han skött sig. Så det är en form av belöning och sporre till att tänka sig för.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 