Permalänk
Medlem

Samsung 900X3C

Har precis fått hem min Samsung och tänkte skriva lite om den.

Jag var ute efter en bärbar dator som hade IPS, hög upplösning, lätt och bra batteritid och hade tänkt köpa en Thinkpad X220 eller X230, men pga att det äntligen börjat komma datorer med hög upplösning som har IPS (eller PLS som Samsungen har) så gick den bort.

Valet stod mellan UX31A eller den här och det föll på denna för att den var snyggare och att 1920 kanske blir för mycket för mina ögon på en 13.3"-skärm, även om ASUSen hade bättre processor och större batteri (50Wh mot 40 för Samsungen), vilket högst troligen ger den längre driftstid.

Den är verkligen snygg i verkligheten också och jag jämförde som hastigast med grannens MBA 2011 och vi var bägge överens om att Samsungen var snyggast.

Dock är det inte bara till fördel med den polerade ramen då den är "vass" och ligger man i sängen och surfar så känns det lite på bakre handflatorna.

Skärmen är otroligt bra och bilden blir inte förvrängd på något sätt hur man än försöker. Ljudet är helt ok för att vara en så liten dator, bättre än någon annan dator jag haft tidigare (en hel del) men naturligvis inte någon bergsprängare.

Den startar väldigt fort och känns väldigt rapp, dock låter fläkten, även om man aktiverat "ljudlöst", om man sitter och surfar med datorn på knäna, vilket man lätt gör i sängen eller soffan. Det som dessutom stör är att den pulserar istället för att hålla ett konstant varvtal, vilket hade stört mindre. Ljudnivån är dock väldigt låg, men jag är ganska känslig för det där med oljud från datorn.

Nackdelen med datorn är att den har en recovery-partition på 24Gb + 4Gb Hibernation, så man har inte mer än 61Gb ledigt utrymme på datorn när man startar den för första gången. Runt 90 processer aktiva och en del skräpprogram förinstallerat som tar plats, så bara efter några timmar så har jag bestämt mig för att ominstallera datorn för att få mer ledigt utrymme. Dock följer bara en Windows-7 skiva med så alla drivrutiner och andra program finns inte med, bland annat inte drivrutiner för det trådlösa nätverket... Som tur följer det med en RJ45-adapter så att man ändå kan komma vidare och hämta drivrutiner o.dyl från Samsungs supportsida. Dock var den inte till mycket nytta då Windows-skivan inte innehöll drivrutiner för den fasta nätverkskontrollern, så om ni ska göra samma operation själva så se till att ha en extra dator eller tanka hem drivrutinerna innan som ni lägger på en USB-sticka.

Touchpaden blev jag imponerad av då den var multitouch och med två fingrar kan man scrolla upp/ner eller vänster/höger och med tre fingrar kunde bläddra fram/bak i browsers eller bildvisningsprogram. Pinch-to-zoom var också implementerat, men den fungerade inte så bra med en hand. Med två händer fungerade det klockrent, så det kanske är någon knas med min tumme...

La till info om touchpad + drivrutiner
Permalänk
Medlem

Tacksam minirecension.

Fyll gärna på med fler reflektioner allt eftersom du använder datorn. Sådant kan vara till stor nytta för folk som funderar på att köpa denna dator.

Permalänk
Medlem

Prestanda

Blev lite förvånad när jag fick lite lätt hack i en Full-HD film som jag kikade på och det visade sig bero på att jag körde på läget "silence" som helt sonika minskar prestandan för att inte generera värme som man sedan måste kyla bort.

Med CPU-ID såg jag att den höll sig konstant på 800Mhz oavsett vad jag gjorde och i normal mode så går den upp till 2.4-2.6GHz

Windows Experience Index:
Silent: 3.6-5.9-5.4-6.3-7.5
Normal: 6.8-5.9-5.9-6.4-7.5

Super-PI 1MB
Silent: 48.2s
Normal: 15.7s

Vidare måste jag igen säga att skärmen är fantastisk. Sitter ute i full sol och kan använda datorn som om jag vore inne. (Själva skärmen skuggas av sig själv, jag sitter med ansiktet mot solen). Ljusstyrka 6/8 räcker för att det inte ska vara jobbigt och i 8/8 så är det verkligen kalas!

