Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

"Insatta" tror att 5:an bara är en "4:a XL" och att man jobbar frenetiskt på en 6:a där hela luren är ett nytt under. Denna kommer inte vara bakåtkompatibel i UI:et.

Den som lever får se.

isåfall är de "insatta" inte så insatta, utan rejält fel ute

Permalänk

Lite OT kanske.
Beställde en svart 5:a 64 från tele2 i måndags eftermiddag. 4-6v leveranstid sa dom. Den kom med posten idag, alltså på mindre än 48 timmar.
Frågan jag ställer mig är om intresset verkligen är så stort, och om leveranstiderna är så långa, som det påstås.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk

En kommentar angående kameran i Iphone 5. Det verkar som att bilderna får lila glare så fort man riktar den mot en ljuskälla. Apples svar på detta var "Don't do that" typ.

Jag har inte sett det själv eller hört om de kommer fixa det, men det kan vara värt att ha i åtanke kanske.

http://gizmodo.com/5946683/is-your-iphone-5-camera-seeing-pur...
http://gizmodo.com/5947972/apple-acknowledges-iphone-5-camera...

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Varken M3 eller Macworld verkar tycka att iPhone 5 är nån jättestor förbättring jämfört med iPhone 4S. Eftersom du vill köpa en med abonnemang beror det väl på hur mycket extra du måste betala varje månad och hur din ekonomi ser ut om du tycker att det är värt det. Om du då med Halebop behöver betala 100kr mer per månad för iPhone 5 så blir det ju 2400kr extra på 24 månaders abonnemang. Med tanke på att iPhone 5 inte fungerar med 4G i Sverige så hade nog inte jag tyckt att det var värt dom extra pengarna.

Det där är baserat på om man redan har en 4S.

5'an har inte 4G i sverige, men den har bra mycket snabbare 3G.
Med min 4S är det bästa jag uppnått ca 10Mbit, polarn fick 20Mbit på första testat med sina 5'a, och 40ms svarstid, mitt bästa resultat är drygt 60ms.

Sen när man tittar på månadskostnaden tycker jag man ska väga in vad som ingår, imho är det galet att handikappa en smartphone med dessa 1-5GB paket som inte ens räcker en vecka om man använder telefonen mycket.

Personligen tycker jag inte 4S är tillräckligt mycket billigare för att vara värd att väljas över 5'an.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det där är baserat på om man redan har en 4S.

Personligen tycker jag inte 4S är tillräckligt mycket billigare för att vara värd att väljas över 5'an.

Det där har ju med apples marknadsföring att göra...
Finns begagnat för 2-3k på bl.a. blocket om man vill köra iOS. En kompis köpte en 3gs för 800 :- och kör ios6 på den, han är helnöjd!

http://www.blocket.se/goteborg?q=iphone+4&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ccsu=1&ccmp=1&ca=15&l=0&md=th

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moddelkaj:

En kommentar angående kameran i Iphone 5. Det verkar som att bilderna får lila glare så fort man riktar den mot en ljuskälla. Apples svar på detta var "Don't do that" typ.

Jag har inte sett det själv eller hört om de kommer fixa det, men det kan vara värt att ha i åtanke kanske.

http://gizmodo.com/5946683/is-your-iphone-5-camera-seeing-pur...
http://gizmodo.com/5947972/apple-acknowledges-iphone-5-camera...

Vet inte om jag blev mer skrämd av första länken eller den andra...
hsh, oacceptabelt enligt mig på en premium lur.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

En kommentar angående kameran i Iphone 5. Det verkar som att bilderna får lila glare så fort man riktar den mot en ljuskälla. Apples svar på detta var "Don't do that" typ.

Jag har inte sett det själv eller hört om de kommer fixa det, men det kan vara värt att ha i åtanke kanske.

http://gizmodo.com/5946683/is-your-iphone-5-camera-seeing-pur...
http://gizmodo.com/5947972/apple-acknowledges-iphone-5-camera...

Har provat det där och kan inte få mina bilder att se ut så på min iphone 5.
Men det är kanske fel ljus för det inomhus? Man måste kanske ha starkt solljus?
Starka strålkastare inomhus ger inte den effekten iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Har provat det där och kan inte få mina bilder att se ut så på min iphone 5.
Men det är kanske fel ljus för det inomhus? Man måste kanske ha starkt solljus?

Tror inte att det är särskilt vanligt att det händer och det händer bara i motljus i stort sett. Billiga kameror hade ju denna effekt för några år sedan, även min dåvarande Panasonic FZ8 som ansågs vara bäst i klassen.

