Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt en Apple produkt och kommer förmodligen aldrig att göra det. Deras koncept passar inte riktigt mig och att de utnyttjar USA's sketna patentsystem så att vi konsumenter får en sämre marknad gör inte direkt min inställning till dem bättre. Visst patentsystemet är åt helvete men det är i stort sett bara Apple som har utnyttjat det på detta fula sätt, så de är inte direkt oskyldiga.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

För några år sedan var Palm till salu, ett företag med en patentportfölj som sträcker sig tillbaka till de första handdatorerna och som även var tidigt ute med smartphones. HP köpte för att satsa men dribblade bort sig själva trots att man satt på ett fint operativsystem i form av det Palmutvecklade webOS.

Nu har visserligen Samsung kopierat Apples formgivningen och mot det hade inte ens Palm patent hjälp men det kittlar tanken att fundera vad som skett om webOS fått en stark ägare som gjort nya enheter med en redig patentportfölj i ryggen.

Med tanke på vad som nu hänt är det märkligt att det inte var huggsexa när Palm såldes.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av SuperSverker:

Saken du säger där är bara...perfekt.

Du säger alltså öppet att Apple helt klart snor av andra, för att göra sina egna telefoner. Och att andra tillverkare snor tillbaka, visst sålänge håller jag med.

Men det du måste tänka på är, vad som händer när Samsung vill låna Apple's recept för att göra något ännu bättre.
Då blir dem stämda på 1 miljard, pga en partisk domare (snälla, inget snack om saken...) och lite svarta kanter. Saker som Apple tog från tillverkare såsom samsung redan från början
Samsung har kört med samma design sedan tidigt 2006 på deras MP4-spelare. Ska se om jag kan hitta bild senare...

Att jag säger att domaren var partisk kan självklart inte bevisas, men de baseras på detta:

1. Ekonomin i USA är skit. Lite extra klirr i kassan i form av världens störta företag är knappast fel.
2. Rättssystemet i USA är skit. att ge x-antal 100k $ för en domare är definitivt lättare och billigare än att ge skadestånd till Samsung.

Jag vet att det är lite fel att säga det ovanstående påståendet, men det är så jag känner. Ta det absolut inte som fakta, men tänk efter lite...

Edit*
Bilden:
http://cache.megatechnews.com/wp-content/uploads/2011/04/Appl...

Klart som sågspån att de tar produkter från andra. Allt från skärmar, pekskärmar, processorer (ARM) - allt. Allt det har redan funnits men de tar och kokar ihop det till en otroligt god tårta! HUR dom utför det, det är där patenten kommer in i debatten.

Säg en sak som Apple har kommit på från grunden? Förutom mini displayport som dock bara var en förminskad standard.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag vill stoppa samtliga utav Apples produkter.

Permalänk
Medlem

WÄÄÄÄÄÄÄÄ, mamma mamma han åker på mitt "område"
Apple->rätten i usa

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Har aldrig köpt en Apple produkt och kommer förmodligen aldrig att göra det. Deras koncept passar inte riktigt mig och att de utnyttjar USA's sketna patentsystem så att vi konsumenter får en sämre marknad gör inte direkt min inställning till dem bättre. Visst patentsystemet är åt helvete men det är i stort sett bara Apple som har utnyttjat det på detta fula sätt, så de är inte direkt oskyldiga.

Fel, fel, fel, fel och återigen fel. Du baserar dit uttalande på din egna uppfattning och är inte grundad i något annat än vad du tror, och tro kan man inte ge mycket till. Apple är inte olikt många andra företag och stämningarna går hej vilt till i ett patent-sytem som inte fungerar, jag hävdar att det finns betydligt betydligt värre företag än Apple.

För att förklara mig kort: Apple är ingen ängel men de är inte ensamma om att utnyttja ett system som inte fungerar, detta gör dem till en i mängden. De företag som bör avskys är de bolag som köper upp patent i enbart syfte att stämma och tjäna pengar på andras möda. Oavsett vad man tycker om Apple så tillför de i alla fall något till marknaden även fast man kan anse att de inte gör något vettigt att köpa, men det är en personlig åsikt man får ha för sig själv!

Permalänk

Detta funkar visst bara på ett håll

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Stoppa produkter som ser exakt likadana ut, typ Hiphone hipad... hur lik är S3 iphone? inte överhuvudtaget förutom att båda är hyfsade rektanglar..

TÄNK OM tv-industrin skulle börja stämma varandra, "EY! din tv ser ut som min, en stor skärm, det får du inte ha!"

Låt samsung vara, konkurrens är bra. Låt det vara upp till kunden om den vill ha samsung eller apple, tvinga inte genom att helt banna samsung från marknaden......

Permalänk

Dax för folk att sluta köpa apples produkter och sätta dom på plats. Har haft iphone innan och gått över till sgs3 ett beslut jag aldrig ångrar. Kommer aldrig mer att köpa något med ett ruttet äpple på.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Dax för folk att sluta köpa apples produkter och sätta dom på plats. Har haft iphone innan och gått över till sgs3 ett beslut jag aldrig ångrar. Kommer aldrig mer att köpa något med ett ruttet äpple på.

Jag kommer köpa nya iPhone, jag gillar INTE andriod!

Permalänk
Medlem

Det har helt klart tagit slut på idéer hos Apple, det har ju egentligen inte hänt speciellt mycket sedan 2an.
Därför flyttar man striden till domstolen istället.
Det passar även väldigt bra i USAs skeva rättssystem där lekmän utan kompetens får bestämma utfall.

Permalänk
Avstängd

Kan Apple sluta ta bort val från konsumenter?

Jävla skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan Apple sluta ta bort val från konsumenter?

Jävla skitföretag.

Den dagen folk lär sig läsa hela nyheter och faktiskt ta reda på fakta, då kanske Apple slutar göra något de inte gör. Tror du envist att Samsung kommer dö ut? haha, skrattretande faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Saken du säger där är bara...perfekt.

Du säger alltså öppet att Apple helt klart snor av andra, för att göra sina egna telefoner. Och att andra tillverkare snor tillbaka, visst sålänge håller jag med.

Men det du måste tänka på är, vad som händer när Samsung vill låna Apple's recept för att göra något ännu bättre.
Då blir dem stämda på 1 miljard, pga en partisk domare (snälla, inget snack om saken...) och lite svarta kanter. Saker som Apple tog från tillverkare såsom samsung redan från början
Samsung har kört med samma design sedan tidigt 2006 på deras MP4-spelare. Ska se om jag kan hitta bild senare...

Att jag säger att domaren var partisk kan självklart inte bevisas, men de baseras på detta:

1. Ekonomin i USA är skit. Lite extra klirr i kassan i form av världens störta företag är knappast fel.
2. Rättssystemet i USA är skit. att ge x-antal 100k $ för en domare är definitivt lättare och billigare än att ge skadestånd till Samsung.

Jag vet att det är lite fel att säga det ovanstående påståendet, men det är så jag känner. Ta det absolut inte som fakta, men tänk efter lite...

Edit*
Bilden:
http://cache.megatechnews.com/wp-content/uploads/2011/04/Appl...

Det är ju redan bevisat att den där bilden är felaktig. Se källa tidigare i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Det är ju redan bevisat att den där bilden är felaktig. Se källa tidigare i denna tråd.

Vilken bild? Den på Samsungen? '

"he phone was first introduced at the 3GSM World Congress that was held in February 2007" http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_SGH-F700

http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2007/02/Samsung-U...

edit: Läste nu, hur ska Samsung ha kunnat veta om designen på prototyp-Iphonen? LG som släppte sin Prada-telefon?

Ett sådant designskydd är ju löjligt. Vem blandar ihop en Iphone med en telefon av annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Fel, fel, fel, fel och återigen fel. Du baserar dit uttalande på din egna uppfattning och är inte grundad i något annat än vad du tror, och tro kan man inte ge mycket till. Apple är inte olikt många andra företag och stämningarna går hej vilt till i ett patent-sytem som inte fungerar, jag hävdar att det finns betydligt betydligt värre företag än Apple.

För att förklara mig kort: Apple är ingen ängel men de är inte ensamma om att utnyttja ett system som inte fungerar, detta gör dem till en i mängden. De företag som bör avskys är de bolag som köper upp patent i enbart syfte att stämma och tjäna pengar på andras möda. Oavsett vad man tycker om Apple så tillför de i alla fall något till marknaden även fast man kan anse att de inte gör något vettigt att köpa, men det är en personlig åsikt man får ha för sig själv!

