Söker bästa kameran på en mobiltelefon!

Permalänk
Medlem

Söker bästa kameran på en mobiltelefon!

Hej alla glada

Jag söker relativt simpelt, den absolut bästa kameran (video och foto) som finns tillgängligt på en mobiltelefon. Jag bryr mig inte om det är den populäraste/dyraste eller annat. Jag vill bara hitta top 3 av de bästa kamerorna på mobiler som finns eller snart ska släppas.

Har läst och googlat en del, men är osäker då de flesta lyfter fram 8 MP-klassen eftersom de är populärast. Har även fått information av kollegor och polare att Sonys telefoner ska vara ess i kamerafronten, och de är sällan med i reviews jag hittat. Ge mig era åsikter/tips om mobiler som är toppen vad gäller kvalitet på kameran!

Tacksam för hjälp!

MVH
Big

Permalänk

Kameran i Samsung Galaxy S3 är riktigt bra.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kameran i Sony Xperia S är riktigt bra! Ganska slö autofocus dock..

Permalänk
Medlem

Nokia 808 har överlägset den bästa kameran på en mobiltelefon. Finns ingen som kommer ens i närheten.

Men i övrigt verkar telefonen på gränsen till budget.

http://www.youtube.com/watch?v=jT2tAqcWP4o

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nokia 808 har överlägset den bästa kameran på en mobiltelefon. Finns ingen som kommer ens i närheten.

Men i övrigt verkar telefonen på gränsen till budget.

http://www.youtube.com/watch?v=jT2tAqcWP4o

Och innan någon lustigkurre säger att "bah, ni tror att den är bra för att den är 41Mpixel", så bör ni läsa på om kameran. Att den har 41mpixel är inte det som gör denna kamera fantastisk, Carl Zeiss har t.ex ett ord att säga om det också...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är skitsvårt att säga vilken som är bäst.
Dels för att dom är så olika i hur dom tar bilder i varierande ljus, sen hur mjukvaran behandlar bilden.
Kan ha fel, men det verkar som blixt är ute nu och att det ist är led.

Nokia N8 har fått bra betyg.
Experia Arc/s och Experia S tar bra bilder vad jag vet.
Nokia 808 PureView verkar galet grym på bilder. Hur batteri och övrigt är vet jag ej.
Finns massor att läsa om den om du söker.
http://www.mobil.se/tester/stort-test-nokia-808-pureview-1.50...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nokia 808 PureView är mycket bra men fick stryk av gamla Nokia N95 (kan varit N96) på macro bilderna....

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Avstängd

Är det inte en Nokia N modell som skall vara den bästa ?

Permalänk
Medlem

Iphone 3GS, notera att S står för super!!!

Permalänk
Medlem

Iphone 3GS??? haha den var bra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Kameran i Samsung Galaxy S3 är riktigt bra.

Måste slå ett slag för denna med då jag är mäktigt imponerad av hur bra den är!
Blir riktigt bra bilder och filmerna bli också väldigt bra.
Test kamera i M3

Hade en iP4 innan och skillnaden mellan dom är som natt och dag, men då är den telefonen 2 år gammal också.

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Skrivet av janptr:

Nokia 808 PureView är mycket bra men fick stryk av gamla Nokia N95 (kan varit N96) på macro bilderna....

N95 var ju kung på makro! En liten snärt på objektivet och sen vare bara att tuta o köra

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Iphone 3GS??? haha den var bra

Tack tack, ibland får jag till dem

Permalänk
Medlem

En liten detalj. Efter att min syrra sa att vissa kamera appar fungerade bättre på henned 4G så försökte jag hitta ny appar för det på min HTC HD2 (nexushd2 4.0.4 v2.4 just nu) och visst finns det fler. Men om man lägger det till att mycket var mjukvara på experia x10 mini.
Det jag menar att du måste kolla efter den besta hårdvaran och desutom tänka på mjukvran. Bara för att någon rekomenderara en telefon med mer eller mindre megapixels så är det inte intresant mer än om de inte skiver varför. Om man har en bra programvara och en okej hårdvra så blir bilden bra. Nu dribblar jag bort mig själv. Du behöver kolla bå de på lins och el plus programvara, gärna den som går att ta ner efteråt. Och ifall folk är väldigt näjda med sinna rekomendationer, fråga vad de anveder dem till och varför.

