Permalänk
Medlem

CRT filter som skyddar mot strålning?

Farsan är gammal grafiker och han påstår att de hade filter framför vissa crt skärmar för att skydda mot strålningen. Jag har en gammal LaCie electron22blue som jag lirar på. Var får man tag på dessa filter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1. De skyddar inte mot strålning
2. De är inte till för CRT
3. De används för att omöjliggöra för "åskådare" att titta på det du håller på med på skärmen, om du inte står precis rakt bakom.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det där är sekretessfilter, som hindrar folk från att läsa över axeln. Har inget med eventuell "strålning" att göra.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Jag tror inte detta är ett sådant filter som efterfrågas.

Hurudan typ av strålning?

Permalänk

Lättat slipper du problemet genom att köpa en ny skärm.
Det är inget att oroa sig för om du inte tänkte sitta i åratal framför skärmen,

Permalänk
Medlem

Det är helt onödigt att använda något sådant skydd, en "modern" CRT har väldigt låga strålningsnivåer, det är värre för dig att äta 10 bananer än att sitta ett helt år med en CRT.

Permalänk
Medlem

Gillar du inte lite articifiell solbränna?

Lär inte hitta några nya att köpa nu, då det inte säljs några nya CRT-skärmar. Någon loppis eller elektronikåtervinning är nog störts chans. Snabb sökning på blocket gav ingenting.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

1. De skyddar inte mot strålning
2. De är inte till för CRT
3. De används för att omöjliggöra för "åskådare" att titta på det du håller på med på skärmen, om du inte står precis rakt bakom.

Det finns inga rena strålningsfilter att köpa längre eftersom de inte behövs eftersom det är billigare att köpa en lcd skärm om det är det enda man är ute efter, så man gör bara kombinerade sekretess och strålningsfilter numera, åtminstone hos de större tillverkarna och det är bara storleken som måste vara rätt, det finns på dustin, men annars har du ett "crt" här.
http://www.elgigantenbusiness.se/m4n?seid=etailer-product&cat...
ska du ha den gamla typen utan "privacy" så får du nog leta på ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om jag inte minns helt fel så var dessa "filter" en kåpa, specifikt gjord för skärmen. Du får alltså en extra glasbot framför skärmen, vilket oftast resulterade i sämre och suddigare bild än vad det är utan "kåpan". Med andra ord är det ingenting att rekommendera, sedan är ju själva strålningsgrejen över CRT skärmar väldigt överdriven, du kommer inte dö i cancer pga din skärm.

Jag hade flertalet skärmar med sådana kåpor från Eizo för en herrans massa år sedan, och använde aldrig skärmen med kåpan på, utan den blev liggandes i ett hörn istället.

Mig veterligen så är det bara "anti glare" filter som klistras direkt på skärmen, men dessa brukar man få på skärmen direkt från fabrik, och är absolut ingenting du bör försöka sätta på själv då det är nästintill omöjligt att få dit det utan att några dammkorn hamnar emellan.

Permalänk
Medlem

Vad Marcusk skrev om. Nyare CRT-skärmar har en inbyggd kåpa som leder av statisk elektricitet och samtidigt skyddar skärmen från magnetiska fält. Kanske finns billigare halvnya skärmar som inte har det men en Lacie av den kalibern har definitivt det. Dock bör man använda jordad kontakt för att få ut effekten av det skyddet.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."