Fractal Design skjuter Define XL med hagelgevär

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KTL:

Jag håller med dig där. Det här är helt klart något som funkar på den amerikanska marknaden. Skrämmande nog.

Ni har helt missat poängen med videon. Det handlar inte om att skryta om att deras chassi är skottsäkert. Inte ens amerikaner är dumma nog att gå på det. Han säger ju det rakt ut att det bara är ett menlöst sätt att visa att plåten är tjockare än i andra chassin. Det här är ju ett roligare sätt att visa det än att bara skriva en siffra vilket han också påpekar. Hela poängen är inte att chassit tål att skjutas på med hagelgevär, poängen är att de tramsar sig lite vilket ger uppmärksamhet som i sin tur generar pengar. Fundera lite på hur mycket det kan ha kostat att göra det här klippet jämfört med en mer seriös reklamfilm som många andra tillverkare gör. Fundera också sedan på vilket film som kommer spridas mest. Det här är ju typiskt såna klipp som sprids på forum och i sociala medier för folk tycker det är kul att se på saker som förstörs på kreativa sätt. Se till exempel Will It Blend och Mythbusters. De rider lite på den vågen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jakob.L:

Har lillebror R3 lika tjock plåt? Om den har det så har jag ju iaf en sköld i fall det blir zombie apocalypse *stava*:)

Är ganska säker på att den inte har det, har inte sett XL irl men så som mina R3 disponenter vobblar runt så tror jag inte att en hagelbrakare skulle ha några större problem.

R3 hade varit en rättvisare jämförelse om det nu är H2an dom jämför med. Men det är inte det som är poängen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Bland dessa finns USA, där liberala vapenlagar öppnar upp för lite annorlunda testande jämfört med vad som enkelt går att göra på svensk mark."

Jasså? Vi har nog ganska gott om hagelbössor här med (jag har en sittandes i vapenskåpet) men vi ser nog snarare inte poängen med att inkludera förstörelsen i testet.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Inaktiv

Har Nokia 3310 fått en rival tro?

Permalänk
Medlem

Så Fractal Design försöker marknadsföra sina chassin med vapen... Sorgligt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Så Fractal Design försöker marknadsföra sina chassin med vapen... Sorgligt.

Det gör ärligt talat ganska många (tråkigt nog). MSI.. Sapphire, Gigabyte.. etc, etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det gör ärligt talat ganska många (tråkigt nog). MSI.. Sapphire, Gigabyte.. etc, etc

Skjuter dom med riktiga på sina produkter också?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Det gör dom säkert.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Det gör ärligt talat ganska många (tråkigt nog). MSI.. Sapphire, Gigabyte.. etc, etc

Sedan har vi även XFX som levererade ett HD 5970 i en väska som såg ut som ett gevär.

Så inte är det sorgligt med vapen, nejdå. Det är bara roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Sedan har vi även XFX som levererade ett HD 5970 i en väska som såg ut som ett gevär.http://www.gameguru.in/img/xfx-5970-graphic-card-02.jpg

Så inte är det sorgligt med vapen, nejdå. Det är bara roligt!

Så kan man tycka.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ååå äntligen en skottsäker dator!!

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill, men det hade underhållningsvärde.
Gör det att jag köper en Fractal-låda? Knappast.
Jag tycker om företag som inte tar sig själva på så stort allvar och kan skoja till det lite.
Som sagt, att skriva "plåten är X mm tjock" är tråkigt.
Underhållande och rolig twist.
Är det något man tar in som argument vid inköp? Knappast.
Lite som Braniacs och kassaskåpet. Roligt med förstörelse.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Så Fractal Design försöker marknadsföra sina chassin med vapen... Sorgligt.

