Skillnader på internet i mobiler (3G/4G) latency

Permalänk
Medlem

Skillnader på internet i mobiler (3G/4G) latency

Hej! Long time listener first time caller.

Jag funderar på att köpa en ny mobil, det lutar åt SG3an. Det aboslut viktigaste för mig är surf på telefonen, jag kör hotspot till datorn i veckorna. Jag kör en riktigt gammal desire just nu (typ 3 år eller nåt, rootad till 2.3.7 miui), speedtest ger mig 70 ms och jag får stadigt 100-150 mot den server jag gamar mot (mmo). Så det är HELT ok. Telefonen har börjat knaka lite, batteritiden dör innan jag hinner hem efter jobbet och så nu, därför jag vill byta.

Eftersom 4G är snabbt internet så kollade jag på det, men det verkade dumt att skaffa eftersom SG3an inte har det, man får gå ner en nivå till SG2 eller LGn. Dessutom när jag kollade på telias och tele2s 4G abbs så var det väldigt dyrt och man fick bara 10 gb. Jag har telenor och är väldigt nöjd med det men när jag frågade deras kundtjänst om dom hade någon 4g-mobil på gång sa dom att deras nät inte var byggt för 4g-mobiler så att dom inte kunde säga när de skulle börja med det. Jag fick känslan att det låg långt fram i tiden.

Jag använder inte så mycket bandbredd men jag kommer ner lite i latency om jag uppgraderar (som jag förstått), men jag tycker inte det är värt en sämre telefon och några hundra extra i månaden.

Det jag inte har lyckats ta reda på är:
* Är det skillnad på 3G-mobil och 3G-mobil? dvs kommer jag få bättre nät (latency är viktigast) eller exakt samma om jag byter till en nyare mobil (SG3), eller är det exakt samma 3G-komponenter och hastighet i alla 3G-mobiler? (utgå från exakt samma abb)

* Borde jag vänta? det är ju inte kritiskt än... Är det något nytt på G i höst som kan vara värt att vänta på (börjar det dra ihop sig till något)? I dagsläget känns SG3 som det i särklass bästa valet, men det kanske kommer priskrig på en SG3 LTE i höst eller nån helt ny riktigt bra telefon! Jag kan tom tänka mig nya iphone om den har 4G.

Permalänk
Medlem

Intresseanta frågor, ska bli kul att följa

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av harlie:

* Är det skillnad på 3G-mobil och 3G-mobil? dvs kommer jag få bättre nät (latency är viktigast) eller exakt samma om jag byter till en nyare mobil (SG3), eller är det exakt samma 3G-komponenter och hastighet i alla 3G-mobiler? (utgå från exakt samma abb)

Vad gör du med mobilen som kräver låg latens?

En S3 kommer garanterat att kännas snabbare vid bl.a. surfning, men inte för att latensen mot nätet är märkbart lägre, utan snarare för att processorn kan behandla sidorna snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Vad gör du med mobilen som kräver låg latens?

En S3 kommer garanterat att kännas snabbare vid bl.a. surfning, men inte för att latensen mot nätet är märkbart lägre, utan snarare för att processorn kan behandla sidorna snabbare.

Jag är inte hemma på veckorna och använder mobilen som modem (wifi hotspot) när jag spelar MMO på min laptop.

Permalänk
Medlem

3G ger ofta latenser kring eller över 100ms, du har nog en rätt ba uppkoppling där du bor.
4G ger latenser på 20-40 ms ofta.
Jag kollar mycket på TV och gamear med min mobil som hostspot, och jag gör åt med ca 1Gb om dan. Så om du har tänkt köra sådant så är det viktigaste att du får ett obegränsat abonnemang. Själv har jag Telenor 6 Mbit obegränsat 3G.
Telia och en del andra säljer abonemmang som på pappret är obegränsad men de sänker hastigheten till 2G efter xx antal GB. Så undvik sådana abonnemang.
Om du är seriös med att använda mobilen som hotspot så finns det två alternativ:
1) Köp LGn nu
2) Vänta tills i vinter när det kommer ut fler / nya 4G-mobiler.
Men det viktigaste är alltså att abonnemanget inte har någon mängdbegränsning.