Hur snabbt är telia smarts interna nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt är telia smarts interna nätverk?

Hej!

Jag har en vanlig dsl uppkoppling med 12/2 typ. Men min gamla thompson gateway från telia har endast 52mb/s på de interna trådlösa nätverket. Så skulle vilja ha en ny gateway från telia som har ett snabbare internt nätverk. Har kollat upp deras telia smart. Men jag har gått igenom manualen men jag hittar inga siffror på hur snabbt internt nätverkt den har (över wifi)

http://www.technicolorgateways.nl/Producten/Advanced/TG789vn/...

Nån som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

Den har 802.11n så det bör vara 300Mbit/s

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lunatech:

Den har 802.11n så det bör vara 300Mbit/s

Finns det ens en anledning till att ge ett sådant svar på frågan? Du bara stjälper TS och andra läsare med ett sådant svar.

Den teoretiska maxhastigheten är sagt ligga på runt 300Mbit, men inte ens med 2 centimeter mellan antennerna så uppnår man dessa hastigheterna.

Vad den praktiska maxhastigheten blir är beroende på var sändarna och mottagarna är placerade.

Inom samma rum så kan man uppskatta att man får någonstans mellan 60-150 Mbit, utöver det så är det betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Herr besserwisser kanske hade blivit nöjd om jag skrivit UPP TILL 300 Mbit/s? Eftersom han säger att han får 52 nu kan man ju förmoda att han har UPP TILL 54 Mbit i dagsläget.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lunatech:

Herr besserwisser kanske hade blivit nöjd om jag skrivit UPP TILL 300 Mbit/s? Eftersom han säger att han får 52 nu kan man ju förmoda att han har UPP TILL 54 Mbit i dagsläget.

Nej, du har fruktansvärt rätt och jag har fel.

Jag är en idiot som tyckte att man skulle skriva rätt om man nu skulle säga något överhuvudtaget.

Till TS: Köp smart, det är 300Mbit. Välkommen till Fragbite2.

Permalänk
Medlem

Det går även med vilken annan router som helst.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Hade jag haft telia "smart" hade jag låtit brygga den och kopplat in en riktig router (med DD-WRT) det första jag gjorde.
Routers som skickas ut av ISP:er brukar alltid vara undermåliga, och telia smart är ökänd för sin urusla routerfunktion.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tycker ärligt talat det är riktigt trist att man är bunden till denna "mojäng" som Telia tillhandahåller när man vill ha TV också via bredbandet. Vill man bara ha en internetanslutning via Telia så kan man välja fritt i stort sett.

Vi har själv Tele2 som operatör och eftersom vi valde till IP-telefoni så är vi låsta till deras router.

Men du kan väll koppla vidare via en LAN-port för att hänga på en extern router som kan dela ditt trådlösa nätverk?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Tycker ärligt talat det är riktigt trist att man är bunden till denna "mojäng" som Telia tillhandahåller när man vill ha TV också via bredbandet. Vill man bara ha en internetanslutning via Telia så kan man välja fritt i stort sett.

Vi har själv Tele2 som operatör och eftersom vi valde till IP-telefoni så är vi låsta till deras router.

Telia skrev faktiskt om avtalen i början av 2012 till att inte längre tvinga kunderna att använda Smart.

Självklart har de varit lite långsamma här och var på hemsidan och på vissa länkar kan det fortfarande verka som att smart är ett krav men så är inte längre fallet.

Skulle du vilja beställa någon speciell tjänst och du inte kommer undan "smart" så är det bara att ringa en säljare istället och påpeka att smart inte är av intresse.

Permalänk
Medlem

Den har ju visserligen bara 100Mbit/s på dom lokala nätverksuttagen men i övrigt är det ju inget som hindrar att man sätter i en egen accesspunkt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man har Telia via nätverksuttaget så är det väl inget problem, men när det gäller ADSL så är det väl den hårdvara Telia tillhandahåller som gäller?

Mitt misstag, jag tänkte inte på ADSL anslutningar.

Dock finns det väl inget som stoppar dig från att köpa och använda det modem/router som du själv vill eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Telia tvingar ingen att använda smarten, man behöver dock betala för den och de ger bara support för den, men man kan använda egna prylar så länge man inte ringer dem o frågar hur man ska göra.
Dessutom så är väl smarten inget problem alls numera när den går att få bryggad för de som vill.
Använder man den som accespunkt har den 140Mbit/s och enbart 2,4GHz och som switch klarar den 100Mbit/s, dess routing kapacitet vet jag inte.
Den är alltså inte nån högpresterande enhet lanmässigt så om man har krav på ett snabbt internnät bör man komplettera den med en Gbit switch och en dualbandaccespunkt som helst klarar 3 strömmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man enbart ska ha internet via ADSL ifrån Telia så är det ju inga problem att använda valfritt ADSL-modem, med eller utan inbyggd router. Mina föräldrar t.ex. har "Netgear DGN2000", en trådlös router med ADSL-modem.

Men vill man då även skaffa tv från Telia så kan man inte använda den...

Aha, det kanske endast var för fiber som ändringar hade gjorts då alltså, man blir lite "fartblind" och glömmer övriga tekniker när man mest läser om sitt eget :/

Permalänk
Medlem

Byt ut Telias Gateway Thomson784

Hej!
Efter att ha läst tråden verkar jag ha en gammal modell av thomson gateway784.

Om ni som har bra koll skulle ge tips på utrustning, hur skulle ni göra då?

- Det är ett stort hus. första jacket sitter i källaren. kablar är dragna till de två övre planen.
-IP Telefoni
-IP TV

Ska man byta ut thomson mot något helt annat? kan man det när man har iptv och iptelefoni? ska man ha en accesspunkt på översta plan?

Vilka produkter skulle ni använda för bästa möjliga prestanda? (utan att det kostar skjortan)

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joby86:

Hej!
Efter att ha läst tråden verkar jag ha en gammal modell av thomson gateway784.

Om ni som har bra koll skulle ge tips på utrustning, hur skulle ni göra då?

- Det är ett stort hus. första jacket sitter i källaren. kablar är dragna till de två övre planen.
-IP Telefoni
-IP TV

Ska man byta ut thomson mot något helt annat? kan man det när man har iptv och iptelefoni? ska man ha en accesspunkt på översta plan?

Vilka produkter skulle ni använda för bästa möjliga prestanda? (utan att det kostar skjortan)

Tack!

Vad är du ute efter för funktioner då ? En accespunkt är bara för trådlöst och drar du ändå fram en kabel till den borde du kanske sätta upp en switch så du kan få kabelnät också.
Ska du hantera ip telefoni och iptv så krävs det vlan.
Du får beskriva lite bättre hur du tänkt det.
Och kanske läsa den här
www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är du ute efter för funktioner då ? En accespunkt är bara för trådlöst och drar du ändå fram en kabel till den borde du kanske sätta upp en switch så du kan få kabelnät också.
Ska du hantera ip telefoni och iptv så krävs det vlan.
Du får beskriva lite bättre hur du tänkt det.
Och kanske läsa den här
www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk...

Jag började med att läsa länken men ska vara ärlig o säga att jag inte förstod så mycket. Funktionerna och uppsätningen jag ser framför mig är som följer.

I källaren vill jag ha modemet.
plan 1 har jag en kabel framdragen. på det uttaget skulle jag vilja kunna koppla in digitaltv boxen från telia, ps3, och eventuellt någon mediabox eller vad det heter typ boxee. kan man ha en switch och accesspunkt här också?
plan 2 har jag två kablar framdragna till olika rum. Ena rummet står som kontor och där har jag två datorer och två nätverksskrivare.

Eftersom jag även använder mig av mobila enheter vill jag ha ett bra och stabilt trådlöst nätverk i hela huset.

Iptelefonin går ju som det är nu genom vanliga telefonledningarna i huset genom första jacket i källaren om jag fattat allt rätt.

Var det detta du behövde veta?

Tack för att du bryr dig!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*