Hjälp med Köp av nya musik hörlurar

Permalänk
Medlem

Hjälp med Köp av nya musik hörlurar

Hejsan,
Är på jakt efter nya hörlurar för musik.
Användningsområdet kommer bli till och från skolan, alltså på pendeltåg, samt ibland flyg.
Vill att hörlurarna skall vara bra anpassade för musik mer endå smidiga.
Har ni några tips har innan använt mig av Bose OE2 men min hund fick tag i dem och be sönder de.

Har tittat på att köpa AKG K490 nc, någon som har någon erfarenhet av dem?
Prisklassen jag tittar på är 1500-2500.
Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vad lyssnar du på för musik?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Audio Technica ATH-M50 lättdrivna och du kan vika ihop dom, har fått väldigt bra kritik.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Är bara för metal/rock, iaf när jag har kolla runt lite så verkar dom inte passa för annat.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar mest på både rock klassisk och house, lite av varje

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är bara för metal/rock, iaf när jag har kolla runt lite så verkar dom inte passa för annat.

hitta bara resention på lillebror som ska ha ett lite plattare ljud http://www.ljudochbild.se/test/motorhead-phones-iron-fist
jo hittade en res. http://www.theregister.co.uk/2012/11/30/motorhead_motorheadph...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Låter som bra alternativ, men helst vill jag ej ha en produkt som marknadsförs under ett känt namn, då detta kommer dra upp priset och man betalar mer för namnet än produktern.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Shaklin:

Låter som bra alternativ, men helst vill jag ej ha en produkt som marknadsförs under ett känt namn, då detta kommer dra upp priset och man betalar mer för namnet än produktern.

Tycker inte det är sant när det gäller lurar, man får vad man betalar för.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaklin:

Jag lyssnar mest på både rock klassisk och house, lite av varje

De är aningen över budget men kunde vara ett väldigt bra alternativ, Sennheiser Momentum.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga ATH-M50.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker inte det är sant när det gäller lurar, man får vad man betalar för.

Nja, i princip alla lurar som säljs med hjälp av en känd musiker just nu är väldigt dåliga pris/prestanda. Ett exemepel på det är då Beats etc.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1272153

Utan tvekan bästa hörlurarna jag haft! (För priset)

Permalänk
Medlem

I din prisklass, Sennheiser HD 25 II, hyllade av miljontals människor, läs rescensioner!

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D | Corsair RM750| asus p9x79 pro | i7-3820 @ 4.3GHz | Corsair hydro 100i GTX | 16gb vengeance | msi gtx660 oc | intel 335 180gb ssd | WD 250gb

Permalänk
Entusiast

Om du är beredd att lägga 2500kr på ett par portabla lurar så bör du slänga en titt på Sennheiser Momentum som en annan länkade till ovan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nja, i princip alla lurar som säljs med hjälp av en känd musiker just nu är väldigt dåliga pris/prestanda. Ett exemepel på det är då Beats etc.

Det har du helt rätt, läste fel. Trodde han mena känt företag och inte känd kändis.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera BeyerDynamic Custom One Pro. Du får praktiskt taget 4 olika typer av lurar i en.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/horlurar/varumarke/...

Permalänk
Medlem

Ifall du ska åka pendeltåg och flyga vill du ha något som isolerar riktigt bra, så någon in-ear hörlur vore nog att föredra. Yamaha eph-100, JVC FXD70 och JVC FXD80 ska samtliga vara prisvärda i en prisklass upp till 1500kr (och säkert fler), men i en högre prisklass har jag faktiskt inte koll. Frågan är hur mycket man vill betala för in-ear hörlurar, de tenderar att misshandlas en del under användning.

Kommer själv få hem ett par FXD80 under veckan ifall du är intresserad av hur hörlurarna är, FXD70/FXD80 går enbart att få tag från Japan ex. via ebay.

Permalänk
Avstängd

Som simcon skriver, Är det nog ett par in-ear som är det bästa valet, dels väldigt smidiga att ta med och inte några problem att driva, en seriös lur med din budget kommer göra sig mer rättvis med en hörlursförstärkare, samt att dom oftas är öppna och kommer läcka ljud, Nu har jag inte stenkoll på just in-ear men säkert någon som kan rekomendera fler än dom som nämnts.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Audio Technica ATH-M50 lättdrivna och du kan vika ihop dom, har fått väldigt bra kritik.

Håller med till hundra %.

I klassen upp till 1500:- finns det ingen lur som slår denna.

