Permalänk

monopod?

Ni som har erfarenhet av monopod, hur bra är de? Är det något att ha?

1. Vlika slutartiden i praktiken brukar fungera?
2. Har de i allmänhet snabbkopplingar som tripds har, där man kan lämna fästet kvar på kameran? eller måste man gänga varje gång man ska fota om man tex har stativen iett bälte?

Jag har idag ett tripod av relativt god kvalitet, problemet är bara att det väger 1.8 kg och då är det ändå i aluminum. Så jag är ute efter ett mer "portabelt" stativ men som ändå gör skillnad. Det ska vara att fullängds stativ, dvs minst 160cm

Tacksam för tips, har tex tittat på http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-mono/Vanguard-A...

De flesta monopods är för låga, vill vill komma upp i normalhöjd annars för man ju stå med böjda knän vilket knappst blir stadigt.

Permalänk
Medlem

Enbensstativ ger ungefär lika mycket fördel som bildstabilisering, dvs 2-3 steg längre slutartid. Hur mycket nytta det gör i kombination med stabilisering vågar jag inte svara på, för det har jag inte testat.
Normalt har de bara "kameragänga", men man kan, såklart, köpa till ett fäste/huvud och sätta på om man vill. En del snabbplattor har kameragänga undertill så att man slipper skruva bort den man har till (trebens-)stativet när man ska anvvända enbensstativet, men långt ifrån alla.
För egen del så har jag inte använt enbensstativet särskilt mycket faktiskt ("slängde med" det när jag ändå beställde 3-bensstativet från kina). Tycker, precis som med bildstabilisering, att nyttan är ganska begränsad och ser mest en fördel om man använder lite tyngre objektiv (långa/ljusstarka telen) för att avlasta armarna.

Permalänk
Medlem

Hmm jag är också väldigt kluven här.. visst det är smidigt och de där 1-2 sek slutarna blir så mycket lättare. MEN, om man ändå ska släpa med sig något extra så tycker jag det är mer värt att ha ett riktigt stativ med sig.

Mycket mer användbart om man kör med stora objektiv dock

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Tackar för synpunkterna! Ni bekräftade det jag hade gissat, dvs att nyttan är sisådär. Tror jag skippar enbeningen.

Permalänk

Testate igår med VR och stående handhållet men bara lutade ena axeln mot en lyktstolpe och då kan man även om suddfrekvensen ökar, komma till 1s, men det är såklart gränsfall. När man börjar att testa sina egna gränser så märker man också att en lite tyngre kamera/objektiv är en fördel ur stabilitetssynpunkt så det dämpar småskak i händer.

Däremot med objektiven utan VR, vore det ju ett riktigt lyft.

Faktum är att jag inte gillat att behöva sortera bort suddiga bilder så jag har ofta haft så god säkerhetsmarginal att jag vet att ALLA bilder BLIR skarpa. Men nu när jag tänker igenom alternativet så kan man faktsikt gå riktigt lågt, och istället ta säg 5 bilder och då räcker det att en är skarp. Väger man det mot nackdelen med att släpa med mer grejor så är ju valet enkelt.

Fotade en parkering igår kväll vid 19 tiden - bäcksvart föruom husfasaden frå varuhusen då och det gick faktiskt bra att komma ned i ISO100 handhållet med 3.5 optik. ÄR det _helt_ bäckmörkt och inga stadsljus utan typ man är ute i en bäcksvart skog är man såklart torsk utan riktigt stativ. Det stora lyftet med att komma ned i ISO100 är det underbara dynamiska omfånget och man kan utan att få brus kan dra fram skuggorna i RAW fileran bra många exponeringssteg utan problem, vilket inte går om man redan innan ligger på högre ISO.

