Är Linux stabilare än Windows?

Permalänk

Är Linux stabilare än Windows?

Med jämna mellanrum stöter man på påståendet att "Linux är stabilare än Windows", t.ex. i trådar som denna. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad detta betyder.

Ordet "stabil" har, mig veteligen, två vanliga betydelser inom mjukvaruvärlden, nämligen [1] stabil mjukvara kraschar inte och [2] stabil mjukvara förändras inte. Jag kan inte se att "Linux" är stabilare än Windows ur något av dessa avseenden.

Vad gäller [1]; i min erfarenhet är det väldigt svårt att ha sönder Windows. Den enda situation jag kan tänka mig där Linux har fördel är vid byte av viss hårdvara (moderkortet), där Windows ofta bråkar. Stabila Linux distar som Ubuntu LTS, Debian Stable m.fl. går naturligtvis inte heller sönder av sig själva, men det gör däremot bleeding-edge distar som Debian Testing/Unstable och Arch Linux.

I avseende [2] måste väl Windows ändå anses vara överlägset. Debian Stable har en livscykel på 3 år, Ubuntu LTS på 5, medan Windows XP stöds t.o.m. 2014, 13 år (!) efter att det släpptes. Det finns visserligen Linux-distar med väldigt lång livslängd (CentOS med 10 år t.ex.), men hur många använder faktiskt sådana på sina hemdatorer?

Så, ni som brukar säga att Linux är stabilare än Windows, vad menar ni egentligen?

Permalänk

well när linuxfolk snacka stabilitet så pratar de väll mest om att det är betydligt lägre risk att utsättas för hacker attacker och virus över lag om man sitter på linux dock är det inte 100% safe heller då det iaf vad jag hört ska finnas et gäng linux kompatibla virus till skillnad mot windows som har miljoner olika virus.

sen vet jag inte men har hört att linux inte ska vara lika slitsamt för själva disken iom mindre skrivningar till disken det ligger installerat på så att hårddisken kan ev hålla längre än med windows. samt inte fragmenteras lika fort

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är att köra med en windowsmaskin som server, men när jag kör med linux själv så är min uptime enbart beroende av externa problem, som t.ex. stömavbrott. Jag tycker det verkar stabilt och har svårt att se hur windows skulle ge mig mer uptime.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

well när linuxfolk snacka stabilitet så pratar de väll mest om att det är betydligt lägre risk att utsättas för hacker attacker och virus över lag om man sitter på linux dock är det inte 100% safe heller då det iaf vad jag hört ska finnas et gäng linux kompatibla virus till skillnad mot windows som har miljoner olika virus.

sen vet jag inte men har hört att linux inte ska vara lika slitsamt för själva disken iom mindre skrivningar till disken det ligger installerat på så att hårddisken kan ev hålla längre än med windows. samt inte fragmenteras lika fort

Om detta stämmer innebär det att Linux kräver mindre underhåll än Windows, vilket man i så fall borde säga istället. Sedan är frågan vilken betydelse detta har för en typisk användare, snarare än en server-admin.

Skrivet av lordium:

Vet inte hur det är att köra med en windowsmaskin som server, men när jag kör med linux själv så är min uptime enbart beroende av externa problem, som t.ex. stömavbrott. Jag tycker det verkar stabilt och har svårt att se hur windows skulle ge mig mer uptime.

Det skulle det säkert inte, men frågan var ju huruvida Windows skulle ge dig mindre uptime. Om Linux och Windows är likvärdiga ur det perspektivet är ju Linux inte stabilare än Windows.

Permalänk
Skrivet av lordium:

Vet inte hur det är att köra med en windowsmaskin som server, men när jag kör med linux själv så är min uptime enbart beroende av externa problem, som t.ex. stömavbrott. Jag tycker det verkar stabilt och har svårt att se hur windows skulle ge mig mer uptime.

ska jag vara ärlig så tror jag att stabilitets myten windows vs linux är väldigt överdriven tveksam att det är så stor skillnad som vissa vill få det att låta.

både linux och windows är beprövade system som är byggda för att vara så stabila som möjligt men är inget op 100% stabilt man kan alltid hitta nånting som kan orsaka en crash oavsett vilket du kör.

och betvivlar att varesig de som släpper de olika "stabila" linux releaserna eller microsoft skulle skäppa ut nånting som inte fungerar som en stabil release.

visst Vista var väll lite buggigt i början men tänk på att det var et helt omarbetat system som inte använts innan och alla op har haft barnsjukdommar iom skillnader i hårdvara osv som gör att det inte fungerar optimalt.

sen att win 7 fungerade bättre än vista från start var för att den bygdes på en vidareutvekling av vista kärnan altså på redan beprövad kod med lite finslipningar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det finns linux-distar som är extremt stabila, ur båda perspektiven. Tex centos eller debian stable. Som du nämner så är ju tex arch lite mer föränderligt, och kanske inget man skulle köra på en viktig server. Sen är det väl oftare programmen som orsakar problem snarare än själva OSet.

Min erfaranehet från jobbet är att det oftare är en windows-server som behöver startas om för att den hängt sig eller slutat svara än en *nix-server, sen vet jag inte hur stor andel av varje sort det står i hallarna, så det säger kanske inte så mycket.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med om att Windows är uppbyggd med stabilitet satt i första rummet. Ett virrvarr av DLL-filer, ett skumt register med "nycklar" där det hamnar massa skit samt riktigt sunkig minneshantering är exempel på grejer som påverkar stabiliteten negativt. För att inte tala om Windows-buggen med "fragmentering". Rena misären.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Sedan windows 7 har ju stabiliteten ökats enormt. Dels tycker jag allt överlag funkar bättre, och sen när något väl kraschar (t.ex. drivrutin) så ger det inte blåskärm längre.

Min erfarenhet av Linux är visserligen inte jättestor men jag har aldrig varit med om en linuxmaskin som kraschat. Även fast win 7 är stabilt, har jag sett det krascha (utan trasig hårdvara).

Det kan ju visserligen betyda att jag behandlar linuxmaskinerna bättre.

Sen som Schnitz skrev: Fragmentering, vad är det för påhitt?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem

Först en länk med "glimten i ögat" men ändå relaterad: Windows 95/98 kraschade konsekvent efter 49.7 dagar, men ingen upptäckte det på 4 år .

En annan disclaimer: att jaga uptime för sakens skull är bara onödigt; det kan lämna vissa systemkritiska delar opatchade, etc. Även på företag så är extrem uptime för en enskild maskin inte det viktigaste — det viktiga är redundans ifall någon skulle behöva startas om, antingen av serviceskäl eller annat, och rutiner för om en viss maskin eller hårdvara går ner. Det är vad som ger tillgänglighet i långa loppet.

Windows rykte kan också i viss mån härröra från att det kan kännas som att minsta lilla uppdatering kräver att man startar om datorn då allt är så sammanflätat. Fasiken, på den gamla goda tiden så krävde Windows omstart för att byta IP-adress .

Med det sagt, så vid daglig användning av ett OS så uppstår minnesläckor, tempfiler, diskcache fylls, filer lämnas öppna, etc. Dessa saker ska kontinuerligt rensas upp av väl skrivna program, men det missas ofta (då det är komplicerat), och ett OS kan hantera detta olika bra. Här är en annan lista över några saker som upptäcktes av Microsoft i Windows 7, som sedan fått patchar, men kunde dessa saker smita genom kvalitetskontrollen så kan en mängd andra saker göra det (därmed inte menat att kvalitetskontrollen är dålig — snarare att det är svårt att hålla koll på sådana saker). Detta är anledningen till idiomet "vänta till SP1" gällande Windowsreleaser, då det ofta handlar om betydande omskrivningar av operativsystemet när varje ny Windows-version kommer ut (eller tja, varannan; Windows 7 är något av ett "super-SP" till Vista, liksom 98 till 95, XP till 2000, etc.). Linux använder snarare en inkrementell utveckling, vilket gör att det inte plötsligt dyker upp en nästan otestad version, utan en enstaka grund förbättras kontinuerligt.

Linux kommer från Unix-arvet, där just stabilitet har varit möjligen det främsta rättesnöret, och har utvecklats inkrementellt sedan 1960-talet (Linux i sig är bara drygt 20 år gammalt, men det använder idéer som är långt äldre). Konventioner för process- och minneshantering o dyl har därmed av naturen testats i skarpa miljöer långt längre än Windows ens existerat. Unix-lika system har drivit anläggningar med extrema krav på stabilitet längre än troligen någon av oss har levt, och med den öppna utvecklingsmodell Linux använder så är det många ögon på koden, och om någon hittar ett stabilitetsproblem så kan det

  1. diagnosticeras

  2. fixas

  3. pga licensen nödvändigen komma andra till gagn.

Utvecklingsmodellen kommer givetvis med andra för- och nackdelar och kan diskuteras i oändlighet, men just stabilitetsproblem skulle jag säga hanteras bra på detta sätt.

Det var en ärlig, ganska lång och övergripande utläggning med ett troligt argument om varför *nix-system har rykte om att vara stabila — det har alltid varit en inneboende grundidé och ett krav under deras utveckling. Har man intresse av att verkligen veta varför *nix-system anses vara stabila och får uppdrag därefter så är det relevant, och trumfar personliga anekdoter av typen "jag har haft en dator stående länge, och den funkar!" och "min dator blir seg efter en vecka!".

Med det sagt kommer mina personliga anekdoter här : jag kan ärligt säga att en Linuxdator med Debian Unstable som jag använt som desktopdator, kör servertjänster på, startat program, stängt program, program har kraschat, program har uppdaterats, och jag har tom installerat ny hårdvara under körning, etc., efter ett års oavbruten körning känns exakt likadan som när den startades, och jag har inte hittat någon egentlig övre gräns. De omstarter jag gjort har varit för t ex byte av processor, elavbrott, flytt och liknande. När jag körde Windows XP så brukade jag inte heller stänga av datorn på nätterna, och minns att jag en gång pressade mig till det yttersta och hade den igång i en månad, innan det var ohållbart (minns grafiska artefakter, prestandaproblem, etc.). Har Windows förbättrats sedan dess? Säkerligen, men det går lite upp och ner; rösterna kring Vista var inte så positiva. Innan SP1 o dyl kommer ut så är det bevisligen vissa stabilitetsproblem, iom att det finns saker att patcha.

Windows följer en utvecklingskurva som pendlar mycket kraftigare. Det är säkert positivt vad gäller vissa områden, och det är nödvändigt om de ska kunna ha en produkt att sälja så som deras affärsmodell ser ut, men det är lätt att argumentera för att *nix långsiktiga inkrementella modell är att föredra ur stabilitetssynpunkt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av pakethanterare gör att hela mjukvaruuppbyggnaden blir katastrof i Oindöos-miljö så fort man plockar på lite industriella applikationer för både utveckling och hårdvarukommunikation. På jobbet stöter jag på en massa krascher och mjukvarustrul på grund av olika versioner av mjukvara ihop med separata servicepacks och driverkits till höger och vänster med omstarter och ominstallationer om vartannat. Vilken soppa.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

I avseende [2] måste väl Windows ändå anses vara överlägset. Debian Stable har en livscykel på 3 år, Ubuntu LTS på 5, medan Windows XP stöds t.o.m. 2014, 13 år (!) efter att det släpptes. Det finns visserligen Linux-distar med väldigt lång livslängd (CentOS med 10 år t.ex.), men hur många använder faktiskt sådana på sina hemdatorer?

Är inte det där lite som att jämföra äpplen med päron? Nu har jag inte använt Ubuntu på några år men har för mig att man inte behöver en ominstallation för att uppgradera sin Ubuntuversion. Detta innebär ju att man i princip kunnat ha samma OS i 7 år utan en ominstallation.

Men jag kan lika gärna ha HELT fel, som sagt är det ett tag sen jag körde Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av weezy:

Är inte det där lite som att jämföra äpplen med päron? Nu har jag inte använt Ubuntu på några år men har för mig att man inte behöver en ominstallation för att uppgradera sin Ubuntuversion. Detta innebär ju att man i princip kunnat ha samma OS i 7 år utan en ominstallation.

Men jag kan lika gärna ha HELT fel, som sagt är det ett tag sen jag körde Ubuntu.

Mjo, det stämmer förståss (även om det inte alltid fungerar jätte bra i min erfarenhet). Men även om man inte behöver ominstallera så förändras Ubuntu väldigt mycket med varje ny release. XP ser ut och fungerar ungefär på samma sätt idag som det gjorde för 10 år sedan, men Ubuntu Precise Pangolin har inte mycket gemensamt med den ursprungliga Warty Warthog som släpptes för 8 år sedan.

Permalänk
Medlem

Helt rätt , man kan uppgradera med kommandot " sudo do-release-upgrade " genom terminalen.
Har blivit latare och mindre nyfiken på hårdvara på gott och ont sen jag började använda GNU/Linux spec. efter Ubuntu (tom glömt bort kommandona i terminalen efter användandet utav Ubuntu).

Mitt os nu är 10.04 (uppgraderad från 2 tidigare versioner t.o.m tidigt 2009 då jag fick min x25 ssd) och det går alldeles utmärkt att byta dator genom att swappa hårddisken (bytte laptop till min nuvarande D630 från nx7400).

Installerade om Vista till en granne och fick installera 2 SP , flera hundra uppdateringar i viss ordning, olika .net versioner mm . Jobbigt var det.

Hurra för OpenSource speciellt GNU/Linux !
Jag efterlyser gärna opensource hårdvara även men svårt att hitta såna , kanske tack vare kineserna så ändrar det sig.
Tänk dig en bläck/laser skrivare som är byggd med standard billiga tillbehör/delar , inom cnc så finns det flera olika lyckade projekt (t.o.m svårare att bygga och mindre kundkrets) där man tillverkar allt från grunden eller köper kit som man monterar ihop själv (finns även projekt där cnc:n tillverkar (reproducerar sina delar själv :).

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Den enda situation jag kan tänka mig där Linux har fördel är vid byte av viss hårdvara (moderkortet), där Windows ofta bråkar.

Sedan windows 7 är det här inga problem, jag har flyttat runt en hårddisk på 7 olika datorer utan några som helst problem.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det härstammar från när Windows hade en del instabilitet i sig själv mellan Windows 95 och Windows ME. Jag startar aldrig om min Win7-dator mer än för mek, flytt eller något liknande. Jag har datorn igång i månader i sträck utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Sedan windows 7 är det här inga problem, jag har flyttat runt en hårddisk på 7 olika datorer utan några som helst problem.

Jo det är ett problem även med W7. Leta lite i detta forum så får du se. Det går bra om hårdvaran är samma, det KAN gå bra om den skiljer men med GNU/Linux går det alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Med jämna mellanrum stöter man på påståendet att "Linux är stabilare än Windows", t.ex. i trådar som denna. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad detta betyder.

Ordet "stabil" har, mig veteligen, två vanliga betydelser inom mjukvaruvärlden, nämligen [1] stabil mjukvara kraschar inte och [2] stabil mjukvara förändras inte. Jag kan inte se att "Linux" är stabilare än Windows ur något av dessa avseenden.

Vad gäller [1]; i min erfarenhet är det väldigt svårt att ha sönder Windows. Den enda situation jag kan tänka mig där Linux har fördel är vid byte av viss hårdvara (moderkortet), där Windows ofta bråkar. Stabila Linux distar som Ubuntu LTS, Debian Stable m.fl. går naturligtvis inte heller sönder av sig själva, men det gör däremot bleeding-edge distar som Debian Testing/Unstable och Arch Linux.

I avseende [2] måste väl Windows ändå anses vara överlägset. Debian Stable har en livscykel på 3 år, Ubuntu LTS på 5, medan Windows XP stöds t.o.m. 2014, 13 år (!) efter att det släpptes. Det finns visserligen Linux-distar med väldigt lång livslängd (CentOS med 10 år t.ex.), men hur många använder faktiskt sådana på sina hemdatorer?

Så, ni som brukar säga att Linux är stabilare än Windows, vad menar ni egentligen?

En intressant sak med livslängden är ju dock att mjukvaran på ett Debian- eller ett CentOS-system stannar på samma version (+säkerhets- och buggfixar). (på grund av att allt installeras via pakethanteraren) Så det är inte bara själva operativsystemet som inte förändras, utan även alla program man har installerat. (antaget att man bara kört saker från pakethanteraren, det räcker till nästan allt)

Jag kan inte påstå att jag har upplevt Linux stabilare än Windows eller tvärtom. Skillnader i stabilitet mellan dem har varit för små för att jag ska kunna dra någon slutsats iaf.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Tycker att win 7 och servervarianterna är i det närmaste helt stabila, om det inte vore för att få in uppdateringar så hade man nog inte behövt starta om alls, nu när det börjar bli kalla ute så kommer min dator att få gå tills det är sommar igen, med en omstart i månaden för uppdatering, på sommaren så kan jag ibland stänga ner för att skydda mot åska eller slippa värme i onödan, men under kallare årstider så bidrar pcn med värme och den är dessutom roligare än andra värmekällor i huset.
Om ms fixar så man kan uppdatera utan omstart och man körde med ecc minnen så borde man kunna köra så länge hårdvaran håller ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

I avseende [2] måste väl Windows ändå anses vara överlägset. Debian Stable har en livscykel på 3 år, Ubuntu LTS på 5, medan Windows XP stöds t.o.m. 2014, 13 år (!) efter att det släpptes. Det finns visserligen Linux-distar med väldigt lång livslängd (CentOS med 10 år t.ex.), men hur många använder faktiskt sådana på sina hemdatorer?

Livscyklerna har ju med hastigheten som operativsystemen plockar upp nya tekniker att göra. Visst XP stöds till 2014 men då tappar du support för viss mjukvara och hårdvara. För att inte gå in för djupt är ju dx11 ett ganska bra exempel.
Så det handlar om ett val utvecklarna gör om hur dom ska stå sig till nya tekniker. Och du just med Linux utvecklas allting otroligt fort att dom inte har tid att stödja äldre varianter utav deras operativsystem och kanske då rekomenderar dig uppdatera ditt system. Sedan så betyder det ju inte att ditt system kommer dö efter livscyklens slut, det är bara de officiella uppdateringarna som slutar och du får bygga vidare själv.

Att tillägga är ju kanske att när Windows tar betalt får dom en indirekt skylldigthet emot kunden att erbjuda stöd för längre cykler. I operativsystem som Linux finns det inget krav på att detta ska ske. Hade Windows till exempel släppt sitt system för 10kr och finnansierat allt på annan väg (tex reklam) så kan jag lova att dom hade spytt på folk som fortfarande använder XP^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Historien talar för sig själv, windows har alltid varit ett krashbenäget OS, annat var bara tur. Senare varianter som XP och W7 är väl bättre, men det ska man kunna begära 2012. Inte krashade linux för mig på 90-talet särdeles ofta, om inte alls i jämf.

Windows är ju bara en jekla stor soppa. På mitt Gigabyte 770-kort med AMD Phenom funkar Win XP helt felfritt, men W7 64 bits kan BSOD en gång i månaden ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Är inte det där lite som att jämföra äpplen med päron? Nu har jag inte använt Ubuntu på några år men har för mig att man inte behöver en ominstallation för att uppgradera sin Ubuntuversion. Detta innebär ju att man i princip kunnat ha samma OS i 7 år utan en ominstallation.

Men jag kan lika gärna ha HELT fel, som sagt är det ett tag sen jag körde Ubuntu.

Jo det stämmer, ubnutu uppdateras ju varje halvår tex, men vill man ligga kvar på samma version (det kan ju vara riskabelt att uppdatera allt för mycket på en gång, iallafall på en server eller nån annan kritisk mijlö) så är ju LTS-varianterna av ubuntu supportade upp till 5 år för dom längsta (om jag minns rätt).

Sen finns det ju releaser med så kallad "rolling release" som då inte har något versionsnummer och inte heller nån gräns på hur lång livslängden är. Så länge man hänger med i uppdaterignarna har man alltid en ny och fin variant av systemet utan att man behöver lägga så mycket energi på det och utan att det blir allt för drastiska förändringar på en gång. Mitt personliga favorit-os just nu, arch linux, använder denna modell och det känns helt rätt. Inget krångel med versioner hit och dit, som jag upplevde som ett problem med ubuntu, tex när man felsökte. Det var olika lösningar på olika verioner (inte alltid, men ofta) och man fick då googla på versionsnummret och försöka hitta i djungeln av forumtrådar. Med rolling release är alla alltid på samma kapitel, förutsatt att man uppdaterat systemet regelbundet, och dokumentationen behöver bara finnas i en version (den senaste). Man behöver heller aldrig hålla på att fasa in och ut olika versioner av systemet. Minns när jag skulle uppdatera en bortglömd laptop med ubuntu från stenåldern, då hade alla repositorys försvunnit för den version jag hade nu och jag var i princip tvungen att stoppa i en skiva med en nyare version och installera om. Visserligen kunde jag spara all konf på /home osv så det var ingen katastrof.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Visst finns Linuxdistar Tex Ubuntu LTS med 5års livscykel men du kan jue uppdatera under vägens gång utan ominstallation.

Windows XP har varit med länge ja.

Men Windows lider än av idag att maskinen blir segare och segare desto längre maskinen har varit påslagen.

