LG börjar sälja ny OLED-TV i Korea – 55 tum och 4 millimeter

Permalänk
Medlem

Så jäkla läcker! Kollar dock för lite på TV för att jag ska kunna movitvera ett köp till det priset. Dessutom vill jag ha alla kontakter och mottagare i en separat låda som kan gömmas undan någon annanstans. Strömmen bör vara trådlös eller iaf en extremt liten kontakt som inte bygger något på tjockleken. Gärna med samma pixeldensitet som en modern mobiltelefon.

Inga nådiga krav man har ändå. När kommer OLED-tapet som man bara klistrar upp på väggen?

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

4mm. Då får man vara försiktig så man inte råkar knäcka den om man ska flytta på den. XD

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Hur är livslängden på moderna OLED-skärmar?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Skrivet av Paradoxnode:

Hur är livslängden på moderna OLED-skärmar?

Snodde från techtalkradio:

"Lifespan
Typical plasma TVs have a life span of 20,000 to 30,000 hours, which equates to at about 20 years of usage if you have the set on for 4 hours a day. The lifespan of an LCD TV is typically 50,000 to 60,000 hours, or about 40 years running 4 hours daily. The biggest technical problem for OLEDs is the limited lifetime of the organic materials. In particular, blue OLEDs historically have had a lifetime of around 14,000 hours to half original brightness (five years at 8 hours a day) when used for flat-panel displays, which is lower than the typical lifetime of LCD, LED or Plasma technology—each currently rated for about 60,000 hours to half brightness, depending on manufacturer and model. However, some manufacturers displays aim to increase the lifespan of OLED displays, pushing their expected life past that of LCD displays by improving light outcoupling, thus achieving the same brightness at a lower drive current."

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Fair point. Men jag känner fortfarande inte att jag vill ha en så pass tunn TV.

Tills du ser den i action, då kommer det nog låta annorlunda.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

För dyrt för att det ska vara ett lönsamt köp, man spenderar inte så mycket tid framför en TV att det är lönsamt, allt över 10000kr är onödigt dyra köp som inte tillför något speciellt

Skickades från m.sweclockers.com

Nu pratar vi dock om en sjukt tunn OLED-TV, helt ny teknik som bara funnits på små skärmar till konsumenter.
Ett köp av en TV kan aldrig vara lönsamt, man pratar om prisvärt.

I jämförelse med en 55" TV från Loewe för 60k eller en 55" B&O Beovision för 95k tycker jag att detta är prisvärt som f*n!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bild ända ut till kanten såg riktigt läckert ut!
Responstiden på OLED är väl riktigt bra med, ser fram emot en datorskärm i OLED.

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Den såg snygg och dyr ut, mjauu.

OT:

OPlasma måste väl komma snart, eller?

OPlasma låter alldeles för OP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

En 30" i 2560x1600 med OLED hade fan suttit fint! Smidig att bära med sig på LAN med sina 4 mm!
Å andra sidan är ju det snart dags för vr-goggles som Oculus Rift..

Glöm inte 120 Hz också. Tyvärr tror jag det är 2560 x 1440 som blir mer aktuellt. 16:9 på en 30" är ok för mig, efter att jag nått *tillräcklig höjd så börjar bredden bli mer intressant. Men det blir tunt mellan pixlarna med den upplösningen på den storleken.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Nu pratar vi dock om en sjukt tunn OLED-TV, helt ny teknik som bara funnits på små skärmar till konsumenter.
Ett köp av en TV kan aldrig vara lönsamt, man pratar om prisvärt.

I jämförelse med en 55" TV från Loewe för 60k eller en 55" B&O Beovision för 95k tycker jag att detta är prisvärt som f*n!

Precis. Bang Olufsen kan ju se sig om i helvetet efter dom pengarna (för att citera en sur "Ankan"). Inte för att jag förstår varför man betalar det priset från början, det enda som är snyggt med deras tv-apparater är fjärren och inte ens den är överdrivet snygg.

Citat:

"Lifespan
Typical plasma TVs have a life span of 20,000 to 30,000 hours, which equates to at about 20 years of usage if you have the set on for 4 hours a day. The lifespan of an LCD TV is typically 50,000 to 60,000 hours, or about 40 years running 4 hours daily. The biggest technical problem for OLEDs is the limited lifetime of the organic materials. In particular, blue OLEDs historically have had a lifetime of around 14,000 hours to half original brightness (five years at 8 hours a day) when used for flat-panel displays, which is lower than the typical lifetime of LCD, LED or Plasma technology—each currently rated for about 60,000 hours to half brightness, depending on manufacturer and model. However, some manufacturers displays aim to increase the lifespan of OLED displays, pushing their expected life past that of LCD displays by improving light outcoupling, thus achieving the same brightness at a lower drive current."

Lustigt att de använder olika användningstider hela tiden. 14 000h med 4h/dygn blir ju rimligen 10 år jämfört med de 20 som en plasma har. Finns det någon som betalar 69K för en TV som inte byter ut den inom 10 år??

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

En del kommenterar med att 69k är för mycket för en teve eftersom man inte tittar så mycket på den. Men hallå??? Har ni inte tänkt att använda den som medieuppspelare. Bluray och andra högupplösta format ger bättre filmkänsla på 55 tum än en 24 tum på skrivbordet eller laptop mellan 13 till 15,6 tum. Jag har en 40 tums LED och jag använder den mest till att titta på filmer med (eller streama från svt play). Vanliga tevesändningar tittar jag sparsamt eftersom den analoga bildkällan suger vid förstoring till 40 tum (ja, jag sitter i ett hyreshus där de fortfarande kör analogt).

När jag ändå håller på och klagar så har jag en undran. Blir backlight bleeding ett minne blott iochmed oledtekniken?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Vad är poängen med en tunn tv när foten är så stor?

Permalänk
Skrivet av orion_:

69,000:- var inte så farligt som ingångspris för konsumenter i en helt ny teknik. Plasma var väl en 150,000:- för 42" när det begav sig.

Borde inte ta mer än ett år innan man kan få tag på en 55" OLED för ett skäligt pris om uppgifterna i nyheten stämmer och hålls.

Precis min tanke.:) Så även om priset är högt så är det lägre än när det begav sig för en plastma!

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Fair point. Men jag känner fortfarande inte att jag vill ha en så pass tunn TV.

Har en sån som du kan få till halva priset av den där OLED:en... Med dina mått räknat är det ett jäkligt bra centimeterpris på min gamla trotjänare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Vad är poängen med en tunn tv när foten är så stor?

undrar om inte det är en del elektronik i själva foten som de har flyttat dit. (för att just behålla de 4mm)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

http://www.bortskankes.se/imgupload01/16423_DSC02802.jpg

Har en sån som du kan få till halva priset av den där OLED:en... Med dina mått räknat är det ett jäkligt bra centimeterpris på min gamla trotjänare!

Ja det blir en bra deal om den tjockteven är på 55 tum men mig veterligen har det inte tillverkats tjockteve större än 43 tum. Om det har funnits större så var det förmodligen för att slå rekord. Hur som helst, din tjockteve är maximalt 32 tum stor, inte sant?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Rätt billig, första platt tv skärmarna man såg ute på marknaden var på ca 42" av plasma typ i slutet på 90-talet och kostade över 100.000:-

Bildkvaliten var skit men det blev ju betydligt billigare och bättre med tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

För dyrt för att det ska vara ett lönsamt köp, man spenderar inte så mycket tid framför en TV att det är lönsamt, allt över 10000kr är onödigt dyra köp som inte tillför något speciellt

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tala för dig själv. Du får inte en särskilt bra tv för under 10k..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det bättre bild är LCD kan jag tänka mig en om 2-3 år. Hoppade över LED för jag tycker inte bildkvaliten är bättre, bara TVn som blivit tunnare.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Skrivet av Cango:

undrar om inte det är en del elektronik i själva foten som de har flyttat dit. (för att just behålla de 4mm)

Skulle nog våga säga att all elektronik är flyttad till foten.
Skärmpanelen innehåller nog inget annat än just skärmpanelen.
Tittar du på bilden så ser du en massa ingångar i foten ju.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Skrivet av Cango:

undrar om inte det är en del elektronik i själva foten som de har flyttat dit. (för att just behålla de 4mm)

Det tror jag också. Men tv:n kommer ta lika stor plats på tv bänken som min 5år gamla LCD och går troligen inte att väggmontera. Handlar det om att man ska visa vännerna sin slimmade TV?

Permalänk
Medlem

Prissättningen får ändå anses vara en god nyhet för att vara första konsument modellen på marknaden i den här storleken. Ser fram emot oled apparater med 4k upplösning och glasögonfri 3d inom en 5 års period ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Vette tusan om jag skulle köpa en så pass tunn skärm. Jag skulle vara livrädd att den kommer att knäckas bara genom att titta på den.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

På slutet har jag känt det som att LG dragit hela tv-marknaden. Alla säger att dom är koreansk skit men jag tycker dom verkar skitbra. Bryr mig verkligen inte om att dom hette "Lucky Goldstar" eller nått för 15 år sen.

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

OLED är egentligen det enda som borde kallas för riktig "LED TV".

Och Sonys Crystal LED.

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Vette tusan om jag skulle köpa en så pass tunn skärm. Jag skulle vara livrädd att den kommer att knäckas bara genom att titta på den.

Undra om den är kattsäker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Haha, tala för dig själv. Du får inte en särskilt bra tv för under 10k..

hmm, det beror nog på hur kräsen man är. Jag köpte en 32" LCD för 8 år sedan för 7995kr och har haft den tills nu när den pajjade. Köpte nu en 42" LED LCD med 3D för 5000kr och jag är jättenöjd. Den är så mycket bättre än min förra. Visst finns det säkert mycket bättre, men för mig behövs absolut inget mer. Varför lägga ut 15 000 för en TV när jag kan lägga ut 5000 och samtidigt köpa massa annat skoj för 10 000kr?

Det är ungefär som ljudfantasterna som skrattade åt mig när jag för 12år sedan lyssnade på CD-skivor via min DVD-spelare som kostade 500kr som var kopplad till ett ljudsystem för 4000kr.

Själv hade den killen en CD-spelare som bara den kostade 6000kr, förstärkare för 10 000. bara kablarna till högtalarna kostade flera tusen och för att inte snacka om hötalarna som kostade som en helt OK begagnad bil.

Visst hade han bättre ljud än mig, men så jävla mycket bättre var det inte så att jag hade köpt samma saker även om jag vorit miljonär.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

hmm, det beror nog på hur kräsen man är. Jag köpte en 32" LCD för 8 år sedan för 7995kr och har haft den tills nu när den pajjade. Köpte nu en 42" LED LCD med 3D för 5000kr och jag är jättenöjd. Den är så mycket bättre än min förra. Visst finns det säkert mycket bättre, men för mig behövs absolut inget mer. Varför lägga ut 15 000 för en TV när jag kan lägga ut 5000 och samtidigt köpa massa annat skoj för 10 000kr?

Håller med dig. Min Samsung LED 40" köpte jag för 8000kr för ett år sedan. Trots att den har 3d, smart-tv, full-hd, fejk 400Hz så är bilden knivskarp vid bluraytittande. Överträffade mina förväntningar med råge. Jag tvivlar att jag skulle få en andlig upplevelse om jag la det dubbla eller det tredubbla för samma storlek. Visst tevebilden är kass men det beror på antennkabeln är en usel bild- och ljudsignalsöverföring plus det faktum att i mitt hyreshus kör vi fortfarande analogt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Är det bättre bild är LCD kan jag tänka mig en om 2-3 år. Hoppade över LED för jag tycker inte bildkvaliten är bättre, bara TVn som blivit tunnare.

Håller med , skulle jag köpa en tv idag så skulle det bli plasma, panasonics VT50

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Det tror jag också. Men tv:n kommer ta lika stor plats på tv bänken som min 5år gamla LCD och går troligen inte att väggmontera. Handlar det om att man ska visa vännerna sin slimmade TV?

Det finns ju möjlighet att LG har tänkt på det så att man kan skaffa "förlängningssladdar" och därmed hänga upp skärmen men ha foten stående på TV-bänken.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC