Uppgradera från kitobjektiv på Nikon d5100

Permalänk
Medlem

Uppgradera från kitobjektiv på Nikon d5100

Har fotat en del nu och jag tycker inte jag får den där knivskarpa skärpan på mina bilder. Har testat olika bländare, slutartider, belysningar, vinklar, in o ut zoomningar men som sagt, den där krispiga skärpan infinner sig inte.
Jag har därför tittat på ett par objektiv som jag tror är bättre.
1. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=491817
2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=530609 detta har jag läst mycket gott om. Dessutom ända upp till 70 mm, lite mer flexibelt. (fast för Nikon då).
3. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586340 aningen för dyrt för mig, men har fått mycket bra omdömmen.

Finns det något jag missat? Det jag jagar är som sagt skärpa, gärna bra färger och bokeh (om det går).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vill du ha en normalzoom som inte kostar skjortan så skulle jag satsat på den sistnämnda av de du länkade till. Bäst av de tre och har både stabilisering och ultraljudsfokusering. Om inte priset är en helt avgörande faktor ser jag inte att det finns så mycket att fundera över, ärligt talat.
Ett annat alternativ är att kolla efter Nikon 17-55/2.8 begagnat. De brukar gå för 6-8kkr, tror jag. Ingen stabilisering, men byggt som en pansarvagn och riktigt skarp och fin redan på f/2.8.

Dock vill jag bara kommentera att om du inte kan få skarpa bilder med kitobjektivet (antar det är 18-55:an du menar?) så är antingen objektivet felaktigt eller så gör du något galet.
Visst, du kommer säkert att se skillnad om du pixelpeepar i jättestor förstoring eller om du trycker näsan mot en stor print, förutsatt att bilderna är tagna på samma sätt och vid samma tillfälle. Skulle man ta två olika bilder tagna vid olika tillfällen är det högst osannolikt att du skulle kunna säga vilken som är tagen med vilket objektiv, om man bortser från uppenbara saker som att man kan ha kortare skärpedjup med ett ljusstarkare objektiv, tex.
Bokeh:n, som ju däremot är horribel på 18-55:an lär du se en förbättring av oavsett vilket av dessa du väljer.

Permalänk
Medlem

Jag använder polariseringsfilter för att få lite tryck i färger och kontrast, skall prova att köra lite helt utan filter och se om det blir någon skillnad. Hur som helst verkar det bli det sista jag länkade. Väldigt bra tydligen, fast jag skall hålla ögonen öppna efter Nikon objektivet du tipsade om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Dock vill jag bara kommentera att om du inte kan få skarpa bilder med kitobjektivet (antar det är 18-55:an du menar?) så är antingen objektivet felaktigt eller så gör du något galet.

Håller med.

Hur behandlar du dina bilder? Dum kommentar kanske, men tror inte jag uppfattat hur lägne du fotat men... har du till att börja med rätt uppskärpning av bilderna?

Det är ju i efterbehandlingen en vanlig unsharp mask, eller direkt i kameran picture controls och skärpa.

Det som är standard, picture control SD, i både mn D5100 och D7000 är inte helt skar som standard. Enkel åtgärd är att justera picture controls. Använder du inte dessa, får man göra det i efterhand.

Sen beror det på hur bilderna ser ut, vad som är smartast flöde, om man ska brusreducera så påverkar dessa varandra.

Jag har märkt att brusreduceringen är effektivare om man INTE skärper RAW bilden för mycket i första instans, utan skärper iefterhand, däremot har jag också tycker mig märkt att ibland blir skärpan BÄTTRE om man skärper raw filen direkt lite mer, än väntar med all skärpning til slutet.. även om det brusar aningens mer... men då kan man göra selektiv brusreducering isåfall på slutet.

Så bästa arbetsflöde beror på vad som begränsar bilden mest - oskärpa eller brus.

Permalänk

Jag kan erkänna att jag fota nog ett litet tag med min D5100 i början när jag höll på att lära mig allt nytt... sen när jag insåg vilken skillnad picture controls gjorde blev det en riktig aha upplevelse. Standard inställningen både på min D7000 och D5100 ÄR suddig på mina objektiv (syns vid pixelpeeping), jag har skärpt upp mina med ett eller två snäpp har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot tips på hur jag skall ställa in kameran

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Uppskärpning sker alltid, antingen i kamernan innan JPEG görs, eller i efterbehandling.

Här är skillnaden mellan "standardbild" ur kameran, och tillfixad bild. Detta är en croppas bilden från 200mm, som ÄR suddig så man måste ALLTID skärpa upp. Men andra brännvidder behöver inte alls samma nivå av uppskärpning.

Om objektivet verkligen är oskarpt, så kompenserar man delvis det genom att öka uppskärpningen.

Jag har inte 18-55 objektivet utan bara 18-105 och 18-200. 18-200 är märkbart oskarpt speciellt vid 200mm. Men om man missar det faktum att uppskärpningen alltid är viktig kan man få bästa objektiven att ger oskarpa bilder.

Första frågan är om det är JPEG bilderna ur kameran som är oskarpa? Isåfall - gå in i menyn och picture controls, och JUSTERA den du använder, öka "skärpan" ett par hack eller så - så kommer du direkt att se skillnaden! Sen exakt hur många hack då behöver beror på objektivet och vilken typ av bilder du kör. Dock bör man inte överdriva 1a instansens uppskärpning.

Se även http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-sharpening.h...

Permalänk

Notera att detta sker automatiskt vid kamerans olika "scenlägen", tex landskapsbildern är ofta mer uppskärpta än porträtt etc. Kör man som de flesta likte mer manuellt eller halvautomatiskt får man också hålla kolla på picture controls själv. Kör man RAW, kan man göra allt i efterhand, men använder man JPEF direkt ur kameran är det ännu viktigare hur man ställer in picture controls.

Permalänk
Medlem

Man kan ju, även om det kanske inte är så som menas, tolka Aristoteles inlägg som att det går att "kompensera" för precis vad som helst med lite uppskärpning. Så är det såklart inte. Men visst är det så att alla bilder behöver lite uppskärpning för att komma till sin rätt. Detta beror på att kameran har ett AA-filter, för begränsar detaljupplösningen under nyqvist-frekvensen för att undvika moiré. Detta gör att en bild som inte alls är uppskärpt ser lite mjuk ut. Den är då inte oskarp, som exemplet med måsen ovan, utan "mjuk".
Sedan beror det ju på hur man tittar på bilden åxå. I 100% på skärmen så "ska" ju bilden vara lite mjuk. Det motsvarar ju en print som är 70-100cm på långsidan, lite beroende på skärm.

Hur som helst (och nu kanske jag upprepar saker du redan vet):

Här är exempel på en bild som har bra skärpa ut ur kameran, dvs den har inte några nämnvärda tecken på fokusfel eller skakningsoskärpa eller liknande. Först är den helt oskärpt direkt ur kameran och sedan med en svag uppskärpning på för att kompensera för AA-filtret.

Skulle man gjort en print av den, dvs skriva ut den på papper, så hade man fått ta i lite mer med uppskärpningen. Uppskärpningen ovan är bara den initiala uppskärpningen för att kompensera för AA-filtret.
När man sedan förminskar bilden för webben så måste man skärpa den igen, eftersom man förlorar skärpa i nerskalningsprocessen.
Här är hela bilden nerskalad till 800px på längsta sidan. Oskärpt resp uppskärpt.
http://motljus.no-ip.org/bilder/torsounsharpened.jpg
http://motljus.no-ip.org/bilder/torsosharpened.jpg

Öppna dem gärna i två flikar så att du kan växla mellan dem enkelt.

Sedan finns det ju andra saker som gör att bilder upplevs skapare eller mindre skarpa. Kontrasten är en sådan sak, tex. Bilden ovan hade ju vunnit på lite mer kontrast för att få den att "poppa" lite.
http://motljus.no-ip.org/bilder/torsosharpenedcontrasty.jpg

Nu säger jag inte detta för att du inte ska köpa nytt objektiv, utan för att du KANSKE inte har realistiska förväntningar på hur skarp en bild ska vara. Om du har fel förväntningar så finns det ju en risk att du blir besviken även med ett annat objektiv.

Du får gärna posta bildexempel från ditt objektiv så kan vi bedöma om det är rimligt skarpt eller om det verkar vara något galet. Gärna med EXIF.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur jag skall kunna länka till en bild i fullstorlek :/ Flickr osv komprimerar ju bilderna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Fotograferingsmenyn -> ställ in picture control -> standard -> justera

test att dra up skärpan iallafalltill tex 2-3 snäpp... se om det löser problemet, det ser du direkt om du jämför bilderna. Du kan ju ändra kontrast och färgmättad också om du vill, beroende på typ av bilder.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag gick från kitobjektiv till Sigma 17-70 på min Pentax, och tyckte det blev en rejäl uppgradering, placebo eller ej.
Visst hade 2.8 varit väldigt behändigt, men är inte säker på att jag velat byta bort de 20 millimeterna på telesidan, de är väldigt trevliga när man t.ex. tar porträttbilder.

Hade jag haft Nikon, velat uppdatera från kitobjektivet, och ändå funderat lite på att våldföra sig på spargrisen så hade jag helt klart tittat lite på Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Jag har inte testat det, och vet egentligen väldigt lite om det, men bränviddsspannet tycker jag är mycket tilltalande.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274116

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Hade jag haft Nikon, velat uppdatera från kitobjektivet, och ändå funderat lite på att våldföra sig på spargrisen så hade jag helt klart tittat lite på Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Jag har inte testat det, och vet egentligen väldigt lite om det, men bränviddsspannet tycker jag är mycket tilltalande.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274116

Jag köpte denna till min D60 efter en tråd här på Sweclockers..
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1109930-normalzoom-...
.Nöjd med den, det enda som man ska tänka på är att den är större och tyngre än kitzoomen, och den inbyggda blixten skuggas av objektivet. Det märks att det är byggt för en större kamera, å andra sidan har jag ingen koll på hur stora Sigma &Tamron är..
Annars skarp och snabb, och att den går upp till 85mm uppskattar jag nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag skulle byta ut mitt kitobjektiv förra sommaren så kollade jag på tre modeller.

Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) (den utan vibrationsreducering då den är skarpare)

Sigman gick bort efter lite recensions läsning pga. att kantskärpan var i kassaste laget vidöppet.
Nikon gick tillslut bort då jag kände att jag ville ha ett snabbare objektiv, annars hade det nog blivit denna då den har ett riktigt fint zoomomfång och är riktigt skarp.
Så lotten hamnade tillslut på Tamron objektivet. Var lite skeptisk ett tag på att den inte hade någon VR, men jag har faktiskt aldrig saknat den.
Sedan har den väl inte direkt den tystaste fokusmotorn heller, iof långt från lika högljud som Tamrons 90mm macro objektiv men den låter lite mer än kitobjektivet iaf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

ps. Picture control eller ja, vad det nu hette har inte speciellt stor effekt när man fotar raw. Det blir bara inställningar i raw-filen men väl i datorn (lightroom) så nollställs dessa per automatik i princip.

Däremot skulle jag satsa på en beg. nikonglugg med fast bländare på 2.8.
Kolla på fotosidans köp och sälj HÄR.

Permalänk
Skrivet av nae0:

ps. Picture control eller ja, vad det nu hette har inte speciellt stor effekt när man fotar raw. Det blir bara inställningar i raw-filen men väl i datorn (lightroom) så nollställs dessa per automatik i princip.

Jo, vilket jag ser som en nackdel med LR, eftersom man tappar denna info.

Med view nx2 eller capture nx2 så blir picture controls från kameran automatisk "default" för den bilden. Och har man olika picture controls för olika typer av bilder i kamera presets, så får man per automatik "rätt inställninar" i RAW konvertern, utan att man manuellt behöver välja. Klart använder man en och endast en profil kvittar det kanske, men om inte, så måste man annars manuell justera varjre bild, eller hålla reda på vilka bilder som "bör justerars" på visst sätt. Jag förmodar att Canon har motsvarande matchange programvara?

Jag ser själv första instansen av raw hantering som en förlängning av kameran.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Jo, vilket jag ser som en nackdel med LR, eftersom man tappar denna info.

Canons motsvarighet gor precis detsamma. Daremot ar det ju inte sa mycket det skiljer mellan olika bilder, alla behover (i mitt fall) lite mer clarity, saturation och en minimal mangd sharpening. Att lagga till det pa alla bilder ar ju inte svart. Nu vet jag inte exakt vad nikons picture controls gor men canons ar i de flesta fall bara lite extra skarpa eller fargmattnad i olika mangder. Det anda fall jag kan se det som en fordel att ha ar om man fotar jpg

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa något börja med att köpa ett beg 35mm DX f1.8. Leta på Fotosidans marknad, lättast å hitta kameraprylar där.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR