Permalänk
Medlem

HDMI-kopplad TV överskannar

Hej! Jag gjorde en tråd om detta för ett bra tag sen men fick aldrig problemet löst. Så jag återupplivar ämnet igen.

Jag har en TV med max-upplösning på 1080p med HDMI-ingång. Jag har en PC med ett Asus GTX 570 DirectCuII med HDMI-utgång. Jag kör just nu med en vanlig bildskärm på 24" med full-hd upplösning som är kopplad med en DVI-kabel. Köpte mig en HDMI-kabel från dustinhome för att köra upp datorn på tv-skärmen, men resultatet blev att bilden blev överskannad. Jag har trixat hur länge och hur mycket som helst både i TV-inställningarna och i nVidias kontrollpanel för att få ordning på det hela, men ingenting fungerar, verkligen ingenting.

TV'n för övrigt är en QBell QBT.32DD, Info om den här.

Finns det någon kunnig inom området som vet exakt precis vad man ska göra för att få ordning på det?

Tack så jättemycket på förhand för bra svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min LG Tv & Asus moderkort i datorn, vet ej hur jag ska lösa det.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i7-3770K | Mobo: ASUS MAXIMUS V GENE | Ram: Kingston HyperX Predator 16GB 2400MHz | GPU: XFX radeon HD 5770 | HDD: Samsung 840 Basic 250GB & WD Caviar Black 2TB | Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB | PSU: Corsair TX 850W |

Permalänk
Medlem

kolla i era tv apparater efter overscan /1:1 pixelmappning

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

kolla i era tv apparater efter overscan /1:1 pixelmappning

Finns inte någonstans i menyn på min tv. Har redan kollat igenom men det finns bara inte :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag har en knapp på min fjärrkontroll vars enda funktion är underscan (andra från höger)
Finns inte i några menyer utan bara denna knappen, kanske har du en liknande?
EDIT: Har en Sharp Aquos förresten.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ingen länk till en engelsk manual, italienska är inte min starka sida, men tvn verkar ju ha olika zoomlägen och pc mode, men jag förstod inte om pc mode bara var för d sub ingången.
Det är iofs bäst att justera i tvn, men annars har ni väl "ställ in skrivbordets storlek och position " i nvidias driver, eller fungerar det inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

hej,har haft exakt samma problem dock med min gamla lg tv, när jag använde vga fungerade det direkt.
komm dock alldrig på varför fick det inte att fungera nån gång

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wibart:

Jag har en knapp på min fjärrkontroll vars enda funktion är underscan (andra från höger)
Finns inte i några menyer utan bara denna knappen, kanske har du en liknande?
EDIT: Har en Sharp Aquos förresten.

http://img46.imageshack.us/img46/3521/201302051731511.jpg

Nope, har inte någon sån knapp :/ läste nu faktiskt att varför det inte finns några sånna inställningar alls på tv'n är för att det är en tv som är designad för hotell:
"Hotel Function: this TV has been designed to be used in Hotels
and has a range of options to prevent the guest from getting access to the TV Set configuration panel."

Skrivet av mrqaffe:

Du har ingen länk till en engelsk manual, italienska är inte min starka sida, men tvn verkar ju ha olika zoomlägen och pc mode, men jag förstod inte om pc mode bara var för d sub ingången.
Det är iofs bäst att justera i tvn, men annars har ni väl "ställ in skrivbordets storlek och position " i nvidias driver, eller fungerar det inte ?

Uhm, nope, sorry... Kan inte hitta något :/ och ja den har olika "storleks-lägen" typ där du kan välja 4:3, 16:9, Zoom 1 eller Zoom 2, men det gör bilden bara ännu värre om man inte har den på 16:9. Och pc-mode är som du nämner bara för vga-ingången bakpå tv'n, tyvärr...
Och det där med "ställ in skrivbordets storlek och position" ändrar ju på upplösningen. Visst du får bilden där du vill ha den, men du får ju en helt custom upplösning och det känns inte riktigt schysst när det ska gå att få full hd-upplösning utan att bilden blir överskannad :/

Skrivet av bl0m1:

hej,har haft exakt samma problem dock med min gamla lg tv, när jag använde vga fungerade det direkt.
komm dock alldrig på varför fick det inte att fungera nån gång

Skumt det här! Jag ska iaf försöka få ordning på det, nu har jag ju trots allt köpt en 7m lång hdmi-kabel just för det, så tro fan att det ska funka!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

AMD-grafikkort överskannar HDMI auto, oftast. Vet inte hur det är med NVidia men det är helt klart värt att kolla grafikkortinställningar.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomat:

AMD-grafikkort överskannar HDMI auto, oftast. Vet inte hur det är med NVidia men det är helt klart värt att kolla grafikkortinställningar.

Jag har ingen aning om ifall det är mitt gtx 570 eller om det är tv'n som gör det, vill bara få det att fungera :/ och det fungerar inte att ändra i nvidias kontrollpanel eller nåt :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ingen länk till en engelsk manual, italienska är inte min starka sida, men tvn verkar ju ha olika zoomlägen och pc mode, men jag förstod inte om pc mode bara var för d sub ingången.
Det är iofs bäst att justera i tvn, men annars har ni väl "ställ in skrivbordets storlek och position " i nvidias driver, eller fungerar det inte ?

Citerar en gång till.... det är lite skumt med skrivbordsstorleken och det, för att när du ändrar det, så skickas det fortfarande en 1080p signal, även om man sänkt ner upplösningen till som i mitt fall 1824x1026. Jag förstår inte riktigt det här :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+