Permalänk
Medlem

Ultrabook prissänkning?

Hej!

Jag har varit på jakt efter en Ultrabook ett tag nu och har kommit fram till att ASUS UX31A-R4004H passar mig bra. Alltså den med 128 gb ssd för 10-11000 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Grejen är att jag egentligen inte behöver datorn förrän i höst. Jag undrar därför om det är värt att vänta på en eventuell prissänkning?
Om priset sänks med en tusing eller så köper jag hellre nu men mer än så blir det nog att vänta. Vad tror ni?

Jag planerar också att dual-boota Windows 8 med Ubuntu. 128 gb ssd borde väl räcka till detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan även komma bättre datorer under den tiden? så jag hade nog valt att vänta om du nu inte behöver den

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Tror du att priset på just denna också kommer att sänkas när nya modeller släpps? Har själv ingen koll på hur ofta nya datorer släpps eller hur fort priserna går ner.

Är väldigt sugen på att köpa nu så det skulle kännas surt om jag väntade bara för att priset skulle gå ner med några små slantar.

Permalänk

Priset kommer antagligen inte sänkas på den här modellen. Den kommer fasas ut och en ny modell kommer ta dess plats.

Om du inte behöver en ny dator tills hösten så är det bättre om du väntar och köper en ny då. Mycket som händer inom datorvärlden på den tiden.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen Asus Zenbooks. De verkar även ha bra stöd för Ubuntu vilket är viktigt för mig. Kan man kanske hoppas på en nu Zenbook modell till hösten då?

En annan sak jag tänkte på är priset som nu ligger på 10000 kr på ux31a och det tycker jag är ok men inte högre. Tror ni den kommer att ersättas av en modell med liknande pris eller kommer den nya bli dyrare?

Tack för de bra svaren!

Permalänk

Du bör inte oroa dig, det kommer säkert komma en uppdaterad ux31a till hösten med kanske lite snabbare cpu eller nåt liknande men som kommer kosta lika mkt.

Permalänk
Medlem

I juni släpps Haswell CPUerna. Då Zenbook är något av ett flaggskepp så kommer det säkert att komma ut ett par modeller med Haswell tämligen omgående. Dessa kommer att få samma pris som dagens modeller, och samtidigt kommer dagens modeller att sänkas någon tusenlapp. Jag vet om att det är så här för jag är synsk. (Ok det sista var en ironi). Men i alla fall jag rekommenderar att du håller dig till juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtHdeth:

Jag gillar verkligen Asus Zenbooks. De verkar även ha bra stöd för Ubuntu vilket är viktigt för mig. Kan man kanske hoppas på en nu Zenbook modell till hösten då?

En annan sak jag tänkte på är priset som nu ligger på 10000 kr på ux31a och det tycker jag är ok men inte högre. Tror ni den kommer att ersättas av en modell med liknande pris eller kommer den nya bli dyrare?

Tack för de bra svaren!

Du kan nog kallt räkna med att det kommer nya/uppgraderade modeller efter det att Hasswell gör intåg på marknaden i juni.
Rent spontant brukar det mer eller mindre alltid vara så att ju längre du väntar med köp, desto mer prestanda per krona får du.

Permalänk
Medlem

Då blir det nog att jag väntar. Tack igen för svaren. De var precis vad jag ville ha.