Netflix kommer till Sverige

Permalänk
Medlem

Netflix kostar väl $8 i månaden nu i USA och även om man lägger på moms i sverige så skulle det blir runt 75kr/månaden.

Jag testade Netflix via proxy för ett par år sedan och det som slog en då var det stora utbudet, voddler framstod som rena skämtet i jämförelse. Vet inte riktigt hur mycket utbudet har påverkats av att dom inte har Starz Play filmer längre (?) (http://www.engadget.com/2012/02/27/netflix-starz-play-movies-...) har för mig att många av filmerna jag såg då var just från Starz Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Det här med att se serier dagen efter... var har den idèn startat nånstans? visst... Itunes har väl ett bra och snabbt utbud med serier som kommer ut fort men man får ju betala därefter. Sen går det ju att se serierna via kanalerna i USA men samma sak där... fuck you, pay me! så är det ju med allt. För 55 spänn i månaden så kan man vara rätt nöjd ändå. Vi i Sverige är faktiskt väldigt bortskämda vare sig vi tror det eller ej. Alltid bra kvalite med utbud (Torrent) Ljud och bild. Usa har alltid legat efter med ljud och bild. Dem har bara utbudet.

Men grejen är ju att jag älskar idén med spotify och har också senaste året betalat varje månad för spotify premium. Dock vill jag ha liknande för TV-serier. Jag vill inte tanka torrents och packa upp filer osv, jag vill streama direkt. Därför tycker jag Netflix är riktigt intressant, men som det låter kommer vi få ett eget svenskt utbud och då har man inte mycket till val än att tanka torrents.

Vart det kommer från att se serier dagen efter? För mig började det för typ 10-12 år sedan när man kollade på någon bra serie på TV och störde sig på att man behövde vänta en vecka till nästa avsnitt. Då fann man att USA låg en säsong eller två före den svenska kanalen och det var ju underbart att du kunna ladda ner över en säsong med avsnitt och se dom på en gång eller när det passade. Så gjorde jag sedan med alla serier jag kollade på.

Nu för tiden när man hör om någon ny bra serie så vill man ju se den direkt, inte om ett halvår, därav detta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag är gärna laglig när alternativ ges, och streaming tar minimal plats på datorn. Har sedan länge betalat för Grooveshark så att jag kan ha det i mobilen, och jag streamar gärna TV-serier och film eftersom jag ändå bara kollar på datorn som är kopplad till TVn med HDMI. Då kan jag använda mina hårddiskar till annat.
Nu återstår bara att se om priset i Sverige blir rimligt, och om utbudet är något att ha. Om de bara kommer ha svenska serier vet jag inte, kollar ju bara på SVT när jag kollar på svensk TV, och de har ju egen fri strömning. Men om de lanserar detta med aktuella amerikanska serier i Sverige, då kan det bli aktuellt med en prenumeration.

Permalänk
Avstängd

I USA släpper de i alla fall filmerna 28 dagar efter DVD releasen. Inte upphetsande snabbt direkt.

Serierna beror det på vilken serie det är men 28 dagar efter DVD släppet gäller även vissa TV-serier. Men det finns tydligen serier som kommer snabbare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Det här med att se serier dagen efter... var har den idèn startat nånstans? visst... Itunes har väl ett bra och snabbt utbud med serier som kommer ut fort men man får ju betala därefter. Sen går det ju att se serierna via kanalerna i USA men samma sak där... fuck you, pay me! så är det ju med allt. För 55 spänn i månaden så kan man vara rätt nöjd ändå. Vi i Sverige är faktiskt väldigt bortskämda vare sig vi tror det eller ej. Alltid bra kvalite med utbud (Torrent) Ljud och bild. Usa har alltid legat efter med ljud och bild. Dem har bara utbudet.

