Köpa begagnad bil - Tips på ekonomiska bilar runt 40 långschalar.

Permalänk

Köpa begagnad bil - Tips på ekonomiska bilar runt 40 långschalar.

Halloj kära klockare!

Jag ska beskriva mitt predikament...
Jag och min kära fru är heltidsstudenter och bor straxt utanför Göteborg. Vi har tämligen god ekonomi för att vara studenter, vi har nämligen barn med allt vad det innebär i barnbidrag, barntillägg från CSN och bostadsbidrag. Vi har nu under några månader sparat ihop ungefär 45000 kronor och tänkte slå till på en bil som skall kunna transportera runt familjen.

Jag är dock tämligen okunnig när det kommer till bilar, har tidigare ägt en Nissan Sunny och en Renault Megane, vilka båda varit hastiga och (o)lustiga inköp som slutat med haveri och eländes elände. Vi har varken råd eller lust med något sådant igen och därför söker jag Sweclockers allra visaste och vassaste bilexperters råd.

Utrymmen
Bilen skall kunna transportera två vuxna och två barn i bilbarnstolar bekvämt och säkert, men det skall gå att trycka in ytterligare en vuxen kortare sträckor. Ingen småbil med andra ord. Utrymme för storhandling och bilsemester är också prioriterat, en rejäl bagagelucka, hatchback eller kombi är det jag hittils i huvudsak tittat på.

Ekonomi
Klar fördel om bilen inte är svindyr att försäkra, så extrema motoralternativ går tyvärr bort. Bränsleförbrukning är trevligt om den är låg, men vi kommer inte köra så väldans mycket, så det är inte superprioritet på det. Jag vill, som blivande förare/chafför, ha en motor som inte är sirapsseg.
Det viktigaste är tillförliglighet och reparationskostnader. Jag gnisslar tänder vid tanken på en strulig bil till och ligger sömnlös och grubblar på elfel, rost och glappande styrleder. Köper helst av bilhandlare av någon anledning. Känns tryggare, men det kan ju vara en illusion.

Övrigt
Bilen skall vara snygg. Jojo, jag vet att vi inte får någon Continental GT för de pengarna och att utseende är högst subjektivt. Lite fräsiga linjer, gärna schysst färg och sådant som man blir lite glad av att se på uppfarten. Inte äldre än -04 är det tänkt, men får jag tips om en vettig bil som är äldre är jag inte den som är den, men tumregeln är ändå att ju nyare, desto bättre!

Kandidater
Hittils har jag tittat mycket på Ford Focus, som ligger rätt bra i pris, tilltalar mig estetiskt och är trevliga att köra. Jag har svurit på att inte köra franskt igen, men Peugeot 407 SW tycker jag är riktigt snygg, dock orolig för tillförligligheten. Volvo v40/v50 verkar trevliga och v50 tycker jag är riktigt snygg. Dock svåra att hitta i min prisklass. Har också tittat på Fabia och Octavia, men oroas över lite väl klena motorer.

Så, vad ska jag ta mig till? Tips och idéer, blocketlänkar, bra fynd på kvd.se och allt annat är av intresse!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert men har hört att Peugeot 407 SW brukar ha problem med chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Nu är jag ingen expert men har hört att Peugeot 407 SW brukar ha problem med chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte förvånad, tyvärr... min ringa erfarenhet av franska bilar är inte så god. Vilket är synd, för de är ofta trevliga att köra, bekväma och har lågt andrahandsvärde, vilket är bra ur mitt perspektiv.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Audi A4.

Köp inte franskt baguette rässer, lite vatten så är det bara den av skiten (rost)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Volkswagen Passat av valfri årsmodell, finns för en bra peng och beroende på motorvolymen du bestämmer dig för så är den både bensinsnål och inte speciellt dyr med försäkringen. Dem är även rymliga och sköna att köra. Nackdelen med tyska bilar är att bildelarna kan vara rätt så dyra i Sverige. Annars så kan du ju kolla på BMWs combimodeller också. Jag är förtjust i tyska bilar då dem håller väldigt bra motorvis och är väldigt välbyggda överlag.

