Surface Pro slutsåld på några timmar

Permalänk
Skrivet av Silldro:

Visst kan man köra gamla X86 applikationer på den men det fungerar ju inte med touch då menyerna etc är försmå för att det ska fungera...

Tycker jag då inte. Jag har använt en tablet laptop i flera år nu och har inga problem med att använda fingrarna på skärmen när jag känner för det. Visserligen så är min skärm typ 2" större än den på Surface, men det är inte så stor skillnad. Använder man dessutom penna så är det definitivt inga som helst problem.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

phz,

Är så dagens logistik ser ut. Tidigare producerade man en modell i mängder och bad kunden köpa den utan något egentligt val.
Inom denna form av enheter kan det nu vara olika modeller: hårddisk, färg.
Man vågar därför inte producera för mycket av en modell med risken att just den inte är eftertraktad och arbetar därför mer på att invänta beställningar.
Sen är även en del att det ser bra ut om den är "slutsåld".
Du nämde Lumia, där vet vi ju tyvärr att det inte är medvetet.
Nokia har själva sagt att de har leveransproblem som de jobbar på att åtgärda.

Permalänk
Medlem

Wacom darra!

Perfekt! Nu fattas bara ett antal varianter utrustade med tryckkänsliga pennor ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaitra:

phz,

Är så dagens logistik ser ut. Tidigare producerade man en modell i mängder och bad kunden köpa den utan något egentligt val.
Inom denna form av enheter kan det nu vara olika modeller: hårddisk, färg.
Man vågar därför inte producera för mycket av en modell med risken att just den inte är eftertraktad och arbetar därför mer på att invänta beställningar.
Sen är även en del att det ser bra ut om den är "slutsåld".
Du nämde Lumia, där vet vi ju tyvärr att det inte är medvetet.
Nokia har själva sagt att de har leveransproblem som de jobbar på att åtgärda.

Även senaste Nexus hade rena leveransproblem, åtminstone i Europa. Ja, det är så man jobbar, men det är ju det som gör begreppet "slutsåld!" så urvattnat. Att höra PR-maskinerna bakom produkterna hylla denna produktionsgardering med ord som "åh, vi sålde mer än vi kunnat aaaana!" varje gång, utan att redovisa faktiska siffror, är ett knep som borde ha sett sina bästa dagar, men uppenbarligen används det fortfarande under premissen "allt som genererar press är bra".

Tillverkare: visa siffror i stället för att komma med ett i det närmaste betydelselöst ord. Om de inte visas så är antagandet att de inte är värda att visa.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Även senaste Nexus hade rena leveransproblem, åtminstone i Europa. Ja, det är så man jobbar, men det är ju det som gör begreppet "slutsåld!" så urvattnat. Att höra PR-maskinerna bakom produkterna hylla denna produktionsgardering med ord som "åh, vi sålde mer än vi kunnat aaaana!" varje gång, utan att redovisa faktiska siffror, är ett knep som borde ha sett sina bästa dagar, men uppenbarligen används det fortfarande under premissen "allt som genererar press är bra".

Tillverkare: visa siffror i stället för att komma med ett i det närmaste betydelselöst ord. Om de inte visas så är antagandet att de inte är värda att visa.

Ligger mycket i detta. I dagsläget vet vi ju fortfarande rätt lite hur det gått för Microsoft som helhet med sina nya produkter och mjukvaror. Av mätningar får man magkänslan att det gått som bäst mediokert men det skulle vara kul och se några siffror helt klart.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du kan åtminstone överväga din stolthet en gång och lägga ett positivt inlägg om Windows 8/enheter av dina
"100 inlägg" som du lagt i Windows 8 relaterade trådar.

Jag skriver positiva saker när det finns positivs saker att skriva. Detta var dessutom inget negativt om Windows 8 eller Microsoft i sig, utan mer ett uttryck för min totala uppgivenhet inför företags marknadsförings-brainrape och hur lätt folk går på det.

Tänk såhär: Vad skulle Microsoft tjäna på om nyheten löd: "Surface räckte till alla som ville ha"? Inget... Antingen tror folk att det var svalt intresse eller att Microsoft precis lagom estimerat efterfrågan, vilket verkar suspekt. Kan man däremot förmå folk att skriva att den "såöt slut" får genast folk bilden av människor som karatar ner varandra i bästa "black Friday"-stil för att få tag på en enhet, vilket betyder att den är populär, och populära prylar får bättre rykte än de förtjänar, och då säljer de bättre i längden.

Så återigen... Nej. Mitt inlägg var inte negativt riktat specifikt mot Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Den verkar onekligen riktigt fräsch men min stora hake är att den inte har två usb-portar om man skulle vilja koppla till ett tangentbord och mus men det kanske finns någon lösning på det.

Sen är batteriet helt värdelöst, 3 timmar är vad jag har hört...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Den verkar onekligen riktigt fräsch men min stora hake är att den inte har två usb-portar om man skulle vilja koppla till ett tangentbord och mus men det kanske finns någon lösning på det.

Sen är batteriet helt värdelöst, 3 timmar är vad jag har hört...

usb hub?

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Hur löser en USB-hub den förmodade kassa batteritiden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur löser en USB-hub den förmodade kassa batteritiden?