Snarare smart och det här utspelet skiljer sig markant från moderkort med magasin och gattling guns som kylflänsar. Det här visat att Fractal känner sin målgrupp. De vet att det är unga nördar som hänger på forum som köper deras grejer så det är de de vill nå med sin reklam. Hur når man enklast dem då? Jo via de forum och andra sociala medier som de hänger på. Hur sprider man bäst sitt budskap där då? Antingen köper man reklambanners som ofta är blockade och annars allmänt ignorerade. Eller så ser man till att köra en youtubevideo som är rolig/fånig nog att spridas av folk själva. Sjukt billig marknadsföring. De kunde lika gärna släppt något stort och tungt upprepade gånger på chassit men det hade inte riktigt haft samma genomslag. Eld hade också fungerat men det är svårt att visa hållbarhet med det. Folk gillar att se saker förstöras på kreativa sätt. Därför kan deras tävling bli rätt populär men det är inte säkert, det beror på spridningen de får. Jag tycker folk läser in på tok för mycket i det här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobias75:

"Bland dessa finns USA, där liberala vapenlagar öppnar upp för lite annorlunda testande jämfört med vad som enkelt går att göra på svensk mark."

Jasså? Vi har nog ganska gott om hagelbössor här med (jag har en sittandes i vapenskåpet) men vi ser nog snarare inte poängen med att inkludera förstörelsen i testet.

Mvh

Tobias

Mjo fast det är bra mycket enklare att skaffa ett vapen i USA jämfört med Sverige.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inte ens amerikaner är dumma nog att gå på det.

Do not underestimate the power of the dark side...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk

Riktigt underhållande att se och sen är det väl inte någon woweffekt av själva hållbarheten men däremot tycker jag att det är coolt att de tar sig till och gör något sånt och visar upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Snarare smart och det här utspelet skiljer sig markant från moderkort med magasin och gattling guns som kylflänsar. Det här visat att Fractal känner sin målgrupp. De vet att det är unga nördar som hänger på forum som köper deras grejer så det är de de vill nå med sin reklam. Hur når man enklast dem då? Jo via de forum och andra sociala medier som de hänger på. Hur sprider man bäst sitt budskap där då? Antingen köper man reklambanners som ofta är blockade och annars allmänt ignorerade. Eller så ser man till att köra en youtubevideo som är rolig/fånig nog att spridas av folk själva. Sjukt billig marknadsföring. De kunde lika gärna släppt något stort och tungt upprepade gånger på chassit men det hade inte riktigt haft samma genomslag. Eld hade också fungerat men det är svårt att visa hållbarhet med det. Folk gillar att se saker förstöras på kreativa sätt. Därför kan deras tävling bli rätt populär men det är inte säkert, det beror på spridningen de får. Jag tycker folk läser in på tok för mycket i det här.

Detta tänkte jag inte på och det är ju sant att reklamen slår igenom mer när man gör så här. Men det är fortfarande tråkigt att man måste använda vapen. Ett PR trick som jag gillade var Lian Li's tåg chassi.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pappy:

Säga vad man vill, men det hade underhållningsvärde.
Gör det att jag köper en Fractal-låda? Knappast.
Jag tycker om företag som inte tar sig själva på så stort allvar och kan skoja till det lite.
Som sagt, att skriva "plåten är X mm tjock" är tråkigt.
Underhållande och rolig twist.
Är det något man tar in som argument vid inköp? Knappast.
Lite som Braniacs och kassaskåpet. Roligt med förstörelse.

Det är det som är det fina med reklam. Allt som gör att man minns varumärket är bra reklam. Sibareklamen som var så fruktansvärt hatad var helt lysande eftersom alla kommer ihåg namnet Siba efteråt. Man glömmer snart varför man minns det men namnet sätter sig. Varför tror du HM har sin underklädersreklam varje år trots att det blir sånt liv i tidningar och alla feminister går i taket? Jo, just därför att de blir så mycket skriverier och alla feminister står och skriker ut HM i alla kanaler de kommer åt. Då får man mycket mer exponering än man faktiskt betalat för vilket är bra.

Så nästa gång du köper en datorlåda kommer du kanske titta på Fractal först, inte för att deras låda klarar att skjutas med hagelgevär men för att du har deras namn i huvudet och du bevisligen associerar namnet med något bra. Det senare är bara bonus. Hence, reklamen var i allra högsta grad lyckad och det har noll och inget med att det är skottsäkert att göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Har Nokia 3310 fått en rival tro?

Men herregud!
Jag förstår att okunniga Amerikaner skämtar om Nokia, men här i Sverige borde du veta bättre att det är Hajen som är kung av stryktålighet!

Permalänk

" I'm so pretty "

Bra start på dagen !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Sedan har vi även XFX som levererade ett HD 5970 i en väska som såg ut som ett gevär.
Så inte är det sorgligt med vapen, nejdå. Det är bara roligt!

