Ny setup skärmen flimmrar och spelen laggar

Permalänk
Medlem

Ny setup skärmen flimmrar och spelen laggar

Hejsan

Beställde lite nya delar till min dator då jag vill uppgradera mig lite men nu krånglar det istället..
Varje gång datorn ska ladda något nytt så flimmrar skärmen till och det kommer upp några svarta streck lite här och var. Strecken varar i några hundradelssekunder. Det kommer varje gång man t.ex laddar en ny hemsida, varje gång man trycker på en underkategori, varje gång man öppnar en mapp i utforskaren, när man växlar fönster osv.. helt enkelt så fort något nytt ska visas. Men om man spelar ett spel eller om man kollar på en video på youtube så flyter det på som det ska.
Har även märkt att diablo 3 laggar jag har knappt hunnit spela något men har testat att starta spelet 3ggr och då har det laggat ganska mycket..

Min setup ser ut så här: Fet text är nya komponenter och vanlig text är återanvända komponenter.
Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Processorkylare: Corsair H50
Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7850 2048MB
Hårddisk: Har ett gäng men kör os på en wd raptor 320gb
Nätaggregat: Corsair TX750W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan samt 1x140 som blåser på hårddiskarna
Övriga komponenter: 1xNEC DVD-brännare och en fläktstyrning
Temperaturer: enligt moderkortet så cpu på ca 45grader när man surfar lite.. låter högt tycker jag..
Hårddiskarna ligger på 33>37 grader. Har 5st.(everest siffror)
Gpu ligger på ca 32>33grader vid surfande (FurMark's siffror)

Har provat FurMark i 46minuter och då blev det inga fel. Bios är inställt på Auto på allt.
Har skickat en felanmälan till Inet också då jag inte är så hajj på sånt här med felsökning osv. Byggde datorn på en esd matta som jag lånade samt att jag hade ett esd armband på varje arm.

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk
Medlem

Tror inte du har för lite kräm i ett 750w för de delar du nämner, dock kan du testa psu'n om möjligt. Låter lite grafik relaterat dock, kolla lite ati forum eller testa nya eller äldre drivrutiner.

När det gäller D3 skulle iaf inte jag oroa mig, spelet visar upp "stutter" nästan för alla, men många ser bättre resultat med vsync på.

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Tror det handlar om fel drivrutiner eller fel volt på grafikkortet.
Om du kör 12.7 drivrutinerna från AMD bör du återgå till äldre då jag själv har FPS problem med 12.7 drivrutinerna. Samt Svarta sträcken låter som volt problem då jag själv fick det när jag råkade undervolta mitt kort från 0.993 till 0.800 så blev det svarta streck i spel.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Sluta sitt här å ljug, han har gott om watt över så det räcker för stoppa i 2 till grafikkort.

Du bör läsa övre posten en gång till tror jag : )

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Du bör läsa övre posten en gång till tror jag : )

Bör Missade ett Inte haha So sorry about that dåligt med sömn.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Börja med att installera rätt drivrutiner till grafikkortet om du inte reda har det. (Catalyst 12.6)

Förmodligen kommer problemen att kvarstå men då har du eliminerat drivrutinsprobem. Det mest troliga är att du har fått ett trasigt grafikkort då streck på skärmen bildfrysningar och stutter är tydliga symptom.
Reklamera kortet eller gör ett återköp. ( 2 veckors ångerrätt via internetköp.)

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Hej, hur kollar jag på bästa sätt hur mycket ström mitt gpu får? I bios?`
Hur nedgraderar jag drivrutinerna till mitt gpu?

Kör catalyst 12.3 nu står att 12.6 är rekomenderat så antar att jag bör prova med 12.6 nu, hör av mig senare om resultatet.

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribbe:

Hejsan

Beställde lite nya delar till min dator då jag vill uppgradera mig lite men nu krånglar det istället..
Varje gång datorn ska ladda något nytt så flimmrar skärmen till och det kommer upp några svarta streck lite här och var. Strecken varar i några hundradelssekunder. Det kommer varje gång man t.ex laddar en ny hemsida, varje gång man trycker på en underkategori, varje gång man öppnar en mapp i utforskaren, när man växlar fönster osv.. helt enkelt så fort något nytt ska visas. Men om man spelar ett spel eller om man kollar på en video på youtube så flyter det på som det ska.
Har även märkt att diablo 3 laggar jag har knappt hunnit spela något men har testat att starta spelet 3ggr och då har det laggat ganska mycket..

Min setup ser ut så här: Fet text är nya komponenter och vanlig text är återanvända komponenter.
Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Processorkylare: Corsair H50
Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7850 2048MB
Hårddisk: Har ett gäng men kör os på en wd raptor 320gb
Nätaggregat: Corsair TX750W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan samt 1x140 som blåser på hårddiskarna
Övriga komponenter: 1xNEC DVD-brännare och en fläktstyrning
Temperaturer: enligt moderkortet så cpu på ca 45grader när man surfar lite.. låter högt tycker jag..
Hårddiskarna ligger på 33>37 grader. Har 5st.(everest siffror)
Gpu ligger på ca 32>33grader vid surfande (FurMark's siffror)

Har provat FurMark i 46minuter och då blev det inga fel. Bios är inställt på Auto på allt.
Har skickat en felanmälan till Inet också då jag inte är så hajj på sånt här med felsökning osv. Byggde datorn på en esd matta som jag lånade samt att jag hade ett esd armband på varje arm.

Kör du VGA kabel till skärmen? Kör du med mer än 1 skärm/tv inkopplad? Kolla idle clocks på ditt grafikkort när du inte spelar m.m

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Flimmrar inget nu efter 12.6 och en omstart. Men ska låta datorn stå igång ett tag så får jag se ifall det återkommer.
Kör en skärm på en dvi kabel.

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk
Medlem

Om du kör vga-kabel till skärmen och HDMI till tv'n så kan dem störa ut varandra.

Permalänk
Medlem

Datorn har nu varit igång ett tag och det har helt klart avtagit.. men allt är inte riktigt hundra.. Vad ska jag köra för program för att se hur mycket ström mitt grafikkort får? hittar inget i bios.

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk
Medlem

Som sagt avtog avsevärt mycket efter 12.6 men felet lurar fortfarande kvar bara att det inte visar sig lika ofta.. Men idag hände det någonting annat...
När jag kom hem ifrån jobbet så skulle jag starta skärmen men skärmen kunde inte hitta signal.. Datorn var igång och alla fläktar snurrade på.. har stängt av viloläge osv så något sånt bör det inte heller ha varit. Fick helt enkelt göra en norsk reset.. Har fortfarande inte hört något ifrån butiken.. får ringa dom imorgon och kolla vad som händer.

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk
Medlem

Kan dvi kabeln mellan skärmen och datorn va trasig kanske? prova att sätta dit en ny om du har möjlighet dvi-dvi.

Sen kan du alltid bara dubbelkolla så att du har rätt antal och typ av pci-e kablar från psu'n till grafik kortet. Vet inte hur mycket kräm ditt kort behöver men mitt 580 skall ha en 6-pin och en 8-pin iaf.

Visa signatur

Stuff