Permalänk

Dags för en ny skärm.

Det är dags för mig att skaffa mig en ny skärm.

Det jag letar efter är en svart skärm (helst matt yta), utan högtalare, med höj/sänkbar/lutbar stativ.

-Svart
-Matt eller åtminstone inte högblank
-utan högtalare
-höj/sänkbart stativ
-lutbart stativ

Sen kommer det roligt/svåra..

LED? LCD? vad ska man välja?
för att inte nämna paneltyp? IPS? TN?

Jag ska vara ärlig, jag hade aldrig hört talas om paneltyp innan jag började leta efter en ny skärm, och jag begriper mig fortfarande inte riktigt på vad det handlar om.. jag har läst Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater

Jag fattar mer, men jag har ingen aning vad jag vill ha för nån panel. eller om jag vill ha LED eller LCD..

någon som kan kortfattat beskriva skillnaden mellan LCD or LED? jag vet vad tekniken innebär, men inte vilken skillnad det gör för responstid, färgåtergivning, inputlag eller andra saker..

främst kommer jag att använda den för att spela och kolla på film. så jag vill ju ha responstid och färgåtergivning med minimalt med inputlagg (eller vad det nu heter när skärmen laggar efter varandra sida vid sida)

helt enkelt en skärm som funkar bra till spel, men även för att kolla på film.

Gärna mellan 24-27 tum. eller vad skulle ni rekommendera för storlek till spel? och eller film?
budget kring 3500:- (kan sträcka mig några hundra till men vill gärna inte spendera 4k på en skärm..

bör jag titta på 1920 x 1080, eller 1920 x 1200? 16:9 är väl vanligare är 16:10?

en sista sak.. jag vill ju gärna inte ha några pixelfel. finns det något bra sätt att undvika det? någon speciell tillverkare som är bäst på det?
eller är det helt enkelt att åka till typ el giganten och fråga om man kan koppla in skärmen för att se?

Tack så mycket tror jag tagit med det mesta..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Det är dags för mig att skaffa mig en ny skärm.

Det jag letar efter är en svart skärm (helst matt yta), utan högtalare, med höj/sänkbar/lutbar stativ.

-Svart
-Matt eller åtminstone inte högblank
-utan högtalare
-höj/sänkbart stativ
-lutbart stativ

Sen kommer det roligt/svåra..

LED? LCD? vad ska man välja?
för att inte nämna paneltyp? IPS? TN?

Jag ska vara ärlig, jag hade aldrig hört talas om paneltyp innan jag började leta efter en ny skärm, och jag begriper mig fortfarande inte riktigt på vad det handlar om.. jag har läst Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater

Jag fattar mer, men jag har ingen aning vad jag vill ha för nån panel. eller om jag vill ha LED eller LCD..

någon som kan kortfattat beskriva skillnaden mellan LCD or LED? jag vet vad tekniken innebär, men inte vilken skillnad det gör för responstid, färgåtergivning, inputlag eller andra saker..

främst kommer jag att använda den för att spela och kolla på film. så jag vill ju ha responstid och färgåtergivning med minimalt med inputlagg (eller vad det nu heter när skärmen laggar efter varandra sida vid sida)

helt enkelt en skärm som funkar bra till spel, men även för att kolla på film.

Gärna mellan 24-27 tum. eller vad skulle ni rekommendera för storlek till spel? och eller film?
budget kring 3500:- (kan sträcka mig några hundra till men vill gärna inte spendera 4k på en skärm..

bör jag titta på 1920 x 1080, eller 1920 x 1200? 16:9 är väl vanligare är 16:10?

en sista sak.. jag vill ju gärna inte ha några pixelfel. finns det något bra sätt att undvika det? någon speciell tillverkare som är bäst på det?
eller är det helt enkelt att åka till typ el giganten och fråga om man kan koppla in skärmen för att se?

Tack så mycket tror jag tagit med det mesta..

Kan rekommendera : BenQ GW2450HM
Riktigt trevlig skärm och inte en tråkig TN panel som de flesta billigare alternativ har.
Kan också rekommendera storebror på 27 tum.
Länkar till en unboxing på 27 tummarn.
De måste ju passa ögat också

Överlag så är skärmen riktigt bang for the buck.. också får du köpa till ett stativ som har allt det där andra skiten..

Basics:

Paneltyper /Allmänt kort\
TN = bra responstid men sämre färgåtergivning och betraktningsvinkel.

VA = Nästan TN responstid men betydligt bättre färgåtergivning och bra betraktningsvinklar

IPS = När färgåtergivning går färe allt och betraktningsvinkel inte får vara dålig.

