Långsam internetuppkoppling - men bara vid surf

Permalänk
Medlem

Långsam internetuppkoppling - men bara vid surf

Jag har Comhem 20 Mbit och kör via trådlös router. All form av surf går ofta oerhört långsamt, men laddar jag ner torrents är det inga problem -- då kommer jag ofta upp i över 2 MB/s.

Har ni någon aning om vad detta kan bero på?

Pratade med Comhems support som inte hade så mycket annat att säga än "starta om routern" och "testa att köra med kabel", men inga av dessa förslag ledde till någon förbättring.

Stort tack på förhand!

Permalänk

Gäller problemet för en dator eller för flera på samma nätverk?

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem

Testa annan DNS-server.
Google t.ex. 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabstylez:

Gäller problemet för en dator eller för flera på samma nätverk?

Det gäller alla enheter -- två datorer, två iPhones och en iPad där det går väldigt långsamt at surfa på allihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Testa annan DNS-server.
Google t.ex. 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Lite osäker på vad du menar -- ska jag ändra från automatisk till manuell DNS i inställningarna för den trådlösa uppkopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeps0:

Lite osäker på vad du menar -- ska jag ändra från automatisk till manuell DNS i inställningarna för den trådlösa uppkopplingen?

Ja, prova med det. Har ingen koll på vad det är för router man får med comhem, men du bör kunna gå in även i den och ställa in en manuell DNS. Du sätter alltså Primär DNS till 8.8.8.8.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Kolla så du inte har packetloss. Både mot routern och nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Kolla så du inte har packetloss. Både mot routern och nätet.

Testade att köra TPTest samt en vanlig ping, och fick då 0% packet loss. Täcker det in "både routern och nätet", eller behöver jag köra något annat test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ja, prova med det. Har ingen koll på vad det är för router man får med comhem, men du bör kunna gå in även i den och ställa in en manuell DNS. Du sätter alltså Primär DNS till 8.8.8.8.

Har en Cisco Linksys-router. Bor i andrahand, så tyvärr har jag inte kolla på användarnamn/lösenord till den. Någon som vet vad som brukar vara standard på en sådan router? (Tror inte att hon som äger lägenheten har ändrat dessa uppgifter.)

Permalänk
Skrivet av jeps0:

Testade att köra TPTest samt en vanlig ping, och fick då 0% packet loss. Täcker det in "både routern och nätet", eller behöver jag köra något annat test?

Ja det var ju lurigt. Antar att du vet hur man får fram commandpromten? ping ping.sunet.se -t
Du kan ändra dns på enbart din dator också för att testa.

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som ett DNS problem. Testa att byta som de sa åvan. Men tänk på att google DNSer typiskt har lite mer respons tid än våra Svenska. Skillnaden är dock bara några 20-30ms.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10