Går det att lämna tillbaka varan? (Cdon)

Permalänk
Entusiast

Går det att lämna tillbaka varan? (Cdon)

Tjenare Sweclockers!

Jag köpte en BenQ X2420T i förrgår och jag älskar allting om själva skärmen MEN...Det finns en död pixel lite under mitten av skärmen och tro det eller ej men den stör mig ganska mycket =/
Först intalade jag mig själv att "Hahaha, en död pixel gör ju ingenting och dessutom ser man ju den ju inte när man spelar!" Men den är ganska irriterande när jag bara surfar och vad jag än gör så dras min blick till området där den döda pixeln är för att "kolla om den är där" omedvetet.

Jag undrar då om jag kan skicka tillbaka skärmen då den är i bra skick, jag har alla tillbehör och det har gått ungefär 5 dagar sedan jag gjorde min beställning?
BenQ's pixelpolicy tror jag inte täcker detta men jag tänkte att man kanske kan skicka tillbaka skärmen och få betala någon avgift på några hundra och sen får man pengarna tillbaka av Cdon? För Cdon skriver såhär... (Fattar tyvärr inte hur man lägger in en "spoiler" så citera inte mitt första inlägg tack)

Vill du returnera ett köp rekommenderar vi att du tar kontakt med vår kundservice via kontaktformuläret på sajten senast 14 dagar från mottagandet av varan. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
ordernummer
fakturanummer
titel på de produkter du vill returnera.
För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida) detta påskyndar hanteringen utav din retur.

I mina ögon så betyder detta att det borde fungera om inte skärmen skulle bli skadad i transporten, eller?

Dela med er av liknande erfarenheter om ni själv har gjort något liknande (Helst Cdon då) och hur det gick, tackar så mycket på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Precis som du skriver så har du rätt till ångerrätt. Dock lär du behöva betala frakten tillbaka själv.

Permalänk
Medlem

Låter som en klockren ångerrätt, har gjort det ett flertal gånger, dock inte till CDON.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig acceptera en död pixel på någonting som inte är gratis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pasta med ingon:

Precis som du skriver så har du rätt till ångerrätt. Dock lär du behöva betala frakten tillbaka själv.

Skrivet av Blofeld:

Låter som en klockren ångerrätt, har gjort det ett flertal gånger, dock inte till CDON.

Ok, det låter ju bra hittils, men jag vill helst ha några bekräftelser till, jag är inte alls bra på sådant här

Ursäkta om tråden är felplacerad förresten...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Varför inte fråga CDON direkt istället? Det värsta som kan hända är ju att dem nekar retur. Alt. kan du fråga i deras tråd här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9...

Permalänk

alla företag som tillverkar displayer har någon form av pixelgaranti hör med cdon hur de gör annars får du vända dig till Benq direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför inte fråga CDON direkt istället? Det värsta som kan hända är ju att dem nekar retur. Alt. kan du fråga i deras tråd här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9...

Om han bara skickar tbax den under den 14dagars retur-rätt han har så har de inte rätt att neka så spelar ingen roll vad de säger.

Bra läsning.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

alla företag som tillverkar displayer har någon form av pixelgaranti hör med cdon hur de gör annars får du vända dig till Benq direkt.

Jag har kollat ut BenQ's pixelgaranti som jag sa men den täcker inte en pixel, tror det måste vara åtminstone 3st...Men frågan är ju egentligen om jag kan returnera skärmen som vilken vara som helst bara för att jag inte är nöjd helt enkelt och betala frakt+kanske någon avgift vilket verkar vara möjligt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har kollat ut BenQ's pixelgaranti som jag sa men den täcker inte en pixel, tror det måste vara åtminstone 3st...Men frågan är ju egentligen om jag kan returnera skärmen som vilken vara som helst bara för att jag inte är nöjd helt enkelt och betala frakt+kanske någon avgift vilket verkar vara möjligt

Du har 14 dagars retur-rätt på distansköp från det att du mottagit varan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Som sagt så har du alltid 14 dagars ångerrätt när du köper på distans i Sverige enligt lag:

Skrivet av http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-distans--och-hemforsaljningslagen/:

Distansavtal
Vanliga distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare.
...

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

Du har 14 dagars retur-rätt på distansköp från det att du mottagit varan.

Skrivet av Doz3r:

Som sagt så har du alltid 14 dagars ångerrätt när du köper på distans i Sverige enligt lag: Distansavtal
Vanliga distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare. ...

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Nu har ju jag inte så bra koll på detta men men det jag alltid har trott är att ångerrätten gäller i 14 dagar tills man har brutit förpackningen och använt varan vilket jag har gjort/gör just nu men det kanske inte är så?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu har ju jag inte så bra koll på detta men men det jag alltid har trott är att ångerrätten gäller i 14 dagar tills man har brutit förpackningen och använt varan vilket jag har gjort/gör just nu men det kanske inte är så?

Nej, du har rätt att inspektera och felsöka varan för att se att den lever upp till det du vill, bruten förpackning m.m. gäller bara för saker som media som kan kopieras eller saker som räknas som förbrukade när de öppnas.

I butik däremot gäller inte samma för där räknas det som att du kan begära att få inspektera varan i butiken.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

Nej, du har rätt att inspektera och felsöka varan för att se att den lever upp till det du vill, bruten förpackning m.m. gäller bara för saker som media som kan kopieras eller saker som räknas som förbrukade när de öppnas.

I butik däremot gäller inte samma för där räknas det som att du kan begära att få inspektera varan i butiken.

Ok, finemang! jag undrar dock vad dom kommer att göra med min skärm? Kommer dom att sälja den vidare direkt eller kommer dom att inspektera så att skärmen är i fint skick och sen paketera om den och sälja den som "ny" utan att ens nämna att den faktiskt har blivit använd?
Hur fungerar systemet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ok, finemang! jag undrar dock vad dom kommer att göra med min skärm? Kommer dom att sälja den vidare direkt eller kommer dom att inspektera så att skärmen är i fint skick och sen paketera om den och sälja den som "ny" utan att ens nämna att den faktiskt har blivit använd?
Hur fungerar systemet?

Kan nog både hamna som fyndvara eller säljas som ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ok, finemang! jag undrar dock vad dom kommer att göra med min skärm? Kommer dom att sälja den vidare direkt eller kommer dom att inspektera så att skärmen är i fint skick och sen paketera om den och sälja den som "ny" utan att ens nämna att den faktiskt har blivit använd?
Hur fungerar systemet?

De får inte sälja den som ny (dock fuskar de ibland), de kollar att du inte haft sönder den och sedan ska de retunera pengarna till dig inom skälig tid etc sedan om de ska sälja den blir det som returvara med lite nedsättning eller liknande troligen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Varför inte fråga CDON? Gå till http://cdon.se/customer/customercase/add och klicka på "Live chat" i högerspalten?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skulle aldrig acceptera en död pixel på någonting som inte är gratis.

Skärmar som har ISO 13406-2-standarden kan ha vissa pixelfel som man inte kan byta ut skärmen för.

Permalänk

Senast jag köpte från cdon fick jag med en adresslapp så man kunde skicka tillbaka varan.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

De får inte sälja den som ny (dock fuskar de ibland), de kollar att du inte haft sönder den och sedan ska de retunera pengarna till dig inom skälig tid etc sedan om de ska sälja den blir det som returvara med lite nedsättning eller liknande troligen.

Hmmmm nu såg jag ett oroande stycke på Cdons hemsida under "Hur ångrar jag ett köp?"

"Om du vill nyttja din returrätt ber vi dig meddela oss vilken produkt du önskar returnera så skickar vi returinstruktioner till dig. Observera att produkten måste vara i väsentligt oförändrat skick för att din ångerrätt ska gälla. Om plombering finns, ska denna vara obruten. Om varan är använd eller skadad och inte går att sälja kan vi dessvärre inte acceptera returen."

Betyder detta att jag är körd?

Edit: Dom kanske menar använd så pass att den inte går att sälja, eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

De får inte sälja den som ny (dock fuskar de ibland), de kollar att du inte haft sönder den och sedan ska de retunera pengarna till dig inom skälig tid etc sedan om de ska sälja den blir det som returvara med lite nedsättning eller liknande troligen.

Ofta görs en bedömning. Är nyfiken på ditt ordval "De får inte sälja den som ny".

Enligt...? Lagen? Informera gärna.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm nu såg jag ett oroande stycke på Cdons hemsida under "Hur ångrar jag ett köp?"

"Om du vill nyttja din returrätt ber vi dig meddela oss vilken produkt du önskar returnera så skickar vi returinstruktioner till dig. Observera att produkten måste vara i väsentligt oförändrat skick för att din ångerrätt ska gälla. Om plombering finns, ska denna vara obruten. Om varan är använd eller skadad och inte går att sälja kan vi dessvärre inte acceptera returen."

Betyder detta att jag är körd?

Edit: Dom kanske menar använd så pass att den inte går att sälja, eller?

Jag har för mig att efter man har startat en skärm, alltså kopplat in den och slagit på, så ska man inte frakta den liggande eftersom det kan skada skärmen på något sätt? Kanske inte gäller längre iofs. Är inte säker på vad som gäller i detta fallet eller skärmar generellt, men tekniskt sett så är det ju en felaktig pixel som gör att du inte är nöjd med skärmen och därför ger dig ångerrätt. Samtidigt så kan det kanske räknas som ett fel på produkten som gör att det måste bli en reklamation, vilket kanske inte går beroende på vilken pixelgaranti de har.
Lite svårt fall faktiskt... Jag tror nog att du måste kontakta Cdon i vilket fall och fråga.

Eventuellt kanske du kan fixa den döda pixeln, det finns ju en del guider på nätet om hur man masserar pixeln osv.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm nu såg jag ett oroande stycke på Cdons hemsida under "Hur ångrar jag ett köp?"

"Om du vill nyttja din returrätt ber vi dig meddela oss vilken produkt du önskar returnera så skickar vi returinstruktioner till dig. Observera att produkten måste vara i väsentligt oförändrat skick för att din ångerrätt ska gälla. Om plombering finns, ska denna vara obruten. Om varan är använd eller skadad och inte går att sälja kan vi dessvärre inte acceptera returen."

Betyder detta att jag är körd?

Edit: Dom kanske menar använd så pass att den inte går att sälja, eller?

Du har rätt att testa varan och ändå ångra ditt köp. Skillnaden mellan "testa" och "använda", vad gäller påverkan på varan, kan ju till viss del sägas bero på varans natur; en del produkter slits tydligt vid användning, andra inte. Ett intressant fall gällande ångerrätt vid använd vara är https://lagen.nu/arn/2002-2164 där ARN gav köparen rätt för att varan var i så gott skick att den endast kunde ses som obetydligt använd. Lagen talar inte om test eller användning utan om "väsentligen oförändrat skick" (Distans- och hemförsäljningslagen §12).

Förresten, när du returnerar den så påpeka för CDON att det finns en död pixel. Tror de skulle uppskatta det eftersom de då kan sälja skärmen med detta angivet, så de slipper ytterligare ångrade köp där den egentliga anledningen är detta pixelfel.

Skrivet av netbuddy:

Är inte säker på vad som gäller i detta fallet eller skärmar generellt, men tekniskt sett så är det ju en felaktig pixel som gör att du inte är nöjd med skärmen och därför ger dig ångerrätt. Samtidigt så kan det kanske räknas som ett fel på produkten som gör att det måste bli en reklamation, vilket kanske inte går beroende på vilken pixelgaranti de har.

Antingen så anses skärmen som felfri, och då kan TS utnyttja ångerrätten, eller så anses den felaktig, och då spelar inte pixelgarantin någon som helst roll eftersom reklamationsrätten har företräde (icke dispositiv lag).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Om du köpt skärmen på distans så har du 14 dagars ångerrätt från när du mottagit varan om du inte kan åberopa garanti eller reklamation för just det felet, jag har inte läst villkoren för din skärm så jag vet inte om ett pixelfel täcks eller inte, det beror på vad de angett för klass på skärmen.
Om du väljer att returnera den så ska du tala om att den har pixelfel så någon annan inte köper den och får samma problem, retur betalar du själv i det läget, om du däremot kan reklamera eller använda garantin så betalar säljaren frakten.
Det här styrs av Distans och hemförsäljningslagen https://lagen.nu/2005:59

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.