Belysning

CCFL = "Lysrör" Kalla katoder Drar ner el men jämnare belysning över hela skärmytan

LED = Led dioder runt om panelen. Dåligt med detta är att de billigare skärmarna oftast har såkallad lightbleed (Hörnorna av panelen ör inte svart utan blir gråaktigt.)

Är väl i runda slängar hur det ligger till.. iaf vad jag kan dra mig till minnes.

Själv föredrar jag VA och CCFL ( Pga bra pris till hyffsad "prestanda")
Har använt 27 tummarn som jag skrev ovan en hel del och den är faktiskt riktigt bra är i mitt fall är den i perfekt höjd.

Permalänk

jag har ett Gigabyte 670 OC Windforce 3x och jag undrar om jag borde kanske se efter 1920 x 1200 eller tom upp mot 2560 x 1440 (eller vad det nu är)

den skärmen du länkade till ser bra ut, dock hittar jag den inte i affärer.. iaf inte bland mina vanliga val. Komplett, Webhallen, Inet, etc

Som jag sa i mitt ursprungliga inlägg så skulle jag vilja köpa den i butik då jag vill fråga om de kan ta upp och koppla in den för att se om det är några död pixlar

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Samsung 950D är alldeles för dyr, 4300 i affärer kring mig..

Och när jag letat vidare har GW2750 tydligen stora problem med ghosting?

Finns det några andra skärmar?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Samsung 950D är alldeles för dyr, 4300 i affärer kring mig..

Och när jag letat vidare har GW2750 tydligen stora problem med ghosting?

Finns det några andra skärmar?

950D är som en spegel när du sitter vid den på dagen och får fram mörka bilder.
Sen har du ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160
Jag bytte ut min 950D mot denna och om ska jag vara ärlig så rekommenderar jag den inte, jag har kalibrerat den i över 5 timmar samt testat ett flertal ICC profiler men det går verkligen inte att få till en behaglig bild, det blir antingen för mörkt eller för ljust och vit text på en mörk bakgrund skär i ögonen att kolla på.
Efter att ha läst en del om den så ska det dock gå att få den att bli riktigt bra men då måste man ha en hårdvarukalibrerare och dessa kostar allt från 800 till 8000+.

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Samsung 950D är alldeles för dyr, 4300 i affärer kring mig..

Och när jag letat vidare har GW2750 tydligen stora problem med ghosting?

Finns det några andra skärmar?

Jag kan rekommendera en Dell U2412M. Inte högblank, men inte heller helt matt. Jag är nöjd med färgerna, märker ingen input lag när jag spelar FPS. Det är inte en renodlad IPS-panel utan den billigare e-IPS, men jag tycker det duger gott, och framför allt för det priset.

*****16:10 to the people!*****

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Skrivet av aXz:

950D är som en spegel när du sitter vid den på dagen och får fram mörka bilder.
Sen har du ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160
Jag bytte ut min 950D mot denna och om ska jag vara ärlig så rekommenderar jag den inte, jag har kalibrerat den i över 5 timmar samt testat ett flertal ICC profiler men det går verkligen inte att få till en behaglig bild, det blir antingen för mörkt eller för ljust och vit text på en mörk bakgrund skär i ögonen att kolla på.
Efter att ha läst en del om den så ska det dock gå att få den att bli riktigt bra men då måste man ha en hårdvarukalibrerare och dessa kostar allt från 800 till 8000+.

Mm, såg den med, dock så verkade den inte så värst bra, dessutom har den TN panel, vilket jag vill undvika..

Skrivet av moddelkaj:

Jag kan rekommendera en Dell U2412M. Inte högblank, men inte heller helt matt. Jag är nöjd med färgerna, märker ingen input lag när jag spelar FPS. Det är inte en renodlad IPS-panel utan den billigare e-IPS, men jag tycker det duger gott, och framför allt för det priset.

*****16:10 to the people!*****

Hehe, trodde 16:9 var vanligare? men jag antar att bredare skärm = större FOV utan att det blir fisksyn av det hela..

Dock var jag inne på 27" då jag skulle vilja använda den till film kvällar med vänner också.. finns U2712M?

Ser at 2713 finns, dock för 5.5k! som då ligger en aningens aning utanför min budget (ca 4-4,5k)

Kommer främst spela på skärmen, så responstid bör vara snabb, och ghosting/inputlag minimalt.
men samtidigt kommer jag kolla på film med några vänner på den så betraknings vinklar, färg och kontrast bör också åtminstone vara dugliga..

Hur är Asus skärmar? gillar deras 0 pixelfel policy (om jag hört rätt)
Tittar på deras PA248Q ska ha IPS med 6 ms respons..
1920x1200 upplösning.

Någon som har denna? ligger precis på gränsen till vad jag vill betala, 3400, med frakt blir det väl snarare 35-3600.

Vad är det för skillnad på PA248Q och PA246Q förutom att 8Q är LED och 6Q är CCFL? (dessutom är 6Q några hundralappar dyrare)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

VA har ju dock lite mer problem med ghosting än vad IPS och TN har då.

Permalänk
Medlem

Kan kolla på Samsung S24A650D skärmen. Väldigt bra skärm men visst, den har lite ghosting men inte så mycket att man stör sig på den eftersom den använder sig utav MVA panel. LED men har en grym svärta och har inte märkt någon lightbleeding i hörnen. Du kan även kolla på Samsung S24A850D som använder sig utav Samsungs egna PLS panel.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk

Hur är Dell U2410? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 ska tydligen vara bra lämpad till spel, (detta kommer dock direkt från dell..)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hur är Dell U2410? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 ska tydligen vara bra lämpad till spel, (detta kommer dock direkt från dell..)

Då är nog U2412M ett bättre val då den har bättre input lag, se t.ex. denna recension. U2410 är mer anpassad för professionell användning där bra färgåtergivning är prioriterad, vilket också återspeglas i priset. Det finns en lång tråd om U2412M här.

Permalänk
Medlem

Detta är mitt förslag EIZO FORIS FS2333 23" WIDE TFT LED BLACK riktigt bra skärm till bra pris.

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Skrivet av Bengan99:

Detta är mitt förslag EIZO FORIS FS2333 23" WIDE TFT LED BLACK riktigt bra skärm till bra pris.

Förslagen kommer in, vilket jag tycker om, dock verkar alla tycka att jag ska köpa mindre och mindre skärm..

Jag vill ha en 27", Alt 24" (för det verkar inte finnas så många prisvärda gaming 27" som inte suger.)

Jag har en 19" som det är och vill ha minst 24" (förresten, var är 25"/26"? ) eller 27".

Som jag ser det nu, har jag dessa val.

Asus PA248Q 24" 16:10 IPS
Asus PA246Q 24" 16:10 P-IPS CCFL 10-bit färg (verkar vara mer åt proffs än fritid)
Dell U2412 24" 16:9 e-IPS (dock bara 6-bit färg, 6 bit + 2 FRC)
Samsung S27A650D 27" 16:9 MVA panel
Samsung S24A850DW 24" 16:10 PLS panel

Samsung verkar ha bättre coating på deras skärmar, Semi-glossy istället för AG (som dell använder) superaggresiv matt yta som kan ge grynig bild.

Eller den som affären nära mig rekommenderade, Eizo EV2416W, men det står närmast ingenting om den på prisjakt.
Eizo's Hemsida säger följande:
24,1" 16:10
5 ms Black-white-black (kan man jämnföra detta med andra skärmars gtg responstid?
1000:1 kontrast
IPS
verkar vara 8-bit då de säger 16,77 milj färger.

Jag har ingen som helst aning vad jag ska välja längre..
Jag vet att jag vill ha 24"+.
kommer att spela på den, så responstiden/inputlagg/ghosting bör vara minimal.
Grå/silver eller svart färg.
Vill helst ha HDMI kontakt.
Budget <4000 kr. (kan sträcka mig några hundralappar mer)

Någon som har åvanstående skärmar som kan ge mig en kort recenssion, Om ni spelar på den.

Tror jag ska sluta läsa om detta nu.. ju mer jag läser, ju fler variablar hittar jag om skärmar.. och desto svårare blir valet.
Jag lutar åt antingen Dell 2412M eller ASUS PA248Q föredrar ASUS framför Dell. men om Dell skärmen är bättre så. dock speciellt om 2412 AG coating är så dålig som jag hört..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Dell U2412 24" 16:9 e-IPS (dock bara 6-bit färg, 6 bit + 2 FRC)

U2412M är 16:10.

Skrivet av Plasmatic:

verkar vara 8-bit då de säger 16,77 milj färger.

16,7 miljoner färger är 6-bit, 8-bit är 1.07 miljarder färger. Om du bara ska spela och kolla på film så är detta nog ingenting du bör haka upp dig på, det är mest när man t.ex. redigerar foton professionellt som det är viktigt med stort färgdjup.

Något annat att tänka på när det gäller skärmstorlek är att alla 27-tummare är 16:9 (i alla fall på prisjakt). Så du får då välja antingen 1920x1080, dvs. lägre upplösning än många 24-tummare, eller 2560x1440 där den billigaste kostar över 5000 kr. Så den enda orsaken för dig att välja 27 tum skulle i så fall vara för att få större pixlar.

