Permalänk
Medlem

En hårddisk syns inte

Hej.

Fick precis min dator på usa och den ska ha 500GB S-ATA och 32GB SSD. När jag tittar på den här datorn så ser jag bara s-ata hårddisken på 440gb och ingen annan hårddisk men högerklickar jag och går in på hardware ser jag den, se bild.

Hur löser jag detta så jag kan använda ssd hårddisken?

Mvh

Permalänk
Medlem

två hårddiskar eller en hybriddisk?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

två hårddiskar eller en hybriddisk?

Ingen aning faktiskt. Här är datorn i vilket fall

http://www.amazon.com/gp/product/B0085N1FFS/ref=oh_details_o0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANIXZ:

Hybriddisk, datorn "cachar" det du använder "oftast" på den 32gb stora ssdn, resten av datan försvinner på att windows (och andra morderna operativsystem) mäter i gigibyte och inte gigabyte.. http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Har skrivit lite om det förut. #12789357

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen liknande som ... "The new Asus Zenbook UX32VD comes from the factory with a 32GB "ExpressCache" SSD used together with a Hitachi 500GB 5400RPM mechanical HDD."

Permalänk
Medlem

I fall den hade OS installerat på sig när du fick den så brukar det vara så att SSDn agerar som Pagefilsminne. Det är det som man brukar använda dem till i alla fall. Sen kan man oftast, om man vill det, blåsa datorn och installera OS på SSDn.

Gå in i partitionverktyget i windows, se i fall den dyker upp där. Om den gör det så är det förmodligen som jag nämnde tidigare.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Står ju mer detaljerat längre ner på sidan

Storage

500 GB Serial ATA hard disk drive (5400 RPM)
32 GB solid state disk cache

Toshiba skriver själva
Hard Drive*
500GB HDD (5400 RPM, Serial ATA) with 32GB (system use only) solid state disk cache

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANIXZ:

Hej.

Fick precis min dator på usa och den ska ha 500GB S-ATA och 32GB SSD. När jag tittar på den här datorn så ser jag bara s-ata hårddisken på 440gb och ingen annan hårddisk men högerklickar jag och går in på hardware ser jag den, se bild.http://postimage.org/image/wldhbwvz9/

Hur löser jag detta så jag kan använda ssd hårddisken?

Mvh

Formatera ssd
Eller gör en nyinstall då OSet inte verkar ligga på ssd disken

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

två hårddiskar eller en hybriddisk?

Har inte sett nån hybrid med 32gb än... hittar du skicka gärna länk då ska jag ha en..

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Står ju mer detaljerat längre ner på sidan

Storage

500 GB Serial ATA hard disk drive (5400 RPM)
32 GB solid state disk cache

Toshiba skriver själva
Hard Drive*
500GB HDD (5400 RPM, Serial ATA) with 32GB (system use only) solid state disk cache

Varför ligger då min HDD på bara 444GB och windows mappen ligger även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

I fall den hade OS installerat på sig när du fick den så brukar det vara så att SSDn agerar som Pagefilsminne. Det är det som man brukar använda dem till i alla fall. Sen kan man oftast, om man vill det, blåsa datorn och installera OS på SSDn.

Gå in i partitionverktyget i windows, se i fall den dyker upp där. Om den gör det så är det förmodligen som jag nämnde tidigare.

Hur kommer jag till partitionsverktyget om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANIXZ:

Hur kommer jag till partitionsverktyget om man får fråga?

Högerklick på dator välj hantera starta diskhanteraren

Tror att det kan vara på sin plats nu att fråga
Ser du 32Gb SSD disken i diskhanteraren, och vad har den för status där?

EDIT: Ok glöm ovan saker datorn är utrustad med en hybrid mekanisk/SSD
Så finns inget för dig att göra, SSD delen är bara för att snabba upp åtkomsten, du kan inte (tror jag) separera dessa 2 enheter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DANIXZ:

Varför ligger då min HDD på bara 444GB och windows mappen ligger även där?

Du har en hybriddsik, den uppträder som en enhet, det utrymme du "saknar" är troligen nån dold återställningspartition där din kopia av win ligger. blev du inte ombedd att bränna ut återställningsskivor första gången du startade datorn?

Kontrollpanelen\System och säkerhet och kolla under administrationsverktyg så hittar du diskverktygen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Högerklick på dator välj hantera starta diskhanteraren

Tror att det kan vara på sin plats nu att fråga
Ser du 32Gb SSD disken i diskhanteraren, och vad har den för status där?

EDIT: Ok glöm ovan saker datorn är utrustad med en hybrid mekanisk/SSD
Så finns inget för dig att göra, SSD delen är bara för att snabba upp åtkomsten, du kan inte (tror jag) separera dessa 2 enheter.

http://postimage.org/image/ebm2xapjp/

Har du nog rätt i för ser ingen SSD där. Datorn är betydlig snabare än min stationära var på att boota up och det var en speldator med en vanlig s-ata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har en hybriddsik, den uppträder som en enhet, det utrymme du "saknar" är troligen nån dold återställningspartition där din kopia av win ligger. blev du inte ombedd att bränna ut återställningsskivor första gången du startade datorn?

Kontrollpanelen\System och säkerhet och kolla under administrationsverktyg så hittar du diskverktygen.

Nej blev inte ombedd om det faktiskt. På bilden jag länkade så ser man som du sa att det finns en återställingspartition som tar upp utrymme. Klarar mig bra på 400gb ändå.

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANIXZ:

Varför ligger då min HDD på bara 444GB och windows mappen ligger även där?

Hårddisktillverkarna har förenklat sättet att bestämma storleken på en hårddisk. De utgår från att en 1GB=1GB, så är det inte. 1GB=1,074GB när det gäller hårddiskar. Delar du din hårddisk med 1,074 får du fram hur stor din hårddisk egentligen är. 500/1,074 är ungefär 465GB. Drar du sedan av dolda partitioner, så stämmer det nog.

Så här står det också i en review av laptopen. Visserligen står det 16GB, men det har ingen betydelse.

Citat:

The U845-S406 comes equipped with a 500GB, 5,400rpm hard drive and a 16GB flash cache, a one-two punch designed to deliver storage capacity without sacrificing brisk boot-time. The 16GB flash cache is invisible to the user, toiling behind the scenes during repetitive tasks and whenever the system is roused from sleep mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANIXZ:

Hej.

Fick precis min dator på usa och den ska ha 500GB S-ATA och 32GB SSD. När jag tittar på den här datorn så ser jag bara s-ata hårddisken på 440gb och ingen annan hårddisk men högerklickar jag och går in på hardware ser jag den, se bild.http://postimage.org/image/wldhbwvz9/

Hur löser jag detta så jag kan använda ssd hårddisken?

Mvh

Du måste alkolisera disken, dock så kommer jag inte ihåg vart i windows alternativet ligger:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av P!ngv!N:

Du måste alkolisera disken, dock så kommer jag inte ihåg vart i windows alternativet ligger:(

Jag är skeptisk, Mycket skeptisk... men det var helgens roligaste felstavning
Det är bättre att låta bli ölen och allokera diskutrymme i stället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Du måste alkolisera disken, dock så kommer jag inte ihåg vart i windows alternativet ligger:(

Jag är också tveksam.Fulla hårddiskar brukar inte vara bra.