Att man vill ha tv-serier direkt är dels för att man vill se fortsättningen, precis som när man inte kan lägga ned en god bok, eller när man köar för att se premiären av enfilm. Dessutom är det så att internetkulturen förutsätter att man sett det senaste. Hänger man mycket online på amerianska forum kan man råka ut för rätt saftiga spoilers om man inte har sett de två senaste säsongerna av någon serie, vilket är mer regel än undantag om man följer serierna på svensk TV t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av dioxys:

Går det att jämföra med svenska Viaplay måntro?
Får vi bättre utbud för samma/billigare peng?

film och serie mässigt möjligt vis men inte med sporten inräknat

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk

Man kommer inte få senaste seirie avsnittet dagen efter, vad jag vet så tag det ett bra tag att översätta ett avsnitt

Skrivet av Ninjaflipp:

Om det nu mot förmodan skulle gå snabbare och vara enklare än att faktiskt pirata film så kanske piratandet minskar lite. Vem vet?

Kan så vara, minskade det när spotify kom ?

Jag har iaf inte laddat ner musik på länge nu när jag använder spotify

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Det här med att se serier dagen efter... var har den idèn startat nånstans? visst... Itunes har väl ett bra och snabbt utbud med serier som kommer ut fort men man får ju betala därefter. Sen går det ju att se serierna via kanalerna i USA men samma sak där... fuck you, pay me! så är det ju med allt. För 55 spänn i månaden så kan man vara rätt nöjd ändå. Vi i Sverige är faktiskt väldigt bortskämda vare sig vi tror det eller ej. Alltid bra kvalite med utbud (Torrent) Ljud och bild. Usa har alltid legat efter med ljud och bild. Dem har bara utbudet.

Troligen på grund av att det fungerar så idag, gratis och många gånger höguplöst. Hur? Piratebay! Som då är olagligt såklart...

Som andra säger, jag skulle utan problem betala någon tvåhunding var månad för att få tillgång till TPB även om det fanns vissa begränsningar i tex. antal tillåta nedladdningar per månad.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Man kommer inte få senaste seirie avsnittet dagen efter, vad jag vet så tag det ett bra tag att översätta ett avsnitt

Personligen så skiter jag fullständigt i textning och det gör många andra inbitna serietittare också. Man kan ju ändå engelska riktigt bra. Då borde de erbjuda folk som inte bryr sig om textning att se det direkt och de som inte kan engelska tillräckligt bra får avvakta några veckor på textning. Låter rimligt tycker jag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Troligen på grund av att det fungerar så idag, gratis och många gånger höguplöst. Hur? Piratebay! Som då är olagligt såklart...

Som andra säger, jag skulle utan problem betala någon tvåhunding var månad för att få tillgång till TPB även om det fanns vissa begränsningar i tex. antal tillåta nedladdningar per månad.

Håller med, dock skulle antal tillåtna nedladdning/månad göra att många fortsatte som vanligt, skulle isf kunna vara 2 alternativ, ett billigare med begränsat och ett utan.
Så småningom kommer väl de som styr å ställer inom hollywood m.m inse att de måste ha ett alternativ emot TPB som faktiskt fungerar snarlikt och iaf har något att säga med hur snabbt de är med ny content och utbud.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Avstängd

har det "vuxenfilmer" så rycker mitt viasat abonnemang och hoppas detta kan påverka när tv serier kommer sändas i Sverige

Permalänk

Riktigt nice! Ska lätt skaffa om vi får bra utbud. Annars kör jag proxy till USA =P Kompis kör så och det funkar riktigt bra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Låter/ser trevlig ut frågan är hur kvalitén kommer vara på tjänsten och om vi som sitter på lite bättre bandbredd 100/100 eller 1000/1000 kommer kunna nyttja riktigt bra kvalité som t.ex. streama raw blueray eller om kvalitén kommer vara lite begränsad av deras överföringshastighet i kombination med något grundutbud på kvalité.

Och är de som ovan sagt att den ligger efter med säsonger/episoder på serier osv så finns de ju inget intresse där för min deliallafall det är nästan ända anledningen jag skulle kolla på något på tv om det var reklamfritt jag kunde kolla på det när jag ville och det var upto date.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

About time...

