Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem

Rätt!
Kill it with fire!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Läste det i morse. Och som webbutvecklare så gillar jag detta. Skräp som IE7 och 8 borde bannlysas från internet. Får spendera så jävla mycket extra tid för att få saker till att bli "ok" i jämförelse med moderna som FF, Chrome, Safarie och Opera. IE9 är ok, men fortfarande inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Sorgligt nog kraschar den direkt i min W7-64 miljö, men tanken var god.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast varför betala massa pengar och lägga ner massa jobb på att lösa ett problem som inte finns? Om man har en gammal dator, vilket många har, och denna dator klarar av att surfa aftonbladet, kolla hotmail och hålla koll på privatekonomin i Excel 2003. Kan du då ge mig en rationell anledning till att uppgradera?
XP hos hemmaanvändare fasas ut naturligt när datorer dör och nya köps in. De som inte orkar bygga och pilla med datorer själva, vilket är den stora massan, kommer inte orka pilla med att byta OS heller. Det är trots allt en del jobb som folk inte är villiga att lägga. Hade inte mycket mjukvara uppgraderat sig själv hade folk kört med 11 år gamla virusprogram också.

Och det är just därför som ett sådant här tilltag är bra, eftersom det upplyser folk om att de kör med gammal skit och borde uppgradera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Att "uppgradera" till en ny kyl/frys skulle jag direkt avråda ifrån. Nya sådana har sämre kvalitet idag eftersom man inte längre får använda effektiva köldmedier. Köpte nyligen kyl/frys från Elektrolux, samma modell som mina föräldrar redan köpt. Bägge skåpen la av efter två år. Det är omöjligt att räkna hem någon besparing på nya "energisnåla" skåp. Ren humbug med andra ord.

Nu är väl i och för sig de flesta överens om att freoner inte är något vidare för miljön och därför används det inte. Att saker i allmänhet har sämre kvalitet idag är ett problem, det håller jag med om, och det verkar ju lite suspekt att kylen dog lagom till att reklamationsrätten gick ut, men man får hoppas att du bara hade otur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

För att den bärbara inte stöds av Win7 exempelvis.. på ren svenska det finns inte drivrutiner till allt... det kan inte vara så svårt att förstå lille vän?

Det har jag aldrig varit med om. Att försöka installera gammal mjukvara på ny hårdvara kan vara ett problem, men inte tvärtom, om det nu inte är så att man sitter på en laptop som med nöd och näppe fixar systemkraven för XP, och då får den vara bra slö, och skulle må mycket bättre av att använda en pigg browser istället för siraps-explorer7. Så nej, jag ser inte problemet.

I övrigt gör du dig själv en enorm otjänst när du fäller kommentarer som "lille vän". Det signalerar bara att du har slut på argument och måste använda påhopp för att hävda dig. Skärp dig om du vill ha en vettig diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Och det är just därför som ett sådant här tilltag är bra, eftersom det upplyser folk om att de kör med gammal skit och borde uppgradera.

Ja det är bra att få folk att uppgradera browser men steget från att dumpa IE 6 och slänga in senaste Crome eller Firefox istället är minimalt i jämförelse med ditt förslag att installera om hela datorn. Hatet mot XP är helt missriktat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Skulle du vilja ta beslutet för en större IT-avdelning att uppgradera till en nyare webbläsare och garantera att alla interna applikationer som körs i ett företag kommer funka klockrent med en nyare version? Låt oss säga att varje timme nedtid innebär ett par miljoner i förlust. Skulle inte tro det

Du får väl köra en testmiljö först...

IE7 är en stor säkerhetsrisk också, men det vill väl ingen höra. Jag skulle gärna ta det beslutet om företaget ser IT-avdelningen som en tillgång och inte bara en belastning. Men det är ju inget man gör i ett nafs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

Jag ser hellre att man slutar att anpassa sidan för de äldre webbläsarna och istället meddela att det kan uppstå buggar och annat pga äldre version av webbläsare. Då har dem ett val.

De har ett val oavsett. Är de så envisa att de hellre betalar straffavgift än att uppdatera sin browser så tycker jag de får skylla sig själva. Det gick kanske att vara teknikanalfabet för 10 år sedan, men idag klarar man sig mycket dåligt om man vägrar lära sig grunderna om hur en dator funkar. Så jag tycker fortfarande att de gör dem en stor tjänst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är bra att få folk att uppgradera browser men steget från att dumpa IE 6 och slänga in senaste Crome eller Firefox istället är minimalt i jämförelse med ditt förslag att installera om hela datorn. Hatet mot XP är helt missriktat.

XP var ett sidospår, poängen är fortfarande att jag inte ser något fel i att man ger folk en knuff i rätt riktning. Som folk skriver här så tror man ju att det handlar om folkmord. Vill de inte betala den extra avgiften handlar de någon annanstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade från firefox 3 till 12 precis, alla addons fungerar utan problem med, utom greasemonkey som firefox automatiskt uppdaterade. Gick smärtfritt faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag aldrig varit med om. Att försöka installera gammal mjukvara på ny hårdvara kan vara ett problem, men inte tvärtom, om det nu inte är så att man sitter på en laptop som med nöd och näppe fixar systemkraven för XP, och då får den vara bra slö, och skulle må mycket bättre av att använda en pigg browser istället för siraps-explorer7. Så nej, jag ser inte problemet.

I övrigt gör du dig själv en enorm otjänst när du fäller kommentarer som "lille vän". Det signalerar bara att du har slut på argument och måste använda påhopp för att hävda dig. Skärp dig om du vill ha en vettig diskussion.

Lille vän var för att få din uppmärksamhet.. den fick jag.

Compaq har inga drivrutiner till ljud mfl. till denna lilla äldre laptop (nx9005) som jag har som soffbordsurfare som jag skrev innan, compaq har inte släppt några & kommer inte att göra det samt att win7 fixar inte det? DÄRFÖR kör jag med winXP på den men hade gärna kört win7 & det går det men utan ljud mm då.
Och nej jag använder inte IE på den utan Chrome!

Btw, så var det inte längesedan (typ 2-3 år) vi övergav win 3.11 på jobbet vi hade det i en industriPC med en pentium 200 ... inom industrin lever både win95 samt win 2000 kvar fortfarande tillsammans med Pentium 3 exempelvis..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Firefox med tillägg som öppnar de aktuella sidorna i internet explorer 6. Men en gpo som ser till att ie endast kan surfa på valda sidor på det interna nätverket. Borde vara en bra lösning på ett företag. Vill man sedan ta steget till Windows 7 hade jag kollat på en citrix-lösning med hostade/streamade applikationer.

Frågan är dock hur många hål ie 6 har, för supporten är väll slut för den? Vilket betyder att man inte behöver ens smyga med dem i hackerkretsar. Det enda trojanen behöver gömma sig för är antivirus och mejlfilter när man vet att ie6 är standard.

Läste för någon dag sedan i dagstidningen om någon som haft en trojan i datorn när de betalade räkning och blev av med en kvarts mille. I efterhand när de upptäckte att pengarna var borta och vart i kontakt med banken kunde de koppla ihop det till att processen vid betalningen inte riktigt var som den brukar. Men man kan ju i fallet fråga sig vilket webbläsare och version det gällde? Om nu trojanen nyttjade ett hål i en sådan.

Permalänk
Medlem

haha helt rätt

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Det är fan inte mer än rätt! Är ett jävla helvete att sitta och fixa så webbsidan skall fungera i gamla IE verisioner också... specielt IE6...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Sen kan man sluta sälja bensin å diesel & bara ha etanol i pumparna hålla på med gammalt skit till bilarna folk får väl uppgradera till senaste motorn, jag menar vafan bensin å diesel så gammalt så dom är fossila.

Godnatt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Den IT-ansvarige på ett företag som inte uppgraderar webbläsarna för att det är "för mycket arbete" eller skulle ge kompatibilitetsproblem bör avskedas med omedelbar verkan. Kan det finnas ett enklare ingrepp på en dator, särskilt en kontorsdator där uppdateringen oftast kan pushas ut till alla system samtidigt?

Vad har man en webbläsare till? För att besöka hemsidor. Och om hemsidorna inte fungerar med webbläsaren, vad finns det då för mening att ha kvar den gamla, då det bevisligen ger mer problem än att uppgradera. Och om man inte surfar, ja då märker man ju inte av några sådana här eventuella straffavgifter heller. Använder man webbläsaren bör den uppgraderas, punkt. Det är inte jämförbart med operativsystem någonstans då kompatibilitetsproblemen oftast ligger framåt, inte bakåt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

Sen kan man sluta sälja bensin å diesel & bara ha etanol i pumparna hålla på med gammalt skit till bilarna folk får väl uppgradera till senaste motorn, jag menar vafan bensin å diesel så gammalt så dom är fossila.

Godnatt!

Man gör redan på det sättet som med hemsidan (antar att det är det du syftar på):

Alltså om du köper en bil som går på de nya bränslena får man rabatt.
Köper man alltså för de gamla bärnslena så får man ett påslag (ingen rabatt)

Permalänk
Medlem

Vore la snarare bättre att neka användare som brukar IE tillgång till hemsidan snarare än att öka priset på produkter. Folk lär ju muppa upp sig på att de får betala extra, någon lär ju också gnälla och känna sig diskriminerad. Nu har jag inte koll på hur stor denna snubbens kundbas är dock.