Man kan nog vara rätt kreativ om man vill också med stöd mot stolpar, sätta sig på marken etc om man vill. Jag ska utforska detta mer, har en känsla av att jag kan komma långt på bara det. Det känns som man får utforska varje lite detalj i taget när man försöker utveckla sin fototeknik

Permalänk
Medlem

Skulle inte fota med tele utan det eller vanligt stativ.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Som ovanstående säger, när det gäller tele är en enbening ett mycket bra tillbehör, speciellt om du inte vill släpa med dig ett trebensstativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Man kan nog vara rätt kreativ om man vill också med stöd mot stolpar, sätta sig på marken etc om man vill. Jag ska utforska detta mer, har en känsla av att jag kan komma långt på bara det. Det känns som man får utforska varje lite detalj i taget när man försöker utveckla sin fototeknik

Med rätt teknik kan man definitivt komma långt/längre. Lite beroende på vad för stöd man hittar och hur man använder det så går det att få till rätt långa tider med hyfsad skärpa.
Här är 1.6s på 18mm, handhållet med stöd, utan bildstabilisering (sen är väl inte bilden som sådan så himla intressant kanske...):

Inte superduperskarpt men helt okej.
Här gick inte stativet att använda då det inte gick att komma intill så att man inte fick med räcket på bron som jag stod på, så jag stödde armbågarna mot räcket istället.

I originalstorlek för den som vill analysera närmare:
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC6217_large.jpg

Permalänk

Ser bra ut det där, jag får till ungefär liknande bilder.Testade idag när man sitter ned ned i en stol går tom 1s på 105mm bra (med VR). Tror jag ska experimentera lite mer... även om det blir aaningens oskärpa vid långa slutartider är det i allmänhet inget problem mot en indirekta oskärpa man får om man ska åstadkomma lika brusfriga bilder med brusreducering.

Här är en bild från igår... 1s, också 18mm med VR lutar mig mot bakåt en lyktstolpe med ryggen men håller kameran i standardgrepp

Tar man bara någon extra bild för att försäkra sig mot skak i viss andel kanske jag kan överlvea utan pinne också.

Permalänk

Har testat lite mer och det finns inga enkla samband med brännvidder utan tumreglerna är bara fingervisningar, gällande stabilisering och VR verkar det som att när man kommer nedåt 1/4s så börjar det plana ut. Dvs man får inte 10ggr längre slutare vid 20mm mot 200mm. Troligen beror det på att VR mekanismen har en viss bandbredd och bara reducerar vibrationer i ett visst frekvensområdet. Över gränsen tror jag man brukar säga är 500Hz eller så (dvs 1/500s) och undegränsen skulle jag helt enkelt bara GISSA ligger någonstans kring 4Hz. Det innebär att mellan 1/4-1/500s eller så hjälper VR.

Har kommit fram till följande.. om jag kör helt handhållet stående utan stöd på något sätt så

- med 85mm utan VR kommer jag ned in ungefär halva brännviden dvs 1/40s och ändå har en acceptabel felfrekvens.
(Har även lyckats med 1/20s på 85 utan VR men då är felfrekvensen ej acceptabel (dvs extremt opraktiskt).)
- Med VR så är vid 18mm 1/4s helt ok felfrekvens.
- Med VR så är vid 200mm 1/15s helt ok felfrekvens

När man fotar på kvällen i stadsljus är det nästan konsekvent så att man måste dra fram mycket detaljer ur skuggorna. Där ligger den största vinsten med att komma ned i ISO.

Tror inte ett monopod kommer ge någon jättevinst MED VR, däremot för mina 1.8 som inte har VR skulle det såklart vara mycket trevligt att komma ned till 1/4s... 1/4s och f/1.8 skulle då givetvis vara väldigt kraftfullt i svagt ljus. Ev blir det den där lätta manfrotton.... det var det minsta och lättaste jag kunde hitta som ändå verkade hålla hyfsad kvalitet...

Permalänk
Permalänk

Hmm... menar du att det kanske är meningslöst att skaffa ett? Just som "avlastning" så är det inget jag bryr mig om. Jag har inte jättetunga objektiv och behöver jag avlastning under en långt dag har jag alltid kameran runt axeln i rem, man tar ju alltid en fotopaus och då hänger den över axeln, under tiden vilar då ryggen. Just den biten fungerar rätt bra.

Frågan är egentligen enbart hur mycket den stabiliserar. Kan jag tjäna in två exponeringsteg för mina fasta optiker så är det ju vettigt. Blir det typ ingen skillnad så är det ju ingen vits. Känns som jag helt enkelt får köpa ett och testa... det är ju inga jättepengar om det skulle visa sig att det inte ger så mycket.

