Är Adobe dumma i hela huvudet? (Firefox + Flash = Crash)

Permalänk
Medlem

Är Adobe dumma i hela huvudet? (Firefox + Flash = Crash)

Detta problem har ju varit under luppen ett tag nu. Adobe har klämt ur sig uppdateringar nästan en gång i veckan senaste tiden.
Men det verkar helt omöjligt för de att lösa sitt problem med att Flash player kraschar i Firefox.

För några uppdateringar sedan (två kanske?) så verkade det fungera bra igen. Då är en normal människa ganska nöjd och passar på att fundera över vad som gick snett. Men inte Adobe inte! De klämmer till med en ny uppdatering och som läget är nu så är man tillbaka på ruta ett igen.
Det är ett lotteri om det ska fungera eller om man får tillbringa mer tid med att vänta på timeout än göra det man tänkt sig.

Så, är det någon som har hittat hur man kan lösa detta problemet?

Och med lösa menar jag inte:
- Byt webbläsare
- Kör Linux
- Avaktivera Flash

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Om du kan få resten av webben att använda till exempel webM eller något annat öppet video format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liftaren:

Detta problem har ju varit under luppen ett tag nu. Adobe har klämt ur sig uppdateringar nästan en gång i veckan senaste tiden.
Men det verkar helt omöjligt för de att lösa sitt problem med att Flash player kraschar i Firefox.

För några uppdateringar sedan (två kanske?) så verkade det fungera bra igen. Då är en normal människa ganska nöjd och passar på att fundera över vad som gick snett. Men inte Adobe inte! De klämmer till med en ny uppdatering och som läget är nu så är man tillbaka på ruta ett igen.
Det är ett lotteri om det ska fungera eller om man får tillbringa mer tid med att vänta på timeout än göra det man tänkt sig.

Så, är det någon som har hittat hur man kan lösa detta problemet?

Och med lösa menar jag inte:
- Byt webbläsare
- Kör Linux
- Avaktivera Flash

Jag har inge problem med IE eller Chrome när det kommer ny uppdatering, är endast Firefox som har problem vad jag vet generellt så det kanske är Firefox som borde fixa något?

Är nog inte bara Adobe det hänger på.

Permalänk
Medlem

FF krashade hela tiden när flashplayer (youtube, olika streams m.m.) användes. Var ett tag sedan detta hände mej dock Trodde dom hade fixat till det men så kanske inte är fallet!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

det funkade någorlunda för ett tag sedan men det fryser till lite då och då n och ljudkvaliten är hemsk nu på youtube i firefox

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Flash fungerar skit med Firefox för mig, den får webbläsaren att sluta svara och buffringen fastnar ofta. I Chrome fungerar allt perfekt med Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liftaren:

Detta problem har ju varit under luppen ett tag nu. Adobe har klämt ur sig uppdateringar nästan en gång i veckan senaste tiden.
Men det verkar helt omöjligt för de att lösa sitt problem med att Flash player kraschar i Firefox.

För några uppdateringar sedan (två kanske?) så verkade det fungera bra igen. Då är en normal människa ganska nöjd och passar på att fundera över vad som gick snett. Men inte Adobe inte! De klämmer till med en ny uppdatering och som läget är nu så är man tillbaka på ruta ett igen.
Det är ett lotteri om det ska fungera eller om man får tillbringa mer tid med att vänta på timeout än göra det man tänkt sig.

Så, är det någon som har hittat hur man kan lösa detta problemet?

Och med lösa menar jag inte:
- Byt webbläsare
- Kör Linux
- Avaktivera Flash

Stäng av Maskinvaruaccelerationen i Flash så brukar det fungera bättre

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk

Ibland när jag använder är på Facebook och YouTube, så boom. No more working.
Dock fixar det sig själv, om jag låter det vara. Men... Irriterande, JODUH.

Är dock på Chrome.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Ibland verkar det bli bättre om man gör en "riktig" avinstallering innan man installerar den nya versionen av flash. Alltså via add/remove programs.

http://support.mozilla.org/en-US/kb/flash-113-crashes

Permalänk
Medlem

med föra eller förföra versionen av flash och FF krashade det konstant, men nu med FF15 och senaste flash funkar det bara bra, inte ett ända problem på en vecka snart nu..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Jag nergraderade till 10.3 på firefox:
http://support.mozilla.org/en-US/kb/flash-113-crashes

Edit: Länken var visst redan med i tråden...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liftaren:

Detta problem har ju varit under luppen ett tag nu. Adobe har klämt ur sig uppdateringar nästan en gång i veckan senaste tiden.
Men det verkar helt omöjligt för de att lösa sitt problem med att Flash player kraschar i Firefox.

För några uppdateringar sedan (två kanske?) så verkade det fungera bra igen. Då är en normal människa ganska nöjd och passar på att fundera över vad som gick snett. Men inte Adobe inte! De klämmer till med en ny uppdatering och som läget är nu så är man tillbaka på ruta ett igen.
Det är ett lotteri om det ska fungera eller om man får tillbringa mer tid med att vänta på timeout än göra det man tänkt sig.

Så, är det någon som har hittat hur man kan lösa detta problemet?

Och med lösa menar jag inte:
- Byt webbläsare
- Kör Linux
- Avaktivera Flash

Flash funkar i alla andra webläsare och Firefox är känt sedan länge för att vara en skitbrowser. Du får nog nöja dig med att den krashar om du ska envisas med använda FF.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Flash funkar i alla andra webläsare och Firefox är känt sedan länge för att vara en skitbrowser. Du får nog nöja dig med att den krashar om du ska envisas med använda FF.

Firefox är annars väldigt stabilt, så det är snarare så att problemet är adobes inte mozillas. 10.3 kraschar inte, men 11.x gör det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Flash har fungerat helt värdelöst för mig, tar alldeles för mycket prestanda (runt 22% i aktivitetshanteraren) och laggar något otroligt. Varje gång jag kollar något på Youtube är det, tyvärr, Chrome som gäller.

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk

Mm, sen ett tag tillbaks har flash + firefox krånglat så löjligt mycket att det inte ens är roligt, har tyvärr ingen lösning på det (brukar rensa cachen dock, meny, inställningar och rensa!). Ja, det är otroligt hur dåligt det funkar, har man en stream och en youtube video öppen så hänger sig läsaren och man kan knappt stänga ned den om man inte har tur!

Permalänk
Medlem

svaret är ja. Adobe är värdelösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Mm, sen ett tag tillbaks har flash + firefox krånglat så löjligt mycket att det inte ens är roligt, har tyvärr ingen lösning på det (brukar rensa cachen dock, meny, inställningar och rensa!). Ja, det är otroligt hur dåligt det funkar, har man en stream och en youtube video öppen så hänger sig läsaren och man kan knappt stänga ned den om man inte har tur!

Kolla i länkarna ovan, firefox rekommendera att man återgår till 10.3 om man har mass krascher.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Flash 10.3 har och kommer alltid att vara bäst, kör med det istället.

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem

Undrar när folk skall lära sig att det är Adobe som är boven i dramat. Mozilla gör ingen flash kod utan däremot försöker Mozilla hålla reda på om det uppstår krascher med flash. Än så länge har Mozilla inte upptäckt något drastiskt. Däremot kommer det komma mer info som Mozilla kan sammanställa och ge Adobe på fanskap. Så länge flash är det dominerande på marknaden kommer det alltid uppstå problem och det kvittar i vilken browser som det används. Mozilla skulle gärna vilja gå över helt på WebM(öppen teknik för video) eller någon form av HTML5/JavaScript API för bild. Så sluta klaga på Mozilla. Klaga över Adobe och resten av inlåsta webb lösningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

med föra eller förföra versionen av flash och FF krashade det konstant, men nu med FF15 och senaste flash funkar det bara bra, inte ett ända problem på en vecka snart nu..

Har du haft hemorrojder?
Har själv FF och det funkar som det ska med flash.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är också en i mängden som har problem med FF och Flash dock verkar det lite random vilket gör det svårt att säga exakt när det händer och på vilken sida.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Firefox kraschar i kombination med typ allt. Det är nog allting annats fel, inte firefox's

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har oxo haft problem med firefox + flash

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Gör som förslag i denna tråd. Stäng av mjukvaruaccelerationen. Jag gjorde det igår.
Kanske är det där problemet ligger...?
Dessförinnan så la mitt modem (Tele Nor bredband) av flera gånger per dygn

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om du kan få resten av webben att använda till exempel webM eller något annat öppet video format

Sannolikhet på detta: 0.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har inte märkt några problem med FireFox + Flash...

Vilka sidor handlar det om?

Vi kan begränsa det till... alla!

Skrivet av Nirnaeth:

Stäng av Maskinvaruaccelerationen i Flash så brukar det fungera bättre

Berätta mer, berätta mer! Var hittar jag inställningarna?

Skrivet av ggustavsson:

med föra eller förföra versionen av flash och FF krashade det konstant, men nu med FF15 och senaste flash funkar det bara bra, inte ett ända problem på en vecka snart nu..

Firefox 15.0 med Flash 11.4.402.265.

Skrivet av Pimpim666:

Flash funkar i alla andra webläsare och Firefox är känt sedan länge för att vara en skitbrowser. Du får nog nöja dig med att den krashar om du ska envisas med använda FF.

Då ska vi se "- Byt webbläsare" fanns visst med på icke-alternativen.

Skrivet av ozo64:

svaret är ja. Adobe är värdelösa.

Kan inte annat än hålla med, har för länge sedan övergett Adobe Reader (>500MB) till förmån för FoxIt Reader (<10MB).

Skrivet av n_sandstrom:

Firefox kraschar i kombination med typ allt. Det är nog allting annats fel, inte firefox's

Firefox kör tillägg, som Flash, i en egen liten behållare. Vilket gör att behållaren kan krascha, medan webbläsaren är stabil.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liftaren:

Detta problem har ju varit under luppen ett tag nu. Adobe har klämt ur sig uppdateringar nästan en gång i veckan senaste tiden.
Men det verkar helt omöjligt för de att lösa sitt problem med att Flash player kraschar i Firefox.

För några uppdateringar sedan (två kanske?) så verkade det fungera bra igen. Då är en normal människa ganska nöjd och passar på att fundera över vad som gick snett. Men inte Adobe inte! De klämmer till med en ny uppdatering och som läget är nu så är man tillbaka på ruta ett igen.
Det är ett lotteri om det ska fungera eller om man får tillbringa mer tid med att vänta på timeout än göra det man tänkt sig.

Och med lösa menar jag inte:
- Byt webbläsare
- Kör Linux
- Avaktivera Flash

Stäng av flash då, ser inte vilka sidor som kräver att man skall ha flash numera idag. Youtube kan funka i html5 eller så kan du bara använda program för youtube om du nu skall se på videos och html5 inte funkar skitbra.

Sedan vilka sidor som kräver flash är något jag också funderar över...

Testa med annan läsare och se om samma problem uppstår, alternativt köra en downgrade av flash för att se om det är stabilare.
Är du inte öppen för förslagen får du skylla dig själv och sitta och sura över fanskapet flash.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liftaren:

Berätta mer, berätta mer! Var hittar jag inställningarna?

Gå in på på youtube.com och starta en film, högerklicka på filmen och välj "inställningar" i drop down menyn och ta bort bocken i rutan "aktivera maskinvaruacceleration"

Tror du måste starta om webbläsaren för att det träda i kraft.

Lycka till

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Stäng av flash då, ser inte vilka sidor som kräver att man skall ha flash numera idag. Youtube kan funka i html5 eller så kan du bara använda program för youtube om du nu skall se på videos och html5 inte funkar skitbra.

Sedan vilka sidor som kräver flash är något jag också funderar över...

Testa med annan läsare och se om samma problem uppstår, alternativt köra en downgrade av flash för att se om det är stabilare.
Är du inte öppen för förslagen får du skylla dig själv och sitta och sura över fanskapet flash.

Du är en av dessa som sitter med en textkonsol och känner dig riktigt viktig, eller hur?
Både Mozilla och Adobe har konstaterat att sedan uppdatering 10.3.xxx av Flash så är det problem.
Är det inte då Adobes sak att se till att problemet åtgärdas?
Men med din logik så byter du väl bil om oljetryckslampan varnar för låg nivå eftersom det måste ju vara en dålig bil då.
Anledningen till att jag skriver vilka lösningar jag inte tycker är någon lösning är just för att slippa inlägg från viktigpettrar som dig, som bara måste få krysta ur sig tarminnehållet.
Med tanke på att problemet är utbrett, du kan ju prova söka på Google, så kan det ju vara så att någon hittat en temporär lösning och vill dela med sig av den.
Det finns faktiskt sådana hjälpsamma människor, även om du fortfarande lever kvar i den tiden när en "datamaskin" var något för män i vita rockar.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Tips

Fråga på Mozillazine forums.

Eller så kontaktar du Mozilla support och frågar om en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liftaren:

Du är en av dessa som sitter med en textkonsol och känner dig riktigt viktig, eller hur?
Både Mozilla och Adobe har konstaterat att sedan uppdatering 10.3.xxx av Flash så är det problem.
Är det inte då Adobes sak att se till att problemet åtgärdas?
Men med din logik så byter du väl bil om oljetryckslampan varnar för låg nivå eftersom det måste ju vara en dålig bil då.
Anledningen till att jag skriver vilka lösningar jag inte tycker är någon lösning är just för att slippa inlägg från viktigpettrar som dig, som bara måste få krysta ur sig tarminnehållet.
Med tanke på att problemet är utbrett, du kan ju prova söka på Google, så kan det ju vara så att någon hittat en temporär lösning och vill dela med sig av den.
Det finns faktiskt sådana hjälpsamma människor, även om du fortfarande lever kvar i den tiden när en "datamaskin" var något för män i vita rockar.

Jadå, och nej biltermer funkar inte med detta eftersom en extra webbläsare ett antal veckor/månader kostar dig inte en förmögenhet. Att fråga om lösningar där du direkt skjuter ner alternativa lösningar/workarounds är enligt mig bara dumt rakt av specielt när folk föreslår dig faktiskt bra alternativ och försök att fixa det själv under tiden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.