Jag installerade om alla drivrutiner jag hittade på Samsungs support-sida, men märkligt nog så var inte systemet godkänt för Intels Fast-start märkligt nog...

Permalänk
Medlem

Låter bra. Synd att fler tillverkare inte kör på matta skärmar, där har Samsung gjort helrätt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 900X3C:an sen i fredags, generellt supernöjd!

+ Storleken! Blir lite som en ipad när man fällt ihop den...
+ Matt skärm med lagom upplösning, ljuststark!
+ Metallkänsla
+ Tvåfingerscrolla med touchpaden funkar grymt bra, nästan som en Mac
+ Grymt bra ljud för att vara notebook

- Småstrul med wifi trots uppdaterat Bios och drivrutiner. Vägrar koppla upp sig mot min AP på 2.4GHz men funkar hjälpligt på 5GHz.
- Höger och vänsterklick med touchpaden funkar inte klockrent för mig, kanske en vanesak
- Inga separata Page up/Page down/Home/End, dessutom ingen Fn-knapp på högersidan nära piltangenterna. Måste alltså använda båda händerna.
- Samsung skickar inte med adaptrar till Micro HDMI och Mini VGA, snålt.
- Fet recovery-partition som tar plats

Fråga: Någon som vet om det går att dubbla minnet till 8GB?
Fråga: Går det att emulera det numeriska tangentbordet? Ibland behöver jag skriva * just från det numeriska tangentbordet... (Total Commander)

La till frågor
Permalänk
Medlem

Jag var och jämförde 900:an mot ASUS UX32VD, tyvärr inte varianten med IPS-skärm så jag kunde inte jämföra skärmarna. 900:an kändes bättre rent kvalitetsmässigt och det som verkligen skiljde mellan datorerna var att ASUSen flexar i tangenbordet, vilket Samsungen inte gör.

För övrig så fick jag lära mig den hårda vägen att man inte ska ta bort partitionen för Hibernation då det tar lång tid att starta upp datorn i sådant fall, men här är en bra länk för hur man ska gå till väga ifall man ändå har gjort det (eller köpt ny SSD, såg på prisjakt att mSATA-diskar på 256Gb har börjat säljas i Sverige)
http://forum.notebookreview.com/samsung/660222-samsung-series...

Skrivet av icebyte:

- Inga separata Page up/Page down/Home/End, dessutom ingen Fn-knapp på högersidan nära piltangenterna. Måste alltså använda båda händerna.

Fråga: Någon som vet om det går att dubbla minnet till 8GB?

Nej, det går inte att uppgradera internminnet.

Du vet väl att musplattan stödjer tre-fingers rörelse som tar bort mycket av behovet av PageUp/PageDown. Dra tre fingrar till höger för att gå till nästa bild eller nästa sidan i browsern (om man nu har backat), till vänster för att visa föregående bild eller gå bakåt med browsern. Dra upp för att öppna filhanteraren och tre fingrar ner för att öppna fönstret med aktiva program.

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för infon! Jag står själv och väger mellan denna och UX31A:n från ASUS. Precis som du är jag väldigt känslig för ljud från datorn - speciellt varierande ljud eller coil whine, därför blir jag lite orolig när du skriver att den fläktar ljudligt. Med en ivy bridge i5 ULV så borde den öht inte fläkta alls vid normalt bruk. Hur illa tycker du det är efter att ha använt den ett tag? Jag har inte fått chansen att titta/lyssna på en UX31A än, men trodde ev. att Samsungen skulle vara snäppet tystare då en i7 kunde tänkas generera marginellt mer värme. Att Samsungen fläktar även vid 800Mhz verkar inget vidare. :\

Skärmen har jag också hört ska vara otroligt bra - och precis som du säger så fungerar 900p utan problem. Med 1080p verkar det som att de flesta får skala upp textstorlek osv i browsern och det känns lite onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Väldigt tacksam för infon! Jag står själv och väger mellan denna och UX31A:n från ASUS. Precis som du är jag väldigt känslig för ljud från datorn - speciellt varierande ljud eller coil whine, därför blir jag lite orolig när du skriver att den fläktar ljudligt. Med en ivy bridge i5 ULV så borde den öht inte fläkta alls vid normalt bruk. Hur illa tycker du det är efter att ha använt den ett tag? Jag har inte fått chansen att titta/lyssna på en UX31A än, men trodde ev. att Samsungen skulle vara snäppet tystare då en i7 kunde tänkas generera marginellt mer värme. Att Samsungen fläktar även vid 800Mhz verkar inget vidare. :\

Skärmen har jag också hört ska vara otroligt bra - och precis som du säger så fungerar 900p utan problem. Med 1080p verkar det som att de flesta får skala upp textstorlek osv i browsern och det känns lite onödigt.

Du har rätt med det där "1080p" problemet på en 13'3 skärm men jag tror det kommer bli mycket bättre inom snar framtid så se det som ett plus istället!
Den största skillnaden mellan dessa två är upplösningen och designen, en i5/i7 kommer inte göra så stor skillnad.

Som alltid är det bäst att vänta 2-4v innan en bärbar dator släppts för att se vilka problem maskinen faktiskt har och vid den tiden lär tillverkaren (Samsung/ASUS) skickat ut en mjukvarufix, när det gäller ultrabooks verkar det främst vara fläkt-algoritmen som behöver justeras och då via en BIOS-uppdatering.

Jag är SÅHÄR: >.< nära att beställa en UX32VD + 8GB RAM/Samsung 830 SSD....men det kan lika gärna bli en Sony Vaio S 15 (i7-M, 8GB RAM, 640M, 1080p)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Tack för infon om 900:an. Det är en fin dator, men tyvärr kan jag inte hålla med om att den skulle vara snygg. Den är alldeles för överdesignad för min smak, som föredrar lite diskretare.

Men det är ju subjektivt, alla tycker olika.

För min del blev det istället en Samsung 700 - Chronos. Den påminner mycket om en Probook tycker jag, men det märks att Windows och datorn inte är lika genomtänkta som en Apple. Faktiskt, i all ärlighet. Fladdrig touchpad, 16:10 är bättre, mycket mjukare animeringar.

Windows 8 ska väl försöka fixa animeringen (bara fem år efter Apple), men jag tror tyvärr att 8an blir en fet flopp pga det fula, konstiga gränssnittet Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ric68:

Har precis fått hem min Samsung och tänkte skriva lite om den.

Jag var ute efter en bärbar dator som hade IPS, hög upplösning, lätt och bra batteritid och hade tänkt köpa en Thinkpad X220 eller X230, men pga att det äntligen börjat komma datorer med hög upplösning som har IPS (eller PLS som Samsungen har) så gick den bort.

Valet stod mellan UX31A eller den här och det föll på denna för att den var snyggare och att 1920 kanske blir för mycket för mina ögon på en 13.3"-skärm, även om ASUSen hade bättre processor och större batteri (50Wh mot 40 för Samsungen), vilket högst troligen ger den längre driftstid.

Den är verkligen snygg i verkligheten också och jag jämförde som hastigast med grannens MBA 2011 och vi var bägge överens om att Samsungen var snyggast.

Dock är det inte bara till fördel med den polerade ramen då den är "vass" och ligger man i sängen och surfar så känns det lite på bakre handflatorna.

Skärmen är otroligt bra och bilden blir inte förvrängd på något sätt hur man än försöker. Ljudet är helt ok för att vara en så liten dator, bättre än någon annan dator jag haft tidigare (en hel del) men naturligvis inte någon bergsprängare.

Den startar väldigt fort och känns väldigt rapp, dock låter fläkten, även om man aktiverat "ljudlöst", om man sitter och surfar med datorn på knäna, vilket man lätt gör i sängen eller soffan. Det som dessutom stör är att den pulserar istället för att hålla ett konstant varvtal, vilket hade stört mindre. Ljudnivån är dock väldigt låg, men jag är ganska känslig för det där med oljud från datorn.

Nackdelen med datorn är att den har en recovery-partition på 24Gb + 4Gb Hibernation, så man har inte mer än 61Gb ledigt utrymme på datorn när man startar den för första gången. Runt 90 processer aktiva och en del skräpprogram förinstallerat som tar plats, så bara efter några timmar så har jag bestämt mig för att ominstallera datorn för att få mer ledigt utrymme. Dock följer bara en Windows-7 skiva med så alla drivrutiner och andra program finns inte med, bland annat inte drivrutiner för det trådlösa nätverket... Som tur följer det med en RJ45-adapter så att man ändå kan komma vidare och hämta drivrutiner o.dyl från Samsungs supportsida. Dock var den inte till mycket nytta då Windows-skivan inte innehöll drivrutiner för den fasta nätverkskontrollern, så om ni ska göra samma operation själva så se till att ha en extra dator eller tanka hem drivrutinerna innan som ni lägger på en USB-sticka.

Touchpaden blev jag imponerad av då den var multitouch och med två fingrar kan man scrolla upp/ner eller vänster/höger och med tre fingrar kunde bläddra fram/bak i browsers eller bildvisningsprogram. Pinch-to-zoom var också implementerat, men den fungerade inte så bra med en hand. Med två händer fungerade det klockrent, så det kanske är någon knas med min tumme...

Bra recension! Funderar också på en sån här. Har läst andra recensioner och dem pekar på att datorn tenderar att bli väldigt varm när processorn pressas lite. Vad upplever du? Tycker du att ssd:n som följer med duger eller bör man uppgradera på en gång?

Permalänk
Medlem

Posta gärna några bilder

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Det finns ju tre miljoner bilder på nätet:

https://www.google.se/search?q=900x3c&hl=sv&safe=off&prmd=imv...

Jag kanske blandar ihop datorn med X3A ? Jag ser att inte alla 900 har den där lövtunna, böjda extremt runda formen med räfflat svart lock? Det är den här jag tycker är överdesignad:

http://cdn.thetechjournal.com/wp-content/uploads/images/1108/...

Men X3C verkar ju se ut så här? :

http://mobil.pcforalla.idg.se/ImageProcessor?image=http%3A%2F...

Betydligt trevligare, enligt mig.

Permalänk
Medlem

X3C är den sista ja, och jag tycker inte alls den är överdesignad. Snarare sobert intryck, får en del spontana kommentarer faktiskt.

SSD är riktigt dålig, jag får småfrysningar när mycket minne används och swappen behöver köra. CrystalDiskMark blir riktigt uselt på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icebyte:

X3C är den sista ja, och jag tycker inte alls den är överdesignad. Snarare sobert intryck, får en del spontana kommentarer faktiskt.

SSD är riktigt dålig, jag får småfrysningar när mycket minne används och swappen behöver köra. CrystalDiskMark blir riktigt uselt på min.

Hmm med risk för att låga som en riktig rookie... Vad är swappen och CrystalDiskMark för något?

Permalänk

Crystal disk mark är ett program som mäter prestanda för solid state diskar (SSD). "Swappen" är smeknamnet på en av medlemmarna här på Sweclockers : han heter egentligen Hans Christer Andersson, en kille som är känd för att dyka upp ibland och insistera att få låna våra datorer och "köra skiten ur den!". Få killar kör datorn så hårt som swappen.

Permalänk
Medlem

x3c (och x3b) är betydligt snyggare och modernare än x3a, så det gäller att ha tungan rätt i mun när man beställer Det som skiljer x3b (som inte verkar säljas i Sverige) är att x3c har ivy bridge och x3b har sandy bridge.

Vad gäller prestanda så har jag ingenting att klaga på i verkligheten, förutom att 128GB är i det minsta laget.

Värmeutvecklingen lider jag inte alls av. Den blir varm om man kör hårt, men inte alls för varm.

Återigen måste jag prisa skärmen. Har varit ute med datorn en hel del och jag har inte sätt någon annan dator som har varit så användbar utomhus som denna. Man behöver inte ens ha full ljusstyrka för att se bra i stark solsken, där man får gissa sig fram vad som det står på vanliga datorskärmar.

Sist men inte minst så är nog inte "swappen" en person, även om det nu finns en sådan som kör skiten ur hårdvaran, utan operativsystemets fiktiva minne. När det minne du har på datorn tar slut så "swappar" operativsystemet ut en del program ut i "swappen", vilket inte är något annat än en del av hårddisken. Det tar sin tid om det är en mekanisk hårddisk, men är betydligt snabbare på en SSD, även om det inte går att jämföra med det normala internminnet. Normalt är det orsaken till att gemene man upplever frysningar av sin dator, då ingenting händer

Permalänk

När kommer i7 / 256 GB modellen till sverige

Någon som har koll på om/när modellen med i7 och 256 GB SSD kommer finnas tillgänglig i Sverige?

Permalänk

Tänkte köpa den här datorn men blir verkligen orolig när det pratas om långsamma hårddiskar och lagg när det ändå rör sig om en 12 000:- maskin.

En fråga till: Vad är det för skillnad mellan http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-a01se och denna: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=756973#extra

Den förstnämnda heter: Samsung NP900X3C-A01SE och den andra heter: NP900X3C-B01SE

Vad är det för skillnad på dessa två? På inets sida står det dessutom att den är grå? Men på bilderna ser den ju mattsvart ut..

Vore JÄTTETACKSAM för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Tänkte köpa den här datorn men blir verkligen orolig när det pratas om långsamma hårddiskar och lagg när det ändå rör sig om en 12 000:- maskin.

En fråga till: Vad är det för skillnad mellan http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-a01se och denna: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=756973#extra

Den förstnämnda heter: Samsung NP900X3C-A01SE och den andra heter: NP900X3C-B01SE

Vad är det för skillnad på dessa två? På inets sida står det dessutom att den är grå? Men på bilderna ser den ju mattsvart ut..

Vore JÄTTETACKSAM för svar!

Mjo det rapporteras om halvdan ssd på denna, men det går ju att byta ut själv antar jag? Skillnaden jag kan se på dem du länkar är att den dyrare har fler anslutningar, tex. 2st USB 3.

Permalänk
Skrivet av Bosseh:

Mjo det rapporteras om halvdan ssd på denna, men det går ju att byta ut själv antar jag? Skillnaden jag kan se på dem du länkar är att den dyrare har fler anslutningar, tex. 2st USB 3.

Tror att det rör sig om ett bättre batteri hos den dyrare också. Fan, vilken beslutsångest..

Vilken dator anser ni kan konkurrera med denna i termer av prestanda och utseende?

En fråga till; denna dator har ju ingen CD-rom som jag har förstått det, hur installerar man exempelvis Microsoft Word då?

Permalänk
Medlem

Snabb kommentar

Det här kanske hjälper någon som funderar mellan samsung och asus så som jag gjorde.

Jag hade egentligen tre saker jag prioriterade; batteritid, mobilitet och skrivkomfort. Efter att ha läst en mängd recensioner, varit och känt på dem rent fysiskt etc så beställde jag hem en samsung 900 x3c via Inet. Jag blev imponerad av mycket, skärmen var helt fantastisk, starttiden riktigt bra, designen snygg. Batteritid och mobilitet är en självklarhet med en ultrabook, men den hade däremot ingen skrivkomfort. Slaglängden på tangenterna är så låg att det närmast är att jämföra med en TI 82 miniräknare eller liknande, de är plastiga och stumma. Den som sa att tangentbordet är skönt på den här ultrabooken vet inte vad han snackar om. Touchpaden hade också ett fysiskt fel som gjorde att muspekaren laggar, vilket enligt supporten inte är vanligt förekommande, så jag hade nog bara otur där. Det sista minuset jag har är att fläkten låter som en irriterande mygga när den drar igång.

Jag gjorde ett återköp och fick summan tillgodo att köpa en annan dator.

Och här kommer den verkliga poängen. För den summan kunde jag mer eller mindre köpa asusen + 1 SSD-disk(128GB) + 10GB ram + få det installerat. (Fixar ni det själva och inte betalar för installationen kommer ni under priset på samsungen, iaf på Inet). Jag anser att det mesta är likvärdigt med de bägge datorerna, på den nivå där jag opererar märks det iaf inte så stor skillnad; men skrivkomforten är i en helt annan liga på asusen. Så om ni som jag främst vill ha en mobil skriv-enhet (som är flexibel nog att göra annat när behov finns) så är asusen att föredrar framför samsungen. Det är min uppfattning.

Orelaterat till datorerna i sig vill jag bara säg att både Samsungs support och Inets support har varit fantastiskt bra att ha att göra med. Trevliga, kunniga, effektiva och hjälpsamma. Negativt kan vara långa väntetider men det är något jag förväntar mig till viss del även om det är tråkigt.

Permalänk
Medlem

4-in-1...

Kanondator! Helnöjd så här långt, har haft den i tre veckor.

En sak dock: Eftersom SSD:n bara är på 128Gb kompletterade jag med ett "SanDisk 64GB SDXC Memory Card Extreme Pro Class 10 UHS-I", som ska ha 95Mb/s överföringshastighet. Cool tänkte jag; Då kan man ju skapa en "sekundär hårddisk", liksom.

Det visar sig att med Sandisk-kortet insatt i 4-in-1 läsaren får jag bara ut 17,6Mb/s write och 18,2mb/s read!! (uppmätt med HD Tune pro 5.00)

Tror detta beror på läsaren? =(

(Nån som vill köpa ett dyrt 64Gb Sandisk Extreme Pro, så att jag kan köpa nått billigare som ändå matchar datorn?)

/Abe

Permalänk
Medlem

Har köpt en sådan här åt morsan, men det är en grej jag inte får ordning på: hur sammanfogar jag Windows-partitionen med recoverypartitionen? Eller måste jag formatera hela skiten för att göra det? Har provat med Diskhanteraren och diverse programvara, men "Merge Partition" brukar vara gråmarkerat, så jag kan inte slå ihop dem.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abeabe:

Kanondator! Helnöjd så här långt, har haft den i tre veckor.

En sak dock: Eftersom SSD:n bara är på 128Gb kompletterade jag med ett "SanDisk 64GB SDXC Memory Card Extreme Pro Class 10 UHS-I", som ska ha 95Mb/s överföringshastighet. Cool tänkte jag; Då kan man ju skapa en "sekundär hårddisk", liksom.

Det visar sig att med Sandisk-kortet insatt i 4-in-1 läsaren får jag bara ut 17,6Mb/s write och 18,2mb/s read!! (uppmätt med HD Tune pro 5.00)

Tror detta beror på läsaren? =(

(Nån som vill köpa ett dyrt 64Gb Sandisk Extreme Pro, så att jag kan köpa nått billigare som ändå matchar datorn?)

/Abe

Får kortet plats ordentligt eller sticker det ut mycket?

Permalänk
Medlem

ca 3 mm

det sticker ut ca 3 mm.

Permalänk
Medlem

Funderar på en 900x3 men tycker det är sjukt dåligt att det endast går att få med 4gb ram

Permalänk
Medlem

Hur långt klarar man sig på 4GB ram ? Det låter väldigt lite i mina öron..
Märker man någon större skillnad med denna processorn eller en I73517 i vardagligt användande ?

// MVH