Permalänk

Förresten av en huvud med snabbkoppling på ett monopod känns det inte så lockade. För det första är det ju bara några varv gäng, känns som det går lika fort att snurr i som att klicka i snabbfäste. Fast stora nackdelen med snabbfäste är att alla jag sett hamnar i handen när man kör kameran utan stativ (vilken fortfarande kommer vara oftast, jag kommer växla mellan monopod och handhållet isåfall).

Anser ni att det fungerar bra att köra direkt stativet rakt in i kamerna utan vinklade fästen? Nackdelen är såklart att man inte kan vinkla stödet.. men frågan är hur kritiskt det är? Måste man ha snabbfäste känns det som ännu en nackdel som kanske talar emot stativ öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Anser ni att det fungerar bra att köra direkt stativet rakt in i kamerna utan vinklade fästen?

Ja, om stativet är tillräckligt långt för att man ska slippa böja/huka sig för att använda det stående.

Permalänk

Tackar alla, nu har jag fått en hel del input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Förresten av en huvud med snabbkoppling på ett monopod känns det inte så lockade. För det första är det ju bara några varv gäng, känns som det går lika fort att snurr i som att klicka i snabbfäste. Fast stora nackdelen med snabbfäste är att alla jag sett hamnar i handen när man kör kameran utan stativ (vilken fortfarande kommer vara oftast, jag kommer växla mellan monopod och handhållet isåfall).

Körde RRS snabbfäste på Alpha 100 i flera år.. tycker det blev bättre grepp med *L-plåten* på kameran än utan den ^^

Permalänk
Medlem

Arr kunna vinkla kameran kan ju vara smidigt om man vill ta bilder i stående format om inte annat. Vill man inte ha snabbfäste på kameran så går det ju att köpa ett huvud utan snabbfäste. Detta tex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700234

Det går ju även att köpa någon lite billigare kulled om man vill kunna vinkla kameran "hur som helst". Finns ju massa "kinakulleder" som inte kostar så många kronor. På ett enbensstativ är det ju inte lika kritiskt att det är stabilt.

Permalänk

Har nu köpt detta http://www.mediamarkt.se/mcs/product/MANFROTTO-Enbenstativ-MM...

Återkommer med rapport när jag hunnit testa. Bortsett från stabiliseringen som jag inte hunnit testa så noga än så gillar jag det.

1. Lätt och klarar upp till 4.5kg last, känns väldigt stadigt för att vara så litet.

2. remmen faktiskt väldigt smart, det passar perfekt att hängas i hällorna på byxorna tacker vara en plastfäste som hakar i, troligen inte meningen, men jag har testat och det fungerar helt perfekt och hänger alltså som en hake i hällan. Helt i min smak.

3. Att skruva på/av går också lätt.

4. Perfekt höjd för mig.

Så långt allt väl... återstår att ser hur mycket det hjälper i praktiken.

Permalänk

Hann med några korta tester igår bara med 85an... dvs stående utan annat stöd än monopod

85mm 1/15s f/2 ISO100

(Ganska mycket detaljer framdraget ur skuggorna)

väldigt preliminära intrycken av första dagen är att

1. VR verkar ev vara MER effektivt än ett monopod, så jag är tveksamt till VR + monopod, tror faktiskt inte det går att "addera", troligen beroende på at det är lågfrekventa vibrationer som återstår efter VR - och dessa låga frekvenser man inte heller en monopod ta bort, men jag ska prova det också för att vara säker, har inte hunnit det än. Sen om det beror på att jag har hyfsad handhållningsteknik redan innan eller dåligt monopodteknik vet jag ju inte. Faktum är att man redan innan man tagit bilder SER i sökaren hur stabilt det är. Och när man fotat lite grand så ser man ju direkt i sökaren om bild är tillräckligt stabilt eller om det hoppar för mycket. Hoppar det kommer man ofta undan med att ta 5 bilder och sen är ofta en av dem, hyfsad.

2. på 85mm är gränsen kanske 1/20s eller så med monopod, dvs något steg bättre än handhållet. Jag noterar dock att jag klarat 1/15s på 200mm med VRII, därav slutsatsen att VR vinner över ett monopod. Ska tetsta 35an idag.

3. OM man har möjlighet att stödja kroppen på stolpe eller vägg etc, DÅ kan man göra stabiliseringsvinster som är mycket större än vad som går med ett monopod.

Monopoden är då troligen främst användbart när man inte har VR, och inte har någon möjlighet till ANNAT (bättre) stöd.

Permalänk

35mm

Verkar som jag klarar att handhålla 1/(2b) s vid brännvidd b mm utan VR med hyfsad rimlig träffrekvens om man skärper till sig.
Annars är väl 1/b normalare.

Detta gäller iallafall för 35mm och 85mm. Vid 35mm går det väl max ned till 1/8s med monopod, 1/4s blir alldelels för osäkert.

Så förr 85mm och 35mm tjänar jag då ca 1 steg med monopod vs handhållet utan VR, dvs inte så mycket.

Permalänk

18mm VR vs monopod

Som jag misstänkte, vid 18mm + VR, märker jag ingen skillnad med och utan monopod. Jag kommer utan större problem ned till 1/4s, men kan få 1/2s med högre felfrekvens. Exakt samma med VR utan monopod eller VR + monopod.

Permalänk

200mm med VR

Skrivet av Aristotele:

Jag noterar dock att jag klarat 1/15s på 200mm med VRII, därav slutsatsen att VR vinner över ett monopod.

Det var tydligen ett tag sedan jag testade seriöst, jag testade igen idag. 200mm VR handhållet går faktiskt bra nedåt 1/8s, vilket får jag erkänna är lite märkligt. Precis som om effekten av VR är mer effekti vid längre brännvidder, varför har jag ingen aning dock. Kanske har med att göra hur VR är konstruerat i ett zoom objektiv.

Slutsatsen verkar då vara att

- om man har en bra VR i objektivet och hyfsat handhållningsteknik, så ger ingenting extra att dessutom ha ett monopod, förutom då möjligen som avlastning efter en lång dag (jag har ju inte testat resultatet efter ev utmattning etc).

- ett bra VR är mycket bättre en ett monopod

- monopod är bra om man inte har VR (dock inte lika bra som VR alltså)

Permalänk

Har nu hittat denna http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873058533406.jpg för 49 kr
En trebent camingstol som väger ca 7hg och som man medelst en http://www.clasohlson.com/se/Brandhake/Pr317009000 kan hänga i svångremmen under promenaden. Byxorna sitte uppe jag har kollat.

Testade denna med 18mm VRII och genom att helt enkelt fälla ut stolen, sätta sig och handhålla kamerna med vänster armbåde på vänster knä kommer man utan större problem upp till 1sekund, utklassning av monopoden alltså. Ett bonus är att man får en lägre position, vilket i många fall bara är en fördel.

Får erkänna att jag gillar mer att sitta och hålla i kamerna. Man tappar lite känsla och kontakt med kameran när man har en stativpinnepå, men kan ju inte hålla kamerna lika bra som annars. Möjligen en vanesak men det känns som det är vettigare att vänja sig vid att ha ordentligt kroppskontakt med kameran än att lära sig hur den beters sig på en pinne.

känns som stolen för 49kr kommer användas oftare än stativet för 299 kr.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Har nu hittat denna http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873058533406.jpg för 49 kr
En trebent camingstol som väger ca 7hg och som man medelst en http://www.clasohlson.com/se/Brandhake/Pr317009000 kan hänga i svångremmen under promenaden. Byxorna sitte uppe jag har kollat.

Testade denna med 18mm VRII och genom att helt enkelt fälla ut stolen, sätta sig och handhålla kamerna med vänster armbåde på vänster knä kommer man utan större problem upp till 1sekund, utklassning av monopoden alltså. Ett bonus är att man får en lägre position, vilket i många fall bara är en fördel.

Får erkänna att jag gillar mer att sitta och hålla i kamerna. Man tappar lite känsla och kontakt med kameran när man har en stativpinnepå, men kan ju inte hålla kamerna lika bra som annars. Möjligen en vanesak men det känns som det är vettigare att vänja sig vid att ha ordentligt kroppskontakt med kameran än att lära sig hur den beters sig på en pinne.

känns som stolen för 49kr kommer användas oftare än stativet för 299 kr.

Fast om man bortser från priset så skulke jag hellre satsa på en gorillapod eller något annat litet trebensstativ då. Då går det dessutom att ha ännu längre slutartider.

Man ska heller inte glömma värdet i att kunna panorera med en monopod. Finns ju en anledning till att till exempel sportfotografer kör med sådana.

Skickades från m.sweclockers.com