När ska man ladda mobilen?

Permalänk

När ska man ladda mobilen?

Har skaffat mig en Nexus II och när det är ca 15-20% kvar så börjar den meddela att dags att ladda.
Jag trodde att moderna mobil batterier har optimerats så man kan ladda de när det är nästan 0% kvar?

Eller är det som bärbara datorer att de måste laddas vid ca 15%?

Permalänk

Du kan ladda din mobil precis när du vill, t.o.m. när batteriet är slut.

Anledningen till att mobilen säger till dig är nog bara en notis att du inte har så mycket batteri kvar.
Ett tips helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av GeneralRushHour:

Du kan ladda din mobil precis när du vill, t.o.m. när batteriet är slut.

Anledningen till att mobilen säger till dig är nog bara en notis att du inte har så mycket batteri kvar.
Ett tips helt enkelt.

Ok, tack för inlägget.

Men för bärbara datorer så ska man ju ladda den vid 12-15% så batteriet inte tar skada som minskar livslängden?

Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Men för bärbara datorer så ska man ju ladda den vid 12-15% så batteriet inte tar skada som minskar livslängden?

Ingen aning men jag tvekar på ifall det stämmer i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Min HTC varnar mig vid 15% en gång sen nästa gång är på 5% och en sista gång på 4%. När jag har 4% kvar så räcker batteriet i ungefär 10 minuter när jag spelar eller så..
Så du får helt enkelt använda telefon och känna efter när de är dags att ladda den innan den dör

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Ok, tack för inlägget.

Men för bärbara datorer så ska man ju ladda den vid 12-15% så batteriet inte tar skada som minskar livslängden?

Moderna batterier bör inte laddas ur helt, men de är gjorda så att de visar 0% batteri och stängs av långt innan den gränsen nås, så det är helt säkert att köra en mobil ända tills den dör. Det kan dock ge lite längre livstid på batteriet att inte låta det gå under 20%, men det är inga stora skillnader.

Permalänk
Medlem

optimalt för alla batterier är väl om dom får ladda ur helt varje gång. dock så ser inte verkligheten ut så att man kan göra så och tror inte att mobiltelefontillverkarna (pluspoäng för långt ord?) vet nog det. i dagens samhälle så byter man nog oftare telefon än vad man hinner slita ur batteriet. i annat fall kanske det är en kostnad på ca 300kr att få ett nytt orginalbatteri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

lithium polymer batterier behöver inte laddas ur, de e bara ladda när du känner för det.
http://www.gsmarena.com/glossary.php3?term=li-polymer

Permalänk
Medlem

bästa tipset oavsett vilken smartphone du har är att ladda den varje natt.

Vid "normal" användning klarar de flesta smartphones en dag på en laddning utan problem, medans 2 dagar ger problem i de allra flesta fall såvida du inte bara har den på standby hela tiden. De flesta smartphones jag har använt och kollat på burkar va nere på 30-40% efter en dag, perfekt tillfälle att ladda m.a.o.

Permalänk

Samma här, laddar mobilen varje natt oavsett procent kvar.

Ibland 70%, ibland från 0% etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

optimalt för alla batterier är väl om dom får ladda ur helt varje gång. dock så ser inte verkligheten ut så att man kan göra så och tror inte att mobiltelefontillverkarna (pluspoäng för långt ord?) vet nog det. i dagens samhälle så byter man nog oftare telefon än vad man hinner slita ur batteriet. i annat fall kanske det är en kostnad på ca 300kr att få ett nytt orginalbatteri

Skickades från m.sweclockers.com

Ett lithium polymer batteri ska definitivt inte laddas ur helt varje gång, det var gamla NI-MH batterier som det gällde för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ett lithium polymer batteri ska definitivt inte laddas ur helt varje gång, det var gamla NI-MH batterier som det gällde för.

Det är nog Ni-Cd som du menar behöver laddas ur? http://ham.srsab.se/techtalk/ladda_batterier.html

Permalänk
Medlem

Jag laddar min ajfån 4 när jag vet att batterier inte räcker nästkommande dag. Runt 30-40% oftast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ett lithium polymer batteri ska definitivt inte laddas ur helt varje gång, det var gamla NI-MH batterier som det gällde för.

Som sagt ovan, det är svårt att ladda ur dem helt. Då de behåller en del ström som inte går till apparaten.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

optimalt för alla batterier är väl om dom får ladda ur helt varje gång. dock så ser inte verkligheten ut så att man kan göra så och tror inte att mobiltelefontillverkarna (pluspoäng för långt ord?) vet nog det. i dagens samhälle så byter man nog oftare telefon än vad man hinner slita ur batteriet. i annat fall kanske det är en kostnad på ca 300kr att få ett nytt orginalbatteri

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte var du har lärt dig det här men det är fel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Man kan skada batteriet om man laddar ur det helt därför stängs enheten automatiskt av innan batteriet tar slut.

Permalänk

Dagens litium tar väldigt lite skada .. men om man är pedant så kan det ju vara en bra idé att ladda runt 10-15

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Mobilens batteri mår bäst utav att "toppladdas".
Alltså så ofta som möjligt, dock behöver man ju inte överdriva.