Annars är ju en Volvo ett bra val då dem motorvis är förvånansvärt robusta, däremot så skulle jag inte välja v40n utan då hellre v50n då min kompis som meckar bil tycker dem är väldigt, som du la upp det sirapssega i motorerna.
Jag håller även med föregående talare, köp inte bilar från Italien/Frankrike då dem inte är byggda för det svenska klimatet eller vägsaltet och därav rostar dem mycket snabbare än dem flesta bilarna.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Skoda Superb Mk I
Om du inte behöver en kombi.

- Mycket benutrymme bak
- Stor & stabil
- Billiga reservdelar (VAG-delar)
- Ta 1.8T motorn, drar ca 0.7 blandat

Finns för ca 40k. Annars ta en passat

Permalänk
Medlem

Dom tidigare modellerna är inte världens snyggaste, men helt utan tvekan Subaru Legacy eller Outback rekommenderar jag starkt!
Andra hands förslaget är VW.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk

Passat -98 och framåt, eller en Audi A4 02 eller framåt. Haft båda och underbara att köra. Finns i din prisklass. Enkla att hålla på med och är förjävla snygga får enkelt plats med barnstol och barnvagn i bägge

Lycka till!

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k @ 4.5Ghz | 16GB MB Corsair Vengeance | XFX Radeon HD6990 Antilles 4GB + ARCTIC Accelero Twin Turbo | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair H100 + Corsair Link | 3x500GB 1x200GB 1x74GB 2x120GB SSD| Samsung SyncMaster SA550 27" | Lian Li A71FB | Corsair HX1000W | Corsair SP2500 | Mx510 + Mx3200 |

Permalänk
Medlem

Låter mycket klokt att låta bli franskt. Själv skulle jag faktiskt rekommendera en tysk bil som t.ex. passat som tagits upp tidigare dock skulle jag vilja rekommendera 01 och frammåt då de hade lite problem med framvagnen på de tidigare.

Kör själv Audi A4 sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd och har ingen tendens till rost och har varit väldigt lite problem och har egentligen bara tankat, kört och såklart servat efter ordning.

Som även tidigare nämnts så skulle en Volvo kunna passa bra med och jag håller med NerZ om att välj v50 före v40 men du kan ju även kika på v70 som är en svensk klassiker.
Men som sagt om jag själv får välja blir det en bil av tyskt märke.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Volvo, Saab eller Mercedes av äldre och lättlagad modell, då tjänar du igen bränslekostnaden (onödigt att stirra sig blind på den.) Det viktigare är dock att de pallar för att smälla in i en älg och har man barn och ska på långresa då och då är det att prioritera att just kunna smälla in i en älg utan att krossas.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

BMW e39 touring tidigt 00-tal borde gå att få tag på i den prisklassen. Man åker som en kung och typ en 525 drar inte särskilt mycket bensin om man inte kör som en rallyförare. Helförsäkring för runt 5k om året om du inte är under 24. (Antagligen lite dyrare då jag såg att du bor i Göteborg.) Hittar du en bil som är servad enligt boken,fräscha bromsar osv ligger servicekostnaden runt 3k för olja och filter vilket ska göras ungefär var 1500mil. En större service med tändstift ligger runt det dubbla. Priserna är på BMW verkstad men för en bil i 45k klassen kan man lika gärna lämna in till en duktig mekonomenverkstad eller liknande.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Kör själv en volvo v70 från året innan de blev runda, alltså en 2000års modell med lättrycksturbo och ca 190kusar. Funkar mycket bra och man får plats med massor; frugan, barn med tillbehör, stor o liten vovve och svärmor med tillbehör hehe. lätt servade och inte alls farliga att fixa med. går som en klocka och lommer nog gå många mil till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Många bra tips! Jag har beslutat undvika fransoser och titta lite mer på tyskar och svenskar, helt enkelt!

