Permalänk
Hedersmedlem

Nytt serverrum

Efter att ha köpt en lägenhet var det dags att ta tag och göra ett eget serverrum! Detta är ett galleri för dokumentationen av det jag ska göra med det, och hur.

Det är bara att fråga om du undrar över något. Så här i början ser racket ut som stryk, men förhoppningsvis kan mina ändringar få det att bli lite bättre och snyggare allt eftersom tiden lider..

:: Nuvarande utrustning
1x Woven Brocade LB4 48p/4p CX4
1x Goodway KS-108 KVM
1x LaCie PhotonVision II (IPS)
1x ZXTM Zeus 2000 LB som agerar router (Pfsense)
1x ZXTM Zeus 2000 LB labbserver
1x Filserver med FreeNAS (Ri-Vier RVS2-06A 2u 12Bay)
2x APC SmartUPS 3000VA
1x Backupserver (CompuCase S411) som är backup och viss lagring
1x Webserver (CompuCase S411) som även är TellStick-server

:: Annat
1x Ubiquiti UniFi AP
1x 3Com 5p Gbit Switch
1x Vattenfall Smart Plug
1x Direktronik 19" LED-lampa med magnetfäste
1x mFi mPort med temperatursensor samt rörelsedetektor
1x Nexa LMDT-609 som tänder skärmen i racket vid rörelse
3x APC PDU:er

Tack till:
Myx0x3 för racket (!)
anthons för Samsung SA950D
Intenso för Cisco 1231G
Tozzi för kablar, Nortel Contivity
Danne för tips och inspiration
JenzA för UPS och annat

Edit: Detta rack är sedan länge borta. Jobbar på att få upp lite material på det betydligt snyggare nya racket. /Herman 180223

Besök galleriet här

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

ursäkta mitt ovetande, men vad ska du med en server till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrkissemiss:

ursäkta mitt ovetande, men vad ska du med en server till?

Man kan göra lite allt möjligt. Jag började med att ha en dator som router för lite mer än 10 år sedan. Då körde jag m0n0wall men bytte till Pfsense för ett par år sedan. Förutom router har jag en filserver med en TellStick vilket tillåter mig att styra lampor och annan elektronik med telefonen (eller via webbgränssnitt). Jag har även en webserver för mina webbsidor. Sedan kör jag en liten Mumble-server när man sitter och snackar skit med polarna. Jag har även flertalet säkerhetskopior på bilder och dylikt på mina servrar så ifall jag råkar ta bort eller om diskar kraschar kan jag alltid återställa. Med detta rack får jag möjlighet att testa fler roliga distributioner och funktioner än jag kunnat göra tidigare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du gjort dig av med det fina halvhöjdsskåpet?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

har du mätit strömförbrukningen på denna? då jag själv är lite halvträngd över min dell poweredge 2950 som idlar på 210W om det är värt som homeserver:(

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Stiligt, är det ett DELL-rack? Då har du väl färdiga hål i taket att sätta fläktar i.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Stiligt, är det ett DELL-rack? Då har du väl färdiga hål i taket att sätta fläktar i.

Det är ett Compaq skåp. finns en liten lucka i taket..

OnT:
Jäklar va shysst det blev! mycket bättre än när jag hade skåpet

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det att leva med ett rack i hemmet? Vid hemsläp, är det detta som får folk att gå igång? ;D
Nä, men att gå från router i form av en miditower till detta.. elförbrukning kontra behov.. Mumble server vill man ha konstant igång och webservern också.. Men fildump diskar där säkerhetslagring sparas på.. Köru allt 24/7?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenix:

Har du gjort dig av med det fina halvhöjdsskåpet?

Nej, men jag planerar. Har ett 22U Toten som jag ska sälja här på SweC snart, och ett egenbyggt typ 18U som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med

Skrivet av joshoa:

har du mätit strömförbrukningen på denna? då jag själv är lite halvträngd över min dell poweredge 2950 som idlar på 210W om det är värt som homeserver:(

Har mätt individuellt. Den största strömboven just nu är routern som bygger på en äldre Xeon-plattform och drar cirka 100 watt. När jag fått upp det mesta som jag vill blir det nog att testa UPS:en och sätta dit en elmätare tillfällligt för att se vad det egentligen drar.

Skrivet av Rawet:

Det är ett Compaq skåp. finns en liten lucka i taket..
OnT: Jäklar va shysst det blev! mycket bättre än när jag hade skåpet

// Myx0x3

Visste inte att det var ett Compaq-skåp faktiskt, finns inga märken eller liknande vad jag sett. Tack föresten, kom ihåg dock att det fortfarande är grovt under uppbyggnad! Mycket ska bort, och mycket ska införskaffas. Köpte en kabelorganiseringspanel 1U samt 4 stycken vertikala kabelhållare idag.

Skrivet av anon34034:

Hur är det att leva med ett rack i hemmet? Vid hemsläp, är det detta som får folk att gå igång? ;D
Nä, men att gå från router i form av en miditower till detta.. elförbrukning kontra behov.. Mumble server vill man ha konstant igång och webservern också.. Men fildump diskar där säkerhetslagring sparas på.. Köru allt 24/7?

Det jag kör, kör jag 24/7. Det som ska fixas nu är en rörelsedetektor som tänder bland annat monitorn samt planerade LED-lister inuti racket när jag öppnar dörren. I skrivande stund är det ju bara router, filserver, KVM, 1 switch som körs 24/7. Troligen mer i framtiden dock

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Snyggt, nu börjar det likna något.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Visste inte att det var ett Compaq-skåp faktiskt, finns inga märken eller liknande vad jag sett. Tack föresten, kom ihåg dock att det fortfarande är grovt under uppbyggnad! Mycket ska bort, och mycket ska införskaffas. Köpte en kabelorganiseringspanel 1U samt 4 stycken vertikala kabelhållare idag.

Tyckte jag såg en lapp på baksidan av skåpet upptill där det stog Compaq, och om man Googlar på Compaq 19" rack får man upp det skåpet också
Jag tror förra ägaren pillade bort klistermärket på framsidan eller nått

Men kommer bli najs detdär när det är klart!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Sweet! Efterlängtat galleri, och så mkt man kände igen i racket då!!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Imponerad av komplexiteten av ditt rack, kör själv ett 48U hemma i hallen med 8 servrar, en 24disk 4U lagringsserver och ups, dock har virtualisering bytt de 12 DL380:s vi körde tidigare mot en i7:a med mycket ram. Vi funderar på att gå ner i halvrack eller montera upp hela lösningen i en 12-16U:a i taket för att frigöra plats:]
Routingen var tänkt att göras i en Juniper SRX210, men den var tokjobbig att confa, så det körs i Virthosten istället(10 minuter iptables):]

Klurar på varför du inte köper ett hot-swap-chassi och dumpar alla diskarna i den istället för att köra en massa standalone-burkar via externt interface? Man får ett vettigt xcase för runt 2-4kkr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av longercat:

Imponerad av komplexiteten av ditt rack, kör själv ett 48U hemma i hallen med 8 servrar, en 24disk 4U lagringsserver och ups, dock har virtualisering bytt de 12 DL380:s vi körde tidigare mot en i7:a med mycket ram. Vi funderar på att gå ner i halvrack eller montera upp hela lösningen i en 12-16U:a i taket för att frigöra plats:]
Routingen var tänkt att göras i en Juniper SRX210, men den var tokjobbig att confa, så det körs i Virthosten istället(10 minuter iptables):]

Klurar på varför du inte köper ett hot-swap-chassi och dumpar alla diskarna i den istället för att köra en massa standalone-burkar via externt interface? Man får ett vettigt xcase för runt 2-4kkr.

I skrivande stund skulle jag säga att racket är väldigt icke-komplext. Vi får se vad framtiden erbjuder. Det är främst tid som sätter stopp för dagliga uppdateringar. Vet inte om du vill lägga upp ett galleri på ditt bygge, men det vore verkligen intressant att se, kanske med nätverkskarta också? Så fort jag får ordning på prylarna ska jag göra en karta och översikt i Visio.

Jag har kikat på ett Norco RPC-24xx-chassi länge nu, men annat har tyvärr stått i vägen. Jag tror dock främst anledningen är att jag kört Windows som operativsystem på min filserver. Har man en RPC-24xx med 12-24 diskar i bör man nog köra något stabilare, typ FreeBSD med ZFS eller OpenIndiana eller liknande. När 3 TB-diskarna kostar en tusing behöver man ju inte så värst många heller för att klara dagliga backupen..

Edit: Vill du köpa mitt 22U Toten halvgolvskåp billigt får du hojjta

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nice jobbat
Lite mer prylar nu än i gamla racket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Edit: Vill du köpa mitt 22U Toten halvgolvskåp billigt får du hojjta

De kan jag vara intresserad av! ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Fint, men du hade nog tjänat på att ha en fin filserver och sedan en fin AMD med 2-4st 12-16cores proppar och mycket minne, du skulle alla fall spara massa ström :)!

En 1U burk kan ersätta allt det där.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Stiligt, jag saknar dock en lämplig labbserver med Hyper-V eller ESXi. Den skulle ju även kunna ta på sig rollen som filserver och brandvägg för den delen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Så nördigt, så vackert

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle:

Stiligt, jag saknar dock en lämplig labbserver med Hyper-V eller ESXi. Den skulle ju även kunna ta på sig rollen som filserver och brandvägg för den delen

Tror inte riktigt på en virtualiserad router, med tanke på all hårdvara som spontant går sönder eller inte fungerar 100% skulle jag aldrig våga ha fler än 2-3 operativsystem på en fysisk dator.

Skrivet av m0rk:

Så nördigt, så vackert

Tack! Kom ihåg att jag precis börjat, haft racket i 3 veckor nu endast!

Skrivet av FisheRswe:

Fint, men du hade nog tjänat på att ha en fin filserver och sedan en fin AMD med 2-4st 12-16cores proppar och mycket minne, du skulle alla fall spara massa ström :)!

En 1U burk kan ersätta allt det där.

I skrivande stund har jag bara en 1U router samt en 4U filserver, vet inte vad du menar exakt?

Som sagt, jag har inte mätt elen än så länge, men några jättesummor är det inte att tala om direkt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tror inte riktigt på en virtualiserad router, med tanke på all hårdvara som spontant går sönder eller inte fungerar 100% skulle jag aldrig våga ha fler än 2-3 operativsystem på en fysisk dator.

Det är sant, du kan ju köra en virtuellt och en fysisk och ändå spara nån krona på elräkningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle:

Det är sant, du kan ju köra en virtuellt och en fysisk och ändå spara nån krona på elräkningen

Det kan vara ett alternativ! En fysisk Pfsense-router samt en virtuell som kör CARP mot den första. Den andra Panda GateDefender 8100-burken är ju en trevlig maskin, kanske lite slö dock!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Förresten, varför använder du inte PDU:n?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Du har inte lust att bli av med en av ups'erna?

Permalänk

Fy fan vad elak du är...jävla lekplats för mig!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PBGP:

Förresten, varför använder du inte PDU:n?

Jag fick två stycken till idag - de ska användas, har bara inte hunnit få upp UPS:en i gåbart skick (fick dem idag).

Skrivet av Heggrik:

Du har inte lust att bli av med en av ups'erna?

Säger såhär - planerar inte att ha kvar alla, men jag måste testa vilka som fungerar först och främst. Eftersom jag har fått dem kommer jag inte sälja dem, utan kanske försöker byta dem mot något roligt istället. Kan skriva här när funktionstesten är gjorda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vad har du servrarna till?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem

Dude! vi ska sälja lite servrar här på jobbet!

Några Dell Poweredge 860 och r200, kan fixa servicetaggar om du vill det
till shysst pris!

Finns här i Norrköping

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rawet:

Dude! vi ska sälja lite servrar här på jobbet!

Några Dell Poweredge 860 och r200, kan fixa servicetaggar om du vill det
till shysst pris!

Finns här i Norrköping

Tack för erbjudandet, men jag är inte så värst intresserad av flera servrar. Främst för att jag inte fått ordning på de jag redan har.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tack för erbjudandet, men jag är inte så värst intresserad av flera servrar. Främst för att jag inte fått ordning på de jag redan har.

hehe okej kanske finns någon annan här i tråden annars som är intresserad Tozzi har hört av sig redan

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.