Permalänk

Problem med Telia-mail

Hej!

Har problem med Telias eposttjänst. Tidigare kördes denna enbart genom outlook och detta fungerade mycket bra. Nu när denna även ska köras på iPad uppstår problem.

Som jag har fattat det så är problemet att Telia inte sparar de lästa mailen på deras servrar. Detta var inget problem när endast outlook användes då outlook sparade mailen då de hade lästs. Nu när iPaden ska in i bilden uppstår två problem:

1. iPaden och outlook verkar slå ut varandra på något sätt. Om det fungerar på datorn fungerar det inte på iPaden, och tvärtom.

2. Eftersom Telias servrar inte verkar spara mailen kan man inte nå några som helst mail från iPaden så länge de inte är olösta alternativt öppnade i iPaden. Vill självklart att man även genom iPaden ska kunna komma åt äldre mail.

Hur ska detta lösas?

Tack på förhand!

Ps. Vet inte om jag placerat tråden i rätt forumdel. Om det skulle vara fel får hörna en moderator flytta på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telias mail använder POP3, tror inte det har stöd för något annat. Problemet med POP3 är att meddelanden laddas ned till den enhet du använder och sedan försvinner från servern. Därför får du bara mailen på ett ställe. Kolla i iPaden och ditt mailprogram om du har en inställning gällande att spara mail på POP-servern.

Permalänk
Medlem

Eller så skrotar du helt enkelt pop3-anslutningstypen och kör på IMAP. Problemet löst.

Permalänk

Bocka i "Lämna kopia av meddelandet på servern" under avancerade inställningar i Outlook så får du mailet i iPaden efteråt också. Vet inte vad samma funktion heter på din iPad.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Telias mail använder POP3, tror inte det har stöd för något annat. Problemet med POP3 är att meddelanden laddas ned till den enhet du använder och sedan försvinner från servern. Därför får du bara mailen på ett ställe. Kolla i iPaden och ditt mailprogram om du har en inställning gällande att spara mail på POP-servern.

Tack! Ska kolla efter dessa inställningar när tillfälle ges. Det är varken min dator eller iPad.

Skrivet av Hucke:

Eller så skrotar du helt enkelt pop3-anslutningstypen och kör på IMAP. Problemet löst.

Måste jag inte byta mail-tjänst då? Det är inte ett alternativ så länge det inte är den enda lösningen.

Skrivet av FinurligFilur:

Bocka i "Lämna kopia av meddelandet på servern" under avancerade inställningar i Outlook så får du mailet i iPaden efteråt också. Vet inte vad samma funktion heter på din iPad.

Tack! Ska kolla efter dessa inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av erjosefsson:

Måste jag inte byta mail-tjänst då? Det är inte ett alternativ så länge det inte är den enda lösningen.

Nej du behöver inte byta mailtjänst. Du behöver bara välja IMAP och ansluta över port 143 istället på dina enheter.

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Nej du behöver inte byta mailtjänst. Du behöver bara välja IMAP och ansluta över port 143 istället på dina enheter.

Ok, fel av mig tack så mycket för svaret

Skickades från m.sweclockers.com