Nu kan jag inte verifiera detta mot nån hemmadator med Windows xp eller 7 då jag inte kör det hemma. Däremot på jobbdatorn den blir rejält seg efter ca 3 till 3,5dag ibland har jag den på från Måndag till Fredag för jag orkar inte starta om den.

Jobbdatorn hänger sig inte men Internet Explorer brukar krascha emellanåt. Men å andra sidan händer det att program kraschar låser sig i linux också. Tom i Debian Stable har jag varit med om att det låst sig. Sen om det berott på mjukvaran eller hårdvaran har jag inte orkat brytt mig i då det varit en hemmadator.

Men i regel en Linuxburk behöver inte startas om lika ofta som en Windowsburk. Tex på jobbet Linuxservrarna startas endast om om det behövs pga uppdateringar. Windows servrarna ca 50 -60 dagar mellan omstarterna Nån har klarat sig i 88 dagar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är någonting i min dator eller om jag gör något fel i installationen men när jag installerar valfri version av Ubuntu 64bit så är den väldigt ostabil, tex så uppdateras skärmen del för del (tearing) och sedan så var musen väldigt efter för att inte tala om att musen blev osynlig när man inte rörde på den. Formaterade Ubuntu hårddisken innan jag han testa längre då det var oanvändbart.

Som sagt vet jag inte om det är något i min dator som är snett eller om jag gör något fel i installationen, nämnvärt är att senaste jag testade var 11 någonting och jag installerade inte som en Windows applikation eller vad det nu är man gör.

När Steam kommer till Ubuntu så tänker jag testa igen men om jag har samma problem så blir det att stanna på Windows.

Permalänk
Medlem

Ubuntu har funkat bra för mig alltid utom lite på farsans laptop då när många program är uppe så svarar inte det aktiva programmet men efter 5 sek funkar det igen. Vet inte vad det är, synd man inte fick reda på det
Jag skulle inte säga att Windows, Mac OS X, Ubuntu(eller någon annan Linuxdist) är super stabil eller skitkass, Windows 7 kraschar aldrig för mig, inte på en enda dator än. Kanske ett program som slutat svara eller så, kanske ett spel som flippar ur eller en drivrutin som knasar. Tror problemen oftast ligger i drivrutiner och hårdvara, varje gång datorn har kraschat osv har det varit pga hårdvara, inte mjukvaran.
Jag skulle inte påpeka att ett OS är mer stabilt än ett annat, inte haft så värst mycket problem med någon utav dem (har inte OS X dock).
Man får välja det OS som funkar bäst för det ändamålet man tänkt sig och som man gillar mest.
Sen kan olika budget förändra valen med givetvis.

Permalänk
Medlem

Är inte hela den här diskussionen från mitten på 2000talet? Windows kraschar inte längre, det må ha sina olika för och nackdelar men krascherna har jag inte haft sedan XP/Vista. Som den ständiga Helpdesk personen i vänskapskretsarna har krascherna inte varit ett problem på ett par år nu.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Inaktiv

Systemkraven är en fördel.

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

I avseende [2] måste väl Windows ändå anses vara överlägset. Debian Stable har en livscykel på 3 år, Ubuntu LTS på 5, medan Windows XP stöds t.o.m. 2014, 13 år (!) efter att det släpptes. Det finns visserligen Linux-distar med väldigt lång livslängd (CentOS med 10 år t.ex.), men hur många använder faktiskt sådana på sina hemdatorer?

Ursäkta mitt ordval, men det där är en otroligt dum jämförelse. Låt oss ta Ubuntu LTS som exempel, visst - det är 5 år, men du kan uppgradera när du vill utan kostnad genom uppdateringshanteraren utan att behöva göra en fräsch installation. Att uppgradera från XP till annan windowsversion kostar skjortan.

Permalänk

Det handlar bara om hårdvara man har. Jag har instabila windows(drivrutiner oftast) som slutar funka till höger och vänster medan Linux Aldrig hänger/knasar eller vad fasen det nu kan vara

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av 0035:

Ursäkta mitt ordval, men det där är en otroligt dum jämförelse. Låt oss ta Ubuntu LTS som exempel, visst - det är 5 år, men du kan uppgradera när du vill utan kostnad genom uppdateringshanteraren utan att behöva göra en fräsch installation. Att uppgradera från XP till annan windowsversion kostar skjortan.

Nu var det stabilitet det handlade om. Vad har priset med saken att göra?