Problemet med länkarna här är att det är så mycket kromatisk aberration och det ynka svaret apple ger...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DigitalEmu:

Lite OT kanske.
Beställde en svart 5:a 64 från tele2 i måndags eftermiddag. 4-6v leveranstid sa dom. Den kom med posten idag, alltså på mindre än 48 timmar.
Frågan jag ställer mig är om intresset verkligen är så stort, och om leveranstiderna är så långa, som det påstås.

Analyster förutspådde 10.000.000 lurar sålda inom en viss tid, summa sumarum blev 5.000.000 bara, därav att du fick en direkt.
Finns att få över disk i nordstan Gbg.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
TS verkar ju redan bestämt sig för att antingen köpa en 4s eller 5:an så det är lite onödigt att diskutera annat än IOS.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

isåfall är de "insatta" inte så insatta, utan rejält fel ute

Nu rensades ju tråden ganska kraftigt men de "insatta" menar att full-HD, NFC, trådlös laddning, 4G mm är ett måste i dagsläget för framtiden och inget av detta finns på 5:an... Därav att 4:an är mera attraktiv, speciellt om man köper begagnat.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där är baserat på om man redan har en 4S.

5'an har inte 4G i sverige, men den har bra mycket snabbare 3G.
Med min 4S är det bästa jag uppnått ca 10Mbit, polarn fick 20Mbit på första testat med sina 5'a, och 40ms svarstid, mitt bästa resultat är drygt 60ms.

Sen när man tittar på månadskostnaden tycker jag man ska väga in vad som ingår, imho är det galet att handikappa en smartphone med dessa 1-5GB paket som inte ens räcker en vecka om man använder telefonen mycket.

Personligen tycker jag inte 4S är tillräckligt mycket billigare för att vara värd att väljas över 5'an.

Det kan jag nog säga att det är inte många som får dom här hastigheterna i 3G-nätet som du skriver om. Det bör ju mer eller mindre vara idealförhållanden för att få nå dom där siffrorna men visst om man alltid använder sin mobil under absoluta ideal förhållanden så kanske man inte saknar bristen på 4G i mobilen. Många får dock helt annan bandbredd och svarstider på sina 3G anslutningar och då vill man gärna ha en mobil med 4G istället. Fast sen tror jag att många som köper iPhone 5 (eller mobiler i allmänhet för den delen) dom har inte en susning om bandbredd, svarstider, 4G och liknande så på det hela tror jag inte det har nån större påverkan på försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Apple har inte råd att vänta i 2 år på 6:an.
En S-version om ett år räcker inte, det är mer än Android i konkuransen om 1 år , ännu värre om 2.
De kommer med denna hårdvara även om de uppgraderar den en aning för S att vara hopplöst bakom. Den anses ju redan i dagsläget vara förlegad av vissa.

Följer de sin gamla strategi som du skriver ovan så spås de göra en "Nokia" som höll sig till sitt Symbian och menade att allt annat var skit. Något drastiskt måste alltså göras.
"Insatta" tror att 5:an bara är en "4:a XL" och att man jobbar frenetiskt på en 6:a där hela luren är ett nytt under. Denna kommer inte vara bakåtkompatibel i UI:et.

Den som lever får se.

De som påstår att hårdvaran i iPhone 5 är förlegad vet ju inte vad de pratar om.

Apples A6:a är i toppklass vad gäller SoC för smartphones/tablets, endast Qualcomms S4 Pro är i samma klass. Även skärmen på iPhone 5 är av yttersta toppklass vad gäller bildkvalité.

Det enda man hårdvarumässigt egentligen kan klaga på är NFC och så är det ju självklart trist att LTE-kretsen inte stödjer våra frekvensband här i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bomb_:

Tjena!

Har bestämt mig för att köpa en iPhone och funderar nu om det verkligen är värt att lägga de extra pengarna på 5an?
Jag ska köpa med abonemang så har nån koll på vad som är billigast? har kollat lite på halebop.
tacksam för snabba svar.

Köp 4S, 5'an tillför inget annat än en längre skärm, visseligen är hårvaran kraftigare men det är inget som används och inget du märker något av när du håller på med något, från mjukvaran får du exakt samma saker, varken mer eller mindre

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Köp 4S, 5'an tillför inget annat än en längre skärm, visseligen är hårvaran kraftigare men det är inget som används och inget du märker något av när du håller på med något, från mjukvaran får du exakt samma saker, varken mer eller mindre

4S känns som ett korkat val. Den är bara tusenlappen billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

De som påstår att hårdvaran i iPhone 5 är förlegad vet ju inte vad de pratar om.

Apples A6:a är i toppklass vad gäller SoC för smartphones/tablets, endast Qualcomms S4 Pro är i samma klass. Även skärmen på iPhone 5 är av yttersta toppklass vad gäller bildkvalité.

Det enda man hårdvarumässigt egentligen kan klaga på är NFC och så är det ju självklart trist att LTE-kretsen inte stödjer våra frekvensband här i Sverige.

Hårdvara är mer än CPU och Retinaskärmen visar sin ålder om man jämför med konkurrenter, inte ens fullt HD-stöd har den så svarta kanter kommer fortfarande upp...
Vitt på den visas mer i ljusrosa nyans enligt många och inte duglig i direkt solljus.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Blir väll en 5a då , Vart ska man köpa den nånstans? är det halebop som är billigast med 349 kr i månaden ?

Det verkar så, har alltid vart nöjd med dom kan jag meddela. Bra support och priser samt Telia nät. Best of all worlds :).

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Hårdvara är mer än CPU och Retinaskärmen visar sin ålder om man jämför med konkurrenter, inte ens fullt HD-stöd har den så svarta kanter kommer fortfarande upp...
Vitt på den visas mer i ljusrosa nyans enligt många och inte duglig i direkt solljus.

Att välja 1136 x 640 upplösningen istället för standardupplösningen var ett val Apple gjorde och har absolut inget med föråldrad teknik att göra. Anledningen till denna upplösning för att det var den som minst påverkade befintliga applikationer. Tekniskt sett är det som sagt en skärm i toppklass med hög PPI, in-cell panel och suverän färgåtergivning. Finns flertalet experter i området som har kommit fram till detta:

Citat:

Based on our extensive Lab measurements the iPhone 5 has a true state-of-the-art accurate display – it’s not perfect and there is plenty of room for improvements (and competitors) but it is the best Smartphone display we have seen to date based on extensive Lab measurements and viewing tests.

Displaymate: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm
Anandtech: http://www.anandtech.com/show/6334/iphone-5-screen-performanc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

4S känns som ett korkat val. Den är bara tusenlappen billigare.

Håller med. Ok, om man kan få tag på 4S mycket billigare, det är ju fortfarande en rapp mobil. Men köper man den ny så är skillnaden så liten att jag tycker att det är väldigt dumt att inte spara lite till i så fall och ta en 5:a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Att välja 1136 x 640 upplösningen istället för standardupplösningen var ett val Apple gjorde och har absolut inget med föråldrad teknik att göra. Anledningen till denna upplösning för att det var den som minst påverkade befintliga applikationer. Tekniskt sett är det som sagt en skärm i toppklass med hög PPI och suverän färgåtergivning. Finns flertalet experter i området som har kommit fram till detta:

Displaymate: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm
Anandtech: http://www.anandtech.com/show/6334/iphone-5-screen-performanc...

Nu ska ju inte jag kontra med länkar som verkligen visar motsatsen IRL för då får nån moderator städa upp efter oss igen men jag hänvisar till tuben som har några tester på just detta ämne.

Verkar konstigt det du skriver, har ikoner på en i-lur fast bredd? Hur kommer det sig att iOS6 klarar ikonerna på en 3Gs som har sämre upplösning (320 × 480 )?

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det kan jag nog säga att det är inte många som får dom här hastigheterna i 3G-nätet som du skriver om. Det bör ju mer eller mindre vara idealförhållanden för att få nå dom där siffrorna men visst om man alltid använder sin mobil under absoluta ideal förhållanden så kanske man inte saknar bristen på 4G i mobilen. Många får dock helt annan bandbredd och svarstider på sina 3G anslutningar och då vill man gärna ha en mobil med 4G istället. Fast sen tror jag att många som köper iPhone 5 (eller mobiler i allmänhet för den delen) dom har inte en susning om bandbredd, svarstider, 4G och liknande så på det hela tror jag inte det har nån större påverkan på försäljningen.

Jag satt inne i centrala gbg i stenbyggnad häromdan och hade runt 8Mbit hela dan, har konsekvent runt 8Mbit hemma (3 mil utanför stan).
På jobbet brukar vara sämre, runt 2-3. Andra jag känner har ungefär samma hastigheter.

Men oavsett, om 5'an får ut runt dubbla hastigheten så kompenserar det ju till viss del för bristen på 4G.
4G är ju fortfarande inte utbyggt överallt heller och det finns väldigt få mobiler som har stöd (nya S3, någon LG och nya nokian?).

Skrivet av raidarn:

Analyster förutspådde 10.000.000 lurar sålda inom en viss tid, summa sumarum blev 5.000.000 bara, därav att du fick en direkt.
Finns att få över disk i nordstan Gbg.

Var då?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

4s hade jag tagit.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Elgiganten, enligt säljaren där för några dagar sedan så "Var det inte så stort drag som vi väntat oss vid realesen" för att använda hans egna ord.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Nu ska ju inte jag kontra med länkar som verkligen visar motsatsen IRL för då får nån moderator städa upp efter oss igen men jag hänvisar till tuben som har några tester på just detta ämne.

Verkar konstigt det du skriver, har ikoner på en i-lur fast bredd? Hur kommer det sig att iOS6 klarar ikonerna på en 3Gs som har sämre upplösning (320 × 480 )?

Bara för att någon har fått ett måndagsexemplar till display och visar upp det på youtube betyder inte att tekniken som sådan är föråldrad. Jag garanterar dig att de inte har den kunskap som DisplayMate har i ämnet.

Vad gäller upplösningen så har Apple tidigare valt att dubblera upplösningen i både höjd och bredd. De gick från 3GS:ens 480 x 320 till 960 x 640. Samma sak gäller upplösningen på iPad 1/2 till iPad 3. Dubblering i höjd och bredd (4 x antal pixlar med andra ord).

Detta gör att applikationerna fungerar väldigt bra mellan de olika upplösningarna utan att något behöver göras. En pixel i en app på 3GS blir fyra på 4/4S. Det enda är att det blir lite suddigt. Hade de bytt upplösning totalt hade det blivit ett mycket större jobb att anpassa gamla appar.

När det gäller 5:an hade de valet att dubblera antal pixlar (höjd/bredd) igen men det hade gett en skärm med galet hög PPI så vida de inte tänkt att göra skärmen fysiskt mycket större. Vilket Apple aldrig skulle göra.

Ett annat alternativet var att köra på standard HD upplösning, men det skulle göra att många gamla appar skulle se ut som skit.

Ytterligare ett alternativ hade varit att behålla nuvarande upplösning med bara göra skärmen fysiskt större. Men det alternativet skulle Apple heller aldrig välja eftersom det skulle få skärmens PPI att sjunka och just pixeltäthet är ju något Apple pushar hårt för.

Så vad de gjorde var att behålla exakt samma pixeltäthet samt bredd och bara göra skärmen högre. Då ser icke anpassade appar fortfarande bra ut, bara en svart rand över och under. Och tack vara ändrad aspect ratio så kan man utnyttja skärmen bättre vid filmtittande.

Permalänk
Skrivet av klemze:

Välj femman! Har en iPhone 4s men vill att folk ska flytta vidare så att apptillverkningen inte går så jävla segt pga alla som har gammal hårdvara. Ska nämligen köpa nästa iPhone som släpps.

Summering: Är pengarna mellan iPhone 4s och iPhone 5 värt det (för själva telefonen) ? NEJ.
Är det värt det med åtanke att man flyttar fram apptillverkningen ett steg? JA FÖR FAN. Det är du skyldig mänskligheten människa!

Du skojar va? Är inte femman en tillräckligt stor uppgradering för priset, så inte ska man köpa den för att man tror att det ska skynda på apptillverkarna.

Är det något du är skyldig mänskligheten, så är det att inte på något sätt stödja foxconn

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle väntat till jul/nästa är med att köpa den för deras maps är ju inte top och det skall finns en del anndra buggar med har jag hört, som sagt jag skulle väntat till lite problem är lösta innan jag köper den

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Är det inte extremt tråkigt att köpa förra modellen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Bara för att någon har fått ett måndagsexemplar till display och visar upp det på youtube betyder inte att tekniken som sådan är föråldrad.

Nu förstår jag inte vad du menar?

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har 4s men hade inte tvekat på att köpa 5an om jag inte haft någon. Längre display för filmtittande låter underbart. Skillnaden i pris är inte värd att köpa en äldre modell. Det är min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

4S känns som ett korkat val. Den är bara tusenlappen billigare.

Ännu mer korkat att köpa en dyrare lur som inte tillför något mer än en ikonrad till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!