Jag känner dock att jag har lätt att stirra mig blind på miltal. Ser jag något som gått över en 16-20 tusen mil så blir jag lite tveksam. Är detta vettigt eller stämmer det som jag hört att dagens (eller gårdagens, snarare) bilar inte alls är slut efter 24000 mil?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av Frodda:

Dom tidigare modellerna är inte världens snyggaste, men helt utan tvekan Subaru Legacy eller Outback rekommenderar jag starkt!
Andra hands förslaget är VW.

Jag kan nog inte muta frugan att gå med på varken Legacy eller Outback tyvärr! Skulle gärna ha en fyrkrafsare på vintervägarna, men hon tar nog hellre bussen tills domedagen kommer än att kliva in i en bil lackad i beige och olivgrönt Lite petigt med sådant, helt klart!

Skrivet av Sennebring:

BMW e39 touring tidigt 00-tal borde gå att få tag på i den prisklassen. Man åker som en kung och typ en 525 drar inte särskilt mycket bensin om man inte kör som en rallyförare. Helförsäkring för runt 5k om året om du inte är under 24. (Antagligen lite dyrare då jag såg att du bor i Göteborg.) Hittar du en bil som är servad enligt boken,fräscha bromsar osv ligger servicekostnaden runt 3k för olja och filter vilket ska göras ungefär var 1500mil. En större service med tändstift ligger runt det dubbla. Priserna är på BMW verkstad men för en bil i 45k klassen kan man lika gärna lämna in till en duktig mekonomenverkstad eller liknande.

Jo, bilen vi köper kör vi väl tills den skall skrotas eller ges bort. Att betala extra för att behålla andrahandsvärdet på en bil för 45 papp känns lite ovärt

Skrivet av enRödjävel:

Kör själv en volvo v70 från året innan de blev runda, alltså en 2000års modell med lättrycksturbo och ca 190kusar. Funkar mycket bra och man får plats med massor; frugan, barn med tillbehör, stor o liten vovve och svärmor med tillbehör hehe. lätt servade och inte alls farliga att fixa med. går som en klocka och lommer nog gå många mil till

Volvo ligger kvar på listan, men de har ofta gått så ohemult långt! Kanske är dumt att haka upp sig på miltal och antal tidigare ägare, dock.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

min reserv bil, en 945 slog över till 55k nu under vintern funkar fortfarande ypperligt. du ska inte bry dig så mycket om miltal. kolla mera på service och vad som gjorts på bilen, har den tex gått runt 11k-15k och inget byte av kamkedja/rem gjorts så är det något som antagligen kommer behövas göras och som kostar pengar. ingen fara om bilen rullat 20k mil, finns oftast många mil kvar särskilt om det är tyskt lr svenskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

tidigare ägare springer fort iväg om bilen sålts via firma. säg att bilen byt ägare 3 gånger och sålts via firma alla så blir det ju 6 ägare. 3 privat o 3 firmor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Sedärja! Nu har jag hittat en vettig kandidat! BMW 318 Touring -04 för 40 glada laxar. 24000 mil på mätaren men fullservad, fullsmetad med utrustning och tydligen välvårdad. 5 tidigare ägare och ser ut att vara i kanonskick. Tänkte åka och titta på den i morgon, tips på vad jag ska tänka på? Vad finns det för fällor, förutom rost och dåliga dämpare?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Man kan skaffa billiga Saab 9-3 eller 9-5, ruskigt rymlig och säker bil med möjligheter att skaffa mindre motor!
Jävligt prisvärd bil just nu då andrahandsvärdet ligger lågt! Jag köpte min 9-3 för 39k och den hade gått 11000 mil.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av zeddiz:

Man kan skaffa billiga Saab 9-3 eller 9-5, ruskigt rymlig och säker bil med möjligheter att skaffa mindre motor!
Jävligt prisvärd bil just nu då andrahandsvärdet ligger lågt! Jag köpte min 9-3 för 39k och den hade gått 11000 mil.

Jag har faktiskt tittat efter 9-3:or men tycker utbudet är rätt skralt...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Jag har faktiskt tittat efter 9-3:or men tycker utbudet är rätt skralt...

Trodde ni söderbor hade ett stort utbud av bilar

kikade lite på blocket, vill du köpa en -04 uppåt kanske du får sträcka dig någon tusenlapp för ett bra miltal, eller så väntar man.. kommer nog ut klipp titt som tätt i dina trakter!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Sedärja! Nu har jag hittat en vettig kandidat! BMW 318 Touring -04 för 40 glada laxar. 24000 mil på mätaren men fullservad, fullsmetad med utrustning och tydligen välvårdad. 5 tidigare ägare och ser ut att vara i kanonskick. Tänkte åka och titta på den i morgon, tips på vad jag ska tänka på? Vad finns det för fällor, förutom rost och dåliga dämpare?

Läs lite här: http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Sitter i lite av samma sits som du, dock har jag inga barn men kollar på samma typ av bilar.

Var inne på att köpa V40/V50 först, hittade en som gått knappt 12000 mil, få ägare, servad alltid hos verkstad osv. Dock fanns den en hake, bilen var 10 år gammal och kamremsbyte var ett måste i år (10 år eller 16.000 mil).
For runt och hörde med verkstäder vad det skulle kosta, fick kostnadsförslag från 5000kr och någon tusenlapp uppåt, inte så farligt tyckte jag, ger mig även något och pruta på.
Däremot så sa en mekaniker att inte köpa V40, hellre välja en äldre V70 i samma prisklass då det är bara en massa strul med V40, små fel som hela tiden händer. Det räckte för mig att inte chansa på V40.
V50 då? Mjo, första modellerna är just dem man ska akta för, samma gäller där, en massa små fel som dyker upp titt som tätt. Bättre är det med någon årsmodell senare.

Nu har jag dock bestämt mig för tre modeller, A4, Passat och 9-3, sistnämnda är den jag helst vill ha, snygg, riktigt bekväm och bra med utrymme.
Passat och A4 däremot drar sig även med problem som få verkar dra upp, speciellt ett problem som Saab har fått en hel del skit för, dvs. oilsludge. Motorer som servads med longlife olja (3000mils intervall) har en risk och kleta igen oljetilförseln som leder till allvarliga motorproblem. Detta problem blåstes upp rejält för Saabs första 9-5 modeller fram till 2003, dock så dras många andra tillverkare med samma problem, vilket då även gäller VAG.
Sen är det framvagnsproblem med A4 och Passat, dessa blev bättre efter 00, men problemen kvarstår, även om man inte behöver byta delar i framvagnen lika ofta som första generationen B5 kaross.

Saabs motorer har kedja, vilket man får i tankarna, "ah skönt, behöver inte bry mig om den", dock så stämmer det inte. När motorerna är kring 20.000 mil så är det bra med jämna mellanrum kolla hur långt ut kedjesträckaren har gått, för går den över 15mm är det dags för byte, vilket är en kostnad på ca 10.000-15.000kr om man inte gör det själv.
Detta gäller dock även mer på motorerna från 98-03, men kan som på passat, förekomma i nyare modeller.

Men har kommit fram om en sak, det finns inga felfria bilar, alla dras med något, vissa håller dock bättre än andra. Har själv nu en Mitsubishi Lancer -93 som rullat 24300 mil, är tredje ägaren och är aldrig nå fel med den, jäkligt bra bil, bara synd att det är som att köra runt i en plåtburk. Men det finns garanterat de som har haft mycket problem med en likadan bil.