Men vill man ha färg och fräcka former så kanske detta inte är rätt lur. Men ett riktigt bra ljud och lättdrivna gör dessa till vinnare.

Kan ju lägga till att om man inte vill ha over ear utan on ear så finns Marshall Headphones Major för drygt 1000:-, dessa är riktigt bra och ett prisvärt alternativ. Kan du hitta Hifi&Musiks hörlurstest från 201106 så är det bra läsning.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Skrivet av MrGorgo:

Håller med till hundra %.

I klassen upp till 1500:- finns det ingen lur som slår denna.

Men vill man ha färg och fräcka former så kanske detta inte är rätt lur. Men ett riktigt bra ljud och lättdrivna gör dessa till vinnare.

Kan ju lägga till att om man inte vill ha over ear utan on ear så finns Marshall Headphones Major för drygt 1000:-, dessa är riktigt bra och ett prisvärt alternativ. Kan du hitta Hifi&Musiks hörlurstest från 201106 så är det bra läsning.

Vadå Technica ATH-M50 white är ju hur snygg som helst...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Var du nöjd med dina tidigare bose lurar? Äger själv ett par bose QC15 och för just flyg samt användning i bullrig miljö är dessa väldigt bra. Jag vet att det finns bättre lurar om man ser till ljudkvalite men har man en jetmotor utanför fönstret så är det svårt att isolera bort med ett par vanliga lurar. Jag använder mina på flyget och i andra bullriga miljöer och de fungerar ypperligt för just detta. Så tänk noga på hur de ska användas innan du köper och räkna inte bort QC15 om det är just i bullriga miljöer de ska användas.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Jo jag var jätte nöjd med bose, där
Blir ofta problemet med större helslutna hörlurar, de blir stora och kanske i vissa fall lite klumpiga att ha med överallt.
Ah har funderat mycket på In ear också, med dagens teknik skiljer on ear mycket mot in ear?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tittade på dem, verkar vara jätte bra hörlurar, men de blir förstora indirekt klumpiga då när jag pendlar varje dag, väskan är redan rätt full med mat, böcker, dator osv, så de
Måste gå att göra små och smidiga också :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shaklin:

Hejsan,
Är på jakt efter nya hörlurar för musik.
Användningsområdet kommer bli till och från skolan, alltså på pendeltåg, samt ibland flyg.
Vill att hörlurarna skall vara bra anpassade för musik mer endå smidiga.
Har ni några tips har innan använt mig av Bose OE2 men min hund fick tag i dem och be sönder de.

Har tittat på att köpa AKG K490 nc, någon som har någon erfarenhet av dem?
Prisklassen jag tittar på är 1500-2500.
Tack på förhand!

Jag har testat AKG K490NC och blev inte så imponerad. Brusreduceringen är helt ok, dock inte i klass med Bose QC15. Ljudet var inget speciellt heller, tyckte ljudbilden var väldig kompakt/smal och saknade luftighet. Dessutom hör man brusreduceringen jobbar vilket resulterar i en störande ton runt 1000hz. Den stora dealbreaker var dock komforten. Jag blev ganska svettig och fick ont efter ett tag. Dessutom blev jag lite lätt yr av brusreduceringen.

Jag valde Bose QC15 istället pga. långt högre komfortnivå och bättre brusreducering. Ljudet är ingen höjdare men ändå låter QC15 bättre än alla andra hörlurar i bullriga omgivningar (jag har testat ganska många lurar med NC). Jag använder endast dessa på resor (kom precis hem från Thailand) och där uppskattar man verkligen brusreduceringen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det någon som också kan tipsa om bra butik som har dessa hörlurar vi har diskuterat om, där man också får lov att pröva dem?
För många butiker jag titta på låter man inte kunden prova hörlurar
Bor i Göteborgs området.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaklin:

Är det någon som också kan tipsa om bra butik som har dessa hörlurar vi har diskuterat om, där man också får lov att pröva dem?
För många butiker jag titta på låter man inte kunden prova hörlurar
Bor i Göteborgs området.

Hos Hi-Fi Klubben kan man prova lurar, borde finnas en sån butik i Göteborg, prova där

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaklin:

Är det någon som också kan tipsa om bra butik som har dessa hörlurar vi har diskuterat om, där man också får lov att pröva dem?
För många butiker jag titta på låter man inte kunden prova hörlurar
Bor i Göteborgs området.

http://www.tele-ha.se/valkomna-in-i-butiken-och-prova-horlura...

Permalänk
Medlem

tack alla för all hjälp och tips skall åka in på tisda, skall berätta va jag köpte samt hur jag tyckte om det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2