På svar om utökad batteri:

"That would require extending the design of the accessory spine to include some way to transfer higher current between the peripheral and the main battery. Which we did…"

Permalänk
Medlem

Mer x86! Snart så kanske det kommer en bra sådan också. Då blir det köp.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

1 ex per butik

precis, det här är marknadsföringstrick

Permalänk
Medlem

Död åt Apple nu?

För övrigt: Måste ha en sådan där platta, bara älskar Microsoft. <3 (Fanboy, yes.)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Oh, look...

Skrivet av Oliver91:

klart den säljer som smör.. vem vill ha RT där man inte kan köra sina gamla x86 program som vi lärt oss använda och älska de senaste 15 åren?!

Här kan du se Visual Studio 2012 på min Surface RT

Jag had aktivt valt bort Pro modellen p.g.a. bl.a. batteritiden och min RT fungerar toppen som ersättning för mina tidigare laptop, iPad, Asus Transformer och Kindle Fire.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Här kan du se Visual Studio 2012 på min Surface RT

Finns VS2012 för ARM? Det har alltid varit x86 tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Här kan du se Visual Studio 2012 på min Surface RT
https://5mxtga.dm1.livefilestore.com/y1pP5RIwduzcLbDTBbqEdrlh...

Jag had aktivt valt bort Pro modellen p.g.a. bl.a. batteritiden och min RT fungerar toppen som ersättning för mina tidigare laptop, iPad, Asus Transformer och Kindle Fire.

Kostar denna underbara enhet?
Visual Studio och RT.. Perfekta arbetsmiljön ju!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

På svar om utökad batteri:

"That would require extending the design of the accessory spine to include some way to transfer higher current between the peripheral and the main battery. Which we did…"

Ok, så om jag fattat det hela rätt så har de redan gjort allt de kan för så lång batteritid som möjligt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som ett taskigt PR-trick för att hypa skiten.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Död åt Apple nu?

You wish. Surface är redan dödförklarad jämfört med iPad.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Den verkar onekligen riktigt fräsch men min stora hake är att den inte har två usb-portar om man skulle vilja koppla till ett tangentbord och mus men det kanske finns någon lösning på det.

Sen är batteriet helt värdelöst, 3 timmar är vad jag har hört...

Finns en hel del trådlösa mus/tangentbords kombinationer som använder 1 transceiver. Jag har 2 från MS med Logitech har oxo tex. Jag brukar själv ha tillgång till ström vid tillfällen jag använder externt keyboard/mus så då kan man ju lätt använda Bluetooth eller alt. USB hub oxo.

Tester jag sett har gett den 4,5-5 timmar. Dock ser det ut som att det kanske kommer ett battery pack: http://www.slashgear.com/microsoft-hints-at-surface-pro-batte...

Permalänk

Är det bara jag som inte gillar hur skribenten vinklar det med, "det betyder att microsoft felbedömt efterfrågan".
Ja, det är väl rätt så självklart, men borde man inte gratulera dem iställlet? Bra jobbat att folk verkar uppskatta den.
Eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I AnandTech's tester klarar batteriet 6h vid surfning och 5.28h vid videouppspelning (720p):
http://www.anandtech.com/show/6695/microsoft-surface-pro-revi...
Det är självklart sämre än den genomsnittliga surfplattan, men med tanke på att den kan köra alla x86-program och är 5-10 ggr snabbare än alla andra surfplattor så är det ändå godkänt.

Som nämnts tidigare så verkar det vara ett tangentbord med inbyggt extra-batteri på gång till Surface Pro, för de som behöver längre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ok, så om jag fattat det hela rätt så har de redan gjort allt de kan för så lång batteritid som möjligt?

"Look around the rest of the AMA and you’ll find a user asking if Microsoft has plans for an external battery or thicker keyboard cover that has an external battery inside. And Panoy responded with:

“That would require extending the design of the accessory spine to include some way to transfer higher current between the peripheral and the main battery. Which we did...”

... it is really hard to not see a Type or Touch Cover in the future that has an extra battery in it. That could help alleviate most complaints of battery life and put potential buyers in a better position if they’re considering picking up the Surface Pro"

Permalänk
Avstängd

Dessa trådar alltså.......

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Va kånstigt at MS PR team inte finns på reddit?

ZuneHD, PSvita, nü sälljer vi sarjen grabbar

Vilken undring när lumia telefoner och blackberries säljer ür burken när dom inte ens har marknadsprocenter...

Permalänk
Medlem

Den maskinen skulle jag kunna köpa.

Stöd för x86 känns ju självklart om man vill köra Windows (pekplatta eller inte) och nu har det kommit.

Det var på tiden.

Skall bli spännande att se testerna närmaste tiden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Skulle va najs med en swec recension av denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingu:

Va kånstigt at MS PR team inte finns på reddit?

ZuneHD, PSvita, nü sälljer vi sarjen grabbar

Vilken undring när lumia telefoner och blackberries säljer ür burken när dom inte ens har marknadsprocenter...

MS på Reddit?? Tja duger Bill Gates AMA?? http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/18bhme/im_bill_gates_co...

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt "het" på denna, dock vänter jag till det kommer en version med Haswell CPU. Då är jag såld.

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet, och tror att detta faktiskt kan vara en pc där metro/modern inte känns helt felplacerat, men skulle aldrig skaffa RT-versionen. Tar hellre android än en gimpad windowsversion som bara klarar appar och har sämre utbud av dem än android