Personligen skulle jag helst vilja köpa en Honda Accord -02+ eller Subaru Legacy -04+, dessa är dock gjorda av guld eftersom folk och bilaffärer begär över 70.000kr för 9-11 år gamla bilar... Bra andrahandsvärde, men inge kul för en köpare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Finns ingen billig bil för 40 000:-, bilarna är då ofta äldre än 8år och har rullat 10 000mil eller längre. Då börjar slitage mm märkas och man kan få oväntade utgifter. Så att köpa en bil för den pengen och inte ha råd med reparationer är bara dumt, har man råd med dem så är det bara att köra.

Jag köpte min v70n 2005, när den var tre år gammal och har inte haft några problem förs i år. Köpte nya sommar fälgar, nya vinter däck, bytt ok, skivor och belägg runt om, handbromsbackar, stor service, byte av koppling, svänghjul och urtrampningslager. Har laggt runt 55000:- på bilen. Nu tänker många säkert sälj den, men när man är andra ägaren sedan den var ny och har alla papper och har koll på vad som är gjort och när. Den är nästan full utrustad och i bra skick både in och utvändigt. Så får man inte en likvärdig bil för pengarna om jag hade sålt den med dåliga bromsar och koppling. Nu har jag en bil som känns som ny, bra däck och den rullar på i flera mil till utan problem...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Som många sagt innan så är det inte miltalet som spelar in utan servicen som är gjord. En väl underhållen motor kan tugga en bra bit över 40 000 mil. Allt handlar om likt med många andra saker hur du tar hand om bilen. Jag tycker det låter som ett vettigt beslut att kolla vidare på svenska och tyska bilar. Fruktansvärt välbyggda bilar överlag!
Jag kommer fortfarande ihåg vad min lärare sa angående nya kontra gamla bilar "Nya bilar är byggda för att vara miljövänliga och är av sämre kvalité byggnadsmässigt medans gamla bilar är byggda för att hålla" det gäller ju inte såklart alla bilar men det är ett ganska bra uttryck tycker jag

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Kan rekommendera Saab, mycket för pengarna!

Permalänk
Medlem

köp saab om du vill ha mest för pengarna. Ligger förhållandevis lågt med tanke på vad du får för bil.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk

Säger som dom senaste, köp en saab!

Köpte nyligen en 9-5 Aero 2002 för 24.000 som då hade gått 23000 mil.

Riktigt grym bil för pengarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Egentligen är det väl dumt att låsa fast sig för mycket vid ett visst märke/modell. Du verkar ju ha koll på vilken typ av bil du vill ha, och för dom pengarna är det tyvärr ganska svårt att hitta en bil som inte kommer strula på ett eller annat sätt. Så mitt tips är att helt enkelt vara jävligt på hugget på blocket, ring direkt och åk dit "direkt". Bra bilar försvinner väldigt fort. Stirra dig inte för mycket blind på antalet mil eller ålder, utan bedom om bilen verkar vara väl omhändertagen, har servats som den ska o.s.v. (Detta kräver att du satt dig in lite i vad som är vanliga fel på de modeller du kollar på).

Under provkörning, tänk på att testa alla sorters körning. Sväng runt på en parkering (fullt rattutslag), kör över farthinder/ojämnheter och lyssna efter missljud. Kör motorvägsfart och testa bromsarna, var uppmärksam på konstiga vibrationer, om bromsarna drar snett etc. Mycket tips finns att få på respektive märkes entusiastforum, tex jagrullar.se för volvo.

Kort och gott, det finns inget magiskt sätt att hitta en bra och billig bil. Det är hårt arbete och kunskap som gäller

För övrigt, för att väga upp tidigare kommentarer, så kan jag rekomendera V40 om du lyckas hitta ett bra exemplar. Visst det är problem med rost på de flesta, men en välhållen 2.0T är en billig,rymlig och bekväm bil, drar inte alltförmycket soppa samtidigt som det är helt OK prestanda. Tänk på att få Fas2 bara (01 till 04).