Permalänk
Medlem

Ny HTPC-build, åsikter?

Tjenare,

Hoppas få hjälp med åsikter och intryck på följande build som förhoppningsvis blir av relativt snart:

Tänker framförallt på ljud, prestanda och anslutningsmöjligheter (ska anslutas till en Yamaha rx-v667 och 1920x1080 projektor).

chassi: Fractal Design Node 605

mobo: ASRock Z77 Extreme4-M (micro-atx)

psu: EVGA SuperNova 650w

cpu: core-i3 3220 3,3 GHz

hdd (os): Samsung 840 120Gb

lagring: 2x WD caviar green 2tb

ljudkort: Asus Xonar Phoebus

ram: corsair vengeance low profile 4x2 Gb

gpu: Sapphire Radeon HD7750 Lite HDMI 1Gb

nätverkskort: tp-link tl-wdn4800

...och någon slim-dvd läsare bara för att fylla ut dvd-sloten på chassit.

För mycket prestanda, för ljudligt, för varmt, eller?

Permalänk
Medlem

Skippa grafikkortet och skaffa en 3225 istället.
HD4000 är väldigt kompetent när det kommer till mediauppspelning och det är bara när man vill spela det inte riktigt räcker till.
Resultatet blir lika bra, billigare och tystare, AKA win-win-win

Nätagget är en makalös overkill i en HTPC, bättre att köpa klenare men passivt/halpassivt istället.
Och du behöver inte ett ljudkort då recievern fixar det via HDMI billigare och bättre.
Och som minne välj 2x4 gb istället för 4x2gb, mindre chans för problem så.

För en HTPC tycker jag även att moderkortet är overkill så det stänker.
Ett http://www.inet.se/produkt/1902276/gigabyte-ga-z77n-wifi-mitx räcker helt klart och kommer med WiFi redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skippa grafikkortet och skaffa en 3225 istället.
HD4000 är väldigt kompetent när det kommer till mediauppspelning och det är bara när man vill spela det inte riktigt räcker till.
Resultatet blir lika bra, billigare och tystare, AKA win-win-win

Nätagget är en makalös overkill i en HTPC, bättre att köpa klenare men passivt/halpassivt istället.
Och du behöver inte ett ljudkort då recievern fixar det via HDMI billigare och bättre.
Och som minne välj 2x4 gb istället för 4x2gb, mindre chans för problem så.

För en HTPC tycker jag även att moderkortet är overkill så det stänker.
Ett http://www.inet.se/produkt/1902276/gigabyte-ga-z77n-wifi-mitx räcker helt klart och kommer med WiFi redan från början.

Schyst analys. Menade 2x4 för minnet, my bad. Vad gällde nätagget var jag ute efter något helmodulärt i första hand, vill inte ha massa sladdar liggandes i chassit. Moderkortet ser bra ut, man tackar. Men ljudet via hdmi, blir inte källan (i så fall moderkortet antar jag) av för dålig kvalitet för t.ex. DTS-HD till receivern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Schyst analys. Menade 2x4 för minnet, my bad. Vad gällde nätagget var jag ute efter något helmodulärt i första hand, vill inte ha massa sladdar liggandes i chassit. Moderkortet ser bra ut, man tackar. Men ljudet via hdmi, blir inte källan (i så fall moderkortet antar jag) av för dålig kvalitet för t.ex. DTS-HD till receivern?

Nej det sköts ju helt digitalt, DA omvandlingen hamnar ju i din reciever som troligen (nästan garanterat) bräcker alla grafikkort som finns för rimliga pengar.
Och är du ute efter HD ljud så måste du ju köra via HDMI ändå, så ljudkortet blir oanvänt