fokusmotor ljud: ultrajuds i objektiv eller hus?

Permalänk

fokusmotor ljud: ultrajuds i objektiv eller hus?

Jag har ju endast AF-S objektiv hittils, och gillar att det är tysta. Har sett reviews på några tamron med gamla (icke-ultraljudsmotorer) och det surrar rejält.

Nu kommer dock frågan, hur låter och hur bra preseterar egentligen den inbyggda motorn i tex d7000?

Jag har bara att jämföra med AF-S objektiven, som 85mm 35mm och 18-200 etc...

Jag har ju sett vissa revivews av en hel 85mm kameror och där kan ibland kamerans fokusmotor prestera bättre än AF-S husen, men då beror det helt på kameramodell.

Någon som har d7000 och vet

1. hur mycket låter den när man använder kamerans motor? låter den mer än de tysta Af-S och HSM objektiven?
2. Hur är prestandana på den inbyggda motorn?

Permalänk
Medlem

I båda fallen får man nog säga att det hänger på objektivet. Har ett Tokina 100/2,8 som kan skrämma iväg en björn. AF:en är också relativt slö men det är ju ett macro så det spelar mindre roll.
Mitt Nikkor AF50/1,8D (senaste modellen) är däremot både tyst och har snabb AF.
Har haft äldre 50/1,8:, 24/2,8 & 28/2,8 som låtit en del men haft hyfsad AF prestanda.
Tycker däremot att D7000 fokuserar snabbare än min D90 gjorde med samma gluggar.

Edit: Tokina 100/2,8 skulle det stå.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Tackar!

Det som är lite bryderiet är att jag har d7000 som huvudkamera man jag har kvar min d5100 som andrakamera. Ibland har jag med båda ut, då men olika objektiv.

Så därför är inbyggd AF motor såklart en fördel, för jag kan då ha dem på vilken kamera som helst.

Men jag har sed någon revivew förvissor på en pentax kamerna men där en gammal sigma 10-20 med och utan motor, där den utan motor var snabbare eftersom kamerans motor var snabbare än motorn i den version som hade hsm motor.

Kanske svårt att svara generellt utan man kanske måstre försöka hitta reviews på just exakt de objektiven på just exakt den kamerran isåfall.

Tänker på diverse vidvinkel objektiv (10-20), det finns ju en del olika båda gamla och nya, vissar har hsm motor och vissa ingen motor etc.

Permalänk
Medlem

Har ett Tokina 11-16/2,8 utan motor som visserligen låter lite om man lyssnar noga men som fokuserar blixtsnabbt.
Nu har jag ju inte kört panoreringar eller fotat snabba sporter med det men med den korta brännvidden hamnar ju nästan allt i fokus ändå.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Just det är väl ett av de objektiv jag funderat på någon gång i framtiden även om det är lite dyrare än sigmas 3.5 och 4-5.6 varianter. Tokina verkar ju vara bästa, bra optik och 2.8 bländare... fördel sigma är väl lite mer omfång 10-20.

När du säger att det fokuserar blixtsnabbt är det på en d7000 då eller vilket kamerahus?

Tanken för min del med detta är mest stadsbilder (fasader), landskapsbilder och bilder inomhus där man vill få med mer av rummen. Tanken föddes mest eftersom det tar mycket tid att hålla på med flerradiga panorama stitchningar.

Vad är det för typ av bilder du tar mest med det objektivet? och kör du 2.8 ofta? utomhus dagitd lär det knappast behövs men inomhus och på kvällen kan jag tänke mig att det är trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag använder det med en D7000, mestadels blir det ju stadsbilder. Tycker man får med lite väl mycket när man använder det till landskapsfoto. Blir svårt att få till en vettig komposition, de gångerna jag ändå kört lanskapsbilder så har jag beskurit bilderna till panoramavyer.
Blir en del inomhus också de gånger man vill ha med större sällskap eller när man hamnar längst fram på ungarnas skolpjäser.
Har även plåtat ett par lägenheter för polare som ska sälja.

Inomhus blir det ju en del på 2,8 givetvis annars kör jag 5,6 och mindre eftersom det är lite mjukt i hörnen på full glugg.
Hade en Sigma 10-20/3,5 när jag hade D90:n som var riktigt trevlig med. Dessutom kan man ju kalla Sigman för zoomobjektiv medans spannet 11-16 på Tokinan egentligen är löjligt lite.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Jo jag har sett en del tester och vissa är extremt mjuka o kanterna.

Tex har jag kollat på slrgear och jämför sigma 10-20 3.5 vs 4-5.6

3.5 är har enligt de testerna ännu sämre kantskärpa än det billigare 4-5.6 även vid f/8. Vet du hure kantskärpan på tokinan står sig jämfört med sigma 10-20 3.5 ?

