Permalänk

Prisvärt, mekaniskt tangentbord

Hej! Är på jakt efter ett nytt tangentbord. Jag har kollat lite i de trådar som finns men inte hittat något som verkligen svarar på mina frågor.

Eftersom jag skriver ganska mycket tror jag att de blåa brytarna skulle passa mig bra. Jag har dock hört att många tycker att det är obehagligt att spela på dessa. Är det någon här som har erfarenhater av detta. Det ska tilläggas att jag inte spelar mycket alls, samt att jag idag sitter med ett sådant här

och tycker detta fungerar helt ok. Med det i åtanke kanske de som säger att det inte går att spela på blåa brytare är lite väl gnälliga (om man ser det ur min synvinkel). Vad tror ni om detta? Jag vet att det är extremt personligt, men det vore snällt om jag kunde få lite feedback.

Till sist, skulle ni kunna rekommendera några tangentbord med blåa brytare? Saker som inbyggd USB-hub, kontakter för mikrofon och ljud samt bakgrundsbelysning är självklart trevligt. Jag tror dock detta kan bli svårt då jag helst skulle vilja lägga mig i prisklassen runt 600 kr. Avslutningsvis är det viktigt att tangentbordet kan kopplas in via USB (antingen direkt eller via medföljande adapter) då jag skriver mycket på min laptop.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768803&cks=ASS&assoc=B99...

Blåa brytare, USB, bakgrundsbelysning

Annars har jag själv beställt ett

http://www.ebay.com/itm/Noppoo-Choc-Mini-84-keys-Mechanical-K...

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag ska också köpa ett nytt mekaniskt tangentbord och lånar tråden lite..

Jag har läst att Röda brytare ska vara bra för nybörjare då det passar till både att spela och skriva på. Är detta sant? Och om det nu stämmer, är cm Quickfire Pro Red något att hänga i granen?

(Har Razer Arctosa just nu och pallar inte med plasthögen längre..)

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Jag ska också köpa ett nytt mekaniskt tangentbord och lånar tråden lite..

Jag har läst att Röda brytare ska vara bra för nybörjare då det passar till både att spela och skriva på. Är detta sant? Och om det nu stämmer, är cm Quickfire Pro Red något att hänga i granen?

(Har Razer Arctosa just nu och pallar inte med plasthögen längre..)

Brytare är väligt personliga men röda liknar mest rubber dome vilket gör att "nybörjare" kan tycka att de passar bäst.
Men det finns ingen brytare som är mer noob andra. Helt subjektivt alltså.

CM QFP är ett väldigt bra tangentbord då det är gjort av samma OEM som gör filco tangentborden.

Dock tror jag att detta är bäst om du vill ha ett billigt litet tangentbord: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768799

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Spelar själv på blåa och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Hade jag fått göra om mitt köp hade jag nog valt bruna brytare dock, då jag tycker blåa låter lite vasst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

För mig funkar det alldeles utmärkt att spela med blåa brytare. Spelar lite LoL då och då men tycker inte att det e nån större skillnad mot rubberdome. Har även spelat lite på min polares dator och han har ett tangentbord med röda brytare och det kändes varken bättre eller sämre än blåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Brytare är väligt personliga men röda liknar mest rubber dome vilket gör att "nybörjare" kan tycka att de passar bäst.
Men det finns ingen brytare som är mer noob andra. Helt subjektivt alltså.

CM QFP är ett väldigt bra tangentbord då det är gjort av samma OEM som gör filco tangentborden.

Dock tror jag att detta är bäst om du vill ha ett billigt litet tangentbord: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768799

Den du länka kostar exakt lika mycket som Pro. Några kronors skillnad bara.. Skulle du ändå köra på det du länka?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Den du länka kostar exakt lika mycket som Pro. Några kronors skillnad bara.. Skulle du ändå köra på det du länka?

Ja, som du ser är de nästan exakt likadana med skillnaden att tangentbordet jag länkade har en "merged" (ordet på svenska?) numpad och piltangent/page up del osv.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erjosefsson:

Hej! Är på jakt efter ett nytt tangentbord. Jag har kollat lite i de trådar som finns men inte hittat något som verkligen svarar på mina frågor.

Eftersom jag skriver ganska mycket tror jag att de blåa brytarna skulle passa mig bra. Jag har dock hört att många tycker att det är obehagligt att spela på dessa. Är det någon här som har erfarenhater av detta. Det ska tilläggas att jag inte spelar mycket alls, samt att jag idag sitter med ett sådant här http://www.ccworld.co.uk/store/images/ibmkey11.jpg
och tycker detta fungerar helt ok. Med det i åtanke kanske de som säger att det inte går att spela på blåa brytare är lite väl gnälliga (om man ser det ur min synvinkel). Vad tror ni om detta? Jag vet att det är extremt personligt, men det vore snällt om jag kunde få lite feedback.

Till sist, skulle ni kunna rekommendera några tangentbord med blåa brytare? Saker som inbyggd USB-hub, kontakter för mikrofon och ljud samt bakgrundsbelysning är självklart trevligt. Jag tror dock detta kan bli svårt då jag helst skulle vilja lägga mig i prisklassen runt 600 kr. Avslutningsvis är det viktigt att tangentbordet kan kopplas in via USB (antingen direkt eller via medföljande adapter) då jag skriver mycket på min laptop.

Haha, jag tittar ner och ser att jag har ett likadant tangentbord!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ja, som du ser är de nästan exakt likadana med skillnaden att tangentbordet jag länkade har en "merged" (ordet på svenska?) numpad och piltangent/page up del osv.

Ah, smart. Skulle du också välja Röda före Blåa/Bruna?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire TK är nog ett av de mest prisvärda mekaniska tangentborden just nu, försök ta dig till en affär som Inet och testa lite olika brytare för att se vilken som passar dig bäst, det är bara du som kan bestämma det.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Ah, smart. Skulle du också välja Röda före Blåa/Bruna?

Vet att du inte citerade mig men jag skulle personligen välja blåa/bruna före röda men det kan va för att jag inte spelar särskilt mycket.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Spelar själv på blåa och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Hade jag fått göra om mitt köp hade jag nog valt bruna brytare dock, då jag tycker blåa låter lite vasst.

Tack för svaret! Är det de blåa som folk säger låter så mycket?

Skrivet av Prodigys:

För mig funkar det alldeles utmärkt att spela med blåa brytare. Spelar lite LoL då och då men tycker inte att det e nån större skillnad mot rubberdome. Har även spelat lite på min polares dator och han har ett tangentbord med röda brytare och det kändes varken bättre eller sämre än blåa.

Tack! Det var lite det jag misstänkte.

Skrivet av lintto1:

Haha, jag tittar ner och ser att jag har ett likadant tangentbord!

Haha! De är nog vanligare än man tror.

Skrivet av Thompaam:

CM Storm Quickfire TK är nog ett av de mest prisvärda mekaniska tangentborden just nu, försök ta dig till en affär som Inet och testa lite olika brytare för att se vilken som passar dig bäst, det är bara du som kan bestämma det.

Det är nog en bra idé att testa några. Har någon av de "vanliga" hemelektronikkedjorna (typ elgiganten) ett vettigt utbud av mekaniska tangentbord. Tror det är mer än 10 mil till närmaste Inet eller dylikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erjosefsson:

Tack för svaret! Är det de blåa som folk säger låter så mycket?

Tack! Det var lite det jag misstänkte.

Haha! De är nog vanligare än man tror.

Det är nog en bra idé att testa några. Har någon av de "vanliga" hemelektronikkedjorna (typ elgiganten) ett vettigt utbud av mekaniska tangentbord. Tror det är mer än 10 mil till närmaste Inet eller dylikt...

Elgiganten har dom lite vanligare mekaniska typ 6gv2 och blackwidow så om du bara ska kolla brytare så åk till elgiganten eller mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erjosefsson:

Det är nog en bra idé att testa några. Har någon av de "vanliga" hemelektronikkedjorna (typ elgiganten) ett vettigt utbud av mekaniska tangentbord. Tror det är mer än 10 mil till närmaste Inet eller dylikt...

De har nog ett helt okej utbud, jag tror det är bäst för att kolla olika brytare som föregående talare sade och se vilka man gillar.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erjosefsson:

Tack för svaret! Är det de blåa som folk säger låter så mycket?

Japp, blåa är nog de som låter mest, och väldigt vasst som sagt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har det framkommit vilken OEM det är på Quickfire TK borden än?

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Kan själv rekommendera SteelSeries 6G v2, det är väldigt stilrent och enkelt, har bara dom allra viktigaste funktionerna.

http://www.inet.se/produkt/6606163/steelseries-6g-v2-mechanic...

Permalänk
Medlem

Jag har en MK 80 med blåa brytare. Jag studerar till dataingenjör alltså är 50% av studierna programmering, men spelande gör jag också mellan studiepauserna. Jag kör mycket Starcraft, Battlefield och COD. Jag kan säga att jag inte alls stör mig av de blåa brytarna vid spel. Jag har testat många sorters brytare på olika elektronikaffärer, och jag fastade på blåa eftersom känslan var mest lik mitt föregående tangentbord, Logitech G11, fast med klickljudet. Svarta kändes för mig "kletiga" att skriva med, och det kändes aldrig säkert när jag hade nått knapptryckningen när man kör t ex Starcraft, utan man trycker alltid hårt och osäkert ända ner till botten.

För dem som tycker att bruna brytare än mer lik G11an, kanske det, men det vet jag ej eftersom jag inte hittat ett mekanisk tangentbord med bruna brytare i en affär.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att du i längden skulle bli nöjdast om du valde bruna brytare (eller topre men det är nog över din budget). Det brukar vara dessa som man slutändan fastnar för då de är skönast att skriva med och relativt tysta, dessutom fungerar de alldeles utmärkt att spela med, några timmar att vänja sig kanske... om ens det. Men bäst är förstås om du lyckas testa och bilda egen uppfattning.

Permalänk

Jag fullkomligt älskar att spela på blåa Cherry brytare. Det är en dröm!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b