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Medlem

trevligt och see att dom kommer till norden efter england. blir och bli medlem dag ett när det kommer ut hoppas swec gör en nyhets post när netflix väll kommer ut

Permalänk
Medlem

TV4 premium ligger risigt till nu med sina 79kr/mån med usel kvalitet samt mästare i buffring pauser...o reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

trevligt och see att dom kommer till norden efter england. blir och bli medlem dag ett när det kommer ut hoppas swec gör en nyhets post när netflix väll kommer ut

Annars kan du gå in på netflix sida och skriva upp din mailadress så meddelar dom när det öppnar i Sverige.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenkai Star:

Riktigt nice! Ska lätt skaffa om vi får bra utbud. Annars kör jag proxy till USA =P Kompis kör så och det funkar riktigt bra.

Vadå för proxy?

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Personligen så skiter jag fullständigt i textning och det gör många andra inbitna serietittare också. Man kan ju ändå engelska riktigt bra. Då borde de erbjuda folk som inte bryr sig om textning att se det direkt och de som inte kan engelska tillräckligt bra får avvakta några veckor på textning. Låter rimligt tycker jag.

Det är ju sant, textning är inte ett måste. Ser jag på en serie vill jag i alla fall ha engelsk text. Däremot tror jag det är rätt många som vill ha svensk text.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vadå för proxy?

http://unblock-us.com/ funkar

Permalänk
Medlem

Äntligen! Oavsett om tjänsten blir tillräckligt bra från början eller inte så skärper det konkurrensen i rätt riktning

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstern:

Eller
http://strongvpn.com/
http://ivacy.com/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Fan vad underbart, jag har börjat tröttna på comhem digital-TV. Kommer lätt hoppa på detta när det kommer om utbud/pris är bra.

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli nåt att ha, för ni tror väl inte på fullaste allvar att serier kommer komma dagen efter det sänds i USA? De kommer få anpassa sej till svenska förutsättningar och regler. Kanalbolagen och dvdförsäljning kommer gå före.

Sen så verkar kvalitén vara riktigt dålig om man ser till film, av vad jag läst i denna tråd. Tyvärr får vi nog vänta ett tag till innan nåt vettigt alternativ kommer.

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande spotify för all musiklyssning och tycker det funkar kanon!
Tror inte att netflix kommer att erbjuda mig samma gällande serier och filmer, tror att dom helt enkelt kommer ligga för långt efter med deras släpp av media, men ett steg i rätt riktning iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

För mig själv som tycker det är moraliskt fel att sno saker så kommer detta bli kanon!

Men kan förstå att folk som inte håller med mig där inte hurrar över detta direkt.

Mvh J

Det ær lugnt, du snor inget.. orginalfilen finns kvar, jag lovar.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Men som en skriv, kommer vi att kunna se serieavsnitt samtidigt som de i USA ser dom?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?p=12589466
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Det dumma med mediabolagen är ju att de vet redan vad folk vill ha, men gör ingenting åt det.

* När det gäller film och serier så vill folk se det samtidigt som det släpps i USA, det skiter dom i.
* Folk vill (inte alla dock) gärna betala ett lågt fast pris per månad för obegränsad streaming, likt spotify. (De lär sig inte ens av spotify)

Sen undrar de varför piratkopieringen är så hög Om de möter kundernas krav så blir ju kunderna nöjda, det kan vi redan se på andra tjänster. Varför då inte bara göra som kunderna vill istället för att skita i det och sedan se hur folk tankar ner saker via t.ex. torrent och sen försöker lägga alla sina resurser på att motverka piratkopiering. De resurserna kan de lägga på att möta folks förväntningar och krav istället.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Nu får vi hoppas att hulu kommer till Sverige också, det är streaming-lösningen som gäller för tv-serier.

Tror dock att film- och tv-innehållet i dessa tjänster kommer vara "norden-anpassade".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.