Själv har jag en U2412M som jag är mycket nöjd med, tycker den är riktigt bra på det mesta. Nu för tiden så är den riktigt prisvärd också (kostade 3k när jag köpte den), och den näst populäraste skärmen på prisjakt (med alla skärmpanel-typer inräknade). Det enda som det brukar klagas på är väl egentligen antireflexbehandlingen som vissa uppfattar som lite grynig, men det är inget jag lider av. Helst ska man väl kolla på den i butik innan man köper den, men det kan vara svårt. Sen har den ju Displayport istället för HDMI, vilket kanske är ett problem för dig.

Permalänk
Skrivet av perost:

U2412M är 16:10.

16,7 miljoner färger är 6-bit, 8-bit är 1.07 miljarder färger. Om du bara ska spela och kolla på film så är detta nog ingenting du bör haka upp dig på, det är mest när man t.ex. redigerar foton professionellt som det är viktigt med stort färgdjup.

Något annat att tänka på när det gäller skärmstorlek är att alla 27-tummare är 16:9 (i alla fall på prisjakt). Så du får då välja antingen 1920x1080, dvs. lägre upplösning än många 24-tummare, eller 2560x1440 där den billigaste kostar över 5000 kr. Så den enda orsaken för dig att välja 27 tum skulle i så fall vara för att få större pixlar.

Själv har jag en U2412M som jag är mycket nöjd med, tycker den är riktigt bra på det mesta. Nu för tiden så är den riktigt prisvärd också (kostade 3k när jag köpte den), och den näst populäraste skärmen på prisjakt (med alla skärmpanel-typer inräknade). Det enda som det brukar klagas på är väl egentligen antireflexbehandlingen som vissa uppfattar som lite grynig, men det är inget jag lider av. Helst ska man väl kolla på den i butik innan man köper den, men det kan vara svårt. Sen har den ju Displayport istället för HDMI, vilket kanske är ett problem för dig.

Jo, jag har ju införskaffat en helt ny dator, nu med HDMI (670 GTX Windforce 3x) så jag vill ju kunna använda det.. nu vet jag inte hur Displayport är mot HDMI, eller DVI, men HDMI är väl den snabbaste?

Jag har inte perfekt syn, ärligt talat är den rätt dålig, får köra bil utan glasögon, dock) men liten text på långt håll är svårläst. därför tittade jag på 27" tum, men å andra sidan, 27" kan vara för mycket för mitt skrivbord.. det, och det verkar inte finnas många 27" skärmare avsedda för spelare. (inputlag är högt på alla jag sett)
Bottomline, Helt ok med 24".

Både 2412M och PA248Q har 0 pixelfel policy, men hur är Blb? Dell verkar inte direkt vara så glada över att byta för blb. inte kollat med Asus

Enligt denna test/recenssion så ser Asus ut att ha mindra lagg..
men jag vet inte hur ni ser på saken..

Det kan finnas en stor möjlighet att jag helt enkelt tänker på detta på tok för mycket.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jo, jag har ju införskaffat en helt ny dator, nu med HDMI (670 GTX Windforce 3x) så jag vill ju kunna använda det.. nu vet jag inte hur Displayport är mot HDMI, eller DVI, men HDMI är väl den snabbaste?

Enligt Wikipedia har DisplayPort ungefär dubbelt så mycket bandbredd som HDMI. Rent bildmässigt så är det ingen skillnad på DVI, HDMI eller DisplayPort, de är alla digitala. Ditt grafikkort verkar ha alla tre anslutningarna om jag ser rätt, så det borde inte spela någon roll vilken skärmen har så länge som du bara ska ansluta den till ditt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av perost:

Enligt Wikipedia har DisplayPort ungefär dubbelt så mycket bandbredd som HDMI. Rent bildmässigt så är det ingen skillnad på DVI, HDMI eller DisplayPort, de är alla digitala. Ditt grafikkort verkar ha alla tre anslutningarna om jag ser rätt, så det borde inte spela någon roll vilken skärmen har så länge som du bara ska ansluta den till ditt grafikkort.

Jag hade blivit informerad att HDMI > DisplayPort > DVI-D > DVI-I > DVI-A > VGA men jag borde ha kollat upp det.

Jag lutar nog ändå mer åt ASUS P248Q Pga av Detta
EDIT: Efter att ha kollat igenom alla punkter de testade så verkar PA248Q ha lite problem med blå, och U2412M skärmen har mer normala färger, och eftersom kalibrering är inget jag vet något om, så tvivlar jag på att jag skulle ta mig ann det.

Det är en bra bit dyrare, men får jag inte vad jag betalar för också?

EDIT 2:

Skrivet av Bengan99:

Detta är mitt förslag EIZO FORIS FS2333 23" WIDE TFT LED BLACK riktigt bra skärm till bra pris.

Efter att ha kollat närmare på denna skärm önskar jag verkligen att de hade en 24" eller 27" variant.. låter ju helt suverän.. dock vill jag som sagt inte ha 23"

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970