Edit: teledon info.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Galaxy S3's kamera är riktigt vass, något vassare än min Notes. Fast det är ju ur en personlig synvinkel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skaffade Galaxy S3 för några dagar sen och tycker att kameran är sjukt grym

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Xperia S har helt klart en top-notch kamera, absolut inte övertygad om att S3 har bättre kamera av det jag sett!
Xperia S har riktigt fin skärpa och har ärligt talat slopat systemkameran då den uppfyller mina krav för att ta fina kort!

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det jag menar att du måste kolla efter den besta hårdvaran och desutom tänka på mjukvran. Bara för att någon rekomenderara en telefon med mer eller mindre megapixels så är det inte intresant mer än om de inte skiver varför. Om man har en bra programvara och en okej hårdvra så blir bilden bra. Nu dribblar jag bort mig själv. Du behöver kolla bå de på lins och el plus programvara, gärna den som går att ta ner efteråt. Och ifall folk är väldigt näjda med sinna rekomendationer, fråga vad de anveder dem till och varför.

Edit: teledon info.

Om någon rekommenderar en mobil på att den har bra kamera, så menar man självklart att den tar bra bilder, inte att den har bra hårdvara.

Citat:

Bara för att någon rekomenderara en telefon med mer eller mindre megapixels så är det inte intresant mer än om de inte skiver varför.

Om någon rekommenderar en telefon bara baserat på antal megapixels ska man inte lyssna på den personen alls, då upplösningen på bilden inte har någon som helst påverkan på bildkvalitén.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Och innan någon lustigkurre säger att "bah, ni tror att den är bra för att den är 41Mpixel", så bör ni läsa på om kameran. Att den har 41mpixel är inte det som gör denna kamera fantastisk, Carl Zeiss har t.ex ett ord att säga om det också...

Carl Zeiss har typ den mesta att säga till om

Skrivet av janptr:

Nokia 808 PureView är mycket bra men fick stryk av gamla Nokia N95 (kan varit N96) på macro bilderna....

N95'an var svinbra, N96 var en flopp som telefon över huvud taget

Skrivet av Trendy:

Iphone 3GS, notera att S står för super!!!

Hmmm, sedan när då? S = Speed på den

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Bör även tillägga att mycket beror på händerna bakom kameran om vad som blir riktigt bra bilder! Optiken/hårdvaran och mjukvaran är inte alltid allt så att säga.

Bör också tillägga att både samsung S3 och iphone 4S har samma optik/kamera som är från Sony... Den är jättebra, men det finns bättre!

Skrivet av Absurd:

Carl Zeiss har typ den mesta att säga till om

N95'an var svinbra, N96 var en flopp som telefon över huvud taget

Hmmm, sedan när då? S = Speed på den

Att du ens tar 3GS inlägget på allvar... heh.. Alla vet väl hur kass kameran på 3GS är, ja?

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av janptr:

Nokia 808 PureView är mycket bra men fick stryk av gamla Nokia N95 (kan varit N96) på macro bilderna....

ursäkta mig, men proof på det?

Precis ALLT talar för att 808 ska ha den absolut bästa mobilkameran som någonsin skapats. Sensorstorlek, sensorteknik och objektiv är alla var för sig bättre än något annat på marknaden - och absolut i klass med de allra flesta "dedikerade" kompaktkameror.

jag har inte sett bilder från n95 eller 96, så upplys mig gärna.

EDIT: förlåt, nu har jag nog en tråkig attityd, men det här är verkligen så otroligt långt ifrån någon annan mobilkamera att jag helt enkelt inte tror dig.

En liten fingervisning om objektivets upplösning:
original (9,5MB, 38MP original här)

100% crop

Permalänk
Rekordmedlem

Jag håller fortfarande fast vid min Satio, den är fortfarande i toppen vad gäller mobilkameror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om någon rekommenderar en mobil på att den har bra kamera, så menar man självklart att den tar bra bilder, inte att den har bra hårdvara.

Om någon rekommenderar en telefon bara baserat på antal megapixels ska man inte lyssna på den personen alls, då upplösningen på bilden inte har någon som helst påverkan på bildkvalitén.

Med tanke på forumet så tror jag många här testar hårdvaran med olika mjukvararor. Men jag håller med dig i resten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MQuick:

Att du ens tar 3GS inlägget på allvar... heh.. Alla vet väl hur kass kameran på 3GS är, ja?

Jag upplevde inga problem med kameran i 3GS, denna bild på min son är tagen med en 3GS och är inga större fel på den
http://www.bilddump.se/bilder/20120709234446-83.253.216.239.J...

Då är det värre med denna som är tagen med en Samsung Omnia som ska ha 5 megapixlar, den var förkastlig att ta bilder med inomhus
http://www.bilddump.se/bilder/20120709234734-83.253.216.239.j...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Även om det finns folk som hävdar att det finns bättre är min subjektiva uppfattning att kameran i iPhone 4s är bäst. Förvånansvärt bra bildstbilisering vid filmning t.ex. om man jämför med galaxy s2 och motsvarande modeller. galaxy s3 har jag dock ingen koll på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om man bara ser på kamera delen så är svaret rätt enkelt, som sagt tidigare är Nokia Pureview 808 helt revolutionerande när det gäller kamera biten, finns inget som helst tvivel på det. I rätt ljus presterar den lika bra eller till och med bättre än en 4/3rds liten systemkamera. Dock så skulle jag aldrig rekommendera den för det priset de vill ha, skulle bara gå att smälta den prislappen om man enbart ser det som en kamera som man råkar kunna ringa med.

Själv har jag haft en Nokia N8a i snart 2år, börjar bli lite sliten men kameran är fortfarande i toppklass, helt klart en top 3 placering på kameran i alla fall, och du kan få en för 1-1.5k begagnad i bra skick. Även mycket bra byggkvalité, och barnsjukdomarna med Symbian är sort sett helt botade vid det här laget. Men det är fortfarande ett väldigt tråkigt OS, trista appar, ganska fult etc... men det gör sitt jobb och krånglar sällan. Men vill man ha apps och roliga spel så här det helt fel OS.

Själv körde jag på teorin att även om jag har en bra systemkamera och massa dyra objektiv så är det sällan man orkar kånka runt på 10kg utrustning. Brukar sägas att den bästa kameran är den man har med sig, och om 10-20år så kommer man kunna se tillbaka på sina bilder i bra kvalitet och se tillbaka på sina minnen då alla var unga och fräscha och inte bara se en suddig röra... inte fan kommer man komma ihåg hur fint OS man hade i telefonen, men bilderna finns kvar.

Är det kameran som är viktigast för dig och priset inte spelar någon roll så är det Pureview 808 som gäller, helt klart. Svider prislappen så är N8an fortfarande en bra deal med tanke på vad man får för så lite pengar.

Personligen börjar jag tycka att det är dags att testa något nytt och är sugen på Galaxy S3an för att få nått lite roligare med större skärm, även om jag byter ner mig lite på kamerafronten så är det fortfarande en helt ok kamera.
MEN det är en så otroligt viktig del som gör att jag inte slagit till ännu... En så viktig del att jag har sjukt svårt att förstå varför det är så ovanligt med denna detalj i telefoner nu för tiden... blixten. En Xenon blixt går inte att ersätta med LED helt enkelt, så är det bara... och utan bra ljus så spelar det ingen roll hur bra kameran är, man måste bara ha en riktig blixt ibland.
Fanns det en S3a med Xenon blixt skulle jag tagit den direkt, men då det i nuläget typ bara finns N8an och Pureview 808an som fortfarande har en riktig Xenon blixt så blir det nog att jag väntar lite till.

Vart lite långt, men jag hoppas att det kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

kanske inte de bästa test eller så men här kan man pilla runt lite själv och kolla och jämföra http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=1&idPhone1=4238&id...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Grizzok. Jag käper inte en telefon för kameran. Senaste tiden så har det bara vart att jag behövt en smartphone då jag fortfarande har abonemangstid kvar. Men "bästa kameran är den man har med sig" det fungerar bra på" mig. Tycker det inte borde vara så svårt att få in en 3-4x optisk zoom i en smartphone idag. Kan typ inget om zenon blixt. men ja. finns ju anledningar till att led inte funkar och att man behöver kondingar mm.
BDW brorsan har en S3 men och bilderna ser bra ut på skärmen. så har inte sett hur det blir sedan. Han är super grinig på bilder men ingen fotto nisse. och vi pratade lite om scaning på gamla photon som referens nu i heljen. Men photto nissar är vi inte.

Edit:
Jag har svår att vara tillräkligt still på handen t.ex

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Nokia 808 har den absolut bästa kameran man kan få i en mobil.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad en vanlig människa ska ha 40 mp till? räcker inte 8 eller som är standard som ändå ger bra bilder som samsung galaxy s3, bilderna blir ju väldigt bra. Ska man ha en ordentlig kamera ska man köpa en systemkamera och inte fjanta sig med en mobiltelefon och leka fotograf.