Väl formulerat och visst har du rätt. Tyvärr så är det nog bara en bråkdel här som är tillräckligt gamla och mogna för att inse skillnaden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Den dagen folk lär sig läsa hela nyheter och faktiskt ta reda på fakta, då kanske Apple slutar göra något de inte gör. Tror du envist att Samsung kommer dö ut? haha, skrattretande faktiskt

...

Vem sade någonting om att Samsung skulle "dö" ut?
Om du inte visste vill Apple sätta säljstopp för produkter, därav mindre val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Samsung drog in 21 miljarder förra året. Varav apples delar stod för 1,5%. Tror inte de kunde bry sig mindre. Kan leta upp källa om du vill.

Skrivet av Flux69:

Apple står för 8,8% av Samsungs totala omsättning som deras största enskilda kund, så de bryr sig, det är antal miljader de tjänar från Apple/år, de har även sagt efter det att dommen föll att de vill inte att deras affärsrelation tar skada av detta, så visst är Samsung rädda att tappa Apple som kund

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag har förstått det så har ni båda p+å sätt och vis rätt.

Som jag har förstått det så är straxt under 10% av Samsung Electro-Mechanics omsättning ifrån Apple. Dock så står Apple för straxt under 2% av Samsungs totala omsättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Den dagen folk lär sig läsa hela nyheter och faktiskt ta reda på fakta, då kanske Apple slutar göra något de inte gör. Tror du envist att Samsung kommer dö ut? haha, skrattretande faktiskt

Jag påstod aldrig att Samsung skulle dö ut.
Men nu försvinner många telefoner från marknaden vilket leder till sämre konkurrens och mindre valmöjligheter för oss konsumenter.

Som konsument vill jag ha en öppen fri marknad med flera valmöjligheter från flera leverantörer och tillverkare.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Den dagen folk lär sig läsa hela nyheter och faktiskt ta reda på fakta, då kanske Apple slutar göra något de inte gör. Tror du envist att Samsung kommer dö ut? haha, skrattretande faktiskt

Faktum är att Apple försöker ta bort 8 valmöjligheter från konsumenterna i USA. Samsung kommer inte att dö ut pg.a det, men konsumenterna får begränsad valmöjlighet.

Tänk, hur det skulle se ut i en affär om Apple lyckats stämma bort alla andra konkurrenter på grund av att de också har rektangulära skärmar. Jag ryser vid tanken.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

jag tycker att det är bra att dom andra hänger med i svängen.. apple stämmer allt som skapas...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite av en tennismatch det här! Eller ett shackparti i slow-motion! Vem ska ta hem segern? Vem får ut mest skadestånd? Kommer samtliga produkter som någonsin lanseras att få säljstopp?

Få reda på svaret när den rafflande matchen fortsätter om några veckor!

Mer OnT: Apple och Samsung är lika goda kålsupare båda två, men faktum kvarstår att det inte är deras fel att det är så här, det är ett trasigt patentsystems fel.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

ännu en anledning att boycotta apples produkter. jag blir äcklad av detta företag, de ligger på toppen av IT företagen, så att de kan hävda att de fått oreparerbara skador e bara bullshit om (som det alltid ligger till i corporate america) de nu inte får en korrupt domare som vanligt att banna samsungs produkter.. usch.

den här bilden sammafattar apple i ett nötskal, så skit i de här flame wars, vilken människa som helst med lite logik kan se att de här inte är okay beteende.
såg en dokumentär på kunskapskanalen som företag och produkter som floppat och analyserat hur de går tillväga för att lösa svåra situationer..
Iphone 4's antenn problem var ju grovt mycket värre problem än vad jag eller någon annan skulle kunna tro, men ändå håller de tyst och säger att "det inte är ett märkvärdigt problem!!! Steve jobs själv sa de! och istället säger de bara senare "vi är inte perfekta, men här har ni ett gratis gummi skal" och alla apple fanboy's fortsätter konsumera deras produkter som det inte vore någonting.. Apple måste ju va företaget som ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet utan att röra minsta blick. att folk kan vara så blinda och bara följa ett företag sådär gör att jag verkligen får de här "faith in humanity lost" känslan.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

Men nu får dom ju fan ge sig.......... Finns inte många mer sätt att göra en touch telefon på. Ska samsung sätt HOME knappen mitt i skärmen eller vad blire?? Snart ska väll apple ta patent på mobiler ÖHT. Så alla ska gå runt enbart med iphone mobiler.........