Just nu är sigman 10-20 4-5.6 eller tokinan 11-16 2.8 huvudkanditater.

sigma 10-20 3.5 tycker jag verkar ha väl dåligt kantskärpa vid 10mm, nästan uppåt 5 blurunits i ena kanten enlgiht slrgear. Det motsvarar ju nästan 2 pixlar, ska man ändå blända ned känns 4-5.6 mer prisvärd, då den inte har samma sweetspots men är jämnare.

tokinan finns inte med på slgear tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Mitt Nikkor AF50/1,8D (senaste modellen) är däremot både tyst och har snabb AF.

50mm f/1.8 AF-D är tyst & snabb på D300 också.
På F4 är det minst dubbelt så snabbt (& högljutt), dock.

På D300 låter det "zzzz", medan det låter "ÄÄK-k" på F4:an.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbtest med 50/1,8:an på F801:an men D7000 var snabbare & definitivt tystare.

Tokinan har bättre kantskärpa än Sigmas 10-20/3,5, det var en anledningarna att jag bytte ut det. Passade även på att testa AF prestandan mellan Nikons 50/1,8 & Tokinan och där var Tokinan överlägset snabbast.

Har du slantarna skulle jag nog välja Tokinan om jaag var du, det enda som ligger den i fatet är väl det korta zoomomfånget.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

På just vidvinklar är ljudet från fokusmotorn oftast inte så kritiskt då fokusering sker väldigt snabbt, eftersom det är små lätta linser som ska flyttas en ganska kort sträcka. Med mitt Tokina 12-24 hinner man knappt trycka in AF-On-knappen förrän det redan tystnat. Låter mer "dutt" än "zzzzzzz" eller "eeeeek". Men för att ge något slagt svar på frågan så kan man nog räkna med att den inbyggda motorn, beroende på objektiv, låter iaf NÄSTAN lika mycket som de objektiv med inbyggd DC-motor. Själva motorn låter inte SÅ mycket (det gör den ju inte i objektiven heller eg) utan det är mest utväxlingen som låter och den är ju "samma" oavsett var motorn sitter.
Det sagt så tycker jag personligen inte att det finns anledning att kolla på något annat än Sigma 10-20/4-5.6 (som ju har HSM) i nuläget. Tokina 11-16 har för litet omfång (och enl. min åsikt är det rätt sällan man behöver ljusstyrkan på en vidvinkel), Tokina 12-24 är för dyrt (jämfört med Sigma 10-20) och Sigma 10-20/3.5 presterar "sådär". Skulle man kolla på något annat vore det väl isf Nikon 10-24, men då pratar vi ju lite andra pengar åxå.
Sigma 8-16 hade ju varit högintressant om den tagit filter. Då hade jag sålt min Tokina fortare än kvickt, förmodligen.

Permalänk
Skrivet av Gusko:

Tokinan har bättre kantskärpa än Sigmas 10-20/3,5, det var en anledningarna att jag bytte ut det.

Tackar, DET var mycket bra info inför beslut, då går nog sigmas 3.5 bort iallafall.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det sagt så tycker jag personligen inte att det finns anledning att kolla på något annat än Sigma 10-20/4-5.6 (som ju har HSM) i nuläget. Tokina 11-16 har för litet omfång (och enl. min åsikt är det rätt sällan man behöver ljusstyrkan på en vidvinkel), Tokina 12-24 är för dyrt (jämfört med Sigma 10-20) och Sigma 10-20/3.5 presterar "sådär". Skulle man kolla på något annat vore det väl isf Nikon 10-24, men då pratar vi ju lite andra pengar åxå.
Sigma 8-16 hade ju varit högintressant om den tagit filter. Då hade jag sålt min Tokina fortare än kvickt, förmodligen.

Du verkar sammanfatta det jag också lutar åt. På papperet är Sigma 10-20/4-5.6 hyfsat, och 2000 kr billigare än tokina. Det är ändå rätt mycket pengar för ett specialobjektiv som jag i ärlighetens namn inte kommer använda jämt. Så Sigma 10-20/4-5.6 ligger ju bra till, det jag tvekar inför är ljusäkänsligheten. 3.5 vs 4 kan kvitta, men vid 5.6 så är det ändå ett steg.

Sen vet inte ens om jag överhuvudtaget ska ha något vidvinkel, men ett litet gryn började gro iallafall. Jag ska dock experimentera mer med flerradiga panoraman. Hittils har jag nog slarvat med bilderna, därför har jag blivit tvungen att manuellt lägga in kontrollpunkter. Om automatiken fungerar är det ju ypperligt.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Med mitt Tokina 12-24 hinner man knappt trycka in AF-On-knappen förrän det redan tystnat.

Är detta det nya Tokina AF 12-24/4,0 PRO ATX DX II eller något annat?

Detta är också ett alternativ, ligger mellan sigman och tokina 11-16 i pris, har dock inte kollat prestandan. Men den har fokusmotor också.
(http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9085237/tokina-af-12-...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Är detta det nya Tokina AF 12-24/4,0 PRO ATX DX II eller något annat?

Detta är också ett alternativ, ligger mellan sigman och tokina 11-16 i pris, har dock inte kollat prestandan. Men den har fokusmotor också.
(http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9085237/tokina-af-12-...)

Ahh... Jag hade, för stunden, helt glömt av att det ju finns en ny version med motor av det objektivet. JAg har den gamla (utan II) som ju använder kameranhusets motor. Jag tror inte det är nån större skillnad, men har inte testat den nya så jag kan inte svära på det.

Permalänk
Medlem

Hur mkt fokusmotor behöver man egentligen ha på dessa brännvidder? Det enda objektiv jag har att jämföra med vad gäller vidvinkel är mitt Samyang 8mm fisheye, och där har man fokus på allt mellan 1m till oändlighet utan att fokusera alls. 10mm kan ju inte vara så mkt värre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kantskärpa är viktigast på vidvinkelgluggar IMO.

Permalänk

Den Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX som Dumbo har verkar ha fin skärpa!
http://www.photozone.de/reviews/273-tokina-af-12-24mm-f4-at-x...
rimligen är den nya inte sämre.

12-24 verkar vara ett bra område också.

Alternativen just nu är

1. Tokina AF 12-24/4,0 PRO ATX DX II
2. Sigma AF 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Tokinan kostar ca tusenlapp mer dock.

Tokina 11-16 verkar också fin, men ännu en tusenlapp dyrare samt stannar vid 16.

Permalänk
Medlem

Tokina 12-24 är bra och jag är jättenöjd med min. Idag när den är en del dyrare än Sigma 10-20/4-5.6 hade jag nog valt Sigman faktiskt. När jag köpte min kostade de lika mycket och jag tyckte Tokinan på det hela var en smula bättre.
Sigman har aningen sämre kantskärpa (men något bättre skärpa i mitten), i övrigt är det en riktigt trevlig glugg och har 2mm kortare brännvidd, vilket gör rätt stor skillnad. När det ändå skiljer såpass i pris så vet jag inte om det är värt de extra pengarna för att få lite jämnare skärpa över bilden, särskilt som man får 2mm extra vidvinkel
Tokinan funkar på fullformat från ca 16mm, om det är något som spelar roll.

Ang. nya versionen av Tokina 12-24 så har den ju inbyggd motor, sedan tror jag att den ska ha lite bättre antireflexbehandling åxå. Första versionen fick en del kritik för dåliga motljusegenskaper, vilket jag eg aldrig har upplevt. I övrigt ska de, vad jag vet, vara identiska.

Permalänk

Priskillnaden var lite högre än jag trodde ser jag nu, dvs sigman går att få tag i ännu lite billigare.
Sigma 10-20/4-5.6 verkar nog vara primära kandidaten trots allt, mycket tag vara rätt ok prestanda och den stora priskillnaden.

Tack för alla synpunkter, det är alltid värdefullt att få input från folk som testat objektiven även om testerna säger en hel del. Jag klämde på sigman i butik förut och den mekaniska kvaliteten kändes faktiskt väldigt bra, inte alls den något plastigare känsla som jag fick av några tamron jag klämde på förut.

Permalänk
Medlem

Finns ett på Tradera som kanske kan vara nåt:

http://www.tradera.com/nikon-sigma-dc-10-20-1-4-5-6-hsm-ex-zo...

Visa signatur

*.*

Permalänk

Tackar alla, efter moget övervägande så blev det ett Sigma 10-20 4-5.6 EX DC HSM. Jag har inte hunnit testa så mycket ännu men helt klart är charmen men vidvinkel INTE det vidare utsnittet utan den som göra hela grejen är just vidvinkeln, det ger känslan av att vara mer I bilden, vilket inte går att reproducera med panoramabilder. Effekterna som går att skapa med vidvinkel genom att vinkla fokusplanet och styra motivets position i sökaren är helt klart roliga.

Mekaniskt är känslan att den är minsta lika välbyggd som nikons objektiv. Dvs som mitt första Sigma objektiv är det en positiv upplevelse. Ljudet på HSM motorn är lite annorlunda (inte lika elegant, det är lite skrapigare ljud) som nikons AF-S men tillräckligt tyst och snabb nog.

Jag spånade även i systertråden om slutartider
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1161647-handhallet-...

och jag kan nu bekräfta att 1/5s fungerar bra handhållet på 10mm enligt samma felfrekvens som övriga jämförelser, dvs man får lugna ned sig och räkna med en och annan miss det det fungerar iaf. Mycket bra, precis vad jag hoppats på! Alltså, det är definitivt så att VR skulle vara snudd på effektlöst på ett sådant objektiv (kanske viss marginell effekt).

simpla bilder men illustrerar principerna

- långexponeringen med 18mm VR handhållet f/4.5

- 10mm f/4 1/5s handhållet (Sigma 10-20 4-5.6 EX DC HSM)
(noterar lite linsblänk - detta är objektivet och inget uv filter)