Gtx 680 strömförbrukning

Permalänk
Medlem

Gtx 680 strömförbrukning

Tja gamers och annat folk, jag har en liten fråga angående min dator. Jag hade tänkt jag skulle bygga om min dator då mitt grafikkort antagligen dött. Surt som helvete, ett 20 månader gammalt gtx 480 med garanti på 12 månader. Får massa streck och prickar i skärmen och även i boot screen men funkar felfritt med ett annat grafikkort.

Iallafall, jag tänkte jag skulle köra på stort här med dubbla gtx 680, samt mer och nytt RAM. Sedan så blev jag lite orolig att min processor inte skulle räcka till så då får jag antagligen skaffa en ordentlig cpu kylare och överklocka min i7 950 till 4,5ghz eller något.

Min första och viktigaste fråga. Hur väl klarar ett fractal design 800w dubbla gtx 680? Jag fick nämnligen höra att det inte skulle räcka till dubbla gtx 480 iallafall så, har strömförbrukningen blivit såpass mycket bättre i kortet?

Min andra fråga, skulle processorn räcka till eller skulle den flaskhalsa? Vad för processorkylare behövs?

Min tredje fråga. hur mycket ram ska jag ha egentligen? Jag har 6 ram platser och jag har 3 stycken 2gb corsair stickor på 1600mhz, 1,65v. Inet sålde 3 stickor corsair vengence a la 4 gb styck för 850 kronor, så två sådana paket skulle bli 24 gb ram (!) Skulle detta vara nödvändigt över huvud taget eller räcker det med 12 gb ram? Och passar dem på mitt moderkort med en saftig processorkylare i och med att de är så höga?

Mina specs:

Intel core i7 3,06 ghz medföljande processorkylare
gigabyte x58 ud5 rev 2.0
Corsair xms3 6gb @ 1600mhz 1.65v
Nvidia geforce gt 6600
3 hårddiskar, 500gb, 1000gb, 1500gb.

Den minsta hårddisken ska bytas ut till ssd snart.

Jag ursäktar all text, och jag vet att det är mycket som inte hör hemma här men min huvudfråga var angående grafikkorten och jag tyckte det var bättre såhär än att göra 3-4 trådar.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Processorn klarar sig bra, minnen likaså, nätagget inga proplem. Bara kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Processorn klarar sig bra, minnen likaså, nätagget inga proplem. Bara kör på.

Tackar för svar, Angående minnena så tycker jag inte att dem räcker, 6gb använder jag upp rätt fort då jag gillar att ha igång många saker samtidigt.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Tackar för svar, Angående minnena så tycker jag inte att dem räcker, 6gb använder jag upp rätt fort då jag gillar att ha igång många saker samtidigt.

Köp mer minne dårå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Tackar för svar, Angående minnena så tycker jag inte att dem räcker, 6gb använder jag upp rätt fort då jag gillar att ha igång många saker samtidigt.

Då är det mer minne du ska satsa på. Personligen kommer jag inte upp i sex gb.

Permalänk
Moderator
Moderator
Permalänk
Medlem

Jo jag ser att den inte drar över 800w men det jag tänkte på var att man vill ju inte ligga och begränsa nätaggregatet till max då jag hört mycket om att nätaggregat kan ta med andra komponenter ner i graven ifall det går. Sedan så är det väl även så att det inte är 100% säkert att man får hela 800w hela tiden? Min processor drar till exempel 130w och jag hade tänkt överklocka den från 3,06ghz till ~4 eller så, kanske upp emot 4,5 om jag kan.

Så, därför undrar jag om det VERKLIGEN räcker.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Två evga gtx 680 betällda Får använda ett skitgammalt nvidia gt 6600 tillsvidare. Jag blev väldigt förvånad över att ett kort från 2004 kunde driva skärmen i 1920*1080 laggfritt. Bör nog inte ens försöka mig på att starta något spel nu bara.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Funderade på att uppgradera ram och det var så jävla billigt med corasir vengance så det hade bara kostat 1700 kronor för 24 gb ram (!)

http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4096mb-cl9-...

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Funderade på att uppgradera ram och det var så jävla billigt med corasir vengance så det hade bara kostat 1700 kronor för 24 gb ram (!)

http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4096mb-cl9-...

Vad har du för OS?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad har du för OS?

Windows 7 home premium 64 bitars

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Vad är det för Nätagg du har? är det ett bra ska 800w räcka
börja med 12Gb 3x4Gb tror att det kommer räcka till bra, om inte skaffa lika mycket till
Sen finns ju vengence som lågprofil.

Om du ska försöka klocka till 4,5Ghz är det bara seriös vattenkylning som gäller, luft eller kompakta slutna vattenkylning kommer nog inte räcka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för Nätagg du har? är det ett bra ska 800w räcka
börja med 12Gb 3x4Gb tror att det kommer räcka till bra, om inte skaffa lika mycket till
Sen finns ju vengence som lågprofil.

Om du ska försöka klocka till 4,5Ghz är det bara seriös vattenkylning som gäller, luft eller kompakta slutna vattenkylning kommer nog inte räcka.

https://www.inet.se/produkt/6900261/fractal-design-newton-r2-...

Jag har faktist aldrig överklockat innan men det blir antagligen att jag väntar med det tills att garantin har gått ut (en aning mindre än ett år bara). Garantin blir tydligen ogiltig om man överklockar. 4 ghz ska jag väl klara att få upp den till? den ligger atm på 3,06 ghz med stock kylare så.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lontarus:

https://www.inet.se/produkt/6900261/fractal-design-newton-r2-...

Jag har faktist aldrig överklockat innan men det blir antagligen att jag väntar med det tills att garantin har gått ut (en aning mindre än ett år bara). Garantin blir tydligen ogiltig om man överklockar. 4 ghz ska jag väl klara att få upp den till? den ligger atm på 3,06 ghz med stock kylare så.

Väldigt svårt för butiken att bevisa ifall du har överklockat.... 4Ghz ska inte vara nåt problem så länge du har en bra kylare.

Ram: Windows 7 HP har en begränsning på 16GB, så lite onödigt att köpa 24GB.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Windows 7 home premium 64 bitars

Tänk på att Home Premium bara klarar 16 GB

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Permalänk
Medlem

Vad ska du med två 680 till?
Kör på ett 680 och använd resterande pengar till ny cpu, ssd och ev nytt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lontarus:

wall of text

Du kan ju köpa ett GTX690 istället. Presterar ungefär som 680 i SLI, drar mindre ström, kräver inte lika bra luftflöde och är tystare. Finns ett demo GTX690 hos Inet för 7391:- http://www.inet.se/fyndhornan Välj butikspriser och sedan letar du upp Gigabyte 690. Vilken upplösning kör du?

Skrivet av thexps:

Vad ska du med två 680 till?
Kör på ett 680 och använd resterande pengar till ny cpu, ssd och ev nytt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle han köpa en ny cpu/mb? En överklockad i7 920 är faktisk ingen dålig cpu. Ej heller värt att köpa en vassare 1366 cpu då dom är väldigt dyra (du skrev ju "evt ett nytt moderkort")

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du kan ju köpa ett GTX690 istället. Presterar ungefär som 680 i SLI, drar mindre ström, kräver inte lika bra luftflöde och är tystare. Finns ett demo GTX690 hos Inet för 7391:- http://www.inet.se/fyndhornan Välj butikspriser och sedan letar du upp Gigabyte 690. Vilken upplösning kör du?

Varför skulle han köpa en ny cpu/mb? En överklockad i7 920 är faktisk ingen dålig cpu. Ej heller värt att köpa en vassare 1366 cpu då dom är väldigt dyra (du skrev ju "evt ett nytt moderkort")

Jag har redan beställt två gtx 680, en av anledningarna till att ett inte skulle räcka är att jag planerar att köra på tre skärmar så fort jag har flyttat, nu vet jag inte hur det är med 680 men mitt gamla 480 klarade bara av två skärmar, inte mer.

Angående ram-minnena så kanske det blir ett 12gb corsair vengance då och så får jag se hur det blir med windows 8, om det kommer fungera bra för spel och då kanske det stöder mer än 16 gbram.

Detta blir fan i helvete ingen billig sommar .. xD Av allting jag hade tänkt göra/köpa denna sommaren så kommer det totalt gå på strax över 60 000 kronor

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85