Permalänk
Medlem

27'' VA eller TN panel?

Halloj!

NU är jag i farten att beställa hem en skärm, jag har tidigare prövat 22'' och 24'' skärmar och tänkte att jag skulle testa något nytt, Har läst runt lite på diverse ställen och kommit fram till att 27'' + TN panel inte är som handen i handsken, rätta mig om jag har fel. Tänker inte lägga en massa pengar på skärm då den skall kopplas till laptop när jag surfar och spelar hemma.

Budget: 2000-2500kr

Har ni några erfarenheter av 27'' med TN panel?
Vad borde jag isåfall kolla på istället, blir det VA då istället?

Tittade lite på denna Samsung

Men läste som sagt runt och kom fram till att TN + 27'' inte var någon höjdare tydligen.

Hittade sedan strax därefter denna skärm på Inet.se som dom dessutom har kampanj på.
VA panel, detta är en djungel för mig då jag inte alls är insatt i skärmar.

BenQ

Är tacksam för svar!
MVH Alex

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Prioriterar du bildkvalité så är ju VA-panel ett självklart val. Mycket bättre svärta och färger än TN.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Avstängd

Välj IPS!

2190:- om du är medlem på Webhallen

LG IPS277L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1283628

Permalänk
Medlem

TN är skit, oavsett storlek på skärm, undvik dem.

Ips eller Va är bättre, Ips något snabbare än Va (som är långsammaste panelen).

Är du ute efter just 27"? Ta någon 2560*1440 upplösning isf (dock ej TN).

Mine 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Välj IPS!

2190:- om du är medlem på Webhallen

LG IPS277L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1283628

Fick precis syn på den där, och satan vad jag spärrade upp ögonen.
Slutsnackat för min del iaf, jag lägger en beställning på den där.

Tack för svar, och tack för att du länkade!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

TN bör undvikas om man över huvud taget bryr sig om bildkvallite

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att kanten på skärmen är ca 10ggr bredare än vad det står! 1,2mm (stod) På bilderna ser man knappt kanten alls, men när folk unboxar så har den lite mer än 10mm kant!

http://www.youtube.com/watch?v=oS96RjxxU7A

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Värt att nämna är att kanten på skärmen är ca 10ggr bredare än vad det står! 1,2mm (stod) På bilderna ser man knappt kanten alls, men när folk unboxar så har den lite mer än 10mm kant!

http://www.youtube.com/watch?v=oS96RjxxU7A

Skärmen har fortfarande en av de minsta kanterna ute. Så finns inget att klaga på. Men visst vill man köpa skärm endast för smala kanter så blir det fel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fördelerna med TN över IPS är responstiden som fortfarande är lite bättre även om IPS ofta är tillräckligt bra. TN är dessutom lite mer jämn i kvalitet när det gäller backlightbleed och kontrast. Men ska det vara någon riktig poäng med TN över IPS så bör det nog vara 120hz. Då landar du dock ovanför budget.

Sen finns det lite blandade åsikter därute om Benq GW2750HM, men den har en ny typ av VA-panel och är ganska prisvärd för tillfället.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomat:

Fördelerna med TN över IPS är responstiden som fortfarande är lite bättre även om IPS ofta är tillräckligt bra. TN är dessutom lite mer jämn i kvalitet när det gäller backlightbleed och kontrast. Men ska det vara någon riktig poäng med TN över IPS så bör det nog vara 120hz. Då landar du dock ovanför budget.

Sen finns det lite blandade åsikter därute om Benq GW2750HM, men den har en ny typ av VA-panel och är ganska prisvärd för tillfället.

Förväxla inte responstid med inputlag bara.
Låg inputlag är viktigare än snabb responstid ! Snabb eller långsam responstid kvittar. Det är snabbt nog ändå!

Personligen anser jag dock att ingetdera spelar roll överhuvudtaget (input eller respons), det handlar om tusendelar av en sekund, inget någon människa registrerar alls.