Jag tycker det är sorgligt att så mycket vapen- och krigsromantik har så stor del del i dagens dator- och gamingvärld.
Det blir ännu sorgligare när man tittar närmre och analyserar och jämför med hur framförallt USA ligger i krig och hur krigsromantiken som sprids är uppbyggd som så mycket annan propaganda genom historien.

Däremot ser jag inte alls hur det Fractal Design gör här hänger ihop med någonting sådant, det är ett jaktvapen med fågelhagel dom använder och dom använder det på ett väldigt neutralt och ärligt sätt.

Permalänk

Vad spelar det för roll om plåten penetrerats efter det femte eller tionde skottet? Repeterbarhet är ändå nonexistent på det sättet som testet utförts. Hade han förankrat plåten i något hade den penetrerats mycket enklare eftersom kollisonskraften inte hade kunnat avledas lika enkelt. Tråkigt test!

Jag håller däremot med Zotamedu i ett tidigare inlägg.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk

För det är varje dag min dator utsätts för hagelgevärsattentat?
Slös på metall är min åsikt! Kasst Fractal!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Jösses, den dagen nån skjuter med hagelgevär på min dator så har jag nog större problem än att det skulle gå hål i sidopanelen.

För övrigt skjuter de ju med en klen fågelladdning. De går ju inte ens igenom en plywoodskiva i min erfarenhet, faktum är att det knappt gör märken i den ens.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Aluminium är bättre i chassin

Vad är det som är bra med tjock stålplåt då?
Mina Lian-Li aluminiumchassin är värdelösa på att tåla hagelskott, men de avleder värme mycket bättre än ett stålchassi.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av eriohm:

Jag undrar hur Corsairs nya Vengeance C70 klarar sig, ser ju väldigt militärisk ut i alla fall: http://www.corsair.com/en/pc-cases/vengeance-series-gaming-ca...

Ett sådant hade jag viljat ha till mitt Asus Sabertooth moderkort.

En så här tjock plåt ger tyngre chassi, något som inte är speciellt kul när man skall flytta på datorn.
Jag föredrar en tunnare med ett bra dämpmaterial.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Vad är det som är bra med tjock stålplåt då?
Mina Lian-Li aluminiumchassin är värdelösa på att tåla hagelskott, men de avleder värme mycket bättre än ett stålchassi.

Värmeavledningen genom chassit gör minimal skillnad, eller, minimal skillnad är en överdrift, men vi kör på det.
Luftflödet står för 99.5% av värmetransporten.
Dom där 0.5% extra som aluminium eventuellt ger är helt meningslöst.

Det finns flera anledningar att gilla aluminium, men värmeavledningen i sidoplåtarna är inte en av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är sorgligt att så mycket vapen- och krigsromantik har så stor del del i dagens dator- och gamingvärld.
Det blir ännu sorgligare när man tittar närmre och analyserar och jämför med hur framförallt USA ligger i krig och hur krigsromantiken som sprids är uppbyggd som så mycket annan propaganda genom historien.

Däremot ser jag inte alls hur det Fractal Design gör här hänger ihop med någonting sådant, det är ett jaktvapen med fågelhagel dom använder och dom använder det på ett väldigt neutralt och ärligt sätt.

Det handlar inte om propaganda eller om att försöka få krig att se bra ut. Det handlar bara helt enkelt om att de flesta populära spel är krigsspel. Sen finns det åldersrekommendationer som man kan gå efter om man tror att sitt barn skulle kunna få fel uppfattning av krig genom att spela sådana spel. Jag håller med dig om att man inte måste vara emot vapen för att vara emot krig (hur man nu kan vara för krig...). Jag tycker att det är kul med vapen men det betyder inte att jag gillar att skjuta människor. Jag håller mig till älgar och lerduvor.

Testet skulle vara roligare om de faktiskt skjöt på chassit med komponenter i. Det skulle bli lite mer spännande

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Men det är fortfarande tråkigt att man måste använda vapen.

Japp, vad är det för fel på lättklädda tjejer?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Japp, vad är det för fel på lättklädda tjejer?

Vad är det för fel på lättklädda tjejer... MED vapen?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |