Vilket RAID kontrollerkort?

Permalänk

Vilket RAID kontrollerkort?

Hallå i stugan!

Jag har brottats med att försöka köra en RAID5 i Windows Server 2008 R2 Enterprise nu i flera dagar utan tillfredsställande resusultat.
Det problemet, den tråden.

Jag har i alla fall börjat fundera på att köra en hårdvaru RAID i stället. Jag dumt nog skaffat mig 5 st 3TB Western Digital Green diskar men det bör fungera ändå även om dessa diskar inte är det ultimata för en RAID5. Eftersom jag inte är speciellt insatt i RAID systemen fullt ut så undrar jag vilket kort jag bör välja. Jag vill köra RAID5 eller RAID6 men inte pröjsa för mycket, har ju som sagt redan 5st 3TB diskar.

Jag funderar på detta kort:
http://www.dustinhome.se/product/5010331072/lycom-sata-300-1-to-5-port/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5325

Den senaste recensionen är väldigt likt vad jag behöver. Han har 5 st 2TB WD Green så det verkar som att det skulle kunna fungera. Skillnaden är ju att jag har 5 st 3TB WD Green. Kommer det att bli ett problem? Han verkar ju ha klarat sig i alla fall snart 3 år. Vill helst inte betala mer än 1 000 för ett kort, PCI-Express x1 är det jag har på moderkortet.

Sen undrar jag också om RAID kontrollerkortet som jag nu kommer att köpa går sönder, hur gör jag för att inte förlora all min data? Måste jag köpa ett exakt likadant kort eller går det att göra på andra sett också? Hur vet jag i så fall att det kortet fortfarande finns på marknaden när/om kortet går sönder?

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Citat: "Tänk bara på att den klarar max 1Tb diskar ( i mitt fall 2st 1Tb diskar)"

Istället för att bekymra dig om "går sönder", bekymra dig över hur du skall ta backup. Raid0 är hastighet. Raid1/5/6/whatever är uptime. Backup är backup.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Citat: "Tänk bara på att den klarar max 1Tb diskar ( i mitt fall 2st 1Tb diskar)"

Istället för att bekymra dig om "går sönder", bekymra dig över hur du skall ta backup. Raid0 är hastighet. Raid1/5/6/whatever är uptime. Backup är backup.

Citat: "Vet ej vad tidigare skrivare menar med 1 TB diskar då jag själv använder 2TB diskar i RAID 5 och får ut totalt ca 8 TB utrymme på min dator."

Hastigheten är egentligen inget jag prioriterar, det är den lilla extra säkerheten men eftersom RAID 1/5/6 ger bättre hastighet också så är det ju klart att jag ska ha den också. Vill inte degradera mig med hastigheten då den bör bli snabbare eller åtminstone lika.