GTX 670 - Blue Screen vid NVIDIA panel

Permalänk

GTX 670 - Blue Screen vid NVIDIA panel

Godkväll alla glada!

Så en längre tid har jag haft ett konstigt problem. När jag går in i Nvidias Panel och väljer Överklocks fliken så får jag en härlig blue screen. Inget som stör mig så där jätte mycket eftersom jag inte är i behov av att överklocka mitt grafik kort, men skulle ändå vara kul att se vad den går för. Jag minns bestämt att det alltid har varit så här. Och just nu så har Nvidia Panelen fastnat på Överklocks tabben så det blir en fin blue screen vid start av programmet ^^

Gjorde en del snabba sökningar men det är inget som är direkt relaterat till min diagnos. Det kanske är någon som råkat ut för liknande problem?

Enligt BlueScreenView så orsakas problemet av: "nvoclk64.sys" adress "nvoclk64.sys+1ab7". Jag kan även se en historik där min blue screen orsakats av detta program. Kanske är värt att nämna att jag kör med en SSD från Corsair F3 Serie, som jag har fått en del kraschar ifrån, dock inte på senare tid och inte regelbundet.

Mvh
Anders

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera om programmet tro? rensa först med Driver Sweeper och ta en äldre/senaste

Permalänk
Antielefant
Skrivet av prawler646:

Godkväll alla glada!

Så en längre tid har jag haft ett konstigt problem. När jag går in i Nvidias Panel och väljer Överklocks fliken så får jag en härlig blue screen. Inget som stör mig så där jätte mycket eftersom jag inte är i behov av att överklocka mitt grafik kort, men skulle ändå vara kul att se vad den går för. Jag minns bestämt att det alltid har varit så här. Och just nu så har Nvidia Panelen fastnat på Överklocks tabben så det blir en fin blue screen vid start av programmet ^^

Gjorde en del snabba sökningar men det är inget som är direkt relaterat till min diagnos. Det kanske är någon som råkat ut för liknande problem?

Enligt BlueScreenView så orsakas problemet av: "nvoclk64.sys" adress "nvoclk64.sys+1ab7". Jag kan även se en historik där min blue screen orsakats av detta program. Kanske är värt att nämna att jag kör med en SSD från Corsair F3 Serie, som jag har fått en del kraschar ifrån, dock inte på senare tid och inte regelbundet.

Mvh
Anders

Överklockningsfunktionen i NVidia kontrollpanel är en jättegammal extrafunktion (nTune?) som inte stöds av några nyare drivrutiner. Därmed blåskärmarna. Tror det stödet släpptes 2010-2011 eller så. Överklockning av ett 670 gör du med exempelvis MSI Afterburner eller EVGA Precision.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Godkväll alla glada!

Så en längre tid har jag haft ett konstigt problem. När jag går in i Nvidias Panel och väljer Överklocks fliken så får jag en härlig blue screen. Inget som stör mig så där jätte mycket eftersom jag inte är i behov av att överklocka mitt grafik kort, men skulle ändå vara kul att se vad den går för. Jag minns bestämt att det alltid har varit så här. Och just nu så har Nvidia Panelen fastnat på Överklocks tabben så det blir en fin blue screen vid start av programmet ^^

Gjorde en del snabba sökningar men det är inget som är direkt relaterat till min diagnos. Det kanske är någon som råkat ut för liknande problem?

Enligt BlueScreenView så orsakas problemet av: "nvoclk64.sys" adress "nvoclk64.sys+1ab7". Jag kan även se en historik där min blue screen orsakats av detta program. Kanske är värt att nämna att jag kör med en SSD från Corsair F3 Serie, som jag har fått en del kraschar ifrån, dock inte på senare tid och inte regelbundet.

Mvh
Anders

Som xieliand säger, installera om drivisarna, med driver sweeper. Vilken version har du nu? Tycker det verkar lite udda att du enns har överklocknings tabb i nvidia kontrollpanel för ett 670.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Tack så mycket för alla era svar.

Jag kan inte mycket om Nvidias överklocks program, men jag vet att det finns en hel del andra som nog bör funka lika bra. Blir nog till att köra med en sådan. Något program att rekommendera?

Min GPUs driver är: 306:97. Har aldrig haft problem med krascher spel och annat som man ibland kan uppleva.

Körde igång Driver Sweeper och såg att det fanns en gammal ATI driver kvar som jag tog bort. Antar att man får ta bort alla Nvidias driver och installera om dom för att konstatera om det är felet. Tror faktiskt att jag drog ner Nvidias kontroll panel på egen begäran då jag använt det med mitt tidigare Nvidia kort för ett antal år sedan.

Edit:

Nu så! Nu har jag kört med Driver Sweep och tagit bort Nvidias kontroll panel och installerat de nyaste drivrutinerna! Och nu finns det ingen överklocks funktion i Nvidia panel.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Då tar du ner afterburner och börjar klocka i väder och vind.

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Då tar du ner afterburner och börjar klocka i väder och vind.

Kanske lite sent svar.

MSI afterburner funkar prima! Har tom anpassad fläkt kontroller!

Visa signatur

Mvh Anders