*Ojda, vad hände här. Ser ut som att du använder dig av Internet Explorer, var vänlig byt webbläsare och försök igen*

Sedan ser jag ingen anledning till att bruka XP i dagens läge(som någon nämnde). Undantag kan ju vara en testburk och liknande eller en sämre dator. Använder mig inte av IE alls i dagsläget, endast i nödfall om jag nyss har formaterat burken och behöver använda IE till att ladda ner en annan webbläsare. FF och Chrome över IE alla dagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Me, på netbooken

Permalänk
Medlem

Internet Explorer, the no 1 browser for downloading a better browser!
Jag kan förstå varför dem tar detta steg. Det är inte bara horribelt att utveckla till skiten utan det läcker som ett såll ur säkerhetssynpunkt.
Nej, real friends dont let their friends use Internet Explorer!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Moderna samhällsbyggare! Det är en ren tjänst att tvinga folk att byta från IE7. IE i övrigt kan man tycka vad man vill om. 9an är faktiskt inte dålig, bara det att chrome är lite bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Känns ju lite taskigt att straffa folk som kanske inte är så insatta och som inte vet att det är skillnad på olika webbläsare.
Det är ju inte en nybörjares fel att Windows endast kommer med IE förinstallerat och att dom sedan inte vet varför dom borde byta.

Nä, en notis på sidan hade räckt i mitt tycke!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Känns ju lite taskigt att straffa folk som kanske inte är så insatta och som inte vet att det är skillnad på olika webbläsare.
Det är ju inte en nybörjares fel att Windows endast kommer med IE förinstallerat och att dom sedan inte vet varför dom borde byta.

Nä, en notis på sidan hade räckt i mitt tycke!

Det räcker väl att köra windows update 1 gång sen har man iaf IE 8, lite får väl folk orka göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Sen kan man sluta sälja bensin å diesel & bara ha etanol i pumparna hålla på med gammalt skit till bilarna folk får väl uppgradera till senaste motorn, jag menar vafan bensin å diesel så gammalt så dom är fossila.

Godnatt!

Det var väl en korkad jämförelse?

Det är en jävla skillnad på att byta browser som är grats och byta bil som kan kosta flera 100-tusentals kronor.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Lille vän var för att få din uppmärksamhet.. den fick jag.

Compaq har inga drivrutiner till ljud mfl. till denna lilla äldre laptop (nx9005) som jag har som soffbordsurfare som jag skrev innan, compaq har inte släppt några & kommer inte att göra det samt att win7 fixar inte det? DÄRFÖR kör jag med winXP på den men hade gärna kört win7 & det går det men utan ljud mm då.
Och nej jag använder inte IE på den utan Chrome!

Btw, så var det inte längesedan (typ 2-3 år) vi övergav win 3.11 på jobbet vi hade det i en industriPC med en pentium 200 ... inom industrin lever både win95 samt win 2000 kvar fortfarande tillsammans med Pentium 3 exempelvis..

Det räcker att använda "citera"-knappen om man vill ha folks uppmärksamhet. Det finns ingen anledning att sjunka så lågt att man kallar någon för "lille vän" i en diskussion.

Jag vet mycket väl av egen erfarenhet att äldre operativsystem lever kvar i en halv evighet inom industrin och stlrre företag inom industrin. Men jag tvivlar starkt på att de datorerna används för att handla på nätet med.

Tekniken utvecklas ju hela tiden, och om alla hade förväntat sig att man ska ge konstgjort andning till föråldrad teknik så hade vi väl varit uppe i SP25 för Windows98 vid det här laget.

Microsoft slaktar all support för XP år 2014 vad jag vet, så det är lika bra att folk börjar se sig om efter alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen en drastisk metod. Jobbet gick över från XP och IE7 till W7 för någon månad sedan och jag sa åt alla på skarpen att installera Firefox istället för att använda IE9.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Då undrar man vilka dessa 0.98% är. Helt bisarrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ionesco:

Då undrar man vilka dessa 0.98% är. Helt bisarrt.

Jo. De är en minoritet som behandlas om en majoritet. Jag kör datorsupport hemma hos privatpersoner och det är väldigt vanligt att det står en gammal grå burk innehållande en Pentium 4, Windows XP och IE7. I dessa fall säger de åt mig "Den är jätte seg. Fixa den så den blir snabb igen". Lättare sagt än gjort. Din dator är 10 år gammal. Men men det går alltid att fixa genom att ta bort bloatware som dessa människor fyller sina datorer med samt en obligatorisk uppdatering av webbläsaren. Det är en värld som vi här på SweC inte ser så mycket av. Men den existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Vårat företag till stor del.

Ofta beror det på att man ha gammal hårdvara som det är 32bitar krav på och XP är det som allt fungerar i.

Detta är ett problem om man ska hålla liv i gammal maskinrelaterad hårdvara, typ PLC:er.
Övergången till 64-bitarssystem har pågått under flera år och det är först i år som det börjar trilla ut fungerande lösningar. (TIA-portalen för Siemens te.x)

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85