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

För att förklara mig kort: Apple är ingen ängel men de är inte ensamma om att utnyttja ett system som inte fungerar, detta gör dem till en i mängden. De företag som bör avskys är de bolag som köper upp patent i enbart syfte att stämma och tjäna pengar på andras möda.

Rent logiskt borde det vara så att patenttrollen är de riktiga skurkarna. Praktiken har väl ändå visat att det inte riktigt går att dra en rak linje mellan dessa och andra företag. Helst håller företag detta dolt, men åtminstone Microsoft har gjort affärer med sådana företag för att komma åt konkurrenter. Jag ska inte påstå att Apple gjort det, för jag har inte följt den karusellen lika mycket. Hur som, vem är mest förkastlig: patenttrollet som utan skrupler anser sig ha rätten att bedriva affärer på systemets bekostnad, eller företaget som utåt vill hålla kostymen snygg och ren men bakom ryggen gör affärer med patenttrollen?

Sahlstrom ger en bra men likväl absurd beskrivning av patent. Inte absurd i meningen felaktig, utan för att de till synes banala exemplen illustrerar svagheterna i systemet. En sak glömde han, eller försvinner i sammanhanget: i dagsläget finns ingen som kan processa patenten enligt hans beskrivning. Antalet patentansökningar är alltför högt, vilket i och för sig inte förvånar när ett stort patentmål kan handla om banaliteter vilka likväl är patentskyddade. Om patentansökningar inte ens kan processas på ett korrekt sätt, vad är egentligen dessa patent värda mer än som ammunition i stämningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

ännu en anledning att boycotta apples produkter. jag blir äcklad av detta företag, de ligger på toppen av IT företagen, så att de kan hävda att de fått oreparerbara skador e bara bullshit om (som det alltid ligger till i corporate america) de nu inte får en korrupt domare som vanligt att banna samsungs produkter.. usch.

den här bilden sammafattar apple i ett nötskal, så skit i de här flame wars, vilken människa som helst med lite logik kan se att de här inte är okay beteende.
såg en dokumentär på kunskapskanalen som företag och produkter som floppat och analyserat hur de går tillväga för att lösa svåra situationer..
Iphone 4's antenn problem var ju grovt mycket värre problem än vad jag eller någon annan skulle kunna tro, men ändå håller de tyst och säger att "det inte är ett märkvärdigt problem!!! Steve jobs själv sa de! och istället säger de bara senare "vi är inte perfekta, men här har ni ett gratis gummi skal" och alla apple fanboy's fortsätter konsumera deras produkter som det inte vore någonting.. Apple måste ju va företaget som ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet utan att röra minsta blick. att folk kan vara så blinda och bara följa ett företag sådär gör att jag verkligen får de här "faith in humanity lost" känslan.

http://memearchive.net/memerial.net/5277/apples-attitute-towa...

såååå sant...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

arrrrrgggggghhh är sur på Bill Gates som gav pengar till Apple för att de skulle överleva... och varför jag är det de skall jag tala om.
Det är så att Bill Gates gav dem pengar för att överleva för många år sen.
För annars hade Bill Gates varit/blivit monopolist. Men hade han veta att Apple skulle stämma åt alla håll.Så hade Apple säkert inte fått pengar men man kan ju inte sia om framtiden.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Börjar bli lite av en tennismatch det här! Eller ett shackparti i slow-motion! Vem ska ta hem segern? Vem får ut mest skadestånd? Kommer samtliga produkter som någonsin lanseras att få säljstopp?

Få reda på svaret när den rafflande matchen fortsätter om några veckor!

Mer OnT: Apple och Samsung är lika goda kålsupare båda två, men faktum kvarstår att det inte är deras fel att det är så här, det är ett trasigt patentsystems fel.

mycket rätt, men logiken oavsett, de här e människor som vi ska "se upp till" i framtiden och jag tycker sånt här beteende oavsett företag är okay beteende. och så undrar folk varför vi har stöld och piratkopiering som är så otroligt illegalt när företagen själva inte ens kan föregå med exempel.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Som jag har förstått det så har ni båda p+å sätt och vis rätt.

Som jag har förstått det så är straxt under 10% av Samsung Electro-Mechanics omsättning ifrån Apple. Dock så står Apple för straxt under 2% av Samsungs totala omsättning.

Så kan det vara

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Har bojkottat Apple under hela mitt nittonåriga liv. Har aldrig köpt någon Apple produkt